Sony VPL-VW60 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 401

Tråd: Sony VPL-VW60

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jaja, det er en spennende tid. Jeg vurderer en VW60, men overtagelsen av den nye leiligheten jeg skal ha den i er utsatt til februar/mars. Når er det TW2000 er beregnet å nå markedet, og er den regnet for å være/bli en direkte konkurrent til VW60?
    TW2000 er vel beregnet på markedet i oktober til 32K. Den er vel egentlig OT her i VW60 tråden

TW2000 tråd

VW60 vs TW1000/2000

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo, jeg er ikke helt oppe og går på den sxrd teknologien, så vidt jeg har forstått så er det en "speil" brikke som i dlp projektorer, som i motsetning til lcd kan fjerne lyset helt ifra pixlene.
    dette burde vel gi muligheter for god kontrast i samme bilde og dermed god dynamikk, altså bedre enn i lcd projektorer uansett, men kanskje ikke like godt som i en dlp projektor....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SXRD er enkelt forklart det samme som LCD, men lyset reflekteres fra et raster bak de flytende krystallene, slik at det passerer gjennom dette laget to ganger. På denne måten oppnås langt bedre "blokkerende effekt", med høy panelkontrast som resultat.
    Forøvrig er SXRD Sony's svar på LCoS (liquid crystal on silocone), og JVC's utgave kalles D-ILA. Sistnevnte oppnår enormt mye høyere panelkontrast, og i tillegg taper de mindre kontrast i resten av lysveien ved bruk av wire-grid i stedet for prismer. Søk på Google (bildesøk) så finner du gode illustrasjoner på det meste.

Sony VPL-VW60-sxrd-brikke-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    92 prosent fill faktor er jo ganske imponerende da, men hvordan klarer de det når lcd bare klarer ca 50 prosent og begge er egentlig lcd med eller uten raster....

og Gorm, du som har sett det meste, hva sier din magefølelse ang vw60 eller tw2000, hvem ville du hatt...

mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Fjernet mye av innlegget. Her var jeg veldig sen, gitt !

ANSI kontrasten er ikke bedre på SXRD enn LCD projektorer, faktisk, men det er ganske mange ting som påvirker oppfattet kontrast, slik at SXRD likevel gir en høyere opplevd kontrast. DLP leder stort på ANSI kontrast, forøvrig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    92 prosent fill faktor er jo ganske imponerende da, men hvordan klarer de det når lcd bare klarer ca 50 prosent og begge er egentlig lcd med eller uten raster....

og Gorm, du som har sett det meste, hva sier din magefølelse ang vw60 eller tw2000, hvem ville du hatt...

mvh
    Årsaken til LCD's lave fillrate er jo nettopp at panelet er gjennomlyst. Dermed må hver piksel være festet i et raster, og ikke bare ligge "løst" mot en reflekterende flate.

Jeg har ikke sett TW2000, så noen magefølelse kan jeg dessverre ikke dele.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Årsaken til LCD's lave fillrate er jo nettopp at panelet er gjennomlyst. Dermed må hver piksel være festet i et raster, og ikke bare ligge "løst" mot en reflekterende flate.
    Mens vi er inne på SXRD teknologien og VW60, så er det en ting jeg lurer på og som jeg ikke har funnet svaret på ennå. Hvordan får de til den elektroniske convergens justeringen i 1/10 pixcel step?

Hadde det vært i hele pixcel step, så hadde jeg skjønnt at de kunne forskyve bildet internt på brikka en pixcel i slengen, men noen finere inndeling enn hele pixceler, da må vel enten flytte panelene eller prismet fysisk i forhold til hverandre, eller at hver pixcel igjen er delt opp i mindre deler .....

Har magen din noe å si om det Gorm?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi er inne på SXRD teknologien og VW60, så er det en ting jeg lurer på og som jeg ikke har funnet svaret på ennå. Hvordan får de til den elektroniske convergens justeringen i 1/10 pixcel step?

Hadde det vært i hele pixcel step, så hadde jeg skjønnt at de kunne forskyve bildet internt på brikka en pixcel i slengen, men noen finere inndeling enn hele pixceler, da må vel enten flytte panelene eller prismet fysisk i forhold til hverandre, eller at hver pixcel igjen er delt opp i mindre deler .....
    Alt blir gjort elektronisk. Sony benytter 2 native pixler til å representere en justert pixel. Ved å variere lysstyrken på de to pixlene, vil det se ut som at den justerte pixelen flytter seg. Dette gjelder for rødt og blått. De grønne pixlene er da referansen, og kan ikke justeres.

Greg Rogers forklarer dette i detalj i sin omtale av VW60 i Widescreenreview.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det var jo også en måte å gjøre det på, vet ikke helt om jeg prinsippiellt likte den den helt ... Takk for fint svar Ak :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det var jo også en måte å gjøre det på, vet ikke helt om jeg prinsippiellt likte den den helt ... Takk for fint svar Ak
    Bare hyggelig !

Som du sier, er det en litt spesiell måte å gjøre det på. Man vil kunne få bortimot feilfri konvergens, og ingen "color fringing", men det vil kunne gå ut over skarpheten. Regelen vil være at jo mer justering man benytter, jo mer vil det gå utover opplevd skarphet. 0.5/1.5 pixel forskyvning vil være verst, for da vil de to native pixlene ha samme brightness.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Alt blir gjort elektronisk. Sony benytter 2 native pixler til å representere en justert pixel. Ved å variere lysstyrken på de to pixlene, vil det se ut som at den justerte pixelen flytter seg. Dette gjelder for rødt og blått. De grønne pixlene er da referansen, og kan ikke justeres.

Greg Rogers forklarer dette i detalj i sin omtale av VW60 i Widescreenreview.
    Nå har jeg ikke tilgang på Widescreenreview så jeg får spørre litt mer: Dersom det er to pixler som justeres, da vil en vel bare oppnå en korrigering i X eller Y akse alt etter hvordan pixlene er montert i forhold til hverandre? Mao så oppnår en justering kun i en retning. Det er jo bra med en kontra ingen...

Tenker litt... 2 pixler for å representere en. Det er jo en saftig fysisk oppløsning!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke tilgang på Widescreenreview så jeg får spørre litt mer: Dersom det er to pixler som justeres, da vil en vel bare oppnå en korrigering i X eller Y akse alt etter hvordan pixlene er montert i forhold til hverandre? Mao så oppnår en justering kun i en retning. Det er jo bra med en kontra ingen...
    Litt usikker på hva du skriver her, men man kan justere både vertikalt og horisontalt.

Tenker litt... 2 pixler for å representere en. Det er jo en saftig fysisk oppløsning!
    Den fysiske oppløsningen er bare 1920x1080, så man vil jo i teorien miste oppløsning på det blå og røde panelet. Men jeg er litt usikker på hvordan dette virker i praksis.

Kan noen som har VW60 vise et 1080P multiburst bilde (annenhver linje sort/hvit), for så å gjøre konvergensjusteringer for å se effekten?

Her kan man finne testmønster: MPEG-2 HD Test Patterns

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at jeg misforstod litt. Min antakelse var at det var to fysiske styrbare krystallfelt (innenfor samme pixel) hvor en kunne styre disse individuellt.

Forstår jeg rett denne gangen, så trikser Sony litt med å skru opp styrken litt på "nabopixlene" og skaper en optisk illusjon av å forskyve panelene. I så fall høyst sansynlig en effektiv optisk illusjon, men når to (eller flere pixler) "smøres" ut over flere så må de gå ut over skarphet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg rett denne gangen, så trikser Sony litt med å skru opp styrken litt på "nabopixlene" og skaper en optisk illusjon av å forskyve panelene. I så fall høyst sansynlig en effektiv optisk illusjon,
    Ja, det vil jo på en måte bli en optisk illusjon

men når to (eller flere pixler) "smøres" ut over flere så må de gå ut over skarphet?
    Ja, det er det nødt til å gjøre, men på den andre siden vil bedre konvergens bidra andre veien igjen, slik at de gjerne veier hverandre opp til en viss grad.

Jeg har dessverre ikke sett dette systemet enda, men regner med å få gjort det veldis snart.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo bare en softwarejobb som andre også burde kunne ordne via firmware, men ære til Sony hvis de er første til å tenke ut en såpass enkel/genial løsning. Eller er de bare førstemann til å legge ut justeringen på brukernivå? (vs hidden servicemenues).

Tankekors: Det skulle være litt av en mekansime for å flytte en panel fysisk 1/3 av en pixel i X/Y retning.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo, er egentlig litt sugen på denne her og da spesielt pga støy-nivået og god dynamikk.
    det eneste jeg er redd for er at den kan ha litt for lav lumens, skal bruke den i ett rom med vinduer og lyse vegger og tak på ett 2 m bredt hvitt dreamscreen lerret. spørsmålet er om jeg skal vente på epsons tw 2000...

ikke lett detta her.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til kalibrering VW60

Ja, så er valget tatt:-D !!!!!!
    Men kalibrering er "gresk" for meg
    Jeg søker derfor proffesjonell hjelp!
    Det vil jo være trist å ha en slik projektor gående på 70% kapasitet.
    Aller helst ønsker jeg meg jo Gorm (men det gjør vel alle? :evil: )
    Kan de av dere som har kompentanse på dette komme meg til unsetning?

Vennlig hilsen
    filmØr

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, du skal ikke behøve å kalibrere noenting som helst? Min VW60 var mer eller mindre "perfekt" rett utav boksen. Det eneste du kan vurdere å endre er lamp high eller low, alt etter hvor lyssterkt bilde du vil ha.

Det mest riktige moduset er Cinema. Fabrikkinstillingene skal være riktig, men avhenger kanskje litt av hva slags utstyr du skal bruke. (PS3/HD DVD/Xbox 360 HDMI fungerer perfekt hos meg uten noen endringer).

Hva er det du mener du trenger å kalibrere da? Tenker du på alignment kanskje?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorer kan dra nytte av en gråskala kalibrering.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dra ut stikkkontakten noen ganger når den har blidt god og var å gi den ett dytt i sida, så for du et formidabelt sortnivå!

Du kommer langt med en spider pro, den er ikke så dyr eller....

Side 10 av 21 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •