Hvorfor tar pære/prosjektor skade av strømbrudd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor tar pære/prosjektor skade av strømbrudd?

Hallo

Satt å tenkte her en dag.

Hvorfor er det ikke sunt for prosjektor/pære å slå den av med å dra ut støpselet?

I min skalle virker det slik

- Skrur på prosjektor
    - Varmen på pæren stiger
    - Når varmen når en viss temperatur er varmetapet like stort som varmeøkningen og temperaturen er stabil
    - Hvis du så kutte strømmen, så kan vel ikke temperaturen stige (siden energi ikke kan oppstå eller forsvinne)

Så hvorfor er dette skadelig for pæra?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifta slutter brått å gå... ergo ikke tilstrekkelig kjøling?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men temperaturen vil jo ikke bli høyere, siden du kutte strømmen til pæren (som avgir varme) eller?
    Det som skjer da er vel at prosjektoren holder lenger på samme temperatur som den holder når den er i drift, og det er jo ikke skadlig temperatur.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viften brukes fordi luften naturlig ikke strømmer igjennom fort nok. Massen til pæren og materialet rundt holder fremdeles høy temperatur. Disse varme områdene(som tåler det) vil da overføre varme til deler som vanligvis er avhenging av en luftstrøm for å holde seg kjølig.. De allerede varme delene blir kjøligere, mens vanligvis kjølige deler blir varmere enn de burde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så altså vil ikke pæren ta noge skade?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke deler som tar skade vet jeg ikke, om det er internt i pæra eller noe rundt, det blir bare spekulering fra min side. Uttalelsen er bare basert på det lille jeg har av kunnskap innen termo-fysikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmmm... vel, pærå kan jo ikke bli varmere, siden det er den som er varme kilden og den har vel meget mye høyere temperatur når det er strøm gjennomgang i den, selv om viftene står på eller av..

Men, takker uansett, noen andre som kan bekrefte, eller forklare, om pæren tar skade av å bruke av/på brykter på prosjektoren som.... ja, av/på bryter

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæren får en drastisk kortere levetid hvis man ikke venter til viften stopper etter man har slått den av.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Pæren får en drastisk kortere levetid hvis man ikke venter til viften stopper etter man har slått den av.
    hvorfor?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsto det slik at du visste AT det var uheldig, men lurte på hvorfor. Eier ikke prosjektor selv, men har nå lånt og brukt en god del forskjellige. Mener at alle som en lar vifta gå ganske lenge etter at den er skrudd "av". Noen spesiell grunn til at du vil skru den av "fysisk" med en eneste gang? Ser det praktiske aspektet, men å la den stå i standby til neste gang du entrer rommet, etter at tenner er pusset og pysjen er på, er nok "sikrerer" og mer økonomisk i lengden.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    hvorfor?
    Hehe, var det ikke det du fikk svar på?

Hvis jeg sier at "differensial-opphenget til glødetåden i gassutladningsdelen" blir for varm.. er det greit da?

Newcomer dorffy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største faren er vel at komponenter rundt pæra som er avhengig av avkjøling blir varmere enn de tåler, og tar skade av det. Tror ikke det er pæra som får det verst, så lenge man venter til den er helt avkjølt før man skrur den på igjen.
    Da jeg hadde infocus x1, så stod det i manualen at man godt kunne skru av hovedstrømmen på projektoren for å slå den av.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Hallo

Satt å tenkte her en dag.

Hvorfor er det ikke sunt for prosjektor/pære å slå den av med å dra ut støpselet?

I min skalle virker det slik

- Skrur på prosjektor
    - Varmen på pæren stiger
    - Når varmen når en viss temperatur er varmetapet like stort som varmeøkningen og temperaturen er stabil
    - Hvis du så kutte strømmen, så kan vel ikke temperaturen stige (siden energi ikke kan oppstå eller forsvinne)

Så hvorfor er dette skadelig for pæra?
    Slik min skalle virker, tenker jeg mer i disse baner.

Du er nokk inne på noe vikrig prisnippielt angående det med at temepraturen stabiliser seg når tilført effekt og kjøle effekten balangseres.

Det som imidlertid er noe av problemstillingen når både tilført og "bortført" effekt stopper samtidig, er at man her har en varmetransport med varmeledning gjennom de varme påvirkede materialene. Dette kan ilustreres med et eksempel der man kan tenke seg at når lampen er i drift, vil kjerne temperaturen i de metalliske gassene kanskje være på ca 2500C , mens den kjølte "glassoverflaten" som luften treffer, kanskje er på 500C grader, samt at kjøleluften som transporteres vekk holder ca 60C.

Hva skjer da når strømmen går eller man trekker ut kontakten. Jo kjerne temperaturen begynner å synke med en gang som du er inne på, men nå kun med passiv kjøling. Temperatur forskjellen mellom insiden av pæren og utsiden vil nå prøve å møte hverandre på halveien (eller rettere sagt energien vil gå fra et høyere nivå og bli overført til et lavere nivå), og overflate temperaturen går en periode kanskej opp mot 1000C, før den igjen gradvis reduseres og til slutt kommer ned omgivelses temp. Når luftstrømmen stopper opp, vil også luften omkring lampen varmes mer opp, og kankje komme opp i 250-300C. (noe som kan være uheldig for nærliggende elektronikk som kan bli utsatt for denne varme luften)

Har valgt å se bort i fra varme mot omgivelsene pga strålevarme, men det vil også bety at de normalt kjøleluft kjølte omgivelsene vil kunne varmes opp mer fra varmestrålingene fra lampen.

Det at kjøleluften nå også bare sirkulerer pga konveksjon (oppvarmet luft utvider seg og vil stige), vil de nå meget høyt oppvarmede delene av lampen få en annen og ujevnen bortledning av luften som stiger opp, og oversiden av den ofte horisontalt liggende åære glasset vil bli mer kjølt på undersiden enn på oversiden. Tar man med at de metalliske gassene som er med å produserer lyset som kommer i disse lampene, nå skal gå ned fra gass form over til flytende og fast materiale, så skjer det vel også noe med holding av temperaturen ved disse overgangene, samt hvordan metallene orienterer seg slik at det skal være mulig å starte prosessene igjen.

Tenn f.eks en fyrstikk, hold den horisontalt, og la den brenne, og se om ikke den stort sett vil bøye seg oppover. (dette kommer av at oversiden av den horisontale fyrtikken vil få en høyere temp, vil pga termisk utvidelses prøve å utvide seg mer enn undersiden, vil bli hindret og komprimert sammen av de mindre oppvarmede områdene, og når det hele avkjøles, vil sammentrekningen av oversiden bli større en undersiden, og det vil fysisk bøye fyrstikken oppover.)

Det er mulig at disse vekslende spenningene, samt høye oppnådd overflate temperaturene som kan introdusere uønskede spenninger i "glasset" på lampemodulen som letter kan få den til å knekke senere, samt at omgivelsene til lampemodulen blir utsatt for en ganske mye høyere luft temperatur, noe som kan skape problemer hvis ikke projektor produsenten har tatt høyde for dette. Disse lampene kjøres i motsetning til mange glødetråd pære teknologier ikke med et indre undrtrykk, men et ganske høyt trykk, som quarts glasset må klare å holde i sjakk.

Det finnes riktignokk enkelte projektorer som er konstruert for at brukeren kan bruke en slik hard power off uten at kjøleviften går, (f.eks Infocus X1) og som bare angir at bruk av stanby fungsjon er for at viften bare raskere kan kjøle ned lampemodulen så den raskere kan startes opp når den er tilstrekkelig avkjølt. (lampen vil kunne ta skade og ikke tåle å bli prøvd restartet før den er tilstrekkelig nedkjølt.

Følg derfor projektor konstruksjonens anvisninger for oppstart og nedkjøring, hvis man ikke skal øke risikoen for at lampemodulen feiler før tiden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm....

Mener eg såg i et innlegg her på forumet at tvert imot, det beste var at vifta ikke gikk, fordi rask nedkjøling var verre enn rolig og fin nedkjøling...

Og at grunnen til at viften gikk var at man skulle få rask nedkjøling, og på den måten kunne flytte prosjektoren om det var ønskelig!?!

Aner ikke om eg husker helt feil eller ka det er, eller kem som skreiv det, men synest å huske det var en med peiling!

Kanskje han ikke hadde det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi, der fikk jeg meg en lefse med informasjon! takker, it is now so clear..

Og ja, jeg viste at det sikkert ikke er bra, men klarte ikke helt sette fingeren på hvorfor det skulle være skadlig for pæra (selv om jeg vet at det korter ned levetid på både pære og lcd panelene. jobbet før i statoil, og der hadde de kun en lysbryter som koblet ut stikkontakten til prosjektoren, pærene levde i max 500timer, ofte mindre, og det ble ofte innbrenning/smelte merker i lcd panelene)

Personlig bruker jeg alltid fjernkontrollen, fordi det krever mindre kalorier enn å reise seg og trykke på prosjektoren..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hmmmm....

Mener eg såg i et innlegg her på forumet at tvert imot, det beste var at vifta ikke gikk, fordi rask nedkjøling var verre enn rolig og fin nedkjøling...

Og at grunnen til at viften gikk var at man skulle få rask nedkjøling, og på den måten kunne flytte prosjektoren om det var ønskelig!?!

Aner ikke om eg husker helt feil eller ka det er, eller kem som skreiv det, men synest å huske det var en med peiling!

Har også hørt om det, og det går nokk ann å lage den passive kjølingen slik at det går greit for lampemodulen og andre komponenter i det varmepåvirkelige området, men det gjelder nokk ikke for alle projektor konstruksjoner for å si det sånn, da det er mistenkelig mange lampemoduler som ryker kort tid etter ublide power off situasjoner.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Det kan nok stemme at det var diskusjon rundt en spesiell prosjektor!

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hensyn til en gradvis nedkjøling så er det nettopp det vifte gjør når en slår PJen av. Luft er lang ifra det beste nedkjøling masse (flytende stoffer som f.eks. vann er bedre), så vil ikke vifte kjøle ned pæren kjempe fort selv om den går for fullt. Kjøletemperaturen per minutt er jo selvfølgelig forskjellig fra projektor til projektor, ettersom temperatur (både luft og lampe), vifte rpm, volum (både hvor mye som vifte kan dytte per rotasjon og hvor mye plass det er rundt PJ), areal (av pæren) og andre faktorer har mye og si for hvor fort dette skjer.

Så lenge glasset som lampen er laget av ikke er veldig følsom for temperatur forskjell så tror jeg det er bedre og la viften gå.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hmmmm....

Pæren har best av passiv kjøling, det vil faktisk forlenge levetiden. Problemet er elektronikken rundt, som kanskje ikke er beskyttet i forhold til den varmen som da bygger seg opp rundt pæren. Vær imidlertid klar over at pæren ikke tåler særlig mye vibrasjoner før den er helt nedkjølt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt som Gorm sier - det er også en del (alle?) prosjektører som ikke lar seg skru på igjen før pæren er avkjølt, slik at hvis du skal skru den av, for å skru den på igjen, tar det lengre tid hvis du bare kutter strømmen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •