Ny X1 og mitt DIY projektoroppheng

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei

Fikk endelig min nye Infocus X1 fra Telehuset i forrige uke (etter 2 ukers venting). Fyrte den opp direkte på veggen og ble gledelig overasket over kvaliteten. Enda bedre ble det da jeg hang opp et 200x195 cm IKEA rullegardin (den hvite versjonen).
    Ingen døde pixler/speil, overaskende god kvalitet ved oppkopling mot LiteOn LVD 2001 med en 10m lang "billig biltema" s-video kabel. Skal lage meg en komponent kabel av en Cat 5 nettverkskabel senere.

Siden det er relativt lavt under taket i min kjellerstue måtte jeg ha et prosjektoroppheng som ikke bygget noe særlig nedover pga offset fra prosjektore, så bildet ikke kom for lavt. Tenkte først å lage en hylle og plassere pj oppned på da denne kunne festes i murvegg. Dette fordi takplatene mine er ca 1cm gipsplater som jeg ikke trodde ville kunne holde pj sikkert nok. Men etter å ha holdt i den gikk det opp for meg at den jo egentlig ikke er sååå tung. Så jeg lagde meg likegodt et DIY oppheng fra følgende deler:
    - Biltema veggfeste for satelitthøytalere som jeg hadde liggende (ca kr 130,-)
    - 2 Gipsplugger og 2 4x60mm skruer (ca kr 40,- kjøpt i eske)
    - Hengsel (ca kr 60,-)
    - Alu plate til å feste på pj, (ca kr 130,- med hullboring og kapping)
    - plate i rustfritt stål med speil finish til å feste i taket (kr 30,-)
    Total kostnad: ca kr 390,-

Festet høytalerfestet i platen som skulle monteres i taket slik at pj's bakkant henger ca 15 cm fra veggen.
    Festet platen i taket med en hengsel innerst mot veggen i en taklist, borte to hull i den for å feste den i taket, markerte og boret hullene i taket, satte i gipspluggene og skrudde den fast.
    Festet pj på den og sikret med et par strips slik at dersom høytalerfestet ryker så blir den hengende i stripsene.

Festet bygger totalt ca 10cm ned, tror det er litt mindre.
    Det kan roteres 360 grader rundt horisontalt og pj kan vippes ganske mye i alle retninger (rundt linseaksen og opp og ned).....

Her er et bilde av det ferdig festet (litt uklart bilde):

Flere bilder kan sees her: http://gallery.odegard.it/DIYProjectormount?page=1
    Beklager at bildene er litt uklare og mørke...

Syntes selv det ble meget bra.
    Kommentarer?

mvh
    DevOXide

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med utroooolig pent projektoroppheng. :shock: Flott!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent oppheng.
    Hvor kan man få tak i sånn alu list med speil finish??

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en risiko for at du vil få strølys som blir reflektert fra aluminumsplata til skjermen? Foruten det så var det veldig fett oppheng!

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint at noen syntes det var pent, enkelt å lage var det iallefall..

Hvor kan man få tak i sånn alu list med speil finish??
    Det er ingen alu list, men et avkapp fra en større plate av rustfritt stål. Platetypen brukes ofte på kjøkken (ifølge dem jeg kjøpte av).
    Den platen jeg har er ca 6 cm bred og omtrent 60 cm lang, 2mm tykk.
    Den er "litt" tung, men ikke for tung (festet med 2 skruer i gipsplugger + hengslet innerst mot veggen). Kjøpte den på NOREK (alnabru) for 30,-. Fikk den så billig fordi det var avkapp.

Er det ikke en risiko for at du vil få strølys
    Ble litt bekymret for dette når jeg først startet prosjektoren, men kan ikke se noen bieffekter på lerretet.

Jeg er iallefall meget fornøyd med opphenget, billig, ser bra ut og solid nok. Kan justeres ved å løsne en skrue.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •