Kompakt prosjektør til både film og stillbilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer arildji sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kompakt prosjektør til både film og stillbilder?

Jeg har i mange år fotografert og har et 5-sifret antall lysbilder som jeg jevnt og trutt viser fram ved passende anledninger. Men for et par år siden konverterte jeg til digital speilrefleks, og etter det har bare bildene blitt vist fram på skjermen på en laptop, og det blir en flau opplevelse i forhold til på lerret.

Jeg har derfor bestemt meg for å investere i en prosjektør til bildevisning. Samtidig har jeg jo begynt å akkumulere en del musikk-DVD'er og noen filmer, og de ønsker jeg samtidig kunne nyte via samme prosjektør. Prosjektøren vil ikke bli permanent montert noe sted. Den må være grei å ta med seg når jeg skal vise bilder utenfor heimen.

Jeg er helt grønn på prosjektører (min tekniske interesse har så langt bare ligget på lydsiden). Hva skal man være klar over i valg av prosjektør? Hvilke parametere er viktig å passe på etc. etc.?

Og til slutt, selvfølgelig, er det noen spesifike prosjektører som kan anbefales med de behov jeg har? Jeg vil helst ikke så mye over 10.000-12.000 i pris.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg har sett mest anbefalinger på i det siste til fremvisning av bilder er Epson TW1000. Problemet er at den vil koste deg dobbelt så mye som budsjett. Men, det er vel ikke umulig at TW700 gir en del av det samme, og denne ligger innenfor budsjett.

Ingen av disse er ultra-kompakte, men her tror jeg uansett du må gjøre et valg: Mindre størrelse betyr mer støy og lavere bildekvalitet for mer penger - du må mao velge mellom høy portabilitet og høy kvalitet. TW700 er ca 40x30x12 cm og veier 5,5kg - det går greit å få med seg hvis du anskaffer en bra bæreveske.

Uansett ville jeg sett etter en LCD med rimelig høy lysstyrke (>1500 AL), bra kontrastforhold og rimelig lavt støynivå. Sjekk også hvor fleksibel prosjektoren er ift plassering - min og maks zoom samt maks horisontalt og vertikalt linsje-skift er viktig for å kunne plassere prosjektoren der du vil. Epsons paneler (som brukes av flere produsenter) ser ut til å være best option i dag.

Newcomer arildji sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    Den jeg har sett mest anbefalinger på i det siste til fremvisning av bilder er Epson TW1000. Problemet er at den vil koste deg dobbelt så mye som budsjett. Men, det er vel ikke umulig at TW700 gir en del av det samme, og denne ligger innenfor budsjett.

Ingen av disse er ultra-kompakte, men her tror jeg uansett du må gjøre et valg: Mindre størrelse betyr mer støy og lavere bildekvalitet for mer penger - du må mao velge mellom høy portabilitet og høy kvalitet. TW700 er ca 40x30x12 cm og veier 5,5kg - det går greit å få med seg hvis du anskaffer en bra bæreveske.

Uansett ville jeg sett etter en LCD med rimelig høy lysstyrke (>1500 AL), bra kontrastforhold og rimelig lavt støynivå. Sjekk også hvor fleksibel prosjektoren er ift plassering - min og maks zoom samt maks horisontalt og vertikalt linsje-skift er viktig for å kunne plassere prosjektoren der du vil. Epsons paneler (som brukes av flere produsenter) ser ut til å være best option i dag.
    Takk for gode råd. Fikk mye hjelp her synes jeg.

Jeg her ikke så mange referanser når det gjelder db og støy. Har hørt at smerteterskelen ligger ved 120 db og at en reduksjon på 3 db er en halvering, men hva regnes som rimelig lavt støynivå på en prosjektor i dag? Og hva med kontrast; er det noen verdier der man bør forvente av en bra prosjektør?

Mvh

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du ønsker å vise stillbilder bør du definitivt gå for LCD eller LCoS, men sistnevnte blir selvsagt mye dyrere (langt over budsjettet).
    TW700 er nevnt, og den har egenskaper du ser etter. For det første har den et stort fargerom, noe du definitivt trenger til stillbilder. Den har også lysstyrken som skal til for å nyte bildene (living room- eller normalmodus), samtidig som den har bildemodus som gjør den attraktiv også i en mørk hjemmekino (Theater Black 2). Jeg vet FotoVideo anbefaler TW1000 til fotografer som ønsker å nyte bildene i stort format.
    Når det gjelder visning av stillbilder er lysstyrke mye viktigere enn kontrast. God kontrast er som regel forbundet med hjemmekinoprojektorer med lav lysstyrke, selv om det finnes noen unntak. Med budsjettet du indikerer får du ikke i pose og sekk, selv om TW700 er et svært godt (det beste) alternativ. Ulempen er størrelsen, den er ikke akkurat ultraportabel. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •