Noen raske tips og litt bistand til en nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen raske tips og litt bistand til en nybegynner

Driver på i disse dager å ferdigbygger min garasje der jeg har avsatt en 2. etage til formålet hjemmekino.
    Dessverre har jeg omtrent 0 peiling på hva jeg burde gjøre, og hvilke ting jeg må tenke på når jeg drar i gang dette for fult om en måneds tid.

Rommet tiltenkt kino er på 48 kvadrat, 8m langt, 6m bredt (Noen cm frem og tilbake kan det bli). Rommet er helt uten vinduer, så lysforstyrrelser blir et desidert minimum. Skråtak starter derimot ca 1.10m opp på veggen, så jeg har regnet ut at jeg har muligheter til å få et lerret på 3m bredt på kortveggen

Men hvor høyt skal da et slikt lerret være, om bredden er 3m? Og hvilken prosjektor bør anskaffes til et slikt formål. Har ei prisgrense på ca. 20.000 for prosjektor, lerret, kabler og takfester, men den er tøyelig om man får en *mye* bedre modell til 2-3000 ekstra. Hvilke egenskaper bør mann se etter på en prosjektor?

Hva ellers må en tenke på, hvilke feller går ofte nybegynnere i, og hva må gjøres for at jeg kan unngå å havne i disse?

På forhånd takk for svar!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som et spennende prosjekt dette da!!!

Stort rom a gitt,misunnelig.
    3 meter bredt lerret vil gi deg ca 170cm i høyden med et vanlig 16/9 lerret. Går du for 2.35:1 lerret sparer du endel i høyden.
    3 meter bredt 2.35:1 lerret gir en høyde på rundt 129cm.

Med såpass stort lerret bør du iallefall se etter en lyssterk projektor selv om du ikke har sjenerende lys ifra vinduer.

Benq 8720 gir etter hva jeg vet fortsatt mye for pengene å er lysterk nok i den størrelsen samt så har den mulighet for 2.35:1 squeese.

Men skal rommet ditt kun brukes til film titting ? eller alt mulig(tv, spill, data etc)

Uansett får du ha lykke til. Håper ikke jeg har forvirret deg:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Benq 8720 gir etter hva jeg vet fortsatt mye for pengene å er lysterk nok i den størrelsen samt så har den mulighet for 2.35:1 squeese.
    PE8720 får man dessverre ikke tak i ny lengre

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    høres ut som et spennende prosjekt dette da!!!

Stort rom a gitt,misunnelig.
    3 meter bredt lerret vil gi deg ca 170cm i høyden med et vanlig 16/9 lerret. Går du for 2.35:1 lerret sparer du endel i høyden.
    3 meter bredt 2.35:1 lerret gir en høyde på rundt 129cm.

Med såpass stort lerret bør du iallefall se etter en lyssterk projektor selv om du ikke har sjenerende lys ifra vinduer.

Men skal rommet ditt kun brukes til film titting ? eller alt mulig(tv, spill, data etc)

Uansett får du ha lykke til. Håper ikke jeg har forvirret deg:-)
    Takke takk.
    Hva er forskjellene med 2.35:1 og 16:9? Nå er jeg ikke helt stø på formater o.l, men det blir normale DVD som blir vist der, og den er vel i 16:9?
    Slik jeg har tenkt det, vil jeg ha maks størrelse på lerret, så plassere og dimensjonere prosjektor etter det.

Uansett, dette rommet er primært tiltenkt film, men selvsagt, en og annen spillkonsol og kanskje en fotballkamp kan selvsagt bli aktuelt etterhvert, men det er film jeg i 98% av tiden kommer til å se der.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shicca
    Uansett, dette rommet er primært tiltenkt film, men selvsagt, en og annen spillkonsol og kanskje en fotballkamp kan selvsagt bli aktuelt etterhvert, men det er film jeg i 98% av tiden kommer til å se der.
    Adopter meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoho, ser ut til at jeg må revurdere litt pris. Ble faktisk litt overrasket over at lerret kunne koste så mye som de gjør. Tror nok budsjettet blir 30.000 istede, men da med buffer opp til 35.000 om det skulle være en modell som er *mye* bedre.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, viktig med litt buffer. Det som er topp er at du får deg en feit 1080p projektor!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel funnet ut at 1080p er tingen å se etter på prosjektor, men type har jeg nå også sett er en faktor. SXRD, LCD, DLP, D-ILA og jeg vet ikke hva. Hva er det folket bruker? Og er 2.35:1 et bedre format enn 16:9? Samtidig, spiller oppløsningen til prosjektoren noen stor rolle?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •