Ny Projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Ny Projector

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Projector

Har en 8720 som jeg er svært godt fornøyd med, men etter prisfallet på w9000 er det fristende og oppgradere. Vil 1080p framstå som mye bedre på ett 100" lerret enn det 720p gjør (forutsatt 1080p kilde naturlivis) ? Eller gjør steget tilbake til DC2 at dette ikke er verdt oppgraderingen?

i tillegg er jeg i utgangspunktet klar for en projector med BÅDE horizontal og vertical lens shift, hovedsakelig ønsker jeg DLP. Er det mulig å oppdrive?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil vinne en god del bildeskarphet, men som du påpeker ryker også noe av sortnivået (kontrasten reduseres noe). Kanskje det er verd å vente til W10000 kommer på "billigsalg"?

Noen DLP-projektor med vertikal lens-skift kan jeg ikke komme på i farten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh, mulig dumt spørsmål, men hvorfor blir sortnivået dårligere på w9000 med 1080p ? Skyldes dette DC2 vs DC3 (som jeg antar 8720 har) ?

Er det ingen DLP med vertical lens skift ? Jeg har nå dette på min LG AN110, men du tenker kanskje på nyere projektorer, Gorm ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh, mulig dumt spørsmål, men hvorfor blir sortnivået dårligere på w9000 med 1080p ? Skyldes dette DC2 vs DC3 (som jeg antar 8720 har) ?
    Korrekt ! 8720 har DC3 mens W9000 har DC2. Forøvrig vil jeg påpeke at W9000 heller ikke har dårlig sortnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Korrekt ! 8720 har DC3 mens W9000 har DC2. Forøvrig vil jeg påpeke at W9000 heller ikke har dårlig sortnivå.
    Spørsmålet er om den økte skarpheten (pga 1080p) kompenserer for redusert sortnivå ? Jeg synes at HD matr. i 720p gir meget skarpe bilder, til og med på min LG AN100 projektor, men den kan vel alltids bli bedre. Kan ikke bildet bli for skarpt, dvs at filmfølelsen "forsvinner" ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er om den økte skarpheten (pga 1080p) kompenserer for redusert sortnivå ? Jeg synes at HD matr. i 720p gir meget skarpe bilder, til og med på min LG AN100 projektor, men den kan vel alltids bli bedre. Kan ikke bildet bli for skarpt, dvs at filmfølelsen "forsvinner" ?
    Hva som kompanserer for hva, er opp til den enkelte å vurdere, men sortnivået henger ikke sammen med skarpheten Personlig ofrer jeg heller bittelitt skarphet for bedret kontrast.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med AK. Det er lenge siden at Gorm smittet meg med den fryktelige sortesyken Han overtalte meg i tillegg over telefon til å konvertere fra LCD til DLP, noe jeg aldri har angret på:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for svar. Tror nok jeg følger Gorms råd og venter på at modellen over skal bli rimeligere. Jeg er mer opptatt av høy kontrast enn 1080p. Semtidig skulle jeg VELDIG gjerne hatt horizontal lens shift ettersom takfeste mitt ikke er 100% sentrert, så kansje jeg ser meg om etter ett helt annet alternativ. Ønsker jo DLP også da. Må vel kansje ingå noen kompromisser med meg selv her...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F

Er det ingen DLP med vertical lens skift ? Jeg har nå dette på min LG AN110, men du tenker kanskje på nyere projektorer, Gorm ?
    hehe, jeg mente horisontal lens-shift. ops:
    Og selvsagt er det dårligere sortnivå pga DC2's manglende kontroll på strølyset (i forhold til DC3).

For øvrig sammenliknet Homecinema og jeg de to projektorene direkte, og konklusjonen var at bildeskarpheten var noe bedre, da spesielt i bakgrunnen. I nærbildene opplevde vi ikke store forskjeller. Alt er selvsagt avhengig av størrelsen på lerretet, og avstanden "tittepossisjon". Homecinama følte med andre ord ikke noe stort behov for å oppgradere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke sammeliknet dere? 8720 og 9000 eller 9000 og 10000 ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8720 og 9000.
    10000 finnes ikke i norge enda.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør den ikke? På AV Shop står det at de la den til katalogen i Januar og at normal leveringstid er en til tre dager. Det står også imidlertid at den ikke er på lager.

Er det bare kreativ markedsføring ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •