Hitachi PJ-TX300 dilemma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hitachi PJ-TX300 dilemma

Hei,

Eg har planer om å kjøpe ein pakkeløysning med PJ-TX300, 213cm lerrett og takfeste.

Denne pakken: Hitachi PJ-TX300 projektor, 213cm lerret - MPX

Eg har eit problem. Eg har eit lite rom å montere den i. Vegg til vegg så er det omtrent 3m (litt over). Eg vil selvsagt ha eit stort bilde med god kvalitet. Eg er derfor redd for å tabbe meg ut med å plassere den på eit altfor lite rom.

Det eg lurer på er om dette er stor nok avstand for 213cm lerrett? Eg har prøvd det projectorcentral kalkulatoren, men skjønner ikkje så mykje. Eg jobber som lærling og denne pakken koster meg 2 mnd med lønn, så eg er redd for å tabbe meg ut

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom bildet er 213cm bredt, må du ha 2.73m fra objektivet i projektoren til lerretet. Slik det ser ut for meg, er det totalbredden på lerretet som er 213cm, mens bildeflaten er 203cm. Da kan i tilfellet projektoren plasseres minimum 2.6m fra lerretet.

Selv om dette går, bør du være obs på at du blir seittende veldig nerme lerretet. Det vil si at du vil kunne si pixlene i bildet (hønsenetting/screendoor), og vil kanskje måtte bevege hodet. Dersom dette ikke et et problem, er det bare å kjøre på !

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Kva trenger eg av kabler? Eg vil ha den koblet til DVD spiller og PC. Video og Lyd til begge deler

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tl PC vil det beste være en VGA kabel, for å få støtte til de vanligste PC oppløsningene. Alternativt vil det fungere med DVI - > HDMI kabel også, men da må du muligens holde deg til 720P.

Når det gjelder DVD spiller, komme det veldig ann på hvilken spiller du har. Det best vil være HDMI. Har du ikke en slik utgang, bruker du komponentvideo.
    Lydkabler trenger du ikke til projektoren ihvertfall, men kanskje mellom forsterker og PC/DVD spiller? Da vil det være mest naturlig å bruke enten optisk Toslink kabel, eller koaxial kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad slår me oss saman og bestiller på likt eller? eg og skal ha tx300

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig om dere klarer å spare penger på å slå dere sammen, men vennligst forhold denne tråden teknisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom bildet er 213cm bredt, må du ha 2.73m fra objektivet i projektoren til lerretet. Slik det ser ut for meg, er det totalbredden på lerretet som er 213cm, mens bildeflaten er 203cm. Da kan i tilfellet projektoren plasseres minimum 2.6m fra lerretet.

Selv om dette går, bør du være obs på at du blir seittende veldig nerme lerretet. Det vil si at du vil kunne si pixlene i bildet (hønsenetting/screendoor), og vil kanskje måtte bevege hodet. Dersom dette ikke et et problem, er det bare å kjøre på !
    Hvor nært ser en pikslene på projektorer som denne (også epson tw 700)? Fyllingsgraden er bedre på DLP, så med slike slike projektorer ville vel disse størrelsene og avstandene vært i orden. Men altså: hvor nært er nærmeste grense med disse projektorene?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig forskjellig fra person til person så du bør gå å se selv men jeg må gå veldig nærmt lerretet før jeg ser antydning til screendoor.
    Mvh bigtor

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    I følge tester og div eksperter på forumet , er vel dette ett bedre valg?

AVshop.no

MVH
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor nært ser en pikslene på projektorer som denne (også epson tw 700)? Fyllingsgraden er bedre på DLP, så med slike slike projektorer ville vel disse størrelsene og avstandene vært i orden. Men altså: hvor nært er nærmeste grense med disse projektorene?
    Det kommer ann på hvor bra syn en har, men under 1.5X bildebredden vil de aller fleste se pixlene.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på hvor bra syn en har, men under 1.5X bildebredden vil de aller fleste se pixlene.
    Uten at jeg skal starte en diskusjon ut av det så vil jeg si at det kommer veldig mye an på hva du forer projektoren med av signal som avgjør hvorvidt du ser screendoor eller ei.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg skal starte en diskusjon ut av det så vil jeg si at det kommer veldig mye an på hva du forer projektoren med av signal som avgjør hvorvidt du ser screendoor eller ei.
    Pixelgapet er konstant uansett bildekilde. Eneste forskjellen er om bildet er lyst eller mørkt. Dersom bildet er lyst vil en potensielt se mer rutenett enn om bildet er mørkt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si det sånn at det har vært mange hjemme hos meg og sett på 720 projektor når jeg hadde det og det var ingen som så antydning til screendoor på mitt 100" lerret på 2.5m avstand og skulle du se det måtte du gå ganske nært inn til lerret før du så det og spesielt når jeg kjørte på 1080i ifra satelitt tuneren.Så igjen vil jeg si at det beste du kan gjøre er å gå å se selv.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    La meg si det sånn at det har vært mange hjemme hos meg og sett på 720 projektor når jeg hadde det og det var ingen som så antydning til screendoor på mitt 100" lerret på 2.5m avstand og skulle du se det måtte du gå ganske nært inn til lerret før du så det og spesielt når jeg kjørte på 1080i ifra satelitt tuneren.Så igjen vil jeg si at det beste du kan gjøre er å gå å se selv.
    Men du hadde vel da en DLP projektor??
    Det var det som var mitt poeng: En ser jo lettere screendoor på LCD projektorer. Ellers så er det jo skikkelig krise for enkelte om de skulle se litt screendoor i teksten f.eks, for andre så betyr ikke det så mye, bare filmopplevelsen allikevel er bra.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP projektor?Du ser ikke screendoor på en DLP projektor,jeg snakker om de 720 LCD projektorene jeg har hatt hjemme hos meg.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100" lerret tilsvarer en bildebredde på ca 220cm. Med 250cm sitteavstand blir det en faktor på rett over 1.1 ganger. Dersom bildet da er justert skarpt, har du ekstremt dårlig syn om du ikke ser screendoor. Eneste unntaket er PT-AE700, som benytter smoothscreen.

DLP projektor?Du ser ikke screendoor på en DLP projektor,jeg snakker om de 720 LCD projektorene jeg har hatt hjemme hos meg.
    Nå må du være grei... En DLP projektor har i likhet med LCD projektorer, et synlig rutenett. Forskjellen er at DLP har mye høyere fyllingsgrad, slik at synlig screendoor blir mindre.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100" lerret tilsvarer en bildebredde på ca 220cm. Med 250cm sitteavstand blir det en faktor på rett over 1.1 ganger. Dersom bildet da er justert skarpt, har du ekstremt dårlig syn om du ikke ser screendoor. Eneste unntaket er PT-AE700, som benytter smoothscreen.

Nå må du være grei... En DLP projektor har i likhet med LCD projektorer, et synlig rutenett. Forskjellen er at DLP har mye høyere fyllingsgrad, slik at synlig screendoor blir mindre.
    Hva er det du vil frem til AK?Ja kanskje mitt og alle de andre sitt syn er dårligere enn det du har.Men dette viser jo også hvor forskjellig vi oppfatter bildet og som også tilsier at det beste blir å sjekke selv.
    Jeg må være grei?screendoor på dlp projektorer har vel aldri vært noe stort problem eller?Og ja jeg vet at du også kan se rutenett på dlp:-)
    Mvh bigtor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •