Hvor høyt kontrastnivå er høyt nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt kontrastnivå er høyt nok?

Ja, hva mener du? Hvor høy kontrast må man ha for å få et så godt sortnivå og hvitnivå at man ikke ikke ville tenke på oppgradering?

Utgangspunktet er naturligvis et 100% sort rom.

For min del må man nok ihvertfall over 100K:1.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke akkurat noen bildemann men JVC D-ILA DLA-HD1 er ihvertfall blitt min referanse for "drømmekontrasten" (hva nå enn den måler i et 100% mørkt rom...)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke dette akkurat det Ak spurte om, men er det ikke av større betydning å ha bra svartnivå enn høy kontrast?

Synes å ha lest en plass at vi lettere kan avgjøre om svart er svart enn om hvitt er hvitt. Så da skulle det følge at det ikke hjelper å ha høy kontrast om ikke svartnivået er tilfredstillende. Og likeledes vil man da kunne foretrekke en PJ med lav kontrast sålenge svartnivået er bra.

Eller har hvittnivået nådd ett platå for digitale PJ? Er dette stabilt vil jo en økning i kontrast automatisk bety en økning i sortnivå.

Kunne man bare være som Ole Brum og si "Ja takk, begge deler" :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke akkurat noen bildemann men JVC D-ILA DLA-HD1 er ihvertfall blitt min referanse for "drømmekontrasten" (hva nå enn den måler i et 100% mørkt rom...)
    Den har svært god kontrast. Sortnivået er meget bra, men ikke "enormt". Nå kan det hjelpes litt med et filter.
    Når det er sagt er ikke sortnivået i nærheten av å være bra nok for i overkant kresne personer som meg. Når det er sagt er jeg kjempefornøyd ed min HD1.

Nå er ikke dette akkurat det Ak spurte om, men er det ikke av større betydning å ha bra svartnivå enn høy kontrast?
    De to tingene henger jo i sammen som perler på en snor. Har man høy kontrast vil man kunne ha et akseptabelt sortnivå samtidig med akseptablet hvitnivå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at vi kan oppfatte ca 100:1 i kontrast innen et område på et tidspunkt.

Siden synet vårt er adaptivt er imidlertid maksimal kontrast vi kan nyttiggjøre oss over lang tid og over hele synsfeltet betydelig større.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at vi kan oppfatte ca 100:1 i kontrast innen et område på et tidspunkt.
    Jeg er overbevist over at vi kan se betydelig mer enn 100:1 i et område på et tidspunkt. Som du sikkert også vet er det mange forskjellige meninger om dette, men 300:1 er også ofte nevnt.
    Siden synet vårt er adaptivt er imidlertid maksimal kontrast vi kan nyttiggjøre oss over lang tid og over hele synsfeltet betydelig større.
    Noen gjetting?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontrast vs oppløsning
    Contrast (vision) - Wikipedia, the free encyclopedia

Left side of the image has low contrast, the right has higher contrast

Dette var interessant. "Kontrastfølsomheten" vår peaker på ca 4 sykler pr grad. Altså vil detaljer som har en størrelse/avstand som tilsvarer 4/grad være de vi ser med mest følsomhet (for kontrast).

Dersom avstanden øker (eller objektet krymper) vil vi etterhvert nå maksimal oppløsningsevne ved ca 60 sykler pr grad grunnet antall tapper og staver. Da har følsomheten falt kraftig (dermed må evt detaljer ha mye større kontrast for å observeres ved denne avstanden).

Dersom avstanden reduseres vil faktisk også følsomheten reduseres, dermed har vi en romlig båndpass-karakteristikk (og ikke lavpass som jeg ville ha gjettet).

Kontrast
    http://www.poynton.com/PDFs/GammaFAQ.pdf
    "12 What is contrast ratio?
    Contrast ratio is the ratio of intensity between the brightest white and the
    darkest black of a particular device or a particular environment. Projected
    cinema film, or a photographic reflection print, has a contrast ratio of
    about 80:1. Television assumes a contrast ratio, in your living room, of
    about 30:1. Typical office viewing conditions restrict the contrast ratio of a
    CRT display to about 5:1.
    ...
    How many bits do I need
    to smoothly shade from
    black to white?
    At a particular level of adaptation, human vision responds to about a
    hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these
    intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensities
    are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corresponding
    to a contrast sensitivity of one percent.
    To shade smoothly over this range, so as to produce no perceptible steps,
    at the black end of the scale it is necessary to have coding that represents
    different intensity levels 1.00, 1.01, 1.02, and so on. If linear light coding is
    used, the “delta” of 0.01 must be maintained all the way up the scale to
    white. This requires about 9,900 codes, or about fourteen bits per component.
    If you use nonlinear coding, then the 1.01 “delta” required at the black
    end of the scale applies as a ratio, not an absolute increment, and
    progresses like compound interest up to white. This results in about 460
    codes, or about nine bits per component. Eight bits, nonlinearly coded
    according to Rec. 709, is sufficient for broadcast-quality digital television
    at a contrast ratio of about 50:1."

Kontrast-adapsjon
    Contrast Gain Control

http://www.cs.bris.ac.uk/Publication...rs/2000126.pdf
    "In the real world, the human eye is confronted with a wide
    range of luminances from bright sunshine to low night light.
    Our eyes cope with this vast range of intensities by adapta-
    tion; changing their sensitivity to be responsive at di®erent
    illumination levels. This adaptation is highly localized, al-
    lowing us to see both dark and bright regions of a high dy-
    namic range environment. In this paper we present a new
    model of eye adaptation based on physiological data. The
    model, which can be easily integrated into existing render-
    ers, can function either as a static local tone mapping oper-
    ator for single high dynamic range image, or as a temporal
    adaptation model taking into account time elapsed and in-
    tensity of preadaptation for a dynamic sequence. We ¯nally
    validate our technique with a high dynamic range display
    and a psychophysical study.
    ...
    Although humans are capable of seeing a huge range of in-
    tensities, from daylight levels of around 10^8cd/m2 to night
    luminances of approximately 10^-6cd/m2
    , the cells of the
    Human Visual System (HVS) have a much more limited
    response range. Our visual system copes with the large lu-
    minance range by a process called adaptation. At the retina
    level, eye adaptation is highly localized allowing us to see
    both dark and bright regions in the same high dynamic
    range environment. Adaptation is not instantaneous and in
    the case of, for instance, switching the lights o® in a room,
    this process may take many minutes.
    ...
    3. SENSITIVITY OF THE EYE
    There are two types of photoreceptors in our retina which al-
    low humans to make visual discrimination over an extremely
    wide range of light intensities. The rods are highly sensitive
    photoreceptors and are used for vision under dark and dim
    conditions. They do not mediate color vision and have a
    poor visual acuity. The cones on the other hand are active at
    much higher light levels and are responsible for color vision.
    The cones also provide us with our highest visual acuity.
    The enormous range the visual system can deal with may
    be subdivided in two main regions of similar size: photopic
    (cone-mediated and range between 10^1 cd/m2 to 10^8cd/m2)
    and scotopic (rod-mediated, between 10^-1 to 10^-6 cd/m2)
    .
    Those light levels that stimulate both types of receptors be-
    long to the (not well studied) mesopic range."

bit-tech.net | BrightSide DR37-P HDR display

-k

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør påstå at dine øyne ikke er i stand til å oppfatte detaljer i de sorteste områdene, når det også er lyse objekter i samme frame. Hvis du er i stand til dette AK, har du en unik egenskap ingen andre mennesker besitter. Det du snakker om er sortnivå i en ellers mørk frame, og det er noe helt annet enn kontrast. Din DLA-HD1 fremviser høyere kontrast enn du noen gang kan oppfatte, men den har ikke godt nok sortnivå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om vi kan skille kontraster bare tilsvarende 100:1 eller noe deromkring til samme tid, så er det også et spørsmål om vi oppfatter "tonemapped" eller "kontrast-redusert" materiale likt med virkeligheten?

Selv om jeg ikke kan nyttiggjøre meg 100.000:1 i kontrast i en enkelt scene så kan det å skifte begrenset kontrast opp og ned i lysstyrke med iris eller dynamisk baklys gi et annet inntrykk av scenen enn om tidsprogresjonen var prosessert til en mer konstant lysstyrke.

Kanskje man i tillegg til å måle 100:1 i kontrast fordelt over 8 bits med variabel eksponering i kamera, også burde måle absolutt peak/rms lysstyrke som metadata slik at ekstrem-displayer kunne gjengi scenen med større realisme? En form for flyttalls-representasjon av lys og mørke...

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tør påstå at dine øyne ikke er i stand til å oppfatte detaljer i de sorteste områdene, når det også er lyse objekter i samme frame. Hvis du er i stand til dette AK, har du en unik egenskap ingen andre mennesker besitter.
    Jeg er nok rimelig normal på det området vil jeg tro. Forøvrig har jeg vel aldri heller sagt at jeg har den egenskapen. Det jeg er ute etter er å kunne ha BÅDE akesptabelt hvitnivå og sortnivå, men ikke nødvendigvis i samme frame.

Det du snakker om er sortnivå i en ellers mørk frame, og det er noe helt annet enn kontrast. Din DLA-HD1 fremviser høyere kontrast enn du noen gang kan oppfatte, men den har ikke godt nok sortnivå.
    Jeg er egentlig usikker på hva du prøver å si. For å ha bra sortnivå i en ellers mørk frame, som du sier, betinger det at kontrastnivået til projektoren er svært bra for at den skal kunne brukes til annet enn kun nattscener.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Her må en faktisk ha to tanker i hodet på en gang, og det er som kjent et problem...

Først; kontrast, sortnivå og lysutbytte har selvsagt en sammenheng, regnestykket Kontrastnivå (on/off) = lysutbytte / sortnivå, slik at f.eks. en projektor med 1000 AL og 0,5 AL shut-off har 2000:1 kontrastnivå on/off.

Samtidig (og her er den andre tanken), påvirkes opplevet kontrast av faktorer som belysning, vegger, innhold i scenen og øyets evne til å faktisk oppfatte kontrasten.

Anbefaler at en tar en titt i min "essensielle" videoguide, der tar jeg for meg kontrast i relativt detalj: http://avforum.no/forum/guider-video...insippene.html.

Som en kommentar til tråden og "behovet" for kontrast, er det jo selvsagt korrekt at behovet avhenger av overnevnte faktorer som belysning og kanskje ikke minst øyets evne til å skille nyanseringer. For øvrig er det slik at en trenger MER kontrast jo dårligere syn en har... Samtidig er det min erfaring at en selv i et helt hvitt (og eller mørkt rom) rom har lett har behov for langt mer enn f.eks. HD1/BW2 klarer å gjengi. CRT er fremdeles min referanse, og fra HD1 på 15.000:1 til en CRT er det fremdeles mil igjen. Jeg er for øvrig enig i at scener mer blandet innhold i hovedsak ikke lenger er problemet, til det er faktisk 15.000:1 etterhvert tilstrekkelig (selv om "3D"-looken blir enda noe bedre med bedre kontrast, jf. CRT), det er i det mellommørke og mørke scenene behovet for mer kontrast oppstår. Når vi samtidig vet at rundt 75% av all film er mørk (dette er gamle tall, mulig dette har endret seg) er altså behovet fremdeles stort for mer kontrast!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at CRT fortsatt er din referanse er jo nettopp at den har så lavt lysutbytte, at sortnivået for deg er akseptabelt. Når vi snakker kontrast vil CRT'en ikke komme i nærheten av HD1, med mindre du sitter i et 100 prosent maskert rom (og det gjør du vel ikke?). At du kan hevde at en CRT (uansett hvilken vi snakker om) måler bedre kontrast enn HD1 i et lyst rom, må bero på en misforståelse? For du er en større "videofil" enn som så. ;-)

HD1 er forøvrig fargekorrekt ned i de mørkeste detaljene, noe en CRT ikke er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    HD1 er forøvrig fargekorrekt ned i de mørkeste detaljene, noe en CRT ikke er.
    Ble litt usikker på hva du mente her Gorm, er det f.eks

1. det at øyet ikke legger merke til og ser farger når det blir mørkt nokk
    2. det er ikke farger når det er helt sort på lerretet
    3. det at det er vanskelig å få kalibrerings utstyr til å måle så langt ned i sort
    4. eller rett og slett fordi det ikke finnes så gode løsninger for å 100% matche riktig gamma for de tre enkelt stående crt rørene med såpass forskjellige egenskaper, hele veien ned til 0 lys.

Når det gjaldt det sortnivået HD1 klarte å frembringe, så går det fint ann å lage skyggefigurer med hånda og se disse mot lerretet med HD1 i høy og lav lampe modus på et "helt sort" bilde, det er det f.eks ikke like lett å gjøre med en CRT, for å si det sånn der ser man jo i et rom med skikkelig lyskontroll ikke lenger ser lerretet eller snaut nokk ser CRT projektoren står man ved lerretet og ser mot de tre rørene.

Er forøvrig meget imponert over ansi kontrasten på HD1 i forhold til iris trimmede lampeventiler og enkelte CRT oppsett der kilden knuser sortnivået og Luft koblede HD8 linser som vasker ut mye av ansi kontrasten pga halo effekt, og det faktum at man har 3 stk store linser med ganske godt lys refelkterende fosfor pekende rett mot det hvite lerretet. (ta et blitzbilde fra lerretet av en avslått CRT projektor, så blir jo bildet nesten over eksponert av de tre passive men lys reflekterende kanonene.) så ser man vel litt hvorfor ansi kontrasten kan bli dårlig og litt utvasket med enkelte CRT oppsett.

Når det gjelder ønskelig kontrast i en projektor, vil jeg si at det man bør strebe etter er en kontrast som dekker det mørkeste mørke, til den lys intensiteten man får i hvit snødekt vidde en varm sommerdag :? ......

Så lenge kontrasten deffineres som maks lysintensitet dividert med min lysintensitet, og denne går mot null, børr kontrast verdien gå mot uendelig. Her er det altså etter min mening viktig at man får med seg sortnivået, og ikke i sdedet lager et mørke grått sort med atombobme hvitt lys på maks, så man bare ser svimerke siluett-avtrykket mot seteryggen etter den kremerte tilskueren.

Når det er sagt så er det vel ikke å komme forbi at det å sitte i et helt mørklakt rom og se film, da er det fort grenser hvor lyst bildet kan bli uten att man føler det ubehagelig og blendende i stedet. Går man fra et parr timer i stummende mørke, ut i vanlig klar dag med vanlig sollys, vil dette være ubehagelig en god stund og det går gjerne noen minutter før man klarer å se ordentlig.

Tror derfor jeg vil si at en kontrast som klarer å kombinere det absolutte sortnivået en god CRT projektor klarer, kombinert med riktig gråtone skala og gamma kurve, og den ansi kontrasten og lysstyrken HD1 klarer og som er behagelig å skifte mellom i hjemmekino sammenheng, er det man bør strebe etter. Akkurat tallet for dette er vel ikke så godt å si, men man er vel fort oppe i 100 000:1 for "høyt nok" uten at jeg har regnet på dette.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at dette har vært diskutert før:

Dersom en monoton ulineær (gamma) intensitets-skala er målet, så vil man trenge uendelig mange bits for å nyttiggjøre seg en intensitets-skala som går mot uendelig.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ble litt usikker på hva du mente her Gorm, er det f.eks
    Det jeg mente er at CRT-projektoren ikke er lineær i gråskalaen når du kommer langt nok ned (mørke "skyggescener"). Derfor er detaljeringen i disse områdene "riktigere" og tydeligere gjengitt på DLA-HD1 (referansen her er vel Sharp XV-Z21000).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det jeg mente er at CRT-projektoren ikke er lineær i gråskalaen når du kommer langt nok ned (mørke "skyggescener"). Derfor er detaljeringen i disse områdene "riktigere" og tydeligere gjengitt på DLA-HD1 (referansen her er vel Sharp XV-Z21000).
    Kan godt tenke meg at du har rett og at det er utifra diverse praktiske målinger du angir dette Gorm, men rent prinsippielt så skjønner jeg ikke helt hvorfor det nødvendigvis må være sånn som du beskriver.

Dette med tanke på at lampe teknologien som brukes i de projektorene du refererer til har forskjellige andeler av RGB som aviker fra D65 (typisk mer grønnt enn rødt). Ser man så på de tre panelene som lukker ned for lyset fra hver sin respektive primær farge når man skal vise detaljer i sort, har de en nedre grense som de klarer å lukke ned. Ville derfor tro at når panelene går ned mot sin yttergrense for maks nedlukking av lyset(uten iris), så ville bildet få lavest rødt og høyere grønnt, og ikke lenger være så lineær i gråskalaen.

At det på lampe baserte projektorer går ann å kompensere for det grønne fargestikket med å fargekalibrere for å få en jevnest mulig gråtone, det er greit, men det må vel også kunne bety at det røde panelet ikke lukker like mye ned som det grønne, og følgelig vil det mørkeste D65 korrekte bildet en slik projektoren vil kunne prestere, bli lysere enn hvis alle tre panelene lukker maks, som igjen vil bety at med D65 kalibrering vil den totale on / off kontrasten vil bli noe redusert?

Når det gjelder CRT prinsippet, så består de av tre sepparate CRT rør, med hvert sinn respektive primær farge pga sammensettningen av fosforet.
    Det er riktig at det er ulineæriteter pga forskjellig virkningsgrad på lysstyrke vs tilført catodestråleenergi på de tre rørene, og at lysstyrken til det blå røret i utganskunktet jobber ganske ulineært i forhold til Rødt og Grønnt, og er en begrensende faktor når projektoren nermer seg maks lysutbytte og bildet skal vise hvitt. Det er vel ganske opplest og vedtatt for den teknologien, men at dette ikke skal la seg kalibrere i den nederste området av gråtone skalaen, det finner jeg prinsippiellt litt merkelig.

Enkelte nyere CRT modeller (Electrohome Marquee ultra med VIM3) har så vidt jeg vet også en egen gamma justering for det blå røret, eventuellt for andre modeller ble det ofte benyttet en grad av defokusering av treffpunktet for catode stålen på det blå fosforet for at det skal kunne følge rødt og grønnt mer lineært.

Ser derfor for meg enkelte praktiske faktorer som riktig håntverk for oppsettet av "the Beast" og at det pga fysisk oppsett og plassering av rørene på siden av hverandre, forskjellig fosfo areal pga trapes formed bilde på fosfor flatene vinkling/forskjellig kastelengde og konvergens, at det er viktig å måle på det konvergerte lyset som blir reflektert av lerretet osv. Dette sammen med at lysstyrken man måler på når det nesten ikke er lysstyrke å måle på, det er kanskje med på å gjøre dette veldig komplisert og vil vanskeliggjøre korrekte målinger og kalibreringer av gråtone skalaen riktig på disse CRT projektorene.

Dette innlegget er mer ment som en høytenkning fra min side Gorm, men hvis du er veldig uenig i det jeg skriver, hadde det vært interessant å få en liten redgørelse på det, og det hadde i mine øyne i alle fall vært interresant å få en prinsippiell (teknisk) forklaring på hvorfor disse nye lampebasserte projektorene er så overlegene på de faktorene du angir i de mørke skygge partiene.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Her er det altså etter min mening viktig at man får med seg sortnivået, og ikke i sdedet lager et mørke grått sort med atombobme hvitt lys på maks, så man bare ser svimerke siluett-avtrykket mot seteryggen etter den kremerte tilskueren.
    For å sitere Abraham Simpson: "Turn it up! Tuurn it uuuup!"

Jeg har kun erfaring med de nevnte projektorene fra seansen hos Presentasjonsdata, men av det jeg så der var det ikke tvil om at jeg foretrakk HD1 sin imponerende kontrast fremfor XV-Z21000 sitt absolutte sortnivå. HD1 manglet ikke noe på sortnivå slik jeg så det, men det var kanskje øyet som ble lurt av kontrasten

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Relativ kontrast

Det tyske bladet Video 5/2007 tester JVC DLA-HD1 og skriver følgende om relativ kontrast:

------------------------------------

Strølys er kontrastdødare nr. 1. Og det er motivavhengig.

I brosjyrer blir det alltid opplyst den største mulige kontrast, der en 100% svartflate blir sammenlignet med en hvitflate. Strølys spiller her ingen rolle, derfor slike flotte tall. 16000 ganger lysere er JVC sin hvit mot sin svart. Måler man derimot kontrasten med et ANSI sjakkbrett stiger svartnivået til HD1 fra 0,007 cd/m2 til 0,836 cd/m2 - som for en videoprojektor er et sensasjonelt godt resultat. Kontrastforholdet faller immidlertid til 132:1. Den faktiske kontrasten varierer altså kraftig, avghengig av motivet. Dette gjelder for alle bildefremvisere, uansett om det er projektor eller display, uavhengig av funksjonsmåte. Et viktig indisium for et godt kontrastomfang er en native On/Off kontrast på 5000:1. Native betyr, at denne verdien oppnås uten automatisk blending eller andre triks.

--------------------------------------

Jeg blir litt "stiv" i setningsoppbyggingen når jeg oversetter, men det skulle da være leselig.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tar feil, men glemmer dere ikke det mest vesentlig når vi snakker om sortnivå og kontrast, oppfattelsen til øyet eller hva vi kan få øyet til og oppfatte.
    Det er vel slik at med høyere kontrast i de lyse partiene vil øyet oppfatte de mørke partiene mørkere med den sideeffekten at vi mister detaljer. Vil ikke andre faktorer som lyskontroll , baklys osv ha en høyere effekt med kontraster over for eksempel 15000:1 en selve projektoren. Vil det være slik at hvis vi lyssetter bak lerretet så vil det sorte oppfattes sortere, og kan vi hindre dette lyset og vaske ut lyset fra proj vil vi også oppfatte mer detaljer.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har glemt denne tråden gitt... Til din kommentar Gorm: CRT VIL overgå HD1 i kontrast selv i et helt hvitt rom, både målbar og reell. Du blander kontrast og lysutbytte. En CRT har cut-off nede i type 0,001 lux, og selv med 100AL, gir dette et kontrastnivå på 100/0,001=100.000:1, eller la oss like gjerne si tilnærmet uendelig. Hit vil selvsagt aldri en lampebasert projektor kunne komme, men spørsmålet er derfor hvor langt ned cut-off nivået må gå før det er "tilstrekkelig". Det "nødvendige" nivået er i så måte svært subjektivt, så jeg vil vært svært varsom med å pålegge andre dine meninger i så måte...

Jeg har hatt en rekke CRTer i helt hvite rom opp gjennom, har ikke en gang hatt skikkelig lyskontroll, og bør derfor vite hva jeg snakker om, Gorm, selv for en "Videofil" som meg...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •