X1 ting og tang.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

X1 ting og tang.

Leste nettopp en review av den nye Philips DVD 963SA. Den koster jo litt over 4000,- spenn og fikk utrolig mye skryt. Prisen for en skikkelig HTPC blir jo fort oppimot eller over 10000,-(jeg er kresen og kan desverre for mye om pcer til å tillate for mye billigkomponenter)
    Jeg har en X1 i siktet som jeg skal kjøpe nå snart og det er mange av dere som sier at hvis man skal ha best resultat av X1(så lite regnbue effekt som mulig) så bør det være en HTPC.
    Spørsmålet mitt er: Er det såpass stor forskjell at det er verdt 200% av prisen? Eller er forskjellen minimal.

En ting til:
    Jeg var på lan i England nå i helgen og fikk se en infocus screenplay 110 in action. Jeg så kun regnbue effekten en gang(var fra ett fps spill med mye raske bevegelser) Er det stor forskjell på screenplay 110 og X1?

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke en progressive scan dvd-spiller å teste på, så kan ikke fortelle deg hvor stor forskjellen er mellom det og en htpc.
    Men fra en vanlig interlaced (Pioneer DVD-717) er det for meg veldig stor forskjell. Hører at fargehjulet girer opp og ser mindre regnbuer og
    mye skarpere bilder. Ellers er visstnok regnbuer ekstremt individuelt, så man bør egentlig ikke ta andres ord på emnet i det hele tatt. :-)

Du må nesten se selv for å finne ut om det er verdt det. Kom på shootout'en i begynnelsen av april feks, dersom du er i Oslo-området.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som har noen tips? Jeg vet det har vært utallige posts om progressiv DVD og HTPC, men jeg kan ikke huske noen som forklarer akkurat hvor stor forskjell det er snakk om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har et utrolig dårlig syn, menne linjedobbleren til X1 gjør en utrolig god jobb, så såååååååååååååååååå mye bedre blir det ikke uansett om du har progresivt eller ikke spør du meg, jeg klarer såvidt og se noe forskjell på det i det hele tatt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    warelf: bruker du standard DVD eller HTPC?

Btw, philips dvd spilleren har DCDi fra Faroudja chip. Vet ikke om den er bedre eller dårligere enn den som sitter i X1 jeg.

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x1 har også dcdi fra farudja :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om den er bedre eller dårligere enn den som sitter i X1 jeg.

Garantert bedre...! Linjedobblere som sitter i dvd spillere fungerer vanligvis bedre enn de som sitter i Projektorene....

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med forskjellen mellom Progressiv DVD og HTPC? Er HTPC såpass mye bedre? Noen her sa jo at med HTPC så får du mindre regnbuer. Hva med bilde kvaliteten?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Generelt sett er en HTPC bedre..! Men med nye PAL progressive DVD spillere, er ikke forskjellen så stor...!

Noen her sa jo at med HTPC så får du mindre regnbuer
    Dette stemmer. En PAL dvd spiller "gir ut" 50hz, mens på en HTPC kan dette økes. Dvs. at jo høyere refreshrate, jo fortere spinner fargehjulet = mindre regnbuer.. (Projektoren har en øvre grense for hvor mye den takler)

Hva med bilde kvaliteten?
    Er vanligvis bedre fra en HTPC med et godt skjermkort... Men som sagt har forskjellen blitt mindrei forhold til nye DVD spillere..!

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svaret ak! Da vet jeg vel det jeg må vite :P

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hei,

Generelt sett er en HTPC bedre..! Men med nye PAL progressive DVD spillere, er ikke forskjellen så stor...!
    For selve bildet så er vel ikke en HTPC alt for mye bedre enn en PAL progressiv DVD, bortsett fra at med en HTPC kan du dytte ut akkurat
    den oppløsningen og bildefrekvensen som er optimalt for akkurat din projektor. Dersom den har et optimalt input her da. For en X1 så
    liker den best å få 800x600 i 62Hz.

I tillegg kan man bruke HTPCen til en god del ting som du ikke kan bruke standalone'n din til. Feks å spille spill (helt rått!), filmer i andre formater
    (xvid, divx, etc) o.l.

Noen her sa jo at med HTPC så får du mindre regnbuer
    Dette stemmer. En PAL dvd spiller "gir ut" 50hz, mens på en HTPC kan dette økes. Dvs. at jo høyere refreshrate, jo fortere spinner fargehjulet = mindre regnbuer.. (Projektoren har en øvre grense for hvor mye den takler)
    For X1 så er fargehjulet "frequency locked" opp til 62Hz. Dvs at jo nærmere 62Hz du kommer jo fortere går hjulet rundt og jo mindre
    regnbuer o.l. ser du.

OK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For selve bildet så er vel ikke en HTPC alt for mye bedre enn en PAL progressiv DVD
    Litt er det jo... Spesielt dersom du bruker DVI..! Da kan du gå digitalt hele veien.. Dette gir deg også somregel et skarpere bilde, og mindre støy.

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til dette:
    En TV har en refreshrate på 50 hz eller 100 hz, hvor 100 hz-TVer sender hvert bilde to ganger og på den måten dobler frekvensen. Hvis du stiller frekvensen på en HTPC til noe imellom 50 og 100 hz, hvordan fungerer egentlig det? Hvilke bilder er det den viser flere ganger? (Eller er det helt feil spørsmål å stille? Hva skjer egentlig?)

Det er mulig jeg er helt på jordet, men filmen har jo bare 50 eller 60 bilder i sekunder..?

Hågen :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    warelf: bruker du standard DVD eller HTPC?

Btw, philips dvd spilleren har DCDi fra Faroudja chip. Vet ikke om den er bedre eller dårligere enn den som sitter i X1 jeg.
    Jeg bruker standard DVD

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haagen
    Et spørsmål til dette:
    En TV har en refreshrate på 50 hz eller 100 hz, hvor 100 hz-TVer sender hvert bilde to ganger og på den måten dobler frekvensen. Hvis du stiller frekvensen på en HTPC til noe imellom 50 og 100 hz, hvordan fungerer egentlig det? Hvilke bilder er det den viser flere ganger? (Eller er det helt feil spørsmål å stille? Hva skjer egentlig?)

Det er mulig jeg er helt på jordet, men filmen har jo bare 50 eller 60 bilder i sekunder..?

Hågen :?:
    Pal er 25 bilder i sekundet, men den deler opp signalet i 2 bilder. Dette kalles fields på fagspråket. Så du har odd og even fields(annen hver linje) Dette gir da ett signal på 50 bilder i sekundet. Videre så har det kommet 100hz tver disse deler opp hvert field i enda 2 nye bilder, jeg husker ikke helt hvordan det gjøres men jeg mener at den blender mellom 2 forskjellige bilder lrno. Husker ikke helt. Det er noen år siden jeg jobbet med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bekymrer meg er nettopp regnbuer. Jeg har spilt fps spill ganske lenge og er vant til å se mange bilder i sekundet(klarer å se forskjell på 75 og 85 bilder) har en liten mistanke om at dette gjør det sånn at jeg kan være utsatt for dette. Håper ingen lager om dette til en"hvor mange bilder kan ett øye se i sekundet diskusjon" Jeg har hatt den utallige ganger før hehehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ikon
    Pal er 25 bilder i sekundet, men den deler opp signalet i 2 bilder. Dette kalles fields på fagspråket. Så du har odd og even fields(annen hver linje) Dette gir da ett signal på 50 bilder i sekundet. Videre så har det kommet 100hz tver disse deler opp hvert field i enda 2 nye bilder, jeg husker ikke helt hvordan det gjøres men jeg mener at den blender mellom 2 forskjellige bilder lrno. Husker ikke helt. Det er noen år siden jeg jobbet med dette.
    Men hva skjer da hvis du kjører en HTPC på 65 Hz eller lignende?

Hågen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funker ikke? Jeg mener at TVer kjører 50hz enten du vil eller ikke i europa. 60 hz er jo USA. Jeg er ikke heeeelt sikker på hva som skjer, men du kan jo prøve å sette grafikk kortet til 100hz på en TV-out(hvis det går i det hele tatt) og se hva som skjer. Enten så funker det, eller så funker det ikke, eller så får du maaassseeee fuzz som bilde .

Lignende tråder

1. Forslag: Ødelagte ting
    By Crazyboy in forum Nye kategorier
    Svar: 3
    Siste melding: 04-01-2005, 10:58
  2. Denon 3805 - ymse ting og tang..
    By tommy_sn in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-02-2005, 06:29
  3. skygger rundt ting i bildet
    By Joshua in forum TV-apparater
    Svar: 0