Støynivå Panasonic ae500 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støynivå Panasonic ae500 ?

Er fersk som få når det kommer til projektorer, men har investert i en ae500.

Hvor mye skal en projektor bråke?? joda, vet det er 27 desibel, men dette sier meg lite! Kjøpte ae500 bla fordi den visstnok har lavt støynivå. Men har nå sett et par filmer og er noe bekymret over viftestøy. På low nivå er det fortsatt såpass mye støy at det irriterer meg i de stille partier av filmer(Proj. henger i taket rett over hodet mitt!).

Noen som kan gi en god beskrivelse av hva 27DB støy er slik at jeg får vurdert om min bråker mer enn den skal?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si det såpass at selv 12 db er mye. (bruker 12 db vifter i min pc men jeg må ha skrudd ned hastigheten for at de ikke skal høres)

27 db er alt for mye til at det er aktuelt med projektor for meg.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 27 db er absolutt hørbart og klart for mye. Som peakman sier så er selv 12 db for mye. Jeg har også min ae500 rett over hodet, men det plager meg ikke. Ved film så drukner viftestøyen i filmlyden og under stille partier, vel, da er jeg som regel så inne i filmen at jeg ikke legger merke til viften selv om jeg "hører" den. Har imidlertig planer om å bygge inn bakenden i støydempende matter slik at det ikke er fri vei fra vifta og ned til meg. Tester jeg gjort har vist at det hjelper betraktelig.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Ja, 27 db er absolutt hørbart og klart for mye. Som peakman sier så er selv 12 db for mye. Jeg har også min ae500 rett over hodet, men det plager meg ikke. Ved film så drukner viftestøyen i filmlyden og under stille partier, vel, da er jeg som regel så inne i filmen at jeg ikke legger merke til viften selv om jeg "hører" den. Har imidlertig planer om å bygge inn bakenden i støydempende matter slik at det ikke er fri vei fra vifta og ned til meg. Tester jeg gjort har vist at det hjelper betraktelig.
    Må vel passe på slik at man ikke blokkerer luft-tilførselen?? Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette?

Mvh

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har selv testet en Hitachi PJ-TX10 med oppgitte 24 db i eco mode, og denne var såpass stillegående at en ikke hørte stort selv i stille partier. 27 db er faktisk dobbelt så støyende som 24... Sanyo PLV-Z2 er oppgitt til 24 db i ecomode, har ikke fått sammenlignet de to direkte enda, men hvis oppgitt støynivå er korrekt støyer altså Panasonic'en dobbelt så mye som PLV-Z2'en. ...MEN irriterer 12 db er det ingen "kur" annet enn plasmaskjerm eller noe annet helt uten vifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    27 db er faktisk dobbelt så støyende som 24...
    Uhm, nei. Det er riktig at det er den dobbelte lydeffekten, men 3db er den minste forskjell man generellt regner at folk kan registrere som endring av lydnivå. 10db (10 ganger) blir oppfattet som en dobbling av lydnivået (korriger meg hvis jeg husker feil).

Hvis man skrur opp lyden på forsterkeren fra f.eks -33db til -30db, så synes man vel ikke at den spiller dobbelt så høyt ?

Så for to projektorer som har en forskjell på lydnivå på 3db, vil den ene bli oppfattet som "hakket mere" støyende enn den andre. Dette er jo selvfølgelig avhengig av like målemetoder, noe det neppe er, og type støy spiller jo inn på hvor irriterende det er.

Når det gjelder ae500, så synes jeg den er akkurat i grenseland for å irritere i "low lamp mode" på stille filmer, så kanskje 24db hadde vært lavt nok ?

Men som det blir nevnt tidligere, lyd er retningsbestemt, så det er gode muligheter for å skjerme.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg kan si det såpass at selv 12 db er mye. (bruker 12 db vifter i min pc men jeg må ha skrudd ned hastigheten for at de ikke skal høres)

27 db er alt for mye til at det er aktuelt med projektor for meg.
    Dersom du tror du er plaget av 12 db kan jeg forsikre deg om at viften din støyer langt mer. 12 db er nemlig ikke støy, og den som plages ved så lavt nivå har sannsynelig tinitus.
    For øvrig er forskjellen mellom 12 og 27 db en oppfattet femdobbling av "støynivå"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm, nei. Det er riktig at det er den dobbelte lydeffekten, men 3db er den minste forskjell man generellt regner at folk kan registrere som endring av lydnivå. 10db (10 ganger) blir oppfattet som en dobbling av lydnivået (korriger meg hvis jeg husker feil).

Hvis man skrur opp lyden på forsterkeren fra f.eks -33db til -30db, så synes man vel ikke at den spiller dobbelt så høyt ?
    3 db er en oppfattet dobbling.
    Skalaen på forsterkeren din er nok ikke til å stole på som decibel måler.
    Jeg sitter som verneombud i flybransjen, og vi har tette støymålinger for å kartlegge støybelastningen. Alle ekspertene vi har leid inn til dette arbeidet opp i gjennom årene har sagt det samme, og det er at 3 db er en dobbling av oppfattet lydnivå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Dersom du tror du er plaget av 12 db kan jeg forsikre deg om at viften din støyer langt mer. 12 db er nemlig ikke støy, og den som plages ved så lavt nivå har sannsynelig tinitus.
    For øvrig er forskjellen mellom 12 og 27 db en oppfattet femdobbling av "støynivå"
    Nå er jeg ikke sikker på at om den er 12db men det er nu det Microplex oppgir på sine nettsider. Iallfall syns jeg det er alt for høyt. Bruker motstander for å kjøre hastigheten ned. Nå er den ikke hørbar.

Det som bruker mest på min pc er faktisk skjermen :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis skjermen er det som bråker mest, er det uten tvil en meget stillegående PC.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nesten som jeg vurderer LCD for de "bråker" ikke slik.

Min IBM bærbare som mange mener er "lydløs" bråker noe "sinnsykt" i forhold til min PC.

Men da har jeg verken vifte som går i strømforsyning, grafikkort eller på CPU fast.

Seagate disker i strikkoppheng.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg sitter som verneombud i flybransjen, og vi har tette støymålinger for å kartlegge støybelastningen. Alle ekspertene vi har leid inn til dette arbeidet opp i gjennom årene har sagt det samme, og det er at 3 db er en dobbling av oppfattet lydnivå.
    Er du sikker på dette?
    3dB er dobling av effekt (og 6dB er dobling av amplitude). Jeg kan være enig i at 3dB gir fordobling av støybelastningen for øret (når det gjelder hørselskader), men jeg har også hørt at det er 10 dB som er det vi mennesker oppfatter som dobling/halvering av lydstyrken.

Jeg testet forøvrig med testtone på forsterkeren min og dB måler - det var ikke mye avvik mellom de ihvertfall.

BB

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du skaffe deg nye eksperter :? 3 dB er en dobling av produsert akustisk effekt, men hva du subjektivt oppfatter er noe annet. Ca 10dB tilsvarer en dobling av opplevd lydtrykk (men en tidobbling av effekten).
    Her er en referanse: http://ergo.human.cornell.edu/studen...coustics1.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Nå motsier du vel deg selv her ? Hvis man har en dobbling for hver 3dje dB, hvordan kan en forskjell på 15 være en femdobbling (5x) ? Det vil jo i så fall være 2^5, eller 32 ganger. Men det er i alle tilfelle feil, som det blir sagt av de andre her. 3dB kommer av 10*log(2), som er en dobbling (av effekt). Siden hørselen oppfatter ting logaritmisk, så sier det seg nesten selv at 3dB da ikke gir dobbelt opplevd lydeffekt. Og jeg tror faktisk skalaen på forsterkeren er ganske riktig, ihvertfall en forskjell på 3db. Absolutte verdier er selvfølgelig vanskelig å si noe om.

EDIT:

Blandet inn naturlige logaritmer (ln) i stedet for 10 base (log) her ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    ...
    Nå motsier du vel deg selv her ? Hvis man har en dobbling for hver 3dje dB, hvordan kan en forskjell på 15 være en femdobbling (5x) ? Det vil jo i så fall være 2^5, eller 32 ganger. Men det er i alle tilfelle feil, som det blir sagt av de andre her. 3dB kommer av 10*ln(2), som er en dobbling (av effekt). Siden hørselen oppfatter ting logaritmisk, så sier det seg nesten selv at 3dB da ikke gir dobbelt opplevd lydeffekt. Og jeg tror faktisk skalaen på forsterkeren er ganske riktig, ihvertfall en forskjell på 3db. Absolutte verdier er selvfølgelig vanskelig å si noe om.
    Det jeg mente å skrive var selvsagt 5 ganger dobbling og ikke 5 dobbling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått i gjennom gamle støyanalyser jeg har liggende, og må bare si at jeg har d.... meg ut.
    3 db er grensen for ørets oppfattelse av lydtrykksforandring som turfsurf skriver. 6 db er derimot ørets oppfattelse av dobbelt støynivå.
    Me very sorry. ops:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg mente å ha lest jeg også.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ahhh. Med andre ord enkelt sagt; 6 db = dobling av oppfattet støynivå?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ahhh. Med andre ord enkelt sagt; 6 db = dobling av oppfattet støynivå?

Denne linken sier følgende:

A 10 dB increase is 10 times as much acoustical power, but it only sounds two times as loud to the listener.
    Noe som stemmer med det jeg mener å huske fra langt tilbake. Når 3dB er "ett trinn opp", blir 6dB dermed "ett trinn til", og jeg kan vanskelig forstå at "to trinn" er det samme som en dobling.

Min påstand er fremdeles at 3dB er minste merkbare nivåendring, og 10dB regnes som en dobling av oppfattet lyd/støy nivå. Jeg har enda tilgode å se noe som dokumenterer noe annet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får være din påstand, men den er ikke i tråd med uttalelsene fra ekspertene hos SINUS as i Stavanger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •