Sony VPL-VW60 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 401

Tråd: Sony VPL-VW60

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    "Jeg har allerede Miraen, jeg mener at strømrens og renest mulig støm er essentielt i både lydanlegg og hjemmekinoanlegg. Men jeg skal også snart kjøpe kalibreringsutstyr. Anbefaler deg å prøve en slik iallefall, tror du blir positivt overrasket."

Jeg skal prøve den når noen kan forklare meg hvorfor sortnivået på en digital projektor kan bli bedre av "renset" strøm....

Beskyttelse mot lynnedslag finns det mye billigere alternativer som gir..

Temaet tror jeg tas best videre i en annen tråd (snakeoil, grønne penner, shakra steiner og kabler for eksempel...)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hovedeåraken er vel rett og slett at panelet er større enn oppløsningen som er i bruk (1920x1080). Det "lyse feltet" er bare den delen av brikken som ikke er i bruk (men som dessverre gir en eller annen form for refleksjon likevel). Fjerne Mira'en dette, er den virkelig god for mirakler. ;-)
    Når det gjelder lyset rundt bildet kan det være brytninger i optikken? Jeg så ikke fenomentet når jeg så den i dag men det var mørk vegg og sort ramme på lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedeåraken er vel rett og slett at panelet er større enn oppløsningen som er i bruk (1920x1080). Det "lyse feltet" er bare den delen av brikken som ikke er i bruk (men som dessverre gir en eller annen form for refleksjon likevel). Fjerne Mira'en dette, er den virkelig god for mirakler. ;-)
    Ok, det er en logisk forklaring, har ikke fåttt med meg det selv.
    Men, synes allikevel, (og er ikke alene om det), at Miraen gjør småmirakler med bildet..og til deg Henning, har ikke lyst å krangle med deg, men taper du noe på faktisk å prøve/låne en selv...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Difool
    I mange tilfeller føler jeg at det å snakke om strømfiltre er nærmest "hykleri" for å si det slik, men det HAR effekt, og det gjør at strølys fra projektor forminskes ganske bra faktisk, slik at enhver projektor i enhvert hus vil yte enda bedre, enn det en normalt skulle tro.
    Om ikke så er du hjertelig velkommen til å ta turen innom meg og kikke på, med og uten Mira, vi bor jo begge i Stavanger Ville bare gi et godt råd jeg
    Takker for råd, og det er ikke meningen å være tverr, men jeg får vondt langt inne i ingeniør utdannelsen når jeg ser hva enkelte produsenter klarer å fortelle at produktene skal gi av forbedringer...

Kanskje våre veier krysses, men jeg tror ikke strømreneseren blir hovedtemaet . - )

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Når det gjelder lyset rundt bildet kan det være brytninger i optikken? Jeg så ikke fenomentet når jeg så den i dag men det var mørk vegg og sort ramme på lerretet.
    Vel, hvis det er brytninger i optikken er det merkelig at fenomenet kun eksisterer på LCoS baserte projektorer. Jeg legger mer lit til teknikeren fra JVC, som forklarte at det var "ubrukt" panel på utsiden av bildeflaten. Noe de dessverre ikke klarte å fjerne all refleksjon fra. Ble forklart dette på pressevisningen av HD1 (Europa lanseringen på JVC's pro-senter i tyskland). Hvis dette ikke stemmer må jeg si han var flik til å "ro", for han hørtes troverdig ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg bygge opp underforklaringen til Gorm, og bekrefte at det er slik det er

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvis det er brytninger i optikken er det merkelig at fenomenet kun eksisterer på LCoS baserte projektorer. Jeg legger mer lit til teknikeren fra JVC, som forklarte at det var "ubrukt" panel på utsiden av bildeflaten. Noe de dessverre ikke klarte å fjerne all refleksjon fra. Ble forklart dette på pressevisningen av HD1 (Europa lanseringen på JVC's pro-senter i tyskland). Hvis dette ikke stemmer må jeg si han var flik til å "ro", for han hørtes troverdig ut.

Det er jo en refleksiv teknologi så der er vel ikke usansynlig at forklaringen er riktig ja... Uansett for de som har maskering rundt lærrettet så er det ikke noe problem, og for de med 2,35:1 oppsett så har de vel så mye annet å glede seg over att det får de vel leve med...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectorcentral review:

Review: Sony VPL-VW60

Sitat:

"The VW60's two areas of weakness are in color balance and contrast. Color balance out of the box using precalibrated operating modes is poor. In particular, the Cinema mode on our test unit was decidedly biased toward green and yellow/green. Even with color saturation set to zero, or with only the luminance cable in the component trio connected, what should have appeared to be neutral gray had a pronounced greenish hue. One needs to go into the Custom color temperature controls to correct this, and it is not easy to get it balanced out where all colors are perfectly accurate. Based upon our experience with this one test sample, we recommend that any owner of the VW60 get it professionally calibrated by a trained technician in order to get the best color performance from it. "

Blir såennende å se hva AK måler på det ekseplaret jeg så i går!

De er vel heller ikke kjempe imponert over kontrasten i forhold til de andre projektorene de har sett den side ved side under samme forhold (HD1, JVC RS1, InFocus IN82, og Panasonic AE2000 og Sanyo Z2000 (dvs også LCD ene!))

Interessant test selv om ikke projektorcentral er de grundigste men direkte sammenlikning er alltid interessant...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at Evan Powell ikke har peiling....

Edit: Men projektoren fikk jo bra omtale.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Enig i at det er vel ikke der de grundigste rådene hentes (De har jo en ekstrem LCD bias vanligvis), men jeg skulle gjerne gitt noen kroner for å ha sett de forskjellige side by side under samme og ideelle forhold.... Og ja den fikk meget bra omtale, men jeg hadde håpet at den hadde gruset konkurrentene : - ) noe jeg jo så i går at den ikke gjorde....

Videre var det interessant med grønn pushen i fargene (før kalibrering), ser at andre fra andre forum at enkelte ikke liker/sliter med fargene i normal modus. Muligens er det gråskalaen eller store variajoner mellom eksemplarene som er problemet.

Han har vel likevel smak/peiling nok til å eie en HD1 : -)

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehe.. Evan Powell hater Sony, han har gjort det helt siden HS-10, og jeg ser han gjør det fortsatt.. Makan til vrøvl skal men lete lenge etter.

Han "glemmer" å nevne:
    * Mulighet til å justere alignment
    * Bedre mulighet til å justere fargene enn JVC (såvidt jeg har forstått)
    * 2.35 støtte
    * Mindre lys i hjørnene ved fade-to-black (enn JVC).

Huff og huff.. Jeg kjenner jeg blir irritert bare av å lese den omtalen.. Det er så tydelig at han skal fokusere på alt som er negativt med den..

Til "Edit"'en din, vel, jeg synes ikke den fikk så veeeldig bra omtale.. Ikke slik jeg leser den iallefall. Han skriver at den er veldig bra, men mener altså de andre er bedre..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hehe.. Evan Powell hater Sony, han har gjort det helt siden HS-10, og jeg ser han gjør det fortsatt.. Makan til vrøvl skal men lete lenge etter.

Han "glemmer" å nevne:
    * Mulighet til å justere alignment
    * Bedre mulighet til å justere fargene enn JVC (såvidt jeg har forstått)
    * 2.35 støtte
    * Mindre lys i hjørnene ved fade-to-black (enn JVC).

Huff og huff.. Jeg kjenner jeg blir irritert bare av å lese den omtalen.. Det er så tydelig at han skal fokusere på alt som er negativt med den..

Til "Edit"'en din, vel, jeg synes ikke den fikk så veeeldig bra omtale.. Ikke slik jeg leser den iallefall. Han skriver at den er veldig bra, men mener altså de andre er bedre..
    Mitt råd til alle som har kjøpt noe nytt og er fornøyd inklusive meg selv, slutt å lese tester og nyt film... Nå klarer jeg jo nesten aldri dette selv heller men det er klart at jeg hadde vært ett lykkerligere menneske hvis jeg hadde fulgt mitt eget råd litt oftere....

Før en kjøper derimot er det greit å lese så mye en kan, og da skeptisk i forholdt til det en leser på nettet, når det gjelder troverdighet grundighet mellom PC og WSR så er de ikke i samme divisjon... Og ja det er tragisk at viktige features og gode sider ikke nevnes en gang...

Det som likevel bekymrer litt er hvis det er veldig store forskjeller mellom eksemplarer så kan det hende at både PC og WSR snakker "sant" i forhold til det de har sett på sitt eksemplar... Målt forskjell i native kontrast på 3000:1 kontra 5000:1 ser i alle fall jeg godt.

Og med min flaks så får jeg nok ikke ett WRS eksemplar...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det er vel ikke der de grundigste rådene hentes (De har jo en ekstrem LCD bias vanligvis), men jeg skulle gjerne gitt noen kroner for å ha sett de forskjellige side by side under samme og ideelle forhold.... Og ja den fikk meget bra omtale, men jeg hadde håpet at den hadde gruset konkurrentene : - ) noe jeg jo så i går at den ikke gjorde....

Videre var det interessant med grønn pushen i fargene (før kalibrering), ser at andre fra andre forum at enkelte ikke liker/sliter med fargene i normal modus. Muligens er det gråskalaen eller store variajoner mellom eksemplarene som er problemet.

Han har vel likevel smak/peiling nok til å eie en HD1 : -)
    Edit: Rettet meg selv lenger nede.
    Han er vel sånn greit fornøyd, da

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg utfordrer alle til å bare kople til den grønne kabelen i et komponentvideo signal... Jeg blir rimelig overrasket dersom lerretet ikke lyser grønt, for å si det slik... Akkkurat dette bruker jo Evan Powelll som et argument på at projektoren har "green push".

Han er vel sånn greit fornøyd, da
    Jeg er ikke sikkert på om det du sier der stemmer med Y-Pb-Pr signal, uten at jeg har prøvd...

Litt saksing fra nettet:

Component - The video signal is split into three signals, two color and one black and white, giving you the best picture. Use component video to take advantage of the superior picture found in such signal sources as HDTV and progressive DVD.

Component (not composite) Video [aka Analog Component Video; Y - Pb - Pr; red-green-blue]:

Uses a three jack cluster of wires with the ends color coded green, blue, and red. (does not include audio cable).

Y-Pb-Pr, or what we nowadays refer to as component video or color difference video, was invented to simplify video electronics and reduce the overall bandwidth requirements for transmitting video compared with RGB. In practice it provides one luminance signal with full horizontal resolution and two color signals with reduced horizontal resolution.

Y = Luminance, Pb = Chrominance 1, Pr = Chrominance 2

From your DVD player or HDTV set top box to your TV, it is analog, thus its full name "analog component video".

Also referred to as Y, R-Y, B-Y or color difference video. Some DVD players label the green, blue, and red jacks Y, Cb, Cr .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Wipedia:

A color image and the Y, Cb and Cr elements of it. Note that the Y image is essentially a greyscale copy of the main image; that the white snow is represented as a middle value in both Cr and Cb; that the brown barn is represented by weak Cb and strong Cr; that the green grass is represented by weak Cb and weak Cr; and that the blue sky is represented by strong Cb and weak Cr.

Se også vedlagte bilde :- )

Men hva betyr nå dette det er vel HDMI vi bruker....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nok litt kjapp der ja, Henning. Når jeg tenker meg litt om, har jeg nok kjørt RGB via komponentkabelen i de tilfellene jeg tenker på. Da vil man få et grønt bilde med bare den grønne kabelen koplet inn (den har grønn chroma + sync)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var nok litt kjapp der ja, Henning. Når jeg tenker meg litt om, har jeg nok kjørt RGB via komponentkabelen i de tilfellene jeg tenker på. Da vil man få et grønt bilde med bare den grønne kabelen koplet inn (den har grønn chroma + sync)
    Er det ikke herlig med mange overføringsformater....

Spennende å høre dine intrykk fra eksemplarert av VW60 jeg så i går!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Men, jeg er som sagt tidligere ikke så veldig glad i å endre på instillingene.. Kan fort ende opp med et dårligere resultat på et annet område..
    Enig med deg hvis en må inn i service menyene for å justere (da må en vite hva en driver med og ha service manualen tilgjengelig ellers så kan en gjøre permanent skade) men når det gjelder vanlige bruker kontroller som VW60 har så er det ingen problemer.

Den har jo opptil flere minner, lagre det opprinnelige oppsettet som du liker på ett av dem, mål, lek, og lær og lagre resultatet på ett eller fler av de andre. Bytt frem og tilbake og se hva du liker best, for min del så har jeg ikke vært tilbake til ukalibrert etter jeg kalibrerte min gamle (og ikke spesiellt gode) venn...

Og f...er du helt opp og lagrer disse instillinger på alle presets så kan en jo bare trykke factory defalt og Yes Yes og så er en der en var når en åpnet boksen første gang .- )

VW60 en har kontroller som skal gjøre det mulig å få en perfekt gråskala i alle fall, men ikke noen full CMS (Colour Management System) men det er mulig å gjøre litt med primærfarger også.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning

Men hva betyr nå dette det er vel HDMI vi bruker....
    Vanligvis benytter man YCbCr 4:2:2 eller 4:4:4 men man kan også kjøre RGB 4:4:4 over HDMI.

Hva var det du egentlig lurte på?

Det jeg tror Evan Powell mener er følgene: Benytter man kun den grønne kabelen som overfører Y(luma) så skal man få en svart/hvit represantasjon av bilde. Har man litt grønt skjær i bilde kan det komme av kalibrering.

Det er best å se på fargene som benyttes på komponent kabelene som merking og ikke som signalene som går i dem. Selv om det er en logisk grunn til at de er merket slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Vanligvis benytter man YCbCr 4:2:2 eller 4:4:4 men man kan også kjøre RGB 4:4:4 over HDMI.

Hva var det du egentlig lurte på?

Det jeg tror Evan Powell mener er følgene: Benytter man kun den grønne kabelen som overfører Y(luma) så skal man få en svart/hvit represantasjon av bilde. Har man litt grønt skjær i bilde kan det komme av kalibrering.

Det er best å se på fargene som benyttes på komponent kabelene som merking og ikke som signalene som går i dem. Selv om det er en logisk grunn til at de er merket slik.

Lurte egentlig ikke på noe (mhp akkurat dette, generelt lurer jeg på alt for mye : - ). Det var bare en sleng bemerkning i forhold til at det er en stund siden enkelte har brukt kompoent kabler for overføring av bilde...

Og jeg er klar over at man også på HDMI kan velge forskjellige signal varianter, det er bare litt vanskeligere å dra ut den grønne kabelen av en HDMI kontakt : - )

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •