Jvc Hd100 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 224

Tråd: Jvc Hd100

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja du får ta turen innom meg når jeg får den nye projectoren. Jeg skal si ifra når den er på plass.

at du bør gå for anamorph linse og 2.35:1 lerret er klart at du må gjøre. du har jo sett bildet hos meg. .

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Ja du får ta turen innom meg når jeg får den nye projectoren. Jeg skal si ifra når den er på plass.

at du bør gå for anamorph linse og 2.35:1 lerret er klart at du må gjøre. du har jo sett bildet hos meg. .
    Vil det si at det er lang ventetid og/eller leverings problemer på HD100?

Gleder meg allerede til å se HD100 hos deg tor, med CrystallioII, anamorph linse buet lerret og et stilig kinorom innhyllet inn sort senemolton, er det vel ganske lett å se hvilke egenskaper som det faktisk ligger i hvilken som helst projektor, og da spessiellt kontrast og sortnivå egenskapene. (trist jeg gikk glipp av å se din Cine9 når du hadde den...)

Hvis du har fått de to nye SVS ene dine også når HD100 er i hus, kan vel dette bli en opplevelse helt utenom det vanlige tenker jeg.

En annen ting med subwoofere og HD1 jeg har merket med skifte fra CRT har vært at projektoren naturlig nokk lettere settes i bevegelse ved lave frekvenser og ved litt bass trykk.
    Oppløsnings senen i spiderman3 traff "riktig" frekvens for å si det sånn...

Regner med at det i mitt tak oppset uten flytende himmling er hovedproblemet for min del, men har sett tilsvarende til dette i andre HD1 oppsett tidligere også og har lurt litt på om det også er litt pga den fleksible i lensshift mekanismen disse projektorene har er litt følsomme for egensvigninger.
    Er det flere som har merket en slik vibrasjonsfølsomhet på HD1 eller HD100 (som kanskje er litt anderledes oppbyggd pga sin motoriserte lensshift oppbyggning.....) ?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vil det si at det er lang ventetid og/eller leverings problemer på HD100?

Gleder meg allerede til å se HD100 hos deg tor, med CrystallioII, anamorph linse buet lerret og et stilig kinorom innhyllet inn sort senemolton, er det vel ganske lett å se hvilke egenskaper som det faktisk ligger i hvilken som helst projektor, og da spessiellt kontrast og sortnivå egenskapene. (trist jeg gikk glipp av å se din Cine9 når du hadde den...)

Hvis du har fått de to nye SVS ene dine også når HD100 er i hus, kan vel dette bli en opplevelse helt utenom det vanlige tenker jeg.

En annen ting med subwoofere og HD1 jeg har merket med skifte fra CRT har vært at projektoren naturlig nokk lettere settes i bevegelse ved lave frekvenser og ved litt bass trykk.
    Oppløsnings senen i spiderman3 traff "riktig" frekvens for å si det sånn...

Regner med at det i mitt tak oppset uten flytende himmling er hovedproblemet for min del, men har sett tilsvarende til dette i andre HD1 oppsett tidligere også og har lurt litt på om det også er litt pga den fleksible i lensshift mekanismen disse projektorene har er litt følsomme for egensvigninger.
    Er det flere som har merket en slik vibrasjonsfølsomhet på HD1 eller HD100 (som kanskje er litt anderledes oppbyggd pga sin motoriserte lensshift oppbyggning.....) ?
    Projectoren er i bestilling og kommer forhåpentligvis om ikke så altfor mange dagene til.

at jeg hadde bestillt 2 nye subber hadde jeg nesten glemt da det begynner å bli noen måneder siden jeg kjøpte og betalte de :O. Men som du sier så har jeg også merket at bildet kan vibrere litt når de laveste frekvensene slår inn, men hos meg så har det vært lerretet da alle høytalerene jeg har er innlemmet bak lerretet på sidene og under.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Italiensk test for dem som skjønner det... for oss andre var det mange fine bilder...

http://www.htprojectors.com/Web/Htpr...ne.asp?ID=3492

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hd100 har akkurat samme lenshift system som HD1, men den har motorisert zoom og fokus. Så den har det samme "problemet" med vibrasjoner som HD1...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Italiensk test for dem som skjønner det... for oss andre var det mange fine bilder...

http://www.htprojectors.com/Web/Htpr...ne.asp?ID=3492
    Skjønner meg ikke på denne fyren som tester her. Han har ett test-rom som har totalt blanke hvite tak og vegger(ref: bilder som er lagt ut på avsforum). Han sier grunnen til at han ikke gjør noe med det er fordi det reflekterer gjennomsnittet av hvordan europeiske hjemmekinoer er. :-?

Alle vurderinger og målinger som blir tatt under slike forhold er sterkt degradert etter min mening.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Skjønner meg ikke på denne fyren som tester her. Han har ett test-rom som har totalt blanke hvite tak og vegger(ref: bilder som er lagt ut på avsforum). Han sier grunnen til at han ikke gjør noe med det er fordi det reflekterer gjennomsnittet av hvordan europeiske hjemmekinoer er. :-?

Alle vurderinger og målinger som blir tatt under slike forhold er sterkt degradert etter min mening.
    Det er jeg også helt enig med deg i Per Johnny, og etter min mening er rommets lyskontroll egenskaper bare mer og mer viktig for det endelige bilderesultatet for en projektor som har gode kontrast og sortnivå egenskaper.
    Mulig man må ha vært innom CRTprojektor prinsippet for å skjønne hvor vesentlig det er for disse egenskapene, og ikke bare fulgt lampeventilenes vei fra møterom og presantasjons sammenheng og inn i hjemmekinoen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig man må ha vært innom CRTprojektor prinsippet for å skjønne hvor vesentlig det er for disse egenskapene, og ikke bare fulgt lampeventilenes vei fra møterom og presantasjons sammenheng og inn i hjemmekinoen.
    ehh, nei. En trenger bare litt erfaring, noe Manuti helt klart har. Argumentet hans er derimot helt latterlig, for hva "gjennomsnittet har" er totalt uten interesse når det gjelder HD100. "Gjennomsnittet" kjøper jo tross alt ikke denne, de kjøper LCD-projektor til under 10K.
    Forøvrig er jeg ikke enig i at alle målinger er degradert under slike forhold, for det er null problem å måle fargegjengivelse, gråskala (f.eks ti testbilder, 0-100 IRE), og on/off kontrast. ANSI-kontrast og "flytende gråskala" derimot, blir helt meningsløst.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ehh, nei. En trenger bare litt erfaring, noe Manuti helt klart har. Argumentet hans er derimot helt latterlig, for hva "gjennomsnittet har" er totalt uten interesse når det gjelder HD100. "Gjennomsnittet" kjøper jo tross alt ikke denne, de kjøper LCD-projektor til under 10K.
    vel... Jeg tror han fortsatt har mye rett i at ett stort flertall av hjemmekinoer, også de med dyrere utstyr, har lyst interiør. Man skal være rimelig hardcore, samt ha en særdeles tollerant samboer, for å lage en batcave ut av hjemmekinoen. At han tester i slike omgivelser gir også da mest verdi for flest lesere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å bygge hus med "batcave" for hjemmekino blir bare mer og mer vanlig idag. de fleste av de jeg kjenner legger opp til en hjemmekino i kjeller om de bygger hus da. Jeg gjorde det selv da jeg bygde for snart 10 år siden nå.

før 1995-1996 var ikke dette fullt så aktuellt iogmed at skikkelig projeksjonsutstyr kostet generellt for mye(3-rørs), men nå idag som man kan få mer eller mindre skikkelig projectorer(720p, 1080p) for 10-20000 så får pipa en annen tone. Bluray/hddvd, hdtv er også med på å dra lasset . så tiden framover med høyopløst bilde og hdlyd tilsier at mange kommer til å lage egen kino i dedikert rom.

det hersker ingen tvil om at man får et mye bedre bilde ved å ha et helt lystett rom med sort matte vegger, tak og gulv. Jeg ser hjemme i kjelleren hvis jeg åpner døren på gløtt inn til resten av kjelleren med litt lys i så ødelegges hele opplevelsen av kontrast i bildet, alt blir med en gang blassere og det var med den gamle hd1.

Jeg vil tippe at max 10% av de som kjøper projectorer er de som kjøper dyrt utstyr og da har de aller fleste av disse et dedikert rom, men det blir litt gjettning da. Så det å teste i et lyst rom fordi argumentet er at de fleste har det holder ikke for min del.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er jeg ikke enig i at alle målinger er degradert under slike forhold, for det er null problem å måle fargegjengivelse, gråskala (f.eks ti testbilder, 0-100 IRE), og on/off kontrast. ANSI-kontrast og "flytende gråskala" derimot, blir helt meningsløst.
    Poenget med å bringe CRT prinsippet på banen, er fordi dette var/er projektorer der man virkelig fort så/ser forskjell på rommets lyskontroll egenskaper. Evolusjonen for de lampe baserte projektorene har etter min mening hele tiden beveget seg et annet ytterpunkt, fra forholdsvis lyssterke bilder med elendig sortnivå der ikke rommets flater spillte så stor rolle og til mere hjemmekino lysstyrke vennlige projektorer som nermer seg og tangerer mange av CRT prinsippets gode egenskaper.

Nå finnes det vel ikke så mange gjennomsnitts hjemmekino brukere som brukte/bruker CRT, for det har vel ofte vært for spessiellt interesserte, og HD100 er vel heller som du er inne på ikke noen projektor for gjennomsnitts brukeren.

Interessant det du skriver om minimal påvirkning av rommets reflekterende egenskaper når det gjelder fargegjenngivelse og gråtone skala Gorm, kan ikke si jeg er helt enig med deg der, men regner med at du har meget god erfaring fra projektor kalibrering (mye mer enn meg selv i alle fall ops: ) så det er mulig du har rett.

Lurer imiddlertid litt på om du faktisk testet dette med å måle det reflekterte lyset fra det samme lerretet i et rom med hvite flater vs et med sorte flater?

Vil f.eks tro at at hvit"fargen" på en vegg fort har andre fargetemperatur egenskaper enn for selve lerretet og når det blander seg med og vasker ut det projiserte bildet, vil fargetemperatur egenskapene til de reflekterende flatene fort kunne trekke farge og gråskala målingene ulineært og i feil retning. Dette spessiellt i praksis når virkelige bilder vises som består av andre ting enn heltdekkende gråskala bilder fra 0-100 ire...

Hadde man D65 kalibrert med testbilder der bare en liten del av bildet besto av det typiske 0-100 ire eller den primærfargen man måler på, og resten f.eks med en av de andre primær fargene, tror jeg nokk et sort rom ville vært å foretrekke for fargetemperatur og gråskala også. Virkelige kino bilder har vel fort store andeler av forskjellige fargefelt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man vil prøve å fargekalibrere nogenlunde riktig, hvis rommet nermes tar å reflekterer et gennomsnitt det viste bildeds egenskaper tilbake til lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å bygge hus med "batcave" for hjemmekino blir bare mer og mer vanlig idag. de fleste av de jeg kjenner legger opp til en hjemmekino i kjeller om de bygger hus da. Jeg gjorde det selv da jeg bygde for snart 10 år siden nå.

før 1995-1996 var ikke dette fullt så aktuellt iogmed at skikkelig projeksjonsutstyr kostet generellt for mye(3-rørs), men nå idag som man kan få mer eller mindre skikkelig projectorer(720p, 1080p) for 10-20000 så får pipa en annen tone. Bluray/hddvd, hdtv er også med på å dra lasset . så tiden framover med høyopløst bilde og hdlyd tilsier at mange kommer til å lage egen kino i dedikert rom.

det hersker ingen tvil om at man får et mye bedre bilde ved å ha et helt lystett rom med sort matte vegger, tak og gulv. Jeg ser hjemme i kjelleren hvis jeg åpner døren på gløtt inn til resten av kjelleren med litt lys i så ødelegges hele opplevelsen av kontrast i bildet, alt blir med en gang blassere og det var med den gamle hd1.

Jeg vil tippe at max 10% av de som kjøper projectorer er de som kjøper dyrt utstyr og da har de aller fleste av disse et dedikert rom, men det blir litt gjettning da. Så det å teste i et lyst rom fordi argumentet er at de fleste har det holder ikke for min del.
    Det blir vel mye gjetting fra min side også hva folk flest har av rom for dette formålet. Jeg baserer kun hva jeg tror på hva jeg ser folk jeg kjenner har valgt å gjøre. Jeg kjenner fler som har både HD1 og HD100 i relativt lyse rom, men ingen som har dem i virkelig mørke. At HD100 er en så forferdelig dyr projector som fortjener ett mørkt rom er jeg også uenig i. 70.000 er litt penger, men i forhold til hva? Kvadratmeterprisen på huset mitt er 40.000. Dette er ikke uvanlig høyt i Oslo. Med ett slik perspektiv tror jeg mange fler velger å lage ett flerfunksjons rom enn ett dedikert kinorom. Kliner man til og går for en Sim2 til 300.000 stiller saken seg kansje anderledes.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Det blir vel mye gjetting fra min side også hva folk flest har av rom for dette formålet. Jeg baserer kun hva jeg tror på hva jeg ser folk jeg kjenner har valgt å gjøre. Jeg kjenner fler som har både HD1 og HD100 i relativt lyse rom, men ingen som har dem i virkelig mørke. At HD100 er en så forferdelig dyr projector som fortjener ett mørkt rom er jeg også uenig i. 70.000 er litt penger, men i forhold til hva? Kvadratmeterprisen på huset mitt er 40.000. Dette er ikke uvanlig høyt i Oslo. Med ett slik perspektiv tror jeg mange fler velger å lage ett flerfunksjons rom enn ett dedikert kinorom. Kliner man til og går for en Sim2 til 300.000 stiller saken seg kansje anderledes.
    Synes det å kjøpe HD1 eller HD100 for bruk i et meget lyst innredet rom mer kan betegnes som er et gedigent feilkjøp selv til 70kkr. Kvaderat meter priser til 40kkr er selfølgelig et sterkt argument, men hva er egentlig poenget med å ha en projektor med highend sornivå og kontrast genskaper som man aldri er i nærheten av å få glede av i praksis. Da hadde det vel vært mye smartere å heller bruke de 70000 på å betale ned litt på million lånet (som vel de fleste med 40k/m2 vel ofte har), eller velge en annen billigere fullHD LCD eller DLP modell med iris trimmet kontrast til en bøkdel av prisen, og sitte nyte HDmateriale i full HD som det skal nytes, men i litt lyse omgivelser. Pioneers nye FullHD 60" skjermer til rundt den samme prisen som HD100 ville vel også fort vært et mye lurere med slike kvaderat meter priser og rom med dårlig lyskontroll.

Synes slike ekte høykontrast projektorer burde kommet med en sterkt oppfordring til kjøper om å ta hensyn til lyskontroll for å faktisk kunne nyttegjøre seg sine egenskaper.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Jada man kan gjøre seg mange tanker rundt dette, men det er ikke til å komme unna at man får mest ut av projectoren om man plasserer den i mørkest mulig omgivelser.

Prisen på hd100 er ikke akkurat avskrekkende og er ikke forbeholdt en begrenset kundegruppe akkurat, men de som har drevet med hjemmekino en stund blir ikke akkurat mindre kritisk etterhvert som tiden går og man har hatt endel projectorer. for min del ønsker jeg å ha så optimale forhold som mulig og da blir det å snekre en batcave i kjelleren da jeg ikke ønsker svarte vegger i stua og tak i stua

spørsmålet er jo selvfølgelig om ikke hd100 faktisk er den beste projectoren å vurdere selv om man har lyse omgivelser i leiligheten sin. skrur man av alt lyset og blender for evt. lys utenfra så er nok hd100 allikevel en av de aller beste kandidatene vil jeg tro, men er man i tillegg til lyst rom plaget av lyse omgivelser ellers vil jeg tro at en lyssterk dlp som f.eks Sim2 C3X1080 kanskje er veien å gå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vurdering av om det er ett bra eller dårlig kjøp får være opp til den enkelte, det er heller ikke poenget. Jeg tror Manuti har rett i at lyse hjemmekinoer er det mest vanlige, også for eiere, eller potensielle eiere av HD100. Derfor forsvarer jeg måten han tester på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja om man ikke liker måten projectoren blir testet på og ønsker å vurdere utifra andre tester så kan man heller kikke andre plasser, man får selv vurdere om testen er relevant utifra personlige preferanser.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada man kan gjøre seg mange tanker rundt dette, men det er ikke til å komme unna at man får mest ut av projectoren om man plasserer den i mørkest mulig omgivelser.

Prisen på hd100 er ikke akkurat avskrekkende og er ikke forbeholdt en begrenset kundegruppe akkurat, men de som har drevet med hjemmekino en stund blir ikke akkurat mindre kritisk etterhvert som tiden går og man har hatt endel projectorer. for min del ønsker jeg å ha så optimale forhold som mulig og da blir det å snekre en batcave i kjelleren da jeg ikke ønsker svarte vegger i stua og tak i stua

spørsmålet er jo selvfølgelig om ikke hd100 faktisk er den beste projectoren å vurdere selv om man har lyse omgivelser i leiligheten sin. skrur man av alt lyset og blender for evt. lys utenfra så er nok hd100 allikevel en av de aller beste kandidatene vil jeg tro, men er man i tillegg til lyst rom plaget av lyse omgivelser ellers vil jeg tro at en lyssterk dlp som f.eks Sim2 C3X1080 kanskje er veien å gå.
    Problemet er at en HD1 og f.eks en BenQ W10000 nermest vil se identiske ut når det gjelder kontrast og sortnivå i et rom som ikke hindrer vegger tak og gulv fra å reflektere lyset tilbake til lerretet. Joda man får med HD1 vs. W10000 mer informasjon i mørke partier osv, men wow faktoren som man kan få mellom disse projektorene blir ikke så stor at det er verd prisforskejllen dersom rommet vasker ut dette. Testet faktisk dette i et rom med sorte vegger, men med et foreløpig hvitt tak i går kveld, og hadde det ikke vært for hodepinen og regnbue effekten fra DLP prinsippet hadde W10000 langt på vei vært å foretrekke, ikke minst pga prisen, kjøleluft støyen, og det at kabinettet er hvitt som ikke synes så godt mot et hvitt tak. Hvitfargen til W10000 har vel den neggative egenskapen at den fysisk ser mye større ut enn HD1, men forskjellen er ikke så stor hvis man setter dem på siden av hverandre.

Nei, jeg kan ikke se at ikke lyskontrollen i kinorommet nermest er alpha og omega i denne sammenhengen, hvis man vil ha glede av ekte panel kontrast vs andre rimligere iris trimmende konstruksjoner.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant det du skriver om minimal påvirkning av rommets reflekterende egenskaper når det gjelder fargegjenngivelse og gråtone skala Gorm, kan ikke si jeg er helt enig med deg der, men regner med at du har meget god erfaring fra projektor kalibrering (mye mer enn meg selv i alle fall ops: ) så det er mulig du har rett.

Lurer imiddlertid litt på om du faktisk testet dette med å måle det reflekterte lyset fra det samme lerretet i et rom med hvite flater vs et med sorte flater?

Vil f.eks tro at at hvit"fargen" på en vegg fort har andre fargetemperatur egenskaper enn for selve lerretet og når det blander seg med og vasker ut det projiserte bildet, vil fargetemperatur egenskapene til de reflekterende flatene fort kunne trekke farge og gråskala målingene ulineært og i feil retning. Dette spessiellt i praksis når virkelige bilder vises som består av andre ting enn heltdekkende gråskala bilder fra 0-100 ire...

Hadde man D65 kalibrert med testbilder der bare en liten del av bildet besto av det typiske 0-100 ire eller den primærfargen man måler på, og resten f.eks med en av de andre primær fargene, tror jeg nokk et sort rom ville vært å foretrekke for fargetemperatur og gråskala også. Virkelige kino bilder har vel fort store andeler av forskjellige fargefelt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man vil prøve å fargekalibrere nogenlunde riktig, hvis rommet nermes tar å reflekterer et gennomsnitt det viste bildeds egenskaper tilbake til lerretet.
    Ingen av de som tester projektorer fargekalibrerer refleksjonen. Grunnen til det er at utstyret en trenger til dette koster godt over 100K, og etter hva jeg vet er det bare Edge som er i besittelse av slikt av her i landet. Testene som gjengis i utenlandske blader og nettsider, er også utført ved hjelp av målinger gjort direkte fra linsen. Rommets påvirkning av fargetemperaturen er overdrevet, i hvert fall om rommet har noenlunde nøytrale farger. Påvirkningen av hvordan vi oppfatter fargetemperaturen er det værre med, tenk bare hvis bakveggen er knallblå, og rommet ellers er lyst. I slike tilfeller vil D65 oppfattes mye varmere enn det egentlig er.

Når det gjelder måling gjort rett fra linsen, så vil ikke en refleksjon fra rommet inneholde nok intensitet til å kunne måles i det hele tatt (ja det har jeg testet).

Hvem har kalibrert din CRT, som har hatt så gromt utstyr at han/hun kunne måle refleksjonen fra lerretet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at en HD1 og f.eks en BenQ W10000 nermest vil se identiske ut når det gjelder kontrast og sortnivå i et rom som ikke hindrer vegger tak og gulv fra å reflektere lyset tilbake til lerretet. Joda man får med HD1 vs. W10000 mer informasjon i mørke partier osv, men wow faktoren som man kan få mellom disse projektorene blir ikke så stor at det er verd prisforskejllen dersom rommet vasker ut dette. Testet faktisk dette i et rom med sorte vegger, men med et foreløpig hvitt tak i går kveld, og hadde det ikke vært for hodepinen og regnbue effekten fra DLP prinsippet hadde W10000 langt på vei vært å foretrekke, ikke minst pga prisen, kjøleluft støyen, og det at kabinettet er hvitt som ikke synes så godt mot et hvitt tak. Hvitfargen til W10000 har vel den neggative egenskapen at den fysisk ser mye større ut enn HD1, men forskjellen er ikke så stor hvis man setter dem på siden av hverandre.

Nei, jeg kan ikke se at ikke lyskontrollen i kinorommet nermest er alpha og omega i denne sammenhengen, hvis man vil ha glede av ekte panel kontrast vs andre rimligere iris trimmende konstruksjoner.
    Helt enig! Å plassere HD1/HD100 i et rom som ikke er helt sortmaskert, er å kaste perler for svin. En hvilken som helst DLP vil jo oppfattes bedre, siden HD1/HD100's eneste unike egenskap ikke vil komme til sin rett. Detaljeringen i mørke scener vil vaskes vekk av lyset fra selv bittesmå lyse objekter, og DLP'en vil oppfattes som mer dynamisk, grunnet sin mye høyere ANSI-kontrast.
    Med andre ord; det er fullstendig meningsløst å teste/eie en HD1/HD100, med mindre rommet er helt sort. Da er en langt bedre tjent med andre, mer ANSI-kontrast sterke teknologier.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord; det er fullstendig meningsløst å teste/eie en HD1/HD100, med mindre rommet er helt sort.
    Helt uenig! Å teste en projector i ett miljø jeg vil tro de fleste potensielle kjøperne er i besittelse av er ikke meningsløst. Tvert imot er det særdeles meningsfylt for mange. De færreste av oss gidder å male rommet kølsvart for å få oss kino. HD1 kommer både i sort og i hvit utgave. Det tyder på at JVC selv adresserer at det er et marked for projectoren i ett lyst miljø.

Side 8 av 12 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •