Jvc Hd100 - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 224

Tråd: Jvc Hd100

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ja, det stemmer. Faktisk så skal alle nye Lumagen prosessorer få et CMS (color management system). Det betyr også at man ikke trenger å bruke flere månedslønner på Radiance, men kan gå for en rimeligere modell.
    Det er forskjell på den versjonen av CMS som er i Radiance og i Vision serien. For å få "plass" måtte Lumagen forenkle CMS som skulle inn i Vision serien. Jeg har ikke sett noen av de selv, men ut fra det jeg har lest andre komme med av tilbakemeldinger på avsforum og Lumagens eget forum så er ikke CMS i Vision en fullverdig løsning.

Slik jeg har skjønt det så vil man ved korrigering av primærfargene med CMS i Vision serien ikke få sekundærfargene til å stemme. Justeringen blir et kompromi mellom primær og sekundærfargene, og man kommer ikke helt i mål. Når det er sagt så er det mange som også sier at det hjelper i forhold til å ikke få gjort noe som helst, og til prisen så er det kanskje godt nok. En Vision HDP får man jo kjøpt billig i USA for tiden.

Jeg er sikker på at andre (Gorm???) kan komme med mer utdypende forklaring på dette, men selv Lumagen selv påpeker at det er forskjell i kapasiteten på CMS i Vision og Radiance og følgelig hva man kan få gjort av korrigeringer.

Vet at en av brukerene her på avforum som har HD100 også har bestilt seg en Lumagen Radiance XD. Regner med at vedkommende sikkert kommer med noen kommentarer og erfaringer når han har fått sett på den.

Gøran

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på den versjonen av CMS som er i Radiance og i Vision serien. For å få "plass" måtte Lumagen forenkle CMS som skulle inn i Vision serien. Jeg har ikke sett noen av de selv, men ut fra det jeg har lest andre komme med av tilbakemeldinger på avsforum og Lumagens eget forum så er ikke CMS i Vision en fullverdig løsning.

Slik jeg har skjønt det så vil man ved korrigering av primærfargene med CMS i Vision serien ikke få sekundærfargene til å stemme. Justeringen blir et kompromi mellom primær og sekundærfargene, og man kommer ikke helt i mål. Når det er sagt så er det mange som også sier at det hjelper i forhold til å ikke få gjort noe som helst, og til prisen så er det kanskje godt nok. En Vision HDP får man jo kjøpt billig i USA for tiden.

Jeg er sikker på at andre (Gorm???) kan komme med mer utdypende forklaring på dette, men selv Lumagen selv påpeker at det er forskjell i kapasiteten på CMS i Vision og Radiance og følgelig hva man kan få gjort av korrigeringer.
    Jeg trodde alle modellene skulle ha fullverdige CMS'er, men at Radiance skulle ha enda flere funksjoner. Dessverre ser ikke dette ut til å stemme ut fra det du skriver.

Når det gjelder hvilke kontroller man trenger, må man ha mulighet for å kunne justere saturation (metning), hue (fargetone) og lightness (lysstyrke) separat for både primær og sekundærfarger. Gitt at man har disse kontrollene tilgjengelig, og at de fungerer skikkelig, er det en grei sak å justere inn korrekt gamut.

Dersom ikke de rimeligere modellene har disse kontrollene tilgjengelig for sekundærfargene kan det være vanskelig å treffe 100%. Dog, dersom projektoren har en korrekt fargedekoder fra før er ikke dette et problem. De fleste projektorer har også en Tint kontroll som kan benyttes for å endre balansen mellom sekundærfargene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt Lumagen RadianceXD sammen med JVC HD100 i en ukes tid nå, og er veldig fornøyd. Har koblet til hd-dvd(hdmi 1080i), ps3/bd(hdmi 1080p24/1080i), dvhs(hdmi 1080i), dvd(hdmi 576i/480i), htpc(hdmi 1080p) og digital tv-tuner via scart(rgb).

Har utført full color-gamut korreksjon, og det ser veldig bra ut og lovende ut, men som AK sier, så er det mye som må kontrolleres for å sjekke at det følger standard 100%, og der er jeg ikke helt i mål ennå, men color-space er riktig og fargetemp er også riktig, og alt ser nå veldig naturlig ut.

På HD100 så er rødt ekstremt mettet, og alt av rødt så knall rødt ut, nå er nyansene kommet frem, ting som er falmet rødt ser riktig ut og tomater ser ut som de tomatene som du ser i butikkhyllene. Med det store color-space til HD100, så det meste veldig reklame-plakat ut, veldig pragende og lekkert, men ikke korrekt.

Bildebehandlingen i RadianceXD er også utmerket, føler at jeg har fått ett betraktelig løft i detaljer, dybde og gjengivelse i mørke partier, men det kan delvis være en effekt av riktig color-space også.

RadianceXD virker kanskje dyr, men den går ann å få tak i til betraktelig rimeligere pris enn 'villedende pris', både jeg og en kompis har klart det ihvertfall. Kjøpte den i førsteomgang pga CMS, men hadde jeg visst at den var en så god videoprocessor også, så hadde jeg kjøpt den bare pga av det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ad 2,35:1-lerret til denne projektoren: Er det kurvet eller flatt lerret som passer best til HD100? Har lest et eller annet sted at noen projektorer har linser/objektiv som korrigerer for ulik avstand fram til senter og kanter på et flatt 16:9 lerret og at de derfor yter best også med et flatt 2,35:1-lerret.
    Mens igjen andre PJ ikke gjør dette og bør ha et buet/kurvet lerret.

Så hva er best på HD100? Forutsetter selvfølgelig bruk av anamorfisk linse foran, i god kvalitet.

I mitt hode har det etterhvert dannet seg bilder av en kommende kino, med HD100,linse og kurvet 2,35:1-lerret, dette muligens lydtransparent med høyttalerne bak.

Hvilke muligheter/begrensinger har HD100? Stort zoomområde og innebygd høydestretch skulle vel telle positivt ihvertfall...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som tar turen innom engelske AVForums i dag får se en timinutters filmsnutt der det demonstreres et spesialtilpasset kit for HD100 basert på anamorf Schneiderlinse. Selges gjennom det ordinære forhandlerapparatet for HD100.

Ser veldig bra ut, bl.a så kan hele ekvipasjen plasseres høyt oppe uten at det går ut over bildekvaliteten sies det. Motorisert sving på linsa.

Tro hva slags pakkepris en kunne fått på dette her i landet??

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Den som tar turen innom engelske AVForums i dag får se en timinutters filmsnutt der det demonstreres et spesialtilpasset kit for HD100 basert på anamorf Schneiderlinse.
    Link?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Link?
    AVForums Home

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! (fant den selv, men når en henviser til nettsteder bør en gi en link)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! (fant den selv, men når en henviser til nettsteder bør en gi en link)
    Beklager, men hvordan lager jeg en link? En appelsin til førstemann som avslører den store hemmeligheten for undertegnede....ops:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Beklager, men hvordan lager jeg en link? En appelsin til førstemann som avslører den store hemmeligheten for undertegnede....ops:
    Det er bare å skrive inn / kopiere inn nettadressen her, lenken lages automatisk.
    Evt. hvis du vil gjøre det tungvint:
    Kode:
    [u r l=http://www.avforums.com/]AVForums Home[/u r l]
    (men da med "url" som ett ord, måtte inn med mellomrom for at den ikke skulle tolkes som en lenke her)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål som omhandler det å starte en ny tråd, er flyttet hit: http://avforum.no/forum/feilmeldinge...g-ny-trad.html

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var et interessant HD100 oppsett det der, interessant var vel også beskrivelesen av problemstillingen vertikal lensshift og bruk av anamorphe linser og litt JVC sin representant sitt syn på videre utvikling av disse projektorene. Savnet litt mer info om styringen og integreringen av denne mototiserte løsningen, med tanke på brukergrensesnittet /sammkjøringen med projsktorens vertikale strekk eller bruk av ekstern scaler osv.

Det eneste jeg ikke likte med den motoriserte løsningen (borsett fra at den kanskje ikke er ferdig utviklet med den wire biten hengende ned osv) var at den så ut til å kunne blokere litt for kjøleluft hullene på projektoren. Kan ikke nå huske hva som er inntak eller utløp av disse sidene, men på eksos siden vil vel ikke dette være helt heldig for kjølingen, da den oppvarmede luften kanskje holde seg mer i nærområdet rundt projektoren, noe som vel kan bety litt høyere temp inne i projektoren også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC kommer ikke til å distribuere dette kittet, dessverre. Informasjonen kommer direkte fra JVC selv.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det vel fra Cineversum en lignende løsning, men litt mer konkuranse for disse automatiske anamorphe løsningene er vel ikke direkte skadelig for prisnivået vil jeg tro...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå finnes det vel fra Cineversum en lignende løsning, men litt mer konkuranse for disse automatiske anamorphe løsningene er vel ikke direkte skadelig for prisnivået vil jeg tro...
    Ja, løsningen til Cineversum ser fin ut, men den koster latterlig mye. Hvor mye løsningen til T+W koster er vel usikkert, men jeg vil tro den er noe billigere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett så er det jo ingen som kan konkurere med Prismasonic sine fjernstyrte løsninger Selv om en innkluderer et chief stativ til både pj og linse blir jo dette en tredjedel av Cineversum (mistenker at T + W ikke er mye billigere heller)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett så er det jo ingen som kan konkurere med Prismasonic sine fjernstyrte løsninger Selv om en innkluderer et chief stativ til både pj og linse blir jo dette en tredjedel av Cineversum (mistenker at T + W ikke er mye billigere heller)
    Nå har jeg ikke akkuratt så mye erfaring rundt disse anamorphe linsene, men har en liten mistanke om at de anamorphe schneider linsene vi snakker om til HD100 her, ligger noen "hakk" over Prismasonic linsene med tanke på kontrast og oppløsnings egenskaper. Prisen ligger vel også noen hakk over, så man får kanskje det man betaler for her, i alle fall selve linsemessig og uten den mere fleksible styringen prismasonic vel ofte har innebyggd.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket for en stund siden med Gorm. Han henviste da til en svensk test hvor Prismasonic FE1500 hadde hatt bedre ytelse enn både Scneider og Isco III som begge har dobbel pris.
    Tror det er raskt å falle for trikset med at høy pris nødvendigvis er lik bedre kvalitet.
    Isco tilhengerne sier den er bedre enn alle andre, samme med Scneider tilhengerne, selv har jeg jo valgt Prismasonic så jeg er kraftig innhabil

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket for en stund siden med Gorm. Han henviste da til en svensk test hvor Prismasonic FE1500 hadde hatt bedre ytelse enn både Scneider og Isco III som begge har dobbel pris.
    Tror det er raskt å falle for trikset med at høy pris nødvendigvis er lik bedre kvalitet.
    Isco tilhengerne sier den er bedre enn alle andre, samme med Scneider tilhengerne, selv har jeg jo valgt Prismasonic så jeg er kraftig innhabil
    Hvis du snakker med nøytrale kunnskapsrike folk vil de fleste si at Isco III er den beste. Jeg har hatt Prismassonic H-FE1500 og har nå Isco III, og kan si at det ikke er stor forskjell. Men Isco har større linse foran og bak, høyere kvalitetsintrykk og den er litt skarpere.:-D

Schneider linsen koster ca 30.000 og Isco III koster ca 50.000 i Norge. Og det er bare linsene uten holdere eller slider. Så det er helt latterlig dyrt i forhold til Prismasonic, og jeg hadde aldri byttet Prismasonic med Isco hvis jeg hadde måtte betalt så mye. Jeg var så heldig å finne en brukt i USA og fikk den inn til Norge til under halv pris. Og da er den verdt det...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Det er bare å skrive inn / kopiere inn nettadressen her, lenken lages automatisk.
    Evt. hvis du vil gjøre det tungvint:
    Kode:
    [u r l=http://www.avforums.com/]AVForums Home[/u r l]
    (men da med "url" som ett ord, måtte inn med mellomrom for at den ikke skulle tolkes som en lenke her)

Takker for tipset, skal linke neste gang!

Et lite spørsmål ang. projektor og anamorf linse: Det virker som han fyren som har satt sammen kittet gjør et nummer av at det går an å flytte opp projektoren (antar han mener til himlingen) uten at bildet fortegnes. Det ligger vel tydeligvis en del finarbeid bak det å få geometrien mellom PJ og linse optimal.

Er dette vanligvis såpass vanskelig at ved 2,35:1 så bør projektoren stå 'midt i lerretet' høydemessig? Selv om projektoren i vanlig 16:9 godt kan flyttes helt opp?

Og nok et spørsmål siden vi allerede er litt på sidelinja: Er det projektoren eller linsa som bestemmer om en skal ha et buet eller rett 2,35:1-lerret?

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •