Diverse nybegynnerspørsmål angående PJ.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Diverse nybegynnerspørsmål angående PJ.

Jeg vurderer å kjøpe projektor & lerret da min idé om å felle inn en 50" plasma i veggen ble lagt på is.

Lurer i forbindelse med PJ på et par småting.

1) Hvordan er det å ha dette i en vanlig stue med 4 vinduer (1,1x1,2m) - vi har persienner men blir jo ikke stupmørkt. Ser mye Premier League og film på vinteren, da er det jo mørkt hele tiden her oppe i Tromsø.
    Lerret blir å komme ned foran vinduer mest sannsynlig.

2) Får en sitteavstand fra lerret på ca 4m. Hva er anbefalt størrelse på lerret?
    Har hørt at man blir sliten i øynene om bildet blir for stort, man blir sittende å flytte øynene rundt i bildet for å få med alt. Så det sto noe i en guide om det også...

3) Har sett litt på den pakken med Epson HD LCD TW-700 + V2 AluMotor IR her på AVShop. Vil den fungere bra til mitt behov? Vi ser litt TV, men prøver å begrense det, så blir et par serier i uka, et par DVD-filmer og MANGE kamper i Premier League fra august til mai...

4) Vi har digital kabel gjennom dekoder fra Canal Digital. Så har jo bra signal inn til huset, og veldig bra kvalitet på bildet på CRT-tv'en vi har nå.

Men på dekoderen er det kun Scart ut. Hvis jeg får en avstand fra dekoder til PJ på ca 7-8m vil jeg vel få dårlig signalkalitet med scart? Jeg har en Sony HDR som har HDMI-utgang. Vil det lønne seg å kjøre signal fra dekoder inn på denne med scart, og videre fra HDR til PJ med HDMI?

Stua vår ser slik ut, alle veggene med vinduer på er ca 4,2m.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mr.Jenssen
    1) Hvordan er det å ha dette i en vanlig stue med 4 vinduer (1,1x1,2m) - vi har persienner men blir jo ikke stupmørkt. Ser mye Premier League og film på vinteren, da er det jo mørkt hele tiden her oppe i Tromsø.
    Lerret blir å komme ned foran vinduer mest sannsynlig.
    Med lerret ned foran vinduene burde det ikke bli så store problemer, du slipper jo da at lyset fra vinduene faller på lerretet.

Jeg har projektor i stua, om vinteren pleier det å holde med persienner, mens om sommeren henger jeg lystett stoff foran vinduene. Gjort på et halvt minutt, og det blir helt mørkt.

2) Får en sitteavstand fra lerret på ca 4m. Hva er anbefalt størrelse på lerret?
    Har hørt at man blir sliten i øynene om bildet blir for stort, man blir sittende å flytte øynene rundt i bildet for å få med alt. Så det sto noe i en guide om det også...
    Sitteavstand på 1,5-2 x lerretsbredde mener jeg å ha sett et sted. Sitter selv 4 meter fra et 2,1 meter bredt lerret (95" diagonalt), og syns det er rimelig passe. Har da hele bildet fint i synsfeltet.

4) Vi har digital kabel gjennom dekoder fra Canal Digital. Så har jo bra signal inn til huset, og veldig bra kvalitet på bildet på CRT-tv'en vi har nå.

Men på dekoderen er det kun Scart ut. Hvis jeg får en avstand fra dekoder til PJ på ca 7-8m vil jeg vel få dårlig signalkalitet med scart? Jeg har en Sony HDR som har HDMI-utgang. Vil det lønne seg å kjøre signal fra dekoder inn på denne med scart, og videre fra HDR til PJ med HDMI?
    7-8 meter burde ikke være noe stort problem med en bra Scart-kabel (regner med at du skal bruke RGB).

Har selv rutet dekoder med scart via HDR, og det funker fint det også. Mindre kabler å holde styr på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •