Sony VPL-VW60 - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 401

Tråd: Sony VPL-VW60

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja du kan ihvertfall kalibrere Gorm!
    Jeg er superfornøyd med resultatet!

Hilsen Bjørn

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som SAS ansatt nekter jeg å fly med Norwegian.
    Når du skal kalibrere en VW burde det nesten være obligatorisk at du kjører Passaten

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jodan
    Litt OT, men er du kjapp, kan du sende ham t/r Vigra med Norwegian for 358 av de kronene du fikk til overs ;-)
    Fin tanke..bare det at Gorm nekter å fly med Norwegian.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Som SAS ansatt nekter jeg å fly med Norwegian.
    Men Gorm da, du kan vel bare chartre en SAS maskin da og sende rekningen til jobben..

Composite er som jeg forstår veldig fornøyd med kalibreringen du har utført.
    Jeg vil jo gjerne få det beste ut av min VW60, men får vel klare meg uten proffkalibrering tenker jeg.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Fin tanke..bare det at Gorm nekter å fly med Norwegian.
    Siden vi fortsatt er i OT-modus, må jeg desverre innrømme at jeg har gjort for dårlig research før jeg anbefalte deg å sende Dr.Gorm med Norwegian. De flyr nemlig ikke på Vigra. Det er det bare SAS som gjør. Men siden selv ikke Norwegian kan konkurrere med SAS sine priser inkl personalrabatt, kan det hende dette blir enda billigere enn jeg trodde ;-)

Ellers hyggelig å høre at du ble fornøyd, Composite. Hvis et så bra utgangspunkt kan bli så mye bedre som du har opplevd, må jeg bare si at jeg gleder meg voldsomt ! Bare Samsung får ut fingeren med den BD-UP5000 da, for full kalibrering med min gamle S97 er ikke aktuelt...:-(

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har forstått, ifl. tester at VW60 skal være god til å skalere SD materiale
    (i mitt tilfelle DVD), men sitter med et intrykk av at min Sony BDP-S300 spiller gjør en bedre jobb når jeg kjører 1080P/50 ut fra den i forhold til 576i ut og la WV60 skalere opp til 1080P/50.

Er det bare meg eller er det andre som opplever det samme med BDP-S300 eller andre spillere sammen med VW60?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn er det relativt stor forskjell på 576i bildet ut på Sony og Pioneer.

Det burde ikke være sånn men bildet ut fra Pioneer er en del bedre.

Jeg har aldri sett en DVD spiller som gir bedre bilde enn 576i over HDMI ut fra en Pioneer spiller og inn på VW50 som jeg antar er indentisk med VW60 i så måte.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Arendal!

Hmm,,,merkelig at det er forskjell ja.

Kanskje "rå"-signalet 576i fra DVD ikke er så "rått" fra min BDP-S300 likevel

Får teste ut litt mer tenker jeg.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo an på hvordan DVD-spilleren er konstruert. Du får uansett ikke ut noen "rå-signal" rett fra dekoderen, for HDMI-signalet går via DVD-spillerens bildeprosessering først. Hvis ikke ville det ikke være mulig å gjøre korrigeringer i DVD-spillerens meny. Spørsmålet blir da hvor mye ugang prosessoren i DVD-spilleren klarer å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Gorm!

Det var faktisk godt forklart hvorfor man kan oppleve kvalitetsdifferanse i det man tror skal være helt likt signal uansett spiller man bruker.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av Pioneer, Sony, Marantz og Denon er Pioneer den som tilsynelatende gjør minst med bildet.

Ingen av de Pioneer spillerne som gjør dette bra har forresten hatt "bildeforbedringsmuligheter" ( DVD opptakere og billig spillere ) så Gorm er nok inne på noe her ja.

Man må ha SDI utgang for å få "rådata" og det må man jo mekke selv for det er ikke "lovlig".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDI er helt klart å foretrekke ja, men det betinger plutselig er relativt dyr ekstern dekoder/prosessor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har en LCD prosjektor i dag hvor jeg sliter med ulike fargenyanser i høyre vs vestre del av bildet (blått vs gult i hvit bakgrunn). Jeg har lest at dette kan være et problem med LCD. Hvordan er dette på SXRD/D-ILA prosjektorer?

Vurderer nå en oppgradering og all den tid jeg sliter med regnbuer så utgår DLP. Vurderer også å gå opp en prisklasse og da er Sony VW60 interessant.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet du beskriver er et vanlig "issue" på alle 3-chip projektorer. Det være seg LCD, SXRD eller D-ILA. Så fort 3 paneler skal "summeres" gjennom et prisme, kan slikt oppstå.
    At folk aksepterer det er noe helt annet. Hadde jeg mottatt en projektor med synlig avvik i fargetemperatur, hadde jeg returnert den tvert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det seg da at dette utvikler seg over tid? Slites/ødelegges LCD panelene av varmen fra lampen?

Dette var ikke noe problem på min forrige LCD prosjektor. At det er et problem på min nåværende kan kanskje aksepteres i og med at jeg opererer i budsjetsjiktet, men dersom jeg skal oppgradere til full HD og Sony VW60 forventer jeg at dette ikke er noe problem.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har personlig sett tre-fire enheter som sliter med problemet (VW60), så jeg vil si gjennomsnittet er som på alle andre 3-chip løsninger. Dette er vel antakelig det beste argumentet for ikke å handle fra utlandet. Da blir reklamasjonssaken unødvendig tungvint.

Hvordan har det seg da at dette utvikler seg over tid? Slites/ødelegges LCD panelene av varmen fra lampen?
    Det kan kanskje bli mer synlig over tid, ettersom lampen "brenner av seg" det verste grønnstikket, men det har uansett vært slik fra dag en. Panelene flytter seg nemlig ikke, de er limt til prismet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm. Kanskje ikke de svarene jeg ville ha, men slik er det sjeldent. Og ja, dette er viktig når jeg nå vurderer å handle fra utlandet :-|.

Når det er sagt så har ikke mine henvendelser til den norske leverandøren av min nåværende prosjektor ført frem heller ..............

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt enig med Gorm i at SXRD og D-ILA har helt de samme svakhetene som LCD og den beskrivelsen din over.

Det er forsåvidt riktig at 3 chip projektorer må kalibreres veldig nøye i produksjonen så panelene og pixcelene åpner og lukker for lyset riktig over hele flaten utifra tilført signal osv, så det ikke oppstår store og synlige avvik i fargegjenngivelse over bildeflaten. Man har selfølgelig også problemer rund nøyaktig plassering av panelene i forhold til hverandre så konvergens feil og litt panel forskyvingere er vanlig unøyaktigheter på 3 chip projektorer.

Det jeg ikke er enig i er når det er snakk om forskjellig fargetemperatur i deler av bildet og forskjeller som kommer over tid, så man f.eks får frem sekunder farger kun i små områder i bildet osv. Da mener jeg det er mer snakk om en varmepåvirkelig skade på delene som polariserer og på selve LCD panelene, og ikke en fargetemperatur forandring fra lampemodulen.
    Hadde det vært lampa som fikk frem denne feilen, ville problemet nermest blitt borte ved å skifte til nye lampe, men det skjer vel skjeldent.

Her mener jeg at LCD projektorer er mye mer følsomme for dette da LCD panelene er frittstående spennt opp og mye mer avhengige av konstant kjøleluft og ujevn varmepåvirkning fra hvordan panelet stenger for lyset osv, mens på SXRD og D-ILA er disse panelene festet slik at varmen både kan ledes vekk av kjøleluft på den nene siden samt at den kan ledes direkte til en større kjølt flate som mye senere lar seg oppvarme og re med å sprer varmen mer jevnt utover panelet.

Det at lampemodulen skifter fargetemp egenskaper er sølfølgelig også et godt poeng for at fargefeil blir mer synlig osv, men LCD farge problematikken skjer vel oftest med synlige sekundærfarger i mindre deler av bildet, og det tyder vel mer på at det er forandringer de tre panelene seg i mellom der ett av dem har forandret egenskaper, og ikke selve lampemodulen som mer vil påvirke fargetemperaturen i hele bildet under ett.

Det er i alle fall slik jeg ser på denne problemstillingen. Er ellers veldig enig med Gorm sine meninger om å importere projektoren fra utlandet. det gjelder vel også alle typer dyrt elektronisk/optisk utstyr der det stilles store krav til nøyaktighet, og der det fort blir dyrt og mye plunder og heft med å få rettet på feil og mangeler ved produktet, selv i garanti tiden.

En ting jeg har lurt litt på med JVC sine D-ILA modeller, som du kanskje kan si boe om Gorm, er om wiregrid løsningen på disse er med på å polarisere lyset også, så man slipper egene polariserings filtere som over tid kan forandre sine lysgjennomgangs egenskaper.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WireGrid er også et pola-filter, men med innstøpte aluminiumsriller.

Her er en illustrasjon for de som måtte lure på hvordan en slik engine ser ut:
    Sony VPL-VW60-illustrasjon-2-ila-engine-jpg

Forøvrig er vel fenomenet med brente panerer og pola-filtre ikke noe stort issue på nyere LCD-projektorer. Derimot sliter både Sony og JVC med fargeuniformiteten på deres LCoS baserte projektorer. Noen av dem er direkte ille, og jeg har selv hjulpet til med reklamasjoner på flere projektorer jeg i utgangspunktet bare skulle kalibrere.

PS: Feil kan oppstå over alt, og ingen tekonlogi uthever seg som mer stabil enn en annen etter min erfaring. Heldigvis har vi lovverk som beskytter kjøper her i landet, og min erfaring er at importørene er svært villige til å rydde opp i feil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 18 av 21 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •