Kjøpe PE7700? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takk for tallene=)

Takk skal du ha, skal prøve disse innstillingene i løpet av kvelden og komme tilbake med rapport

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags type lerret har du og hadde du filteret på under kalibrering?
    hvor lang avstand fra lerretet og bruker du lys i rommet?

regner med att dette må være nugelunde likt for at kalibreingen skall stemme for oss andre?

har selv lakt inn en bestilling på en slik
    blir min første projector kan tru jeg er spent nå uff

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd disse innstillingene, og sett filmen The Insider (med Al Pacino) med disse. Må si jeg bli imponert over fargegjengivelsen, veldig virkelighetstro, ble like fengslet av den som av selve handlingen, hehe Bildet ble en god del mer levende nå ja, og jeg tror klart jeg vil foretrekke denne kalibreringen på filmer fremover.

Har bare ett problem, jeg får lagret alle innstillinger unntatt rbg-fargeforhold og rgb ofset, jeg trykker flere ganger på save settings etter jeg har endret disse, men de spretter tilbake så fort jeg prøver en annen innstilling. Innstillingene med brightness, color og slike ting får jeg lagret uten problemer...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amrita: Jeg har et hvitt, matt lerret, og filteret på under kalibrering. Det er viktig å kalibrere under de forhold man faktisk har når man ser film. Jeg har ingenting lys på når jeg ser film. Jeg har rullegardiner som slipper inn bittelitt lys rundt kanten. Det er akkurat så man såvidt kan se hånden foran seg når alt er av.

shhweb: Du setter innstillingene slik du skal ha dem, går til factory->return to user OSD, velger advanced->white balance->store user.... Eller noe i den duren. Du må FØRST velge den fargetemperaturen du vil endre på i user menyen, deretter gå i servicemenyen, gjøre endringer, og tilbake til usermenyen og lagre. Litt tungvindt, men man trenger bare lagre når man er fornøyd. Gi lyd hvis du ikke får det til, så kan jeg skrive en detaljert og nøyaktig beskrivelse. Det kan være litt plundrete å få alt til å 'sitte'

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også fått projektoren og testet den - dog kun på eggeskallfarget murvegg enn så lenge. Kommer et gråfarget AView-lerret til uka. Projektoren fra Netshop var heldigvis satt opp med den siste firmwareversjonen (1.02). Testet bildet uten noen form for justering med Ringenes Herre, og som førstegangsbruker av DLP-projektor var det en sann fryd å se fargene.
    Nysgjerrig som jeg er, kommer jeg nok til å prøve Atles kalibrering etter hvert. Litt redd for å ødelegge noe dog..

Angående filter, så lurer jeg på hvilken dimensjon jeg skal bestille, og om man bare uten videre gjenger det inn i linseåpningen? Eventulle tips til hvor det lønner seg å handle?

Ellers honnør til atledreier, som er meget generøs med info og tips på denne sida! Takk skal du ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et 67mm NDx2 filter. Jeg har et Hoya HMC som jeg kjøpte på en fotobutikk til 499,-. Dette kan du få billigere andre steder. Ikke vær for kjip på filteret, da dette kan misfarges over tid. Det er heller ikke alle filtere som tåler varmen fra en projektor. 67mm passer NESTEN inn i linsen på PE7700. Et par runder med gjengetape så sitter detgodt og fast. Pass på å ikke ta på linsa eller filteret!

Spreing: Bare vent til du får fargeekte lerret og kalibrert. Gled deg! Du burde kunne kjøre mine innstillinger uten problem, du får bare bedre sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått til å lagre innstillingene mine til en user preset her omsider Så enda en film med kalibreringsinnstillingene dine i går atledreier, og må si fargegjengivelsen er meget god. En ting som slår meg er imidlertid at mørke scener blir litt vel mørke hos meg nå. Hva slags farge har du på lerretstoffet ditt? Mitt er laget med utgangspunkt i en ikea rullgardin og er tilnærmet hvitt i stoffet. Sånn som det er nå føler jeg at dagsscener og slike ting ser meget bra ut, mens mørkere scener blir litt vel sorte og detaljløse.

Rommet jeg sitter i er uten vinduer og har dermed full lyskontroll, og projektoren min er plassert drøye 3 meter unna lerretet som måler 170cms bredde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en kalibreringsdisk? Kjør den i så fall, men la fargene være. Lysstyrke og kontrast varierer en del med kilde og enkelte enheter, så det kan godt være at du trenger litt mer brightness. Som jeg sa, dette er tall for MIN projektor. Dobbelsjekk gamma-innstillingene dine også, RGB gamma, og også degamma innstillingen på DLP-menyen. Dette har meget å si for mørk-gjengivelsen.
    Jeg har hvitt lerret og NDx2 filter, og synes nesten det er litt for lyst i de mørke scenene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen kalibreringsdisk desverre, men mulig jeg må skaffe meg det ja
    Tror nok jeg må prøve å stille opp brightness litt ja, som sagt så er det ikke mye om å gjøre nå, og fargene er helt riktige slik jeg kan se det.

Sammenlignet med min Panasonic 32" LCD gir projektoren mye mer levende farger, og det kan man iallefall ikke klage på! Så får jeg sette meg ned i kveld etter jobben og prøve litt forskjellige brightness-innstillinger samt sjekke gamma og slike ting en gang til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brightness kan du stille me f.eks Star Wars episode1, THX-optimizeren der ska være temmelig nøyaktig, sies det. DVE er uansett et kjempeverktøy, og svært lærerikt å titte gjennom, så det anbefales.
    Joe Kane som har laget denne har utrolig peiling. Har hatt gleden av å være på todagers kurs med ham i bildekalibrering, og det var veldig lærerikt.
    Det slo meg nettopp at det kan være kilden din som ikek sender BtB-signal (Blacker than black). Da vil du miste noe informasjon i sortnivået.

Hvor bor du hen? Hvis det ikke er så langt skulle det være muligheter for en visitt og måle litt, mot en symbols sum.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilden jeg bruker er en rimelig billig DVD-spiller som jeg har koblet opp med en vanlig videokabel, i tillegg til at jeg bruker en Xbox med media center som jeg har koblet til via komponent, sortnivå og detaljer i mørke scener vil jeg si er rimelig likt fra begge kilder, noe bedre er det nok på Xboxen dog.

Jeg bor i Trondheim, så det blir kanskje litt langt for deg å dra, hehe. Men takk for tilbudet

Jeg får sette meg ned og pludre litt med lyssettingene i kveld, prøve litt forskjellige filmer med mørke scener og sammenligne litt, finner vel en ordning på det, så får jeg bestille meg en kalibreringsdisk snart. Vurderer å male lerret på veggen, i en grålig farge, så da må jeg vel uansett kalibrere på nytt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du sjekket degamma-kurve gamma-innstillingene dine? Det er også mulig at videokabelen ikke sender BtB-info. Samtidig er det mulig BenQ behandle composite videosignaler ulikt. Mine kalibreringsdata er basert på HDMI-inngangen. Kommer til å kalibrere komponentinngangen også, hvis jeg får bruuk for den på noe tidspunkt. Foreløpig er det kun HDMI jeg bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke gamma-innstillingene når jeg kommer hjem fra jobb, skulle gjerne brukt HDMI som kilde jeg også, men foreløpig har jeg ingen DVD-spiller eller annen avspiller som støtter det. Fullt mulig min videokabel ikke sender ut all infoen den bør ja, så jeg tror jeg kommer til å se film på xbox via komponent fremover, og satse på å kalibrere med den som utgangspunkt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått kalibrert skikkelig her, nesten identisk med dine tall atledreier. Grunnen til at det ble så mørkt her i går når jeg prøvde er tydeligvis at jeg ikke får lagret gammainnstillingene uansett hva jeg gjør. Av og til holder de seg helt til det skiftes oppløsning på komponentkilden, da er plutselig ikke den lagrede "useren" slik den var lenger, og tallene blir borte, veldig merkelig

Det er gamma- og gain-innstillingene som ikke vil holde seg. Har prøvd å lagre i ulik rekkefølge og lagret mange ganger mens jeg har holdt på, men det vil ikke lagres. skifter jeg til en annen preset og så tilbake til den jeg har lagret kalibreringen i er tallene tilbake på default hva gjelder gain og gamma...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, prøv dette:

I den vanlige user-menyen:

picture->Preset Mode->Home Cinema

advanced->white balance fine tuning-> sett RGB gain og offset

advanced->white balance fine tuning->store color temp to user 1

picture->extended picture settings->color temp->user1

picture->save settings->User mem 1

Så går du til servicemenyen:

Gamma and color temp->white balance tuning-> sett RGB gamma

factory->return to user OSD

så inn i user menyen igjen:

Her er trikset:
    advanced->white balance fine tuning->store color temp to user 1
    Det er viktig å ikke gjøre noe annet før man har lagret fargetemp-innstillingene!

Så kan du evnt. skifte kilde til et eller annet, skifte tilbake, så inn i servicemenyen og sjekke at innstillingene er lagret.

En liten gjennomgang av HVORFOR jeg gjorde som jeg gjorde:
    Først setter jeg preset til Home Cinema. Dette setter degamma til graphic automatisk. Så setter jeg fargetemperaturen jeg vil ha, og lagrer denne til user 1, for deretter å gi beskjed om at jeg vil bruke en brukerdefinert fargetemperatur på 'Home Cinema' preset.

Så lagrer jeg det hele på 'preset knapp 1' på fjernkontrollen.

Så skal jeg inn i servicemenyen å gjøre en endring jeg ikke har tilgang til fra brukermenyen, nemlig RGB gamma. Tilbake til brukermenyen må jeg passe på å få lagret den nye innstillingen til user fargetemp 1, siden det er denne som brukes av presetet mitt.

Jeg har nå en setting på preset to med litt høyere brightness for når det er littegranne lys i rommet.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gjennomgangen Fikk ikke sett posten din før nå, men skal prøve dette når jeg kommer hjem i ettermiddag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fulgt guiden din, og nå er innstillingene lagret, og de ser riktig så bra ut. Sitter og ser på tven min nå og akker meg over de blasse fargene, hehe

Tusen takk for hjelpen!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter også litt med TV'en min nå, ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere som har prøvd tallene mine... Skrev dere ned de opprinnelige tallene? Kunne jeg fått dem? Vil bare sammenlikne og teste litt. Det er lenge siden min var helt original...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kamerat av meg har kjøpt den, men for å koble den opp mot pcen sin som har vga. Hvilke muligheter har han? Noen som er sikker på at dn ikke har VGA inngang?

S-video er ikke et alternativ, men funker HDMI>DVI>VGA?

Trenger svar fort.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •