Jvc Hd100 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 224

Tråd: Jvc Hd100

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er poenget med å kaste penger ut av vinduet? Hvorfor kjøpe en projektor som har en eneste overlegen egenskap, og det er den du aldri får oppleve?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hva er poenget med å kaste penger ut av vinduet? Hvorfor kjøpe en projektor som har en eneste overlegen egenskap, og det er den du aldri får oppleve?
    eh mista du tråden?!? eller leste du ikke det jeg skrev riktig?!? Du skriver det er meningsløst å teste denne projectoren i ett lyst miljø? Hvem er det som kaster penger ut av vinduet? At projectoren blir testa i et slikt miljø er i såfall med på å forhindre at folk kaster penga ut av vinduet. At Manuti tester i ett miljø flertallet besitter har vel en funksjon da eller er du fortsatt uenig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev teste/eie, gjorde jeg ikke? Det var det du quotet i hvert fall.

Er det ikke noe poeng å bruke projektoren i den slags miljø den er testet i, ja da er det vel heller ikke noe poeng å teste den i det hele tatt? Projektoren er laget for sorte rom, jeg har selv diskutert dette med konstruktøren. Han påpekte gang på gang at projektoren ikke kommer til sin rett før rommet er fullstendig maskert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev teste/eie, gjorde jeg ikke? Det var det du quotet i hvert fall.

Er det ikke noe poeng å bruke projektoren i den slags miljø den er testet i, ja da er det vel heller ikke noe poeng å teste den i det hele tatt? Projektoren er laget for sorte rom, jeg har selv diskutert dette med konstruktøren. Han påpekte gang på gang at projektoren ikke kommer til sin rett før rommet er fullstendig maskert.
    Kansje vi misforstår hverandre. Jeg mener at å teste den i ett lyst miljø slik Manuti har gjort, for så å legge testresultatene tilgjengelig for andre å lese er særdeles funksjonelt. Dette er ett miljø de fleste av oss besitter. Projektoren har blitt rost opp i skyene. Det er liten tvil om at mange har kjøpt den for så å bli skuffet over at den ikke kommer til sin rett. At den blir testet i et lyst miljø belyser nettop denne problemstillingen.

Nå er ikke jeg noen norsklærer men når du skriver teste/eie så leser jeg det som "teste eller eie" ikke "teste og eie". For meg er det funksjonelt at projektoren ble testet i ett lyst miljø av Manuti. Om jeg hadde testet den selv, i mitt eget lyse miljø, ville dette hatt samme funksjon, uten at det nødvendigvis hadde blitt formidlet ut til folk. Ingen av delene ville uansett forutsatt at jeg hadde eid den, ei heller brukt penger på den.

JVC har kansje sagt til deg at den er laget for sortmaskerte rom, men for meg virker det opplagt at de også adresserer de med ett lyst miljø ettersom HD1 også kommer i hvitt.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i det meste som skrives anngående mørke rom. Men absolutt sort(grått på digital) Har man like stor nytte av hvis rommet er litt lysere. Men det må selvfølgelig ikke slippe inn noe lys utenifra eller lamper i rommet for den saks skyld.

Har selv gått for Sony vw60, og det som irriterer litt er helt sort som ikke blir sort. Er jo litt ødelagt på det feltet fra før, siden jeg i mange år nå har vært så stolt av at barcoen min gjorde nettop det så bra:smile:

HD100 er desverre utenfor mitt budsjett, og siden jeg trenger den motoriserte linsen på vw60 gikk jeg for den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Kansje vi misforstår hverandre. Jeg mener at å teste den i ett lyst miljø slik Manuti har gjort, for så å legge testresultatene tilgjengelig for andre å lese er særdeles funksjonelt. Dette er ett miljø de fleste av oss besitter. Projektoren har blitt rost opp i skyene. Det er liten tvil om at mange har kjøpt den for så å bli skuffet over at den ikke kommer til sin rett. At den blir testet i et lyst miljø belyser nettop denne problemstillingen.

Nå er ikke jeg noen norsklærer men når du skriver teste/eie så leser jeg det som "teste eller eie" ikke "teste og eie". For meg er det funksjonelt at projektoren ble testet i ett lyst miljø av Manuti. Om jeg hadde testet den selv, i mitt eget lyse miljø, ville dette hatt samme funksjon, uten at det nødvendigvis hadde blitt formidlet ut til folk. Ingen av delene ville uansett forutsatt at jeg hadde eid den, ei heller brukt penger på den.

JVC har kansje sagt til deg at den er laget for sortmaskerte rom, men for meg virker det opplagt at de også adresserer de med ett lyst miljø ettersom HD1 også kommer i hvitt.
    Enig i at det er greit å teste den i lyst miljø også, men en test av HD100 MÅ være basert på at den også er testet i optimale omgivelser. Hvis ikke vil man omtale projektoren uten å ha sett dens fulle potensial. Jeg hadde ikke vært spesielt fornøyd med å se moren min kjøre Bugatti Veyron fra butikk til butikk på TopGear. En må få se den under optimale forhold, da den når topphastigheten på lukket bane.
    Det at HD100 også leveres i hvitt har nødvendigvis ikke å gjøre med at den skal henge i hvitt rom. Enkelte ønsker at deres "smykke" skal synes, og hva synes bedre enn en hvit projektor mot sort bakgrunn. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Jeg er enig i det meste som skrives anngående mørke rom. Men absolutt sort(grått på digital) Har man like stor nytte av hvis rommet er litt lysere. Men det må selvfølgelig ikke slippe inn noe lys utenifra eller lamper i rommet for den saks skyld.

Har selv gått for Sony vw60, og det som irriterer litt er helt sort som ikke blir sort. Er jo litt ødelagt på det feltet fra før, siden jeg i mange år nå har vært så stolt av at barcoen min gjorde nettop det så bra:smile:

HD100 er desverre utenfor mitt budsjett, og siden jeg trenger den motoriserte linsen på vw60 gikk jeg for den.
    Det at HD100 gir optimal ytelse i sortmaskerte omgivelser er også en liten "achilleshel", for det røper fort at sort aldri når "CRT-sort". Til gjengjeld er den fargenøytral helt ned i mørket, den har sykt mye høyere lysutbytte og dynamikk enn en hvilken som helst CRT, den er MYE skarpere, og den trenger ikke egen servicetekniker på standby.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de som tester projektorer fargekalibrerer refleksjonen. Grunnen til det er at utstyret en trenger til dette koster godt over 100K, og etter hva jeg vet er det bare Edge som er i besittelse av slikt av her i landet. Testene som gjengis i utenlandske blader og nettsider, er også utført ved hjelp av målinger gjort direkte fra linsen. Rommets påvirkning av fargetemperaturen er overdrevet, i hvert fall om rommet har noenlunde nøytrale farger. Påvirkningen av hvordan vi oppfatter fargetemperaturen er det værre med, tenk bare hvis bakveggen er knallblå, og rommet ellers er lyst. I slike tilfeller vil D65 oppfattes mye varmere enn det egentlig er.

Når det gjelder måling gjort rett fra linsen, så vil ikke en refleksjon fra rommet inneholde nok intensitet til å kunne måles i det hele tatt (ja det har jeg testet).

Hvem har kalibrert din CRT, som har hatt så gromt utstyr at han/hun kunne måle refleksjonen fra lerretet?
    Ja hvis man måler direkte mot projektoren, skjønner jeg godt at ikke refleksonene i rommet er så veldig avgjørende for gråskala og farge. Det gir nokk et godt nok utgangspunkt for videre oppsett av projektoren i de fleste oppsett som de fleste vel vil være fornøyd med. Trodde forøvrig at Bjørn Hegelstad måler fra lerretet, men jeg kan jo ta feil.

Når det gjelder eget CRT oppsett osv, så hører vel det nå også fortiden til for mitt vedkommende. Fordelen med CRT er at man lærte ganske mye mens man holdt på med disse maskinene, og jeg gjorde alt av instillinger og kalibreringer selv, med god hjelp fra dette forumet og utenlanske forum.

Testet ganske mange forskjellige fargekalibrerings fremgangsmåter med vekslende resultat, alt i fra DVE plata og fargefiltere som ikke fungerer på CRT pga lysstyrke til meget tidskrevende direkte målinger fra hver av linsene med foto lysmålere og colorimetere. Den beste fremgangsmåten jeg kom til var å sette opp et meget lite og lyssterkt bilde med å flytte lerretet så nærme projektoren som mulig og bruke HFCR med et spyder colorimeterer til å måle refleksonen fra lerretet. Her er jo vinklingen mellom linser og colorimeter en utfordring, og det kom selfølgelig til kort når lysstyrken ble for lav for colorimeteret. dette ble sikkert ikke like bra som hvis proffene hadde gjort dette med skikkelig utstyr, spessiellt i de mørkere delene av bildet. Nå er vel CRT prinsippet veldig vanskelig å få fargekalibrert nogenlunde i den mørkeste delen pga stor CRT prinsippets stor ulineæritet, men det er vel litt sånn at øynene er ganske lite fargesensitive så langt ned i lysstyrke også som CRT projektorer kan prestere, så det er ikke så farlig bare man ikke kutter for tidlig og knuser eventuelle detaljer i sort, som vel også er den store utfordringen med CRT.

Nå ble vel dette mye OT fra min side i en tråd om HD100, men vil vel egentlig tro at med den native kontrasten denne projektoren kan prestere også setter en del nye krav til målerutsyr som skal prøve å følge med helt ned i kjelleren av lystyrken.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegelstad har brukt en OpticOne probe etter hva jeg har forstått (?), og den kan på ingen måte måle refleksjoner fra lerretet i lave verdier (mørke områder). Den er heller ikke konstruert for dette. Imidlertid har den offset-filer, som kompenserer for fargeavik fra de mest kjente lerretsprodusentene. Det er forøvrig samme type probe vi brukte i Hjemmekino tidligere, men har byttet ut med den langt mer nøyaktige C-5 fra ProgressiveLabs. Begge probene er forøvrig OEM-produkter fra GretagMcBeth, kalibret og levert via ProgressiveLabs.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegelstad har brukt en OpticOne probe etter hva jeg har forstått (?), og den kan på ingen måte måle refleksjoner fra lerretet i lave verdier (mørke områder). Den er heller ikke konstruert for dette. Imidlertid har den offset-filer, som kompenserer for fargeavik fra de mest kjente lerretsprodusentene. Det er forøvrig samme type probe vi brukte i Hjemmekino tidligere, men har byttet ut med den langt mer nøyaktige C-5 fra ProgressiveLabs. Begge probene er forøvrig OEM-produkter fra GretagMcBeth, kalibret og levert via ProgressiveLabs.
    Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering i hva Bjørn nå bruker av utstyr ved kalibrering.
    Han bruker nå et Spectraradiometer fra Progressive Laboratories som heter MicroSpec som skal være vesentlig mer nøyaktig enn standard måleutstyr.
    Han har også vært på "skolebenken" i USA hos Joel Silver fra Imaging Science Foundation for å bli ISF sertifisert.

Jeg skal gi en tilbakemelding om resultatet når Bjørn har vært og kalibrert HD100'en.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering i hva Bjørn nå bruker av utstyr ved kalibrering.
    Han bruker nå et Spectraradiometer fra Progressive Laboratories som heter MicroSpec som skal være vesentlig mer nøyaktig enn standard måleutstyr.
    Han har også vært på "skolebenken" i USA hos Joel Silver fra Imaging Science Foundation for å bli ISF sertifisert.

Jeg skal gi en tilbakemelding om resultatet når Bjørn har vært og kalibrert HD100'en.
    Hei!

Hva tar han for å kalibrere?

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror han tar 1500,- Lurer på om han nevte at han skulle til Oslo i den nærmeste fremtid.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Tror han tar 1500,- Lurer på om han nevte at han skulle til Oslo i den nærmeste fremtid.
    Kult, har gitt opp å vente på Gorm/Per Johnny hehe
    Har du noe nummer eller mail til han?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et helt nytt spectroradiometer fra Progressive Labs, som Cliff Palvin (Eier PL) selv mener er noe av det aller beste som i dag kan kjøpes til en "furnuftig sum". Kvaliteten på denne proben kan sammenlignes med Sencore OTC1000.

Når det gjelder Bjørn sine kalibreringstjenester, vennligst ta det over PM.

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dette er et helt nytt spectroradiometer fra Progressive Labs, som Cliff Palvin (Eier PL) selv mener er noe av det aller beste som i dag kan kjøpes til en "furnuftig sum". Kvaliteten på denne proben kan sammenlignes med Sencore OTC1000.

Når det gjelder Bjørn sine kalibreringstjenester, vennligst ta det over PM.
    Beklager AK men MicroSpec kan absolutt ikke samenlignes med OTC1000, OTC1000 er det samme filterbaserte proben som du bruker bare med en linse istede for sugekopper. Disse er ikke sertifisert for å måle farger kun gråskala og kalibreringsresultatet vil variere avhengig av skjerm teknologi og design. Et spectroradiometer måler mye mer nøyaktig både gråskala og farger,og kan måle mye laver lysstyrke nøyaktig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Kult, har gitt opp å vente på Gorm/Per Johnny hehe
    Har du noe nummer eller mail til han?
    Jeg har ringt deg ved to anledninger, men når du hverken svarer eller ringer tilbake, ja da får du skylde deg selv. ;-)

Når det gjelder det nye måleutstyret til mr. Ingen (les; Hegelstad), så er vel det øverst på ønskelisten til alle som driver innen faget. Det er god nytt for videofile at kalibrering med slikt utstyr er tilgjengelig til den latterlig lave summen av 1500 kroner. Men uansett var vel ikke dette måleutstyret tilgjengelig den gangen CRT'en til ask4me2 ble kalibrert, så det forandrer vel ikke utgangspunktet for responsen min tidligere i tråden?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager AK men MicroSpec kan absolutt ikke samenlignes med OTC1000, OTC1000 er det samme filterbaserte proben som du bruker bare med en linse istede for sugekopper. Disse er ikke sertifisert for å måle farger kun gråskala og kalibreringsresultatet vil variere avhengig av skjerm teknologi og design. Et spectroradiometer måler mye mer nøyaktig både gråskala og farger,og kan måle mye laver lysstyrke nøyaktig.
    Men den proben jeg bruker er ikke filterbasert, og det trode jeg heller ikke Sencore OTC1000 (Xrite Hubble OEM) var. Det er forøvrig flere proffer i USA som skrøyter av OTC1000, og mener den er på høyde med Photoresearch PR670 (25.000$).

Edit: Etter litt mer research viser det seg at OTC1000 er en filterbasert enhet.

Uansett, jeg sender deg en mail jeg, Bjørn, så tar vi videre diskusjon der..

Jeg fikk forøvrig sett en Blackwing 3 forleden dag, og "må ha" begjæret kom sigende tilbake etter å tidligere ha avbestilt HD100. Hadde det ikke vært for at HD1 nermest må dumpes på bruktmarkedet, hade jeg nok eid en nå.
    Som jeg også har sett tidligere, er de største forskjellene skarphet og sortnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ringt deg ved to anledninger, men når du hverken svarer eller ringer tilbake, ja da får du skylde deg selv. ;-)

Når det gjelder det nye måleutstyret til mr. Ingen (les; Hegelstad), så er vel det øverst på ønskelisten til alle som driver innen faget. Det er god nytt for videofile at kalibrering med slikt utstyr er tilgjengelig til den latterlig lave summen av 1500 kroner. Men uansett var vel ikke dette måleutstyret tilgjengelig den gangen CRT'en til ask4me2 ble kalibrert, så det forandrer vel ikke utgangspunktet for responsen min tidligere i tråden?
    Det er litt av en investering å kjøpe slikt utstyr. Man skal kalibrere i mange år før slikt utstyr har gitt inntjenning.

1500kr for kalibrering med slikt utstyr av kyndig personell er en meget god investering for en 'videophile'.

Hegelstad er inimellom i Oslo/Østlandet, så er det er sikkert mulig å booke han for interesserte, men jeg vet at han har mye å gjøre.

Har vurdert å kjøpe ett slikt 'spectroradiometer', men det blir litt formye kun til personlig bruk. Må nok klare meg med det jeg allerede har.

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Projektor shooutout

Skal ikke Hjemmekino m.fl. snart arrangere en shootout i sin nye referansekino?

Demo av

JVC HD100
    PD M25
    SONY VPL VW200
    EPSON TW2000
    SONY VPLvW60
    BENQ W20000

hadde vært storveis!

Feil sted på forumet kanskje?

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg