Sony VPL-VW60 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 21 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 401

Tråd: Sony VPL-VW60

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Fargerommet er (for) stort i utgangspunktet, og "wide" bidrar ikke akkurat til å løse dette. Testingen og målingene er gjort i fargesettingen "normal".
    Takker for svar Gorm!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Forstår at VW60 ikke har HDMI 1.3 men 1.2 slik som VW50. Noen som har mer info om dette? Nå er vel ikke 1.3 det viktigste på ett bilde produkt men rart hvis ikke sony er på høyden her.
    Hmm.. Tabbe.. Jeg har hele tiden gått ut ifra at den støttet HDMI 1.3, men når jeg leser manualen så står det ingenting om det nei.. Ekstremt ergerlig dersom de ikke har lagt inn støtte for HDMI 1.3..

Er det ikke slik at alle ledd i en kjede må støtte HDMI 1.3 for å kunne bruke den standarden? F.eks. dette eksempelet:
    1. Avspiller(støtter HDMI 1.3) -> 2. Receiver(støtter HDMI 1.3) -> 3. Prosjektør (støtter HDMI 1.2)

Vil ikke da avspilleren bli tvunget til å gå ned til HDMI 1.2? Du vil da heller ikke klare å overføre lydformatene som bitstream til receiveren, selv om den støtter HDMI 1.3..?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at HDMI 1.2 ikke vil innvirke på kommunikasjonen mellom en av spiller og forsterker, men mellom forsterker og projektor. Den eneste forskjellen er vel DeepColor og auto lipsynk funksjonaliteten som man "mister" og av de så er det vel egentlig bare auto lipsynk som kunne vært kjekt å ha synes jeg (ikke det at jeg har sett noe utstyr som reklamerer med at de støtter dette enda da...).

Her er det vel fler eksperter en meg som kanskje kan belyse området?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at jeg har latt meg lure her gitt. I følge informasjonen jeg fikk skulle projektoren være utstyrt med HDMI 1.3, men nå virker det som om Sony har gått ut med ny informasjon som hevder samme HDMI versjon som VW50. Ikke godt å vite hva en skal tro med andre ord.

Slik utgivelsene er i dag er det uansett ikke noe savn, og når vi får se kildemateriale med utvidet fargedynamikk er det vel ingen som kan svare på? Og hva xvYYC vil ha og si for bildeopplevelsen er det vel heller ingen som vet enda.

Uansett er det svakt av Sony, når en tenker på at TW1000 er utstyrt med v1.3
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...husk at det ikke nødvendigvis vil være krav til HDMI 1.3 for bruk av xvYYC-systemet.

Projektorens elektronikk og software må imidlertid støtte systemet og fargedybden, og gjør den ikke det synes jeg det rett og slett er rart ettersom jo selv TVene fra Sony gjør det. Dette bør en jo sjekke da, altså støtte for reell (ikke interpolert) 10-bits videohåndtering. Egentlig er det etter mitt syn mye usikkerhet forbundet med nettopp dette, en rekke projektorer og TVer hevder jo at de har 10-bits støtte, men da i realiteten kun har støtte for dette ved å interpolere 8-biter. Det blir noe helt annet enn å støtte for reell håndtering av data i 10-bits pr. kanal, eller 1024 nyanseringer fremfor 256 som er tilfellet på 8-bit.

...samtidig må jeg jo understreke at bit-interpoleringen som oftest fungerer veldig bra, og effekten av flere reelle graderinger gitt 10-bits eller høyere interpolering ikke nødvendigvis er noe veldig hopp i taket. VW50 har såvidt jeg husker for øvrig 12-bits interpolering, og VW60 er sikkert ikke noe dårligere i så måte...

Jeg mener med andre ord at HDMI 1.3 mest sannsynlig har svært lite å si, men Sony som er et relativt markedsorientert selskap (vel, kanskje med unntak av Atrac "MP3"-systemet de hardnakket klarte å skremme seg fra hele markedet for portabel lyd) vet at HDMI 1.3 er et buzzword entusiastene er veldig opptatt av, samme om effekten er så god som null, selv når materiale med bredere fargeoppløsning blir tilgjengelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er forskjellene mellom vw50 og vw60 verdt 10.000?

Ser at en forhandler selger disse 2 nå for henholdsvis ca. 26.000 og 36.000.

Jeg vurder å kjøpe ny en av disse, men er usikker på om vw60 er verdt de ekstra 10 lappene. Skal jo også kjøpe ny stor LCD TV, og ønsker ikke å betale mye for liten ekstra gevinst.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...vanskelig å si, men at VW50 er verdt 26k er det ingen som helst tvil om, spørsmålet er bare om VW60 gir et langt bedre bilde... Det går jo litt på nyanser her, og jeg må jo si at VW50 til den prisen gir veldig veldig god valuta da...... Jeg har selv hatt den projektoren, og makan til flotte bilder skal en lete lenge etter (vel, en trenger vel ikke lete lenger enn til JVC HD-1, men den kosta jo skjorta og mer til også da...).

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når VW60 kommer for fullt: Vil VW50 forsvinne fra produktspekteret til Sony eller vil disse to produktene leveres paralellt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gladmelding: DHL klarte å få frem prosjektøren min hel! (Men 1 uke forsinket, ble tydeligvis sendt til feil sted etter at den forlot Gardermoen).. :-( ) Har bitt en del negler, men nå står den iallefall og lyser opp lerretet mitt. Skikkelig bra bilde, skal ikke begynne å uttale meg om den er noe bedre enn Pearlen jeg hadde, men har allerede testet funksjonen for å aligne de 3 panelene, og den fungerer utrolig bra! Rød var omtrent en halv piksel feil, men klarte å få den helt "perfekt".. Genialt!

Er selvsagt skuffet over at den ikke har HDMI 1.3, men etter det jeg har blitt fortalt så vil ikke det påvirke kjeden som kommer før. Dvs. receiver skal klare å ta imot HDMI 1.3 audio.. Får virkelig håpe det stemmer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen den tid har du allerede byttet til vw70...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...husk at det ikke nødvendigvis vil være krav til HDMI 1.3 for bruk av xvYYC-systemet.
    Det er jeg klar over. Men i det siste Sony-notatet jeg har sett, står det klart og tydelig xvYYC på VW200, men ikke på VW60. Det trenger ikke være noen "fasit", men det tyder på at VW60 kun er en VW50 med enkelte software oppdateringer i tillegg til det nye panelet. Det nye panelet støtter forøvrig 120 hertz (samme som i VW200), men det gjør dessverre ikke bildeprosesseringen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...vanskelig å si, men at VW50 er verdt 26k er det ingen som helst tvil om, spørsmålet er bare om VW60 gir et langt bedre bilde... Det går jo litt på nyanser her, og jeg må jo si at VW50 til den prisen gir veldig veldig god valuta da...... Jeg har selv hatt den projektoren, og makan til flotte bilder skal en lete lenge etter (vel, en trenger vel ikke lete lenger enn til JVC HD-1, men den kosta jo skjorta og mer til også da...).
    Jeg vet ikke om jeg er helt enig om at VW50 er verdt 26k når vi ser hva som kommer av prosjektorer denne høsten. Den er ihvertall i knallhard konkurranse med andre 1080p prosjektorer. Så HC5000 i dag (20k) og jeg ble mektig imponert. Jeg har selvsagt sett begge prosjektorene, men ikke samtidig, så en direkte sammenligning er vanskelig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått litt mer tid til å se på den sorte perlen, og jeg må bare få sagt at den ser lekker ut! Både utseendet og bildet den sender er en klar forbedring ifra forgjengeren.

* Sortnivået er blitt bedre, absolutt sort har blitt en del bedre, og jeg synes å legge merke til vesentlig bedre detaljer i skyggepartier. Spesielt detaljene i skyggepartier har jeg ergret meg over på gamle Pearlen, men det kan se ut som om Sony har løst dette på en bedre måte på VW-60. Panelkontrasten har tross alt økt en god del, og det synes veldig godt. Det er nå veldig sjelden at jeg kan klage på at sort ser grått ut.

* 2.35 anamorfisk zoom fungerer utmerket, fikk montert opp linsen og testet den. Deilig at alt kan gjøres internt i prosjektøren. Dette var alene verdt oppgraderingen for min del.

* Utseendet på prosjektøren er bra, sort pianolakk gjør seg godt i kinoen. Jeg har ikke heeelt sansen for fjernkontrollen. Den er funksjonabel, men likte faktisk den gamle bedre. (Nå har jo Sony hatt samme fjernkontroll helt siden Sony HS-10, så det var vel på tide å oppgradere.)

* Alignment og blanking. Dette er elementer som gamle CRT folk burde kjenne igjen, nå har jeg bare testet alignement justering så langt, men det er helt tydelig at det fungerer! Jeg har nå mer eller mindre perfekt alignment på hele skjermen. Dette fungerer ved at du justerer rød og blått opp mot den grønne rasteren, dette kan du gjøre i 0.1 pixlers intervaller (!). Rått! Summen av dette gjør at du får et skarpere bilde, med mer definerte piksler.

Jeg er iallefall veldig fornøyd så langt, det skal sies at jeg bare har hatt en kveld til å granske den, så jeg kan fort komme til å finne flere feil etterhvert, men er veldig fornøyd så langt! Det meste jeg har savnet på VPL-VW50 er fikset, spesielt artig å få brukt 2.35 linsen igjen uten at jeg behøver å gå via en egen boks.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du deler intrykk!!!

Hvordan er fargeuniformiteten? Lystyrken? Lyse hjørner? Skarpheten? Støynivået? Fargene?

Alle intrykk er av interesse!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Hvordan er fargeuniformiteten? Lystyrken? Lyse hjørner? Skarpheten? Støynivået? Fargene?

Alle intrykk er av interesse!
    Fargeuniformet: Har ikke merket noe problem, men så har jeg heller ikke brukt testmønster for å se etter slike ting.

Lysstyrke. Aner ikke, men har sett at den skal være noe mer lyssterk ann Pearl, kan se ut til å stemme. (Uansett så er det jo splitter ny pære i denne, og gamle Pearlen hadde over 500 timer på seg.)

Lyse hjørner. Ja, jeg så antydning til det ved heelt sort bilde. (Oppe til venstre, og nede til høyre.) Det er uansett veldig akseptabelt sortnivå, men selvsagt ikke 100% sort enda. Det er vel kun CRT som har mulighet til å slå lyset helt av i slike scener.

Skarphet: Bra! DEt er bedre alignement på denne enheten etter at jeg kjørte igjennom kalibreringen.

Støynivå: Nesten ikke hørbar, selv i High-modus.

Fargene: Ser veldig bra ut, men ikke utført noen som helst vitenskapelig undersøkelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer! Regner med at du kommer tilbake med fler når du har fått lekt litt mer!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, vet ikke helt hva mer jeg kan komme til å finne ut av.. Har gransket bildet etter feil, men klarer ikke å se noe. Har stort sett sett på Blu-Ray via PS3/1080p24. Blir aldri lei av 100% flytende panoreringer. Helt utrolig bra bilde. Det var en som spurte litt lenger opp om det var verdt å betale 10.000,- ekstra (i norsk nypris) for VW-60 kontra VW-50. For mitt vedkommende så er det iallefall ikke tvil om at forskjellen er verdt det: skarpere bilde, vesentlig bedre absolutt sort og bedre skyggedetaljer gjør den "perfekt".

Absolutt sort må sies å være akseptabelt, når jeg setter på en helt mørk scene og ser rundt meg, så er det så mørkt at jeg ikke ser ansiktene til de som sitter ved siden av meg. Prøvde også hånd-skygge testen, og jeg ble faktisk veldig imponert over hvor liten forskjell det ble mellom håndskyggen og den sorte bakgrunnen i bildet. Nå bruker jeg prosjektøren i High-Power modus, så det må sies å være bra!

Neste investering blir vel en Toshiba EX1 HD-DVD spiller e.l.. Så snart dem får orden på 1080p24 så blir det ett must.

PS: Må få anbefale filmen: The Lives of Others på Blu-Ray. Det er en tysk film, men bildet er utrolig bra. Det er en 2.35 film, så jeg fikk testet 2.35 linsen min igjen, veldig fornøyd med den! Må teste noen filmer uten den også etterhvert. Det er tross alt motorisert zoom/lense-shift og fokus på den, så det er veldig lettvint å zomme opp bildet og tilpasse det 2.35 rammen dersom det er ønskelig.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Neste investering blir vel en Toshiba EX1 HD-DVD spiller e.l.. Så snart dem får orden på 1080p24 så blir det ett must.
    Firmware 2.5 - 24Hz-Update für den Toshiba HD-XE1 im Quick-Check :: HDTV-PRAXIS :: - Alles über High Definition!

Det er ikke lenge til. Tyskerne har testet. :-D

La til denne linken her selv om det er litt OT.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne omtalen/sammenligningen av VW-60 vs HD1. Det han skriver om VW-60 stemmer veldig bra med det jeg selv har observert(veldig bra sorte detaljer f.eks):

First Look At The Sony Vpl-vw60 In Aus. - DTV Forum Australia
    ------------------------------
    >>> With no input, or just black, is there any light leakage? That is, at black, does it put out any light at all?

The short answer is yes.

However, whilst the amount of light exiting the lens when displaying a 0 IRE flat field was more than enough to be readily observed on my 92" diagonal screen, the light level in fL at 0 IRE could be as much as halved depending on one's preference.

With the VW60 at max' throw running in Auto 1 Iris mode, lamp mode High and with the colour temp set to Custom 2 with the aforementioned reduction in blue channel bias the machine delivered a contrast ratio of 26,455:1. I should note that this was with the contrast control returned to its original which I feel to be conservative setting of 95. The light output when setup in this manner was 455 ANSI lumens. This produces a screen luminance in my theatre of 23.6 fL at 100 IRE, at 0 IRE the amount of low level light is a mere 0.000892 fL, wow, that's a low figure, yes you'd think. Unfortunately not low enough as fade to blacks are very convincing but only for the first 1 - 2 seconds after which the eye adapts to the light level and what previously appeared to be a black screen with all light being extinguished by the projector is now clearly aglow.

Now getting back to what I was saying before about one's preference, 23.6 fL for many would be considered too bright when viewing a high APL scene, personally I love a punchy image with plenty of snap hence my modest 92" diagonal screen. For those that have a larger screen and that would be most, for argument sake depending on the surface area and the gain of the screen a fL figure of 12 could be conceivable. This is still a respectable figure and a better screen luminance than you'd see in many first run movie theatres, not at my site however (IMG:style_emoticons/default/wink.gif) . Ok, so with 12 fL coming off the sheet (cinema jargon) at 100 IRE, when displaying a flat field at 0 IRE such as a fade to black the low level light figure equals 0.0004536 fL. Whilst the light level has essentially halved which given the right room conditions, would be observable I'm also sure the screen would still be aglow, at least after the first second or two once your eyes have adjusted.

As a comparison my HD1 with 165 hours on the lamp produces 315 ANSI lumens, I've measured the contrast ratio at 12,282:1. With a 100 IRE flat field the screen luminance is 16.3 fL, a 0 IRE flat field produces 0.001327 fL. By the way the low light level measurements I'm quoting are based on math only, I wish I had a device that could measure that low (IMG:style_emoticons/default/biggrin.gif) . A direct back and forth comparison from my HD1 to the VW60 whilst displaying "black" would need to be done in such a way that their peak light ouput was first matched, hence maximizing the improved absolute black level the VW60 has to offer due to its higher contrast ratio. I didn't do this as I was at the time more concerned about the perceived black level and shadow delineation of the VW60, which I must say I felt to be better than that of the HD1. This was less attributed to the approximate 35% reduction in light level at 0 IRE from the HD1 to the VW60 and more a function of the very good panel shading and the near absence of bright corners on fade to blacks. Yes, I said near, they were still there but much improved over my HD1 as too was the panel shading and not just at 0 IRE, but throughout the entire lower end of the IRE range. It was this excellent shading and lack of any magenta or cyan colour shifts at black or near black that rendered fade to blacks and low APL shadow detail that was more convincing and pleasing to the eye than what the HD1 was capable of. Don't worry folks, for those that would like more info on this I'll be covering this subject in detail within my next post, so stay tuned.

So in summary whilst 26,455:1 can provide for a very good fade to black and better still depending on how bright you prefer your peak whites to be, I suspect a contrast ratio figure approaching or in excess of 100K:1 will be required to achieve a fade to black that is convincing for its duration and not just for a brief moment. If you start talking about having a "sheet" which for all intents and purposes is essentially black when displaying a 0 IRE flat field for an extended period of time I couldn't hazard a guess at what CR that would require. I'm sure some of the guys who are running 9" CRT FP systems with gamma mods know what this kind of black level is all about, perhaps Gino or Preach could chime in here as I have no experience with high end CRT FP systems, only what I've read. I'm afraid to say even the best digital projectors fall short in this regard and the margin is by no means small, though we're closing the gap (IMG:style_emoticons/default/smile.gif) .

------------------------------

Absolutt sort er altså ikke perfekt enda, og som han skriver, vi må mest sansynlig må vi opp i 100.000:1 før vi kommer i nærheten av CRT fade-to-black. Men jeg må legge til at absolutt sort nå er såpass bra at jeg ikke opplever det som "grått" lenger, det er mer.. ehh.. lysesort?

Litt om mitt eget oppsett:
    Jeg har en 140" 2.35:1 duk (tilsvarer 150" 16:9 duk i bredde), og bruker en Prismasonic 1200R for å fylle duken. Jeg kan også bruke zoom/shift/focus trikset for å fylle hele 2.35 bildet uten å bruke linsen. Jeg bruker VW-60ern i High-Power lysmodus og ellers standard innstillingene fra fabrikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amerikansk test av produksjonseksemplar: