Lysende pixel på Projektoren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lysende pixel på Projektoren

Edit: Saken ordnet seg, ny projektor uten pixel feil.

Jeg har en Epson TW700 som er snart 3 måneder gammel og har gått ca 260 timer.
    Nå i helgen oppdaget jeg en lysende rød prikk som ikke gikk vekk, altså en stuck pixel. Den sitter ca midt mellom midten av bildet og nedre høyre hjørne. Ca sånn som på bildet.

Det virker som pixelen er låst med 100% lysstyrke for det ser ut som peker der med en liten rød laser.
    Jeg sitter relativt langt unna (5 meter) lerrete på 2 meter, men kan pixelen hele tiden, foruten når det er helt hvitt/lyst bilde.
    Så den lørdagskvelden var det ikke så lett å følge med på det jeg så på, ganske irriterende den pixelen.:evil:

Tok kontakt med Epson på mandagen, de bad meg sende bilde som viste hvordan det var.
    Fikk svar igår at deres pixel-regelen sier at det skal være mer enn 3 døde pixels innenfor et lite gitt område, så de beklagde men jeg kunne ikke få godkjent service på dette.
    Jeg har sett andre merker har forskjellige pixel regler avhengig av om pixelen lyser og hvor den sitter, samt at en med en med TW600 i Australia med lysende pixel fikk ordnet det, så jeg henviste til dette i en ny mail.
    Fikk da til svar at Epson i de nordiske land har andre policies enn Australia/andre land og min sak kommer derfor ikke under garanti.

Vel jeg kommer nok ikke noen vei med dette, må sikkert bare leve med det, er noen her på forumet som har erfaring med noe lignende?
    Har vel brukt projektoren ca 10 timer etter jeg fikk den lysende pixelen, er det noe håp at den i det minste slukker med tiden?

Edit: La ved en Illustrasjon

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres mest ut som om det er en permanent defekt på det ene av de tre LCD panelene (rødt), så jeg har mine tvil om den forsvinner ved bruk. Men det finnes "vaskeprogram" for å refreshe bilder, jeg har hørt om noen som har brukt dem på LCD dataskjermer og fått liv i døde pixler. Men jeg har også hørt at det ikke nødvendigvis virker. Uansett er det nok verd forsøket.

Det er noen tips her med link til software, og husk at google gir mange svar...;-)

Siste utvei må være å ta en PostIT lapp, farge den (mørk)grå og klippe ut ca en pixel for å henge på lerretet .

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vert i kontakt med forbrukerrådet? Mulig de kan hjelpe deg litt. Det er jo forsåvet en større mangel dersom produktet har en så stor feil.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Har allerede prøvd Jscreenfix, samt noen "stuck pixel fix" videoer. Nå har jeg bare testet de i 10 - 20 min men jeg lurer på om de funker best på LCD skjermer/monitorer. Men blir å prøve mere om den ikke går vekk.

Ellers så var tipset ditt med Post-It lapp noe jeg ikke hadde tenkt på, om ikke annet fungerer så skal jeg teste det, får jo tonet ned pixelen i det minste.

Har forøvrig ikke noe å utsette på Service-teknikeren jeg har vært i kontakt med fra Epson, som har prøvd min sak 2 ganger men kommer ingen vei.
    Det virker som det er pixel-reglene deres som ikke er helt best for å si det mildt.

Nei har ikke vært i kontakt med ForbrukerRådet, ja er jo forsåvidt en stor feil. Om jeg feks skulle solgt den nå så tror jeg verdien har tapt seg mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Internasjonale" regler for piksle feil er egentlig ganske skremmende lesing - det er utrolig hva man er blitt enige om av feil som aksepteres. Eksempelvis er det rom for opptil 10-15 "dark pixels" (altså mørke, disse vises heldigvis svært dårlig!!) men når det gjelder bright pixels er mindre antall som aksepteres og det er regler for hvor mange innenfor gitte soner av bildet. (Dvs den midterste halvparten skal vel være fri for "bright pixels" ...)

Men jeg vil anbefale deg til å saumfare lerretet ditt nå. Bruk skjermer med varierende farger og gråtoner og se etter om du ikke finner flere pixel som du nødvendigvis ikke har lagt merke til før (spesielt de mørke) - kanskje kommer du frem til at det er fler pixels og ergo må Epson spise kaka si

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg får se om det finnes noen mørke pixler også.
    Har nå prøvd "maskere" lerrete/pixelen med en mørk post-it lapp, og det ble mye bedre.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også den pixelordningen er ganske dårlig. På en prosjektør vil en slik feil bli svært synlig, mens det på en liten skjerm mest sannsynlig vil være mindre iøyefallende. Send en mail til Forbrukerrådet og spør! Om de mottar nok forespørsler om en slik ting, så vil de gå aktivt inn i saken og se på det

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stuck lysende piksel er ikke akseptabelt på en hjemmekinoprojektor. Jeg skal ta kontakt med Epson til uken for å sjekke om dette kan være en misforståelse. Hvis dette er policy fra Epson bør jo folk advares før kjøp. Er dette tilfellet ville ikke jeg kjøpt LCD projektor i alle fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gorm.
    Det hadde vært veldig bra om du gjorde det. For det er jo som du sier noe en bør tenke på før en kjøper seg projektor.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stuck lysende piksel er ikke akseptabelt på en hjemmekinoprojektor. Jeg skal ta kontakt med Epson til uken for å sjekke om dette kan være en misforståelse. Hvis dette er policy fra Epson bør jo folk advares før kjøp. Er dette tilfellet ville ikke jeg kjøpt LCD projektor i alle fall.
    Jeg er helt enig, men jeg tror faktisk at pixelgarantien er så dårlig som tidligere nevnt her. Etter det jeg har sett og lest opererer Sony med enda være pixelgarantier.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg noia, har nettopp bestilt en tw700 fra avshop.

Håper det ordner seg og at epson tar til fonuften.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får jeg noia, har nettopp bestilt en tw700 fra avshop.
    Bare slapp av. SÅÅ vanlig er det ikke med lysende pixler. Døde pixler har de fleste LCD projektorer, men de er ikke synlige.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Bare slapp av. SÅÅ vanlig er det ikke med lysende pixler. Døde pixler har de fleste LCD projektorer, men de er ikke synlige.
    hehe takk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K-pax
    Gorm.
    Det hadde vært veldig bra om du gjorde det. For det er jo som du sier noe en bør tenke på før en kjøper seg projektor.
    Send meg en PM med telefonnummer, så tar vi fremdriften over telefon. Det ordner seg nok, og jeg tror dette er en glipp fra Epson support. Epson Norge har nemlig ikke opplevd stuck lysende piksel på denne paneltypen tidligere (gratulerer du er førstemann ;-) ).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempebra. Har sendt deg PM.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson Ordnet Opp.

Jeg er veldig glad for å fortelle at saken er løst, Epson har ordnet projektoren min! :-D For å si det mildt er jeg veldig fornøyd.
    En veldig stor takk til Gorm, samt takk til Epsons representant på forumet her, Dag I som ordnet med Onsite support.
    Projektoen min ble hentet på døren for litt over 1 uke siden, og ble sendt på service, idag kom de på døren med en ny som er uten lysende pixel! :-D

Så jeg er veldig fornøyd med servicen jeg har fått fra Epson.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrøyt til Epson. Jeg er rimelig sikker på at mange produsenter ikke hadde byttet en projektor med "kun" 1 stuck pixel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •