Feil med fargehjul i BenQ PE8720?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer CosmoK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil med fargehjul i BenQ PE8720?

Hei!

Endelig har jeg fått tak i et digitalt kamera, for dette problemet har jeg stusset på i litt under to uker allerede uten å vite hvordan jeg skal forklare det. Jeg fikk litt bakoversveis da jeg fikk min PE8720 tilbake fra service hos A Novo i begynnelsen av måneden (den hadde vært inne for å få reparert lens-shiften, bl.a.). Helgen etter at jeg fikk den tilbake skulle jeg koble projektoren direkte til PC'en med en HDMI-DVI kabel for å oppleve HD klipp for første gang. Det første jeg reagerte på var graderingen/transisjonene i fargene, som var veldig kornete og var tydeligvis ikke ment å være tilstede. Jeg legger til noen bilder som viser hva jeg mener:

Jeg tenkte først at det var noe galt med video klippene, men på LCD skjermen min var bildene klare og fine og viste ingen av de samme tegnene som på BenQ'en.
    Siden XBox 360'en er også vekke for reperasjon (ja, passende tidspunkt for det og :roll: ), har jeg ikke noe særlig andre kilder å sammenligne med for tiden. Men uansett, jeg kom på at jeg kunne gå inn på colour bar'en og se om alt stemte.
    Det som overrasket meg var at det nederste feltet (svart-hvitt) inneholdt noe grønt (og en/to rare grå streker), samt at de andre farge-skalaene var ikke helt slik de hadde vært før jeg sendte projektoren til service:

Det jeg tenker nå er at det må ha skjedd noe i posten på tilbakeveien fra reperasjon, fordi jeg regner med at A Novo har skjekket projektoren grundig før de sendte den avgårde.
    Det jeg lurer på nå er om det faktisk er noe ekstremt galt med projektoren min, som kan bare fikses av en kvalifisert teknikker, eller om jeg kan gjøre det sjøl på et vis (uten å bryte garantien, vel å merke :wink: ). Er det fargehjulet som har fått seg et støtt? Pæren kanskje? Kan vel være hva som helst...

Er ikke helt heldig for tiden... projektoren, 360'en, og nå ser det ut som at t.o.m. grafikk-kortet mitt har gått dunken. Nok til å få en voksen mann til å gråte. Jeg håper på at noen av dere dyktige brukere av AVForum'et har en ide eller to. Jeg blir evig takknemlig for all hjelp jeg kan få på dette tidspunktet...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sjekker den offisielle 8720 tråden i forumet her, tror jeg du finner noen inlegg som omhandler noe av det samme problemet du beskriver. f.eks http://avforum.no/forum/484665-post323.html og http://avforum.no/forum/486212-post378.html.

Tilgang til service menyen får du ved å trykke på: Menu - pil opp - pil ned - pil opp - pil ned -pil opp -pil ned - Menu.

Det virker for meg som at timingen til fargehjulet er blitt feil, men hvis bildet ellers er stabilt og ikke hele tiden forandrer karakter, virker det mer som det er et CW-delay justerings problem og ikke en egentlig deffekt som trenger nye deler for å bli reparert.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med ask4me2, dette er feiljustert CW-delay. Finne en "problem-scene" og sett avspilleren på pause. Juster så CW-delay til problemet/graderingene forsvinner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svarene dere to. Postet ikke dette i den offisielle PE8720 tråden siden jeg tenkte at den tråden var mer beregnet til diskusjon om tweaking av projektoren, ikke evt. hver enkeltes problemer med den.

Jeg hadde lest om CW-delay'en en eller annen plass tidligere, men trodde ikke at det kunne være det samme, p.g.a. at enheten var helt grei før den ble sent til A Novo. De kalibrerer den vel på nytt mens den er inne, sånn at enkelte innstillinger forandres, men det er vel litt rart at de ikke ser om det er noen synlige feil i bildet etterpå.

Det store spørsmålet nå er vel om jeg tørr å gå inn i Service meny'en. Jeg er ikke redd for å gjøre noe galt der inne, men heller med tanke på at denne projektoren ble kjøpt i romjulen, så hvis noe går galt med den i løpet av nærmeste fremtid, sliter jeg vel litt. Det at BenQ ikke varsler brukeren om at å gå inn i Service meny'en bryter garantien er greit nok, men jeg stoler ikke helt på min flaks at hvis det skjer noe er det jeg som får alt støyten (uansett om loven er på min side). Det verste som kan skje er vel at det er noe som *har* skjedd med PJ'en som jeg ikke kan fikse på, og at jeg må betale for frakt og reperasjonskostnader. Frister heller å kontakte BenQ på mail eller telefon, uansett om det er snakk om noe en teknikker kan gjøre på under to minutt.

Jaja, takker igjen for hjelpen gutter... ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gå inn i service-menyen er helt uproblematisk. Hvis du er redd for å gjøre feil er det bare å notere med originalinnstillingene før du gjør forandringer. I og med at service-menyen ikke er passordsperret kommer BenQ ingen vei med å nekte garanti som følge av at du har gått inn i denne menyen. Med den "tastekombinasjonen" BenQ har valgt, kan hvem som helst slumpe innom her uten viten og vilje.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Å gå inn i service-menyen er helt uproblematisk. Hvis du er redd for å gjøre feil er det bare å notere med originalinnstillingene før du gjør forandringer. I og med at service-menyen ikke er passordsperret kommer BenQ ingen vei med å nekte garanti som følge av at du har gått inn i denne menyen. Med den "tastekombinasjonen" BenQ har valgt, kan hvem som helst slumpe innom her uten viten og vilje.
    Nå kan vel et passord også sees på som en tastekombinasjon man kan slumpe innom, men er ellers helt enig med deg Gorm.

Bruker man service menyen med forsiktighet og noterer ned seg alle original vedier der man foretar forandrineger er det vel meget usansynlig at man skulle få problemer med projektoren pga det og det igjen skulle bety noe for garantien.

Det at det også har vel ofte har vist seg for mange PE8720 brukere at de faktisk trenger å justere CW-delay pga at projektoren ofte kommer med disse bilde feilene, bør vel heller bety at det er i BenQ sin interesse at kundene kan bli fornøyde med produktet, og ikke trenger å styre å sende projektoren inn til reperasjoner i tide og utide.

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan kommer man inn i servicemenyen?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Alle prater om servicemenyen, men hvordan kommer man inn i den??

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgang til service menyen får du ved å trykke på: Menu - pil opp - pil ned - pil opp - pil ned -pil opp -pil ned - Menu.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justerte CW-delayet for noen dager siden, og nå er alt tilbake til normalen. Takker igjen for all hjelpen, Gorm og ask4me2.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0