Pæra har gått for 3 gang. Hvilke rettigheter har jeg???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pæra har gått for 3 gang. Hvilke rettigheter har jeg???

Hei.

Noen som har noe fornuftig å komme med her.

Bildet har vært litt av og på i det siste, og jeg har vært litt urolig for om det kunne være dvd spilleren som har vært litt ustabil.

Da jeg satt og feilsøkte litt og sjekket innstillinger på dvd spiller og pj i dag forsvant pluttselig bilde helt og pj gikk i hvilemodus. Under blinket det at jeg måtte bytte pære.

Jeg vett jo at disse pærene ikke akkurat varer evig, men 260 timer er jo ikke spesielt mye.

Pj er en Sanyo Z4 som jeg kjøpte hos expert.

Har jeg noen krav hos forhandler på den, den er ca 1,5 år gammel.

Takker for svar!

Mvh Geir

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti lampe 12 mnd / 1000 lampetimer.

Så du får nok ikke pæra på garantien,men du kan kontakte Sanyo norge og høre om dem er villig til å hjelpe deg.

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 1,5år siden røyk pæra til Infocus 4805'en min etter 270t. Garantien da sa 500t/3mnd, men min var over 3mnd og derfor ville ikke Infocus erstatte den. Hi-Fi Centeret tok da på seg kostnaden selv og ga meg ny pære, så det kommer nok litt an på forhandleren. Du får smile fint!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ta på meg skaut å se slik ut i butikken:-D

Om dette ikke skulle virke, hvor er da da mulig å få kjøpt seg en ny pære til en fornuftig penge?

Er det plasser du kan få kjøpt pære med garanti?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg bare få lov til å komme med en liten hyllest til Expert.

Jeg stilte opp på butikken med prosjektoren i håp om å få noe dekket, men var forberdet på å krangle med både den ene og den andre. (Alltid like morsomt å diskutere med noen når du selv vett at du tar feil:-? )

Det fantastiske her var at vedkommende i butikken var meget hyggelig og syntes ikke det var spesielt artig at pæren hadde gått etter så få timer.

Han sendte den like godt inn til importør og dekket alle kostnadder på en garanti som i utgangspunktet var gått ut.

Nå er prosjektoren ferdig, den henger i taket og alt er bare vellstand.

Utrolig fint å treffe på en selger som faktisk bryr seg!

Så et lite spm.
    Jeg har ikke fått fyrt den opp etter at pæren er byttet.
    Må jeg nå kalibrere den på nytt eller stemmer innstilingene fra den gammle pæren?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt utrolig service Nesten for godt til å være sant fra en gigant kjede..
    Bra det ordnet seg

Newcomer Vidar sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir V
    Må jeg nå kalibrere den på nytt eller stemmer innstilingene fra den gammle pæren?
    Sannsynligvis stemmer de gamle innstillingene. Er pæra gammel har en gjerne justert litt på slutten for å kompensere mot at den er så godt som utslitt, da trengs nok en ny kalibrering. Men i ditt tilfelle har den gått såpass få timer at det ikke er noe problem, jeg trengte ihvertfall ikke gjøre noe.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler et aldri så lite behov for å skrive noen ord i denne tråden. Igjen.

Fikk prosjektoren igjen etter at de hadde byttet pære og gjort det de skulle.

Det er tydelig at de har gjort noe med den for linsa var stilt annerledes enn det jeg hadde den.

Timeren på lampen var ikke nullstilt, men det var ikke noe jeg la på meg.

Det som så skjer etter kunn 7 timerfår meg til å gi opp hele greia.

Prosjektoren begynner å blinke med bildet, slår seg av og lyser om at lampen må byttes. Igjen!

Er det mulig?:?: 7 timer må jo være ny rekord for ubrukelig pære.

Expert tok i mot den igjen så da e det bare å vente to nye uker før jeg kan sette meg ned å nyte mine neste 7 timer eller mer i kinoen.

Må nesten begynne å lure på om det er noe feil på selve prosjektoren.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er virkelig alle gode ting 3???

Så var det på ann igjen.

Pæra har røket på nytt.
    Uvist hvor lenge denne har vart, men antakeligvis en plass mellom 50-100timer. Hipp hipp hurra!!

Jeg har hørt et rykte om at du har rett på nytt produkt hvis samme feilen oppstår på samme produkt 3 ganger. Stemmer dette?????

Føler et voldsomt behov for å være en skikkelig:twisted: på Expert nå, men hadde satt pris på noen erfaringer rundt temaet.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iht. forbrukerkjøpsloven har selger lov til å reparere produktet 3 ganger for samme feil, før du kan kreve kjøpet hevet eller et nytt tilsvarende produkt. Det skal nevnes at feilen må være av en slik art at det går vesentlig ut over produktets funksjon, noe det i ditt tilfelle gjør.

Jeg hadde problemer med en Samsung DVD spiller/-recorder m/HDD. Expert sendte den til reparasjon 3 ganger (tilsammen var den inne i 3mnd) men feilen var der fremdeles, låste seg i menyene, ville plutselig ikke spille av DVD osv. Jeg sa da til selgeren at jeg gjerne ville heve kjøpet grunnet at feilen var der selvom produktet var "fikset" 3 ganger for samme feil. Da fikk jeg til svar at det ikke gikk, men at jeg kunne få en tilsvarende spiller, den var da 1500,- billigere enn den jeg hadde. Jeg stod på mitt og ville heve kjøpet og sa at jeg ikke kom til å gå før jeg fikk pengene jeg hadde krav på iht norsk forbrukerkjøpslov. Etter masse "om og men" fra hans side, prøvde han å gi meg tilbake penger for prisen av det den nye/andre spilleren kostet. Jeg sa da "at dette gidder jeg ikke diskutere engang, jeg skal ha pengene for det produktet jeg hever kjøpet av..." Tilslutt fikk jeg pengene ;-)

Link: <dato>LOV-2002-06-21-34</dato> Forbrukerkjøpsloven. Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Sitat Opprinnelig postet av Geir V
    Så var det på ann igjen.

Pæra har røket på nytt.
    Uvist hvor lenge denne har vart, men antakeligvis en plass mellom 50-100timer. Hipp hipp hurra!!

Jeg har hørt et rykte om at du har rett på nytt produkt hvis samme feilen oppstår på samme produkt 3 ganger. Stemmer dette?????

Føler et voldsomt behov for å være en skikkelig:twisted: på Expert nå, men hadde satt pris på noen erfaringer rundt temaet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper en utskrift fra lovdata samt litt tålmodighet kan ordne dette.

Ser i utgangspunktet for meg at det kan bli litt amper stemning her, men mener jeg har en god sak her så jeg får stå på mitt!

Dette er max irriterende!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerkjøpsloven sier at selger kun har lov til å utføre 2 "avhjelpsforsøk" for samme feil. Under begrepet avhjelpsforsøk går blant annet forsøk på å reparere skade, samt å bytte varen i en ny.
    I ditt tilfelle er jeg litt i tvil...
    Har du sendt hele projektoren inn til reparasjon, eller har du bare fått ny pære og byttet den selv?
    I så fall er det ikke sikkert at dette regnes som avhjelpsforsøk. Ihvertfall ikke om de er ute etter å kverulere...
    Mener likevel at du har ditt på rene og kan kreve kjøpet hevet.
    Er verd å nevne også at selger ikke har rett til å gi tilbake hele kjøpesummen, men kan trekke fra tingens nytteverdi i det tidsrommet du har hatt varen. Denne verdien finner de ofte ved å sammenligne prisen på et tilsvarende produkt.
    Har aldri opplevd selv å ikke få hele kjøpesummen tilbake, så jeg vet ikke om butikkene er klar over dette punktet. Ser ingen grunn til å minne dem på det heller

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har levert den inn og de har fikset den. Begge gangene.

Leste også det om avhjelp, så dette bør absolutt kunne ordne seg.

Newcomer kjalvard sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gå på Expert sinna... All erfaring tilsier at du får bedre service ved å være høflig og be om hjelp. Legg frem saken på en saklig og ordentlig måte så får du helt sikkert god service og den hjelpen du trenger med evnt heving av kjøp eller annet.

Jobber selv med salg og service og vet godt at jeg ikke blir veldig fristet til å ta frem mitt mest servicevennlige meg når en kunde kommer trampende inn og utbryter: "Nå må dere til ******* se å få ordnet opp i dette greiene ellers så skal jeg **** skjæra meg rive ned halve butikken deres.." Og ja... Dette er faktisk en setning man har fått servert. Kunden gikk forøvrig slukøret hjem etter at vi påviste at det var han selv som hadde klønet med sitt produkt... hehe. Uten sammenheng forøvrig.

Lykke til med pæra og pjen din. Det burde ordne seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjalvard
    Ikke gå på Expert sinna... All erfaring tilsier at du får bedre service ved å være høflig og be om hjelp. Legg frem saken på en saklig og ordentlig måte så får du helt sikkert god service og den hjelpen du trenger med evnt heving av kjøp eller annet.

Jobber selv med salg og service og vet godt at jeg ikke blir veldig fristet til å ta frem mitt mest servicevennlige meg når en kunde kommer trampende inn og utbryter: "Nå må dere til ******* se å få ordnet opp i dette greiene ellers så skal jeg **** skjæra meg rive ned halve butikken deres.." Og ja... Dette er faktisk en setning man har fått servert. Kunden gikk forøvrig slukøret hjem etter at vi påviste at det var han selv som hadde klønet med sitt produkt... hehe. Uten sammenheng forøvrig.

Lykke til med pæra og pjen din. Det burde ordne seg.
    Hehe.. Godt poeng! Lett å bli litt...ivrig...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver med salg selv, så den var jeg forsåvidt klar over.

Tenkte meg opp i ordinær arbeidstid en dag for å øke sannsynligheten for å treffe på en besluttningstaker.

Har du en god sak og dokumentasjon på det bruker det vanligvis å ordne seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •