Sony VPL-VW60 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 401

Tråd: Sony VPL-VW60

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sony vw60

nå er endelig sonyen min bestillt fra japan..
    håper inderlig jeg blir fornøyd, forrige projectoren jeg hadde var 800x600
    har ingen venner som har hd projector så dette blir noe helt nytt for meg, har kun sett hd på projector i butikk osv.
    noen tips angående denne projectoren?
    har fullstendig lyskontroll, er det vits og vurdere grått lerret?
    nå mangler jag bare resten av kinoen min.. bilder kommer når jeg kommer hjem fra jobb offshore

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen fra 800x600 til til 1080p vil oppleves som et ganske stort sprang bildekvalitets messig Gled deg, det er flott projektor.

Jeg ville ikke kjørt grått lerret, men det har litt med egene preferanser å gjøre. Forskjellige meninger på det feltet, kan godt hende du foretrekker et slikt lerret.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 100% lyskontroll, dvs. svarte vegger, lystett dør osv. slik at absolutt ingenting lys kommer inn eller blir reflektert fra overflater så ville jeg valgt hvitt lerret.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også ha valgt hvitt lerret hvis jeg hadde full lyskontroll.

Men jeg har hvitt tak, veggene svarte og det går i mørke farger ellers i rommet.

Har prøvd med hvit lerretsprøve (vel å merke liten bit) og jeg får litt skarpere farger (lysere) men sort blir mer mørkegrått....hmm ikke lett dette her.:???:

Dette har vært prøvd med normal lampemodus...kanskje det hadde blitt bedre med lav lampemodus.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Jeg ville også ha valgt hvitt lerret hvis jeg hadde full lyskontroll.

Men jeg har hvitt tak, veggene svarte og det går i mørke farger ellers i rommet.

Har prøvd med hvit lerretsprøve (vel å merke liten bit) og jeg får litt skarpere farger (lysere) men sort blir mer mørkegrått....hmm ikke lett dette her.:???:

Dette har vært prøvd med normal lampemodus...kanskje det hadde blitt bedre med lav lampemodus.
    Jeg har omtrent lik lyskontroll som deg (bare med PE 8720). Jeg valgte grått lerret. Har ikke prøvd med hvitt, men jeg ser jo at taket reflekterer veldig mye lys. Jeg har lyst å male taket også, men jeg har ikke helt fått kona med på den enda.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..Ja kona mi vil heller ikke ha svart tak, men for å være helt ærlig så vil ikke jeg heller.
    Synes totalt mørkelagte rom blir for "tunge" og dystre.
    Mitt rom blir brukt til andre ting enn filmtitting, bla musikklytting.

Ja, enig med deg i at det er utrolig hvor mye lys som reflekteres fra taket

Det blir et kompromiss som alltid!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyskontroll

ja jeg har fullstendig lyskontroll dvs rullegardiner som går i skinner + lyddør.
    tenkte også på å male taket i en mørk farve men jeg har mørke grå vegger og er redd det skal bli litt trist..
    i såtilfelle er jeg nødt til og "pynte" med masse farver på vegger osv for og friske opp rommet..
    gleder meg utrolig mye til projektoren min blir sendt fra japan men, det er jo typisk min flaks at noe skjer på veien eller at denn ikke funker slik den skal.
    må si at jeg har litt sug i magen av å betale projectoren på forhånd å bare håpe de sender varen min..
    klare ikke vente til kinoen blir komplett.
    neste mål på agendaen er å handle høyttalere.
    regner med det blir klipsch Rf 83/82 rc64 rs62. blir nok import dette også men, denne gangen fra usa siden det koster under halvparten. noen som har prøvd?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Hehe..Ja kona mi vil heller ikke ha svart tak, men for å være helt ærlig så vil ikke jeg heller.
    Synes totalt mørkelagte rom blir for "tunge" og dystre.
    Mitt rom blir brukt til andre ting enn filmtitting, bla musikklytting.

Ja, enig med deg i at det er utrolig hvor mye lys som reflekteres fra taket

Det blir et kompromiss som alltid!
    Er ikke sikker på om alle projektorer vil ha samme nytte av å ha et helt sortmaskerte romoppsett heller, det får etter min mening ganske godt frem hvor godt/dårlig sortnivå projektoren klarer å vise sort/grått.

Det blir en slags form for invers iris effet, der irisen i øyet blir mer åpnet og øyet mer lysømfintlig når rommet fremstår som mørkere, så man legger mer merke til hvor mye uønsket lys projektoren sender ut på lerretet. VW60 vil vel f.eks fort nyte bedre av dette en f.eks en W10000.

Ellers er jo sorte flater i nærheten av lerretet ganske possitivt for å får frem kontrastene i bildet så de ikke blir fullt så utvakset som med lyse eller hvite flater på disse stedene. En løsning der man ikke sortmaler hele taket, eller at man f.eks spenner opp noen sorte tekstiler eller plater eller lignende i områder der dette gir mest possitiv effekt for bildet (og kanskje romakkustikk), kan også være et gunstig kompromiss for et mindre dystert rom og med vekslende WAF effekter avhengig av løsningen....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmfilm
    regner med det blir klipsch Rf 83/82 rc64 rs62. blir nok import dette også men, denne gangen fra usa siden det koster under halvparten. noen som har prøvd?
    Jeg har klipsch (se signatur) og er superfornøyd med det. Jeg kjøpte mine for en bra pris i Norge da. Jeg har imidlertid importert masse greier fra hele verden og stort sett går det bra. Denne gangen kjøpte jeg forsterkeren min også gjennom en butikk som faktisk ligger i Norge, men ganske langt fra der jeg bor. Jeg har hatt så mye hel***** tull med den handelen, at jeg kommer aldri til å importere noe så dyrt igjen. Man sparer noen få tusenlapper og får en hel masse bry når noe er galt med produktet. Jeg angrer som bare det, og skulle gjerne betalt veiledende pris for å slippe alt bryet. Jeg har nå sittet flere måneder uten min nye forsterker. Heldigvis var den lokale høyttalerleverandøren snill og lånte meg en forsterker i mellomtiden.

Så nei, jeg anbefaler ikke egenimport av så store og dyre gjenstander.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    WireGrid er også et pola-filter, men med innstøpte aluminiumsriller.
    Takk for fint svar og prinsipp skisse Gorm

Forøvrig er vel fenomenet med brente panerer og pola-filtre ikke noe stort issue på nyere LCD-projektorer. Derimot sliter både Sony og JVC med fargeuniformiteten på deres LCoS baserte projektorer. Noen av dem er direkte ille, og jeg har selv hjulpet til med reklamasjoner på flere projektorer jeg i utgangspunktet bare skulle kalibrere.

PS: Feil kan oppstå over alt, og ingen tekonlogi uthever seg som mer stabil enn en annen etter min erfaring. Heldigvis har vi lovverk som beskytter kjøper her i landet, og min erfaring er at importørene er svært villige til å rydde opp i feil.
    Det er godt mulig du har rett i at LCD projektorene har blitt bedre på dette området, men det er vel ikke helt uvanlig å lese om akselererende fargefeil på projektorer som f.eks TX200 og tilsvarende 720p LCD modeller. Det at panelene fysisk på LCD modellene blir mindre og mindre pga pris på optikk og krav til lavest mulig viftesøy osv er vel ikke faktorer som gjør den optiske motoren akkurat blir mer robust mot varempåvirkning/aldring, men det er godt mulig du har rett. Mener å huske at det i innstruksjonsboken til TX200 og TX300 ble advart mot at en del timer daglig bruk ville kunne gi bildereduserende slitasjeproblemer ganske raskt.

Er ellers også enig i at ting som kan gå galt på slik teknologi, gjerne går galt (og på et typisk minst gunstige titspunkt osv ) Ved privat import, har man vel også ofte den neggative egenskapen at en slik forsendelse består av en projektor i en enkelt ekse (ikke en palle med 20 andre) og den enkelte esken dermed fort kan få seg noen "karameller" og store G krefter osv. Her er vel ofte 3chip modeller og krav til fysisk nøyaktighet generellt mer følsomme enn 1chip DLP modeller, så det å betale litt ekstra til en lokal forhandler som også ofte gir lengere garantiperiode og raksere hjelp osv, er vel egentlig ikke så dummt.

Det med problemer rundt fargeuniformiteten på LCoS baserte projektorer har jeg ikke hørt så mye om tidligere, så det var litt nytt for meg. Har du noen erfaring med om hvilke merke som har mest problemer med dette av f.eks JVC eller Sony, og eventuellt om det da har vært privat import osv?
    Har forsåvidt tilgod å høre om VW100, WV50, VW60, HD1 og andre Lcos modeller som har en del brukstimer og har skulle fått slike akkselererende fargefeil.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har forsåvidt tilgod å høre om VW100, WV50, VW60, HD1 og andre Lcos modeller som har en del brukstimer og har skulle fått slike akkselererende fargefeil.
    Jeg har også tilgode å høre om denne typen problemer, men så er også projektorene forholdsvis nye enda. Jeg tror unasett problemet du beskriver er langt mindre frekvent på LCoS baserte projektorer, da disse i større grad er basert på ikke-organisk materiale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

max zoom

Et spørsmål ang. bruk av max zoom.

Bruker i dag VW60 sammen med et Dreamscreen 92" grått lerret og vurderer å gå til innkjøp av et Dreamscreen 106" hvitt lerret.

Pga. min forholdsvis korte kasteavstand (VW60 er plassert 3cm fra bakvegg) må jeg bruke max zoom for å fylle lerretet.

Vil dette ha negative konsekvenser for bildekvaliteten, tenker ikke på kvalitet vis a' vis grått/hvitt lerret men evt. forvrengninger o.l. fra optikken?

Noen av dere "guruer" som har peiling på dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok ikke merke noe forvregning i bildeflaten, men det vil redusere kontrasten. Grunnen er at jo lenger ut mot kanten av optikken du beveger deg, jo større blir problemet med strølys i optikk/engine. Lysuniformiteten i bildet blir også noe redusert, for linsen er ikke like "transparent" ut mot ytterkantene.
    Ikke les deg blind på dette, for vi snakker nyanser her. Det er ikke sikkert du merker forskjell engang, det hele kommer an på hvor "kresen/petimeter" du er. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm!

Blir vel kanskje nytt lerret da..:-D
    Veit ikke hva det er å være petimeter på bildefronten da jeg har lite erfaring
    med projektorer :neutral:

Mvh

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok ikke merke noe forvregning i bildeflaten, men det vil redusere kontrasten. Grunnen er at jo lenger ut mot kanten av optikken du beveger deg, jo større blir problemet med strølys i optikk/engine. Lysuniformiteten i bildet blir også noe redusert, for linsen er ikke like "transparent" ut mot ytterkantene.
    Ikke les deg blind på dette, for vi snakker nyanser her. Det er ikke sikkert du merker forskjell engang, det hele kommer an på hvor "kresen/petimeter" du er. ;-)
    Er det optimale å kjøre på max zoom, eller noe midt i mellom ?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lite zoom som mulig er vel det beste.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, svarte, men mente jo seff. å kjøre på minst mulig zoom. Sånn intuitivt innbiller jeg meg at jo mindre brytning som utføres i objektivet, dess mere parallelle blir lyset og dermed best dybdeskarphet. Men om man merker det er vel en annen sak ....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du merker det nok, men helst hva kontrast angår. Det er relativt stor forskjell også, gjerne i størrelsesorden 20-25 prosent kontrastøkning i forhold til maks zoom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så regelen er: flytt PJ så langt bak som mulig.

Cool, jeg har 7 meter å ta av, så ....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man ikke kunne få mikroskopisk forvrenging av bilde ved zoom ut også. det er jo bare 0 zoom som er 100% uten i foto selv om man kan kompensere for mye.

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •