Kjøpe PE7700?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe PE7700?

Jeg sitter og vurderer om jeg skal kjøpe en PE7700,eller fleske til med den dyrere TW-700... Hovedpoenget med mitt nye projektorkjøp er at den skal være en meget merkbar forbedring fra min gamle loslitte Sony CS 4. Begge disse to gruser vel min nåværende projektor, eller?

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har i alle fall PE7700 til 5995,- på ukens tilbud hos Netshop: BenQ PE7700 DLP Projektor - Netshop.no - pc data foto minne digital.

Vurderer forresten denne selv istedenfor BenQ W500, er dette et bedre kjøp?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å få litt respons i prisjakten, men der var det ikke mye liv. her. Er det fortsatt et stort problem at pærene ryker lenge før tiden med denne projektoren, eller har man fått til en fix?

Vurdere å kjøpe istedenfor hd70/w500, men historien skremmer. Regner med at NDx2 filter er påkrevd i et rom m 100% lyskontroll?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemene med lampene er stort sett over nå. Det er langt mellom trådene ang lampedød. De fleste får 1000-1500 timer nå, ser det ut til.
    NDx2 er påkrevd, i aller høyeste grad. Sortnivå trenger hjelp. Det er i de fleste tilfeller en hel del å hente på en skikkelig kalibrering. Projektoren har STORT potensiale. Mitt projektorbilde er nå BEDRE enn min Samsung 40" LCD, som også er godt og profesjonelt kalibrert. Mer trøkk i fargene, mye mer riktige farger, tilsvarende sortnivå, og kontrast som er omtrent i samme klasse. Se forøvrig signaturen for resten av utstyret.

Har kalibreringsutstyr på vei, tenkte å ta en symbolsk sum for kalibrering i distriktet hvis noen er interessert....

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Det var akkurat den tilbakemeldingen jeg håpet på, da blir det nok 7700. Takker

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt PE7700 her, blir spennende dette, håper at regnbuer ikke blir noe problem

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vanligvis plaget av regnbuer, men på PE7700 er det ikke noe problem. Pass på at du får deg et godt NDx2, og så skal jeg sende deg noen kalibreringstall som kommer i nærheten av optimalt for de fleste enhetene. Sjekk også at du får nyeste firmware, minst v 0.49, så er du sikker på å slippe lampeproblemer. Min ble levert med 1.02, som er den aller nyeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har også jeg bestilt Pe7700

Men Atle - kan du ikke publisere de kalibreringstallene her, så får jeg/vi også sett dem?
    Edit: Hvordan ser jeg forresten hvilken utgave av firmware projektoren har, er det oppstartsbildet som viser det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se firmwareversjonen i servicemenyen. Noe av kalibreringen må også gjøres via servicemenyen, men det er ganske enkelt.
    Jeg er i Nordsjøen akkurat nå, men er hjemme i morgen ettermiddag. Poster så snart jeg kommer hjem. Kalibreringen går først og fremt ut på å få alle grunnfargene like kraftige, og følge hverandre oppover gråskalaen. På de aller fleste DLP'er er det rødfargen som er det svakeste leddet, og de andre fargene må tones ned for å matche denne. Grunnen til at dette ikke gjøres fra fabrikk er at det går ut over kontrastforholdet, da dette blir begrenset til det den svakeste fargen kan prestere. Med ok lyskontroll er sortnivå uansett mye viktigere enn lysutbytte, og kontrasten blir litt mindre viktig.

** ADVARSEL **
    I servicemenyen kan man gjøre MYE galt med en projektor. IKKE endre en innstilling du er usikker på, og om du endrer på noe, skriv ned hva det stod på så du kan gå tilbake.
    ** ADVARSEL **

Trykk meny, opp,ned,opp,ned,opp,ned,meny.
    Nå er du inne i servicemenyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillte min projektor tidlig onsdag hos netshop, og i går kveld ble den levert med posten hjem på døren til meg i Trondheim, ikke verst Førsteinntrykket er meget godt, på mitt hjemmelagde ikea-lerret som ikke er all verden leverer denne bilder både gjennom vanlig videoinngang og komponent som er fullstendig overlegne de jeg hadde på min gamle projektor, og jeg skjønner nå tydelig hvor store fremskritt projektorverden har gjort siden jeg kjøpte min første høsten 2001.

Skal kjøpe meg Hoya-filter etter hvert, og bildet vil vel bli enda bedre da enn det er nå. Men som sagt, strålende fornøyd sålangt!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!
    Bare vent til du har fått kalibrtert den, det er DA du skal se hva den kan prestere. Det var natt og dag på mitt eksemplar i alle fall.

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er plasseringa like vansklig med denna som med Optoma HD70? Når jeg har projektoren plassert slik at den "ser" nesten midt på lerretet, kommer bildet langt over og nesten opp i taket. Måtte legge noe under bakbeina på projektoren for å plassere bildet riktig. Skal det virkelig være sånn?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

economic eller full modus på lampa?

Bruker dere økonomimodusen, eller kjører dere på med full modus når dere ser på film? Og hva har dette eventuellt å si for lampens levetid?

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke handlet hos netshop,du ber om problemer vist det går noe gale med PJen etter at garantien er gått ut.
    Di er utrolig vanskelige på reklamasjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående plassering så har PE7700 0 i offset, det vil si at nedre billedkant skal være i linsehøyde hvis den står 'rett vei', og øvre billedkant i linsehøyde hvis den står opp ned (takmontert).
    Denne projektoren er så lyssterk at man bør kjøre lampen i økonomi-modus. Da oppnår man bedre sortnivå (som er det svakeste leddet på denne). Jeg kjører i tillegg et NDx2 filter som begrenser lyset enda mer. Det betyr enda bedre sortnivå, og jeg er fremdeles innenfor anbefalt lys-styrke.

Jeg har fått kalibreringsutstyret mitt nå. Skal ta en skikkelig kalibrering i kveld, og poste tallene jeg kommer fram til da.

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sliter hd projectorer med samme som lcd/plasma tv'r når d gjelder å vise matriale som ikke er hd ?

vist dette ikke er et problem på projectorer blir d nok en slik på meg oxo ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du nå?

Hvis du mener det faktum at dagens tv'er er gode nok til å vise svakhetene ved TV-systemet som ble utviklet i 1939, så har også projektorer dette 'problemet' ja.

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener det at det blir så dårlig bilde at man får vont i hue av å se på
    ikke at d er dårligere i sammenligning for d er jo selfølgelig
    men d ofte er mye dårliger på en hd tv en en vanlig tv pga hd tv'ene ofte ikke klarer å vise d gamle formatet

klarer disse hd projectorene å vise gamle signaler fra "1939:P" uten at d skall bli dårliger bilde en en tv fra 1939 for å sette d på spissen som deg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det systemet vi bruker i dag er laget for CRT på noen-og-tyve tommer. Der ser DVD utrolig bra ut, og vanlige TV-signaler også. Blåser man det opp til 40 ser man tydelig begrensningene. Blåser man opp til 80 blir det enda tydeligere. Så svaret må vel bli nei, de viser ENDA bedre begrensingene til dagens TV-system.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibreringstall BenQ PE7700

Javel, folkens. Her kommer tallene.

En liten advarsel først: I servicemenyen kan man ødelegge mye. Enhver endring du gjør bør skrives ned slik at du kan gå tilbake. Jeg tar menynavnene fra hukommelsen, så det kan hende en meny heter noe litt annet enn jeg har skrevet.

For å komme til servicemenyen: Meny, opp, ned, opp, ned, opp, ned, meny.

Først stiller man gamma. Dette finner man i Gamma and white balance menyen. Sett gamma til +71 på alle kanalene (R, G og B)

Så på DLP-menyen: Degamma til Graphic.

Da oppnår man en lineær gammakurve på 2.2, som er målet for PAL.

Så går man på på 'factory' menyen og 'return to user OSD'

Gå på advanced, og white balance fine tuning.

RGB gain:

R - 512
    G - 425
    B - 445

RGB Offset:

R - 0
    G - 14
    B - 9

Lagre til en 'user' fargetemperatur (dette er viktig å gjøre nå, ellers forsvinner endringene du har gjort i servicemenyen).

Vanlige bildeinnstillinger:

Kontrast 3
    Brightness -8
    Color 7
    Filter 0
    Sharpness 0

Velg fargetemperaturen du lagret tidligere,og lagre til et preset.
    Nå kan du velge presetet ditt med presetknappene på fjernkontrollen direkte. Jeg har lagret som user preset 1. På preset 2 har jeg fabrikkinstillinger, og på user 3 har jeg mine kalibrerte innstillinger før jeg fikk fargemåleren. Det er STOR forskjell. Innstillingene jeg hadde kalibreret meg fram til før fargemåleren er utrolig grønne, blasse, og lite naturtro i fargene.

Sett på en god film og nyt resten av kvelden!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •