Sony VPL-VW60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 401

Tråd: Sony VPL-VW60

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-VW60

Det er sikkert mange av dere som har fått med dere at det har gått endel rykter rundt Sonys arvtager til VW50, spesielt på AVSforum. VW60 er "virkelig", og et gresk blad har faktisk testet et pre-produksjon eksemplar.

For mer info:

www.htprojectors.com :: home theater :: projectors :: crt :: dlp :: lcd :: home cinema :: reviews :: recensioni proiettori :: test :: prove comparative

Ryktene sier en release rundt September.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tja, 5000:1 panelkontrast låter jo bra da, selv om de tydeligvis sparer de virkelige sakene til VW200. Spørsmålet er jo hvor langt foran JVC og HD-1s panel ligger foran Sony rent utviklingsmessig. Jeg har ikke helt forstått hvordan SXRD / D-ILA opplegget funker, annet enn at SXRD i utgangspunktet er basert på D-ILA. Hvis Sony får tilgang til den nye teknologien på sin VW200 kan jo den bli svært så spennende...

Uansett, VW60 så grei ut den, så blir det å se hvor godt den funker i praksis...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke helt forstått hvordan SXRD / D-ILA opplegget funker, annet enn at SXRD i utgangspunktet er basert på D-ILA.
    DiLA er JVCs variant av LcOS på samme måte som SXRD er Sonys variant av LcOS.

5000:1 i panelkontrast er etter sigende en stor forbedring fra VW50, som hadde 3000:1. Med en ytterligere forbedredet iris tror jeg VW60 kan bli virkelig bra.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, var 4000$ 50 hadde også? Eller startet den høyere? Det vil vel si omtrent 40 000NOK det da?

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    nå som sony kommer med VPL-VW60 hdmi har den da 1.3?
    og prisen på pearl vil vel gå ned i pris pga av bla at den ikke har hdmi 1.3?
    mvh
    Overland

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Black Pearl???

...blir kanskje navnet på denne

Dette blir en spennende sak å følge. Håper den har, som HD1, mulighet til å flytte piksler og minske konvergensproblemer. Med en såpass bra kontrast kan det bli nok en knall-projektor fra Sony...spesielt dersom prisen holder seg som VW50.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Med en såpass bra kontrast..
    Er 5000:1 en veldig god kontrast når JVC har 20000:1 på panelet og 15000:1 etter optikken? (Hvis jeg husker korrekt, gjør ikke nødvendigvis det)

Sony leker catch-up her virker det som.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...VW60 ligger i en helt annen prisklasse da... Sony kommer til å benytte VW200 for å bevise hva det er gode for, spørsmålet er selvsagt når den dukker opp, og videre hvor vidt de vil ha tilgang til samme teknologi som JVC. Ettersom de begge baserer seg på lcos som Ak sier her, er jo sannsynligheten stor for at Sony, som jo er enorm innen bilde, klarer å hamle opp med JVC, i det minste etter ett halvt år eller noe i den duren!

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Er 5000:1 en veldig god kontrast når JVC har 20000:1 på panelet og 15000:1 etter optikken? (Hvis jeg husker korrekt, gjør ikke nødvendigvis det)

Ja, jeg ser den. Men jeg har en VW50 selv, som jeg synes har et formidabelt sort-/ kontrastnivå. Det sies også av enkelte at VW50 har et litt bedre sortnivå (absolutt sort) enn HD1.

Men kontrast og målinger er ikke alt, da. Sony har i tillegg til et godt bilde, også en veldig enkel meny for kalibrering av projektoren.

Uansett sammenligninger. Det er utrolig at for bare 1-2 år siden var slike pj helt utenfor rekkevidde for de fleste av oss:-D
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå som sony kommer med VPL-VW60 hdmi har den da 1.3?
    og prisen på pearl vil vel gå ned i pris pga av bla at den ikke har hdmi 1.3?
    En må regne med at VW60 vil ha HDMI 1.3. Det at VW50 mangler nettop HDMI 1.3 er ikke noen spesielt god grunn for at den skal ned i pris. Per idag er det jo bortimot poengløst likevel.

Det er jo flere ting enn kontrast som betyr noe. Dersom det er rimelig å annta at panelkontrasten har gått opp fra 3k:1 til 5k:1 er jo det en solid økning. Forøvrig kommer nok til å kjøre på med 120Hz muligheten de nye SXRD panelene har. Iflg. Sony selv vil de resultere i mye mindre motionblur. Spennende spør du meg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom panelkontrasten er økt fra ca 3000:1 til 5000:1, og prismene i tillegg er byttet ut med wiregrid, da snakker vi oppgradering! Men det siste er heller tvilsomt kanskje, selv om wiregrid burde være langt billigere å produsere enn prismer? :-?
    Håper også de har fokusert litt mer på konvergens-problematikken denne gangen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hve er wiregrid? Kan du forklare, Gorm.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er systemet som brukes i stedet for prismer i DLA-HD1. Prismer har ikke god nok kontroll på reflektert lys, og ved å gå fra fire til kun en prisme oppnås langt bedre kontrastverdier.
    Wiregrid er kort fortalt en glassplate med aluminiumsriller, som sikrer bedre kontroll på uønsket reflektert lys.
    Sony VPL-VW60-illustrasjon-1-wire-grid-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wire grid er en form for polariseringsfilter(polarizer). Dette brukes til å polarisere lyset slik at D-ILA brikken kan nyttiggjøre seg av lyset, som nå kun går i et plan, til å lage et bilde.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer om wire grid kan leses her:www.cine4home.de (JVC DLA-HD1 JVC DLA HD 1 JVC HD 1 JVC HD1 JVC DLAHD1 FullHD D-ILA Projektor 15000:1 Kontrast)

En overgang fra VW50 sin 3000:1 panel kontrast til VW60 sin 5000:1 høres ikke så veldig bra ut i mine ører, spessielt ikke når man vet at JVC HD1 drar til med 20000:1 og får etter RGB sammenkobblingen 15000:1 ut av linsen.

Det er vel sånn med dagens lampeteknologi, at det kun er kvaliteten på polariseringen og sammspillet med panelene som kan sette øvre grense for oppnåelig kontrast, fordi alle optiske prismer og linse elementer som kommer til i etterkant vil pga virkningsgrad som må være lavere enn 1:1 vil redusere kontrasten som kommer ut av projektor objektivet, og som man til slutt får ser på skjermen.

Den høye on/off kontrasten og sortnivået Sony kommer frem til er vel i alle tilfeller med bruk av iris, så jeg tror nok Sony's SXRD sliter litt med å matche JVC D-ILA på ekte kontrast en stund til, hvis de ikke kommer med noe annet lurt alla wire grid de også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har kunnskap rundt spec til hverken VW60 eller VW200, så kan det tenkes at den dynamiske kontrasten økes betraktelig. Jeg vet-jeg vet, det er litt som å banne i kirken; å dra fram iris-kontrast, men se hva de klarte med VW50. En nær usynlig iris...

Klarer de 5000:1 i panelkontrast og kanskje 20.000:1 i dynamiskkontrast, 120Hz, de mettede fargene fra SXRD og en pris på ca. 35-40k kr. Da tror jeg Sony har nok en killer-projektor på markedet:-D
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom panelkontrasten er økt fra ca 3000:1 til 5000:1, og prismene i tillegg er byttet ut med wiregrid, da snakker vi oppgradering! Men det siste er heller tvilsomt kanskje, selv om wiregrid burde være langt billigere å produsere enn prismer? :???:
    Jeg mener å huske at akkurat det der ble diskutert endel på AVSforum, og det va noen som mente Sony hadde en lignende teknologi på komme med, men det ser ikke ut som det er på VW50 ihvertfall. Uansett tror jeg 5000:1 med en superbra DI kan bli veldig bra.

Håper også de har fokusert litt mer på konvergens-problematikken denne gangen.
    Ja, det hadde vært et lurt trekk.

En overgang fra VW50 sin 3000:1 panel kontrast til VW60 sin 5000:1 høres ikke så veldig bra ut i mine ører, spessielt ikke når man vet at JVC HD1 drar til med 20000:1 og får etter RGB sammenkobblingen 15000:1 ut av linsen.
    Men dersom en tar utgangspunkt i at kontrasten er forbedret 66% fra VW50, så er det jo liten tvil om at det er bra. VW50 viser jo et bilde med veldig god dynamikk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Men dersom en tar utgangspunkt i at kontrasten er forbedret 66% fra VW50, så er det jo liten tvil om at det er bra. VW50 viser jo et bilde med veldig god dynamikk.
    Joda det blir nokk bra med denne forbedringen også bare for å ha sagt det, og VW50 har jo alerede et glimrende bildet som det er lett å leve med i en hjemmekino og da vil jo en nyere modell som kan øke kontrasten med kanskje opp til 66% bli enda bedre.

Det er bare det at jeg synes det blir litt som å "hoppe etter Virkola" når man ser på panel kontrast og får verdier som "bare" er 25% av konkurenten til JVC.

Det er klart at pris og andre faktorer spiller inn for valg av projektor, og jeg synes det er jo ganske morsomt bare det å følge med på den teknologiske utviklingen blandt disse projektorene som stadig kommer med nye og bilde forbedrede løsninger.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er helt fantastisk å se den rivende utviklingen mens man sitter på gjerdet. Skal kjøpe meg ny projektor når hjemmekinoen er ferdig og jo lengre tid byggingen tar, dess mer snadder dukker det opp. "The Black Pearl" ser jo mye smekrere ut i svart må jeg si.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare det at jeg synes det blir litt som å "hoppe etter Virkola" når man ser på panel kontrast og får verdier som "bare" er 25% av konkurenten til JVC.
    Joda, jeg er enig med deg, men bildedynamikk er bare ett av flere parameter man tar med i evalueringen av bildekvalitet. Klarer Sony å forbedre irisen fra VW60 slik at den blir usynlig på VW60, ja da tror jeg VW60 kan gjøre det godt.
    Maksimalt sortnivå er like viktig (metter min mening) som bildedynamikk SÅ LENGE dynamikken er høy nok til å opprettholde detaljer i de mørke partiene.

Side 1 av 21 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •