Benq PE8720 gått snart 1700 timer, blitt VELDIG lyssvak "plutselig"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq PE8720 gått snart 1700 timer, blitt VELDIG lyssvak "plutselig"

pæra mi har nå gått litt over 1600 timer siden prosjetor'n kom i hus, men syns nå at bildet begynner å bli veldig veldig mørkt... syns det har blitt MYE mørkere de siste 2-3 dagene
    Har kjørt på 200w hele veien, men har nå gått opp til 250 w noe som ble litt bedre.. men fremdeles mørkt.... syns også det ble MYE mer støy av prosjektoren.. liksom en sånn "blåselyd i et rør" om noen skjønner.. tidligere har det vært bare vanlig "sus" men nå er det litt som om noen blåser ned i en flaske.. sånn "hul" lyd...

Er det pæra som er iferd med å ryke? eller er det rett og slett bare at pæra har gått mange timer og at det snart er på tide og skifte den??? stå det er 46% igjen....

Andre med erfaringer ???

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Renset du luftfilteret etter 1000 timer, slik det står i manualen?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at pæra kan ryke snart, og det kan tenkes at levetiden har blitt kortere fordi luftfilteret ikke har blitt renset, og dette har dempet kjølingen. Benq har 5 hastigheter på trommelviften, som standard er verdien 0. Når temperaturen øker, vil den begynne å blåse kraftigere, verdi 1. På min 8700+ switcher for tiden viften gaske ofte mellom 1 og 0, noe som kan være ganske irriterende.. En runde med Datastøvsuger fra Biltema løser som regel problemet.

Jeg ville ha byttet pære, helst før den ryker, så du slipper å måtte få projektoren renset også. Disse kan gå i fullstendig opløsning når de ryker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    filter ble byttet på 1000 timer som i manualen, har også renset det på 1500 timer.
    Hadde jo igrunn vært fint om pære røyk nå da, siden jeg har 2000 timer garanti på pæra...
    Andre som har tilsvarende erfaringer???

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2000 timer lampegaranti? Det er jo på grensen til verdiløst, for de siste 500 timene er det jo så lite lys igjen i pæren at den bør byttes uansett. Tror de flest misforstår dette med hvor lenge pæren lyser, kontra når den egentlig bør byttes. 1500 timer på en UHP-pære er mer enn nok, med mindre projektoren i utgangspunktet var for lyssterk da.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var igrunn dette jeg regnet med Gorm... at de siste 500 timene (mulig den holder lenger enn det å da før den faktisk ryker...) er den "verdiløs"
    Irriterendes dyre pærer på den da...
    Noen som vet hvor jeg bør kjøpe pæren for å få en bra og holdbar pære???
    og ikke minst billig

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pære

Ja jeg er også på utkikk etter ny pære til min 8720.. vet noen om et bra sted er det bare og skrike

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det billig, men ser ikke ut til at de leverer til Benq sine modeller..PriceJapan.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DA smalt det noe fryktelig!!!!!!!!!

ny pære må nå inn...

Hvordan funker min 2000 timers garanti hos avshop nå tro???

Hva gjør jeg?! og hva må jeg gjøre med prosjektoren!?!?! er den full av dritt nå!?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar naturligvis kontakt med AVshop. De vil lede deg videre i forhold til pæregarantien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo det jeg hadde planer om å gjøre også, men litt nyskjerrig om noen hadde noen tilsvarende erfaringer her inne, regner jo med at avshop dekker en ny pære, men må jeg videre gjøre noe med prosjektoren med tanke på rensing av denne som "burre" nevner litt lenger oppe i tråden her...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har den i taket, skru den ned og vend den forsiktig(ikke rundt), da vil du lett høre om den er full av "grus".
    Om du har garanti på pæren er vel den saken grei, men nå trenger du sannsynligvis rens også. Dette bør gjøres på et serviceverksted, da det må blåses i riktige retninger, og riktig "strøm" inne i projektoren slik at ingenting kommer inn på steder der det ikke kan komme ut igjen. Om du bestiller rens, nevn samtidig at du gjerne også vil ha fargehjulet renset.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lampehuset skal forøvrig tåle en viss smell. Den har (hvertfall på 7800/8700+)gittere rundt som skal bevare knust glass inne i lampemodulen. Om du ikke ser/hører noe inni projektoren, kan du jo uansett ta ut pæren, og se om den er intakt. om ingenting ryr ut når du vender på den, kan du se bort fra rensing.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært i kontakt med en hyggelig kar på avshop og her er hva som nå skjer.
    De erstatter pæren siden jeg har pæregaranti, virket heller ikke som han var spesiellt overrasket over at den gikk, så dette har de sikkert vært borti fler ganger før.
    Jeg må riktignok kjøpe en ny pære og legge ut for denne, men når jeg får installert denne og tatt et bilde av "telleverket" samt "dagens avis" som bevitner dato'n så skulle dette være greit og jeg får pengene tilbake
    Han mente også at pæren skulle være bygd med gitter og diverse som gjør at det ikke skal være noe "glass-søl" inne i prosjektoren. (dette var en av grunnene til at pærene er såpass dyre)
    Ny pære er bestillt nå, så blir spennende å se hvor vanskelig det blir å bytte denne.. håper å at "pæra" er like hel og at det ikke er mye rusk å rask i prosjektoren nå.

Har ikke kikka i bruksanvisninga enda da jeg har pakka denne vekk, men blir en titt i den ikveld.

Noen som har noen erfaringer med å bytte pære på denne prosjektoren som kan komme med gode tips, så post dem gjerne her.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et stort problem med mange projektorer at pæren eksploderer og strør omseg med støv og glass inne i kabinettet? Er liksom litt surt dersom man har kjøpt seg en dyr projektor og den må inn på service for praktiskt talt en reperasjon når en slik slitedel må byttes.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0