Viktigste faktorer for regbueeffekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viktigste faktorer for regbueeffekt

Jeg har en stund vurdert kjøp av Benq PE7700, uten at jeg har mulighet til å teste projektorern selv før kjøp. Jeg har et meget godt syn, og er redd for at jeg vil se regnbueeffekter. Jeg lurer på hvilke (om noen) tekniske spesifiksasjoner som kan si noe om graden av regnbueeffekt på projektorer?. Er det kun antall segmenter i fargehjulet og hastigheten på fargehjulet som spiller inn, eller er det også andre faktorer?

Om det kun er er antall segmenter og hastighet, så vil faktisk kjøp av den langt rimeligere Benq W100 være et tryggere kjøp siden den har både flere segmenter og kjappere hastighet enn storebror PE7700..
    På forhånd takk for svar!

mvh. Magnus

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vanligvis plaget av regnbuer, men min PE7700 er fri for det. Jeg kan skimte det hvis jeg ser nøye etter på en sort skjerm med enkel hvit stor tekst, men det er utrolig skjelden, og lett og overse.

Lysstyrke har også litt og si på opplevd regnbue.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe du selv må sjekke ut da ingen på forhånd kan si om du ser det eller ei.
    Mvh bigtor

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor "ille" RGB-flimmeret fra en projektor fremstår, er en kombinasjon av flere parametre. For det første må en jo være sensitiv overfor oppdateringshastigheten på fargehjulet. I det øyeblikket øyet klarer å synkronisere med frekvensen på feltene i fargehjulet, er da du opplever flimmer. Værstingen har altså lav hastighet på fargehjulet, i kombinasjon med høy lysstyrke og høy kontrast. Lysmengden i rommet er også avgjørende, jo mørkere det er, desto høyere blir det opplevde kontrastnivået, og dermed forsterkes "problemet".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Tror jeg får prøve meg på en PE7700 mens den enda finnes på markedet til under 7000kr..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt syn har igrunn lite med følsomhet for regnbue-effekt å gjøre. Det har i stor grad betydning hvor raskt man flytter blikket, og hvor raskt man klarer å refokusere øynene når man flytter blikket. I den korte stunden blikket er på vandring "ser" man bare "blur" og hjernen kan velge å fokusere på flimmeret (som faktisk er til stede hele tiden) fremfor bildet i seg selv. Da har man lagt merke til flimmeret, og fortsetter gjerne med å se det, til det blir en irritasjon. Hjernen må altså velge mellom å se det ene eller det andre, og dette valget blir høyst individuelt. Det har også betydning hvor god evne man har til å leve seg inn i filmen(og naturligvis, med påfølgende virkning, hvor interessant filmen er for seeren.)eksempelvis vil man oftere legge merke til RGB-flimmer i en film om en bil som kjører rundt i en mørk skog i to timer enn en engasjerende noir actionfilm.
    Det var forresten noen her for et par år siden som merket at effekten ble redusert under alkoholpåvirkning, og det ble t.o.m. en klubb av det! (alkoholiserte kinosjefer ettellerannet) :lol:
    Å fortelle noen om de vil være følsom eller ikke vil i høy grad være vanskelig, det beste vil nok være å prøve selv. Om du (TS) opplyser om bosted, er det sikkert noen i nærheten du kan få testet hos..(?)

Gorm dekker forøvrig fint de tekniske aspektene ved regnbue-effekten.
    (det finnes vel også en klistret tråd om dette?)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte faktisk ett aspekt, og det er lerretsstørrelse. For stort lerret (eller for kort sitteavstand ;-) ) vil medføre at en flytter blikket mye. Når blikket flyttes må øynene/hjernen re-synkronisere, og da opplever en (som Burre påpeker) ofte "regnbue" fenomenet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker at jeg blir raskt trett i øynene av å sitte for nærme lerretet selv i proffe kinosaler. Legger da godt merke til de elementene i bildet som ikke er i fokus. Så King Kong fra tredje rad, og seansen var slitsom (slitsom film også).. Kanskje dette tyder på at jeg er disponert.

Angående det tekniske, så bør BenQ W100 PJ'en innebære mindre risiko enn BenQ PE7700 siden den er 1xraskere og har 7 segment i stedet for 6 med ca samme lysstyrke og kontrastforhold. Hmm, dette blir vanskelig. Skjønner at jeg absolutt bør få testet. Finnes det ikke en test på nettet som kan gi en indikasjon på om du er regnbuedisponert?

Drikking og film er forresten tonen jeg liker! Hehe..funker bra til Steven Seagal-Collection hvertfall..

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg vil anbefale deg å teste ut er filmen som heter The Rock og scenen hvor sean connery skal rulle seg igjennom flammene for ser du ikke regnbuer her ja så vil du aldri se det.Det jeg også kan si er at jeg som er en av de som er plaget med at jeg ser regnbuer ser dette uansett hvor mange ganger farghjulet spinner rundt og at de som sier at dette ikke er å se på nye DLP projektorer på grunn av høyere hastighet på farghjulet ikke vet hva de snakker om.
    Mvh bigtor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •