Projectiondesign Model One Mk3 vs BenQ 8720?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Projectiondesign Model One Mk3 vs BenQ 8720?

Hei!

Har funnet en PD Model One MkIII til 9k, og lurer på hvordan denne står seg mot BenQ 8720'en?

Noen som har noen synspunkt? Hvilken er best på bilde?

Evt ulemper på disse to?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildemessig er mkIII på høyde men mangeler mange av "finessene" til 8720, slik som motorisert lens-shift, zoom, fokus og iris. I tillegg støyer den vesentlig mye mer, men er til gjengjeld under en tredjedel i fysisk størrelse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tusen takk for svar Gorm!

Er det noen projektorer under 20k som er bedre enn disse to?

Sharp sin muligens?

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Action støyer mye mer sier du??? Jeg må visst få meg høreapparat, jeg og de som har testet begge synes de er så å si like, i praksis 2db i forskjell. Må ha vært noe feil med den Action du hørte på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh, jeg har eid to stykker, så det er neppe snakk om noen "glipp", eller feil på produktet. Tror ikke det er mange her som har vært borte i flere enheter av denne projektoren enn jeg har (bort sett fra PD representantene selvsagt). Det er vesentlig mer enn 2 db forskjell.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm her. Det er "himmel og hav" av forskjell på lydnivået på AMO MKIII og 8720, og det går ikke i favør av førstnevnte.....

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er hørbar når 8720 kjører i "stillemodus", ingen diskusjon der. Dog er oppfatning av støy subjektivt, så her må det måles og i vanlig modus er forskjellen målt på 1m avstand 26,2db på 8720 og 27,8db på Action.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målt med hva, og i hvilken setting?
    Dette måleresultatet sammenfaller i svært liten grad med min erfaring, så jeg må bare snu litt på ditt eget spørsmål til meg; det må ha vært en feil på den 8720 du har gjort måling på?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måligen ble gjort med en Quest 2100 SPL målt relativt til sitteposisjon, 1m fra projektor, ingen ambient støy ellers. I "whisper mode" er 8720 oppgitt til 23db, i vanlig mode til 26db. Sistnevnte sammenfaller med testing som ble gjort. I "whisper mode" betviler jeg ikke at 8720 støyer merkbart mindre enn Action.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalmodus tilsvarer maks spenning på pæren (250watt), mens mkIII da ble målt med redusert spenning (økonomi-modus). Dette er neppe "måling under like forhold". Sett 8720 i økonomi-modus (ikke whisper) og mål om igjen. Enten det, eller kjør mkIII på full lampestyrke. Da blir målingen gjort under like vilkår, og måleresultatet rimer også med virkeligheten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Action har ingen egen setting for "økonomimodus" og måling av støy ble gjort etter kalibrering for optimal ytelse i samme rom, slik at resultatet skulle kunne sees i sammenheng med verdier målt på lerret (Ansi kontrast, lumens etc.). Her vil et vektet resultat gå i favør av 8720 (lavere støy ved samme målinger av f.eks. foot-lamberts.)

Jeg hevder ikke at de resultater jeg referer til har tatt hensyn til alle faktorer som spiller inn her, men de er korrekte i forhold til de forutsetningene som ble satt for testen. Du får legge fram vektede målinger hvis du vil dra denne diskusjonen videre, ellers blir det bare mer "synsing".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn S.
    Action har ingen egen setting for "økonomimodus"
    Joda, det har den, funksjonen har bare et annet navn, og kan justeres i ti "trinn" (les; Black level adjust).

Forøvrig skal jeg spare deg for mer av min "synsing", som ikke er basert på annet en at jeg har jobbet med mer enn 10 enheter av hver av de nevnte projektorer. Enhver som har kjennskap til disse to projektoren vet jo godt hvor stor forskjellen er uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke nvil si er best av de to Gorm, 8720?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får legge fram vektede målinger hvis du vil dra denne diskusjonen videre, ellers blir det bare mer "synsing".
    Vel... Gorm har vel "litt erfaring" når det gjelder projektorer og personlig tror jeg ikke han har noen skjult agenda for å promotere den ene fremfor den andre på dette grunnlaget (altså opplevd støynivå).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er vanskelig å kåre noen vinner hvis vi ser bort i fra prisen. 8720 har mer utstyr, og er mer stillegående, mens mkIII er mer "stabil". Det skal jo ikke stikkes under en stol at det er rapportert forholdsvis mange feil, i den etterhvert svært så lange 8720 tråden.
    Action er også langt bedre fabrikk kalibrert, noe som bør vektlegges.

Når vi så ser de to i forhold til nypris, regner jeg med at alle forstår at prisforskjellen på drøyt 20K ikke på noen måte kan forsvares.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følelsene rives i alle retninger, og jeg vet faktisk ikke om jeg skal le eller gråte. Le over at PE8720 er den desidert beste DLP-projektoren jeg noen gang har sett, eller gråte fordi den er så overlegent mye bedre enn min egen referanse Action model one mkIII.

Tillater meg å referere hva som er skrevet om testen som var i bladet Hjemmekino for en tid tilbake og håper det er til hjelp av valg av prosjektor.
    Har hatt MKIII og var veldig godt fornøyd med den og har nå 8720 som jeg er enda mer fornøyd med.
    Uansett så er det gode prosjektorer begge to....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste at det ville bite meg i baken en dag. Joda det stemmer det, men det var før alle rapportene om feil i 8720 tråden. Noe jeg også har vært vitne til selv i etterkant av testen. Jeg må også medgi at det eksemplaret vi hadde inne til test, er det overlegent beste jeg har sett. Det fantes ikke uro i bildet (dithering), slik vi hadde i mørke områder på referansen vår. Vi hadde den med på messen på Plaza, og den overbeviste vel alle som var innom vår stand. I ettertid har jeg sett 8720'er med både dithering (i lysegrå partier), og med feil på fargehjulsync. Dette er bakgrunnen for at jeg skrev det jeg skrev i denne tråden. Et annet moment var at jeg fikk spørsmål på PM om hvilken som var best, en brukt mkIII til 9K, eller en ny 8720. Jeg tror nok jeg ville satset på sistnevnte, den har jo tross alt også full garanti.

Hva er ditt inntrykk av støynivået på de to Diablo?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var litt feil å bruke begrepet «økonomimodus» i og med av det var støy vi snakket om. Selv med relativt høy Black Level setting øker nødvendigvis ikke viftehastigheten i Action. Den har nemlig god evne til å klare seg med lav viftehastighet i et ellers godt ventilert rom tross høy spenning på pæra. Nå blir det litt flisespikkeri fra min side, så jeg forlater temaet.

Gorm, hvordan synes du 8720 er/var i forhold til M20? Har du hatt mulighet til direkte sammenligner (farger, kontrast, etc.)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg visste at det ville bite meg i baken en dag. Joda det stemmer det, men det var før alle rapportene om feil i 8720 tråden. Noe jeg også har vært vitne til selv i etterkant av testen. Jeg må også medgi at det eksemplaret vi hadde inne til test, er det overlegent beste jeg har sett. Det fantes ikke uro i bildet (dithering), slik vi hadde i mørke områder på referansen vår. Vi hadde den med på messen på Plaza, og den overbeviste vel alle som var innom vår stand. I ettertid har jeg sett 8720'er med både dithering (i lysegrå partier), og med feil på fargehjulsync. Dette er bakgrunnen for at jeg skrev det jeg skrev i denne tråden. Et annet moment var at jeg fikk spørsmål på PM om hvilken som var best, en brukt mkIII til 9K, eller en ny 8720. Jeg tror nok jeg ville satset på sistnevnte, den har jo tross alt også full garanti.

Hva er ditt inntrykk av støynivået på de to Diablo?
    Det er en stund siden jeg hadde mkIII men jeg synes at 8720 støyer betraktelig mindre. ( alt etter hvilket øre som hører......eller vil høre..)
    Ser det har vært en liten diskusjon om dette på tråden og jeg hadde ikke giddet å diskutere prosjektor med deg Gorm,med din erfaring så er det bortkastet energi.... . Slik som Bjørn Hegelstad har kalibrert min 8720 er støy ett ikketema og har heldigvis vært forskånet for problemer som diverse andre kjøpere har hatt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm, hvordan synes du 8720 er/var i forhold til M20? Har du hatt mulighet til direkte sammenligner (farger, kontrast, etc.)?
    Jeg syns m20 har betydelig mer "sprut" i fargene, og da mener jeg ikke oversaturert, bare mer trykk i bildet. Sekundærfargene er et betydelig løft, men dessverre går det også på bekostning av absolutt sortnivå. 8720 kan ikke måle seg med bildegjengivelsen m20 fremviser, gitt at en kan leve med sistnevntes sortnivå. M20 med iris, det hadde vært noe. Gjerne to iriser faktisk, ala sharp ZV-Z21000.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •