DIY XGA prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY XGA prosjektor

Var innom et el-retur punkt tidligere idag, og fant meg en 15" ViewSonic flætty. Testet denne, og jaggu funker den ikke glimrende! Nå er det slik at jeg bruker en 19" CRT til datan min, som, på tross av å være stor og klumpete, jeg foretrekker framfor en 15" (vanesak, vanskelig å gå over til mindre display for meg...).

Det jeg derimot kom til å tenke på, er en artikkel jeg leste på THG en stund siden, om en selvlagd prosjektor, som visstnok fungerte overraskende bra. Konseptet her er å bruke en "gammeldags" skoleoverhead, helst en med minst 350W pære for mest mulig lysstyrke. Ved å plukke ut displayet fra skjermen, samt elektronikken, og suspendere denne rundt 1 cm over overhead'en, vil det være nok mellomrom til å ha en vifte som kan blåse luft igjennom for å kjøle displayet. Jeg tenkte å legge et par hundrelapper i noen stille vifter, á la Ninja Scythe eller Nexus, og bruke den ene til å blåse luft mellom overheaden og displayet, og bytte ut overhead'en sin originalvifte med den andre, for å redusere støy.

Siden den optimale skjermstørrelsen var 15" tenkte jeg at jeg skulle gi dette en sjangse. Skjermen jeg fant er en ViewSonic VE150mb. THG setter budjettet til 300USD, og siden jeg allerede har en skjerm, kanskje jeg skal bruke resten på et DIY lerret istedet hvis jeg får til PJ'en En annen ting som blir poengtert her, er at lyspæren som en overhead bruker er veldig billig iforhold til de man bruker til digitale prosjektorer.

Men, jeg trenger litt hjelp fra deres ekspertise her på forumet Det første problemet mitt er vel egentlig å få tak i en overhead... Fant en der jeg gikk å snuste litt idag, men regner med den er ganske ødelagt hvis den er kastet ut. Vet noen av dere hvor man kan få tak i slikt, gjerne til en (forholdsvis) billig penge, og helst i Trondheimsområdet?

Jeg vil svært gjerne høre deres innvendinger, idéer, tips og skepsis til dette prosjektet, da jeg innrømmer jeg aldri har gjort noe i nærheten av dette før!

Jeg kommer nok til å legge ut bilder etterhvert hvis dette blir noe av

Orbitize

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Morsomt prosjekt, utrolig hva man kan DIY :-D
    Viftestøy og varme er vel antagelig to store ankepunkter?
    Aner ikke hva slags bildekvalitet man kan forvente, men det kan jo bygges utrolig billig, så bilde vs pris burde bli nær uslåelig, ihvertfall mtp bildestørrelse :-D

Morsomt om du gjennomfører og deler resultatet med oss!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •