Hvor høyt kontrastnivå er høyt nok? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...hvis mine planer om en hjemmekino-grotte i kjelleren på en forhåpentligvis godkjent garasje blir godkjent av kommunen, skal du ikke se bort fra at jeg får tak på en Cine9, nei... Problemet med CRTene er jo imidlertid at de sliter hvis HDCP aktiveres, så det blir ikke mye jeg i så fall vil være villig til å betale, men noe mer enn 5000.- skal vedkommende få...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er liten tvil om at de aller beste digitale projektorene fort har vesentlig mere punch i bildet, men de kommer ikke i nærheten av sortnivået til de beste CRTene. Over 100k:1, da blir det bra Jeg tipper vi er nerme om 2 år.
    Jeg er helt overbevist om at du setter deg noen nye mål når 100k:1 blir nådd. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes løsninger for HDCP og CRT: Moome, Ophit, HD-Fury, VisionFC og sikkert flere. Jeg har bestilt meg Moomes siste eksterne boks med gammakorreksjon og 2x HDMI inn og VGA ut. Skal brukes med BG1209S

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ansi kontrast vs ON/OFF kontrast

Har lest gjennom en del av svarene i denne tråden og har vel forstått at innholdet i tråden har blitt litt forandret underveis. Kan se ut til at denne tråden har blitt en CRT vs Digital Projektor tråd.

For å gå tilbake til hva tråden startet med; det er vanskelig å si hvor mye kontrast som er godt nok. Svaret på dette kan jo ikke være annet enn at det kommer an på øyet som ser, altså veldig subjektivt. Folk har jo en veldig forskjellig mening om hva som er godt nok.

Jeg kan ikke si så mye om CRT da min kunnskap er i hovedsak LCD, DLP og LCoS
    Med mine SUBJEKTIVE øyne, er ikke ON/OFF kontrast tallet så avgjørende, ansi kontrasten derimot er utrolig viktig i film.
    Skal en få den såkalte 3D effekten i bildet, eller dybdeeffekten som noen liker å kalle det må ansikontrasten være høy. For å få høy ansikontrast hjelper det ikke om en har sinnsyke On/Off kontrast tall hvis en ikke klarer å vise mørke og lyse bilder samtidig.
    Her er det flere faktorer som spiller inn, for å nevne noen:
    optikkdesign, ON/OFF kontrast, "coating av opptikken", filter, type glass, etc... Alle disse tingene er med på å skape god ansi kontrast, noen betyr mer enn andre.
    altå mer eller mindre alle komponentene i selve optikk "enginen" og linsen.
    Det er også derfor noen projektorer koster 5000 kr og andre koster 50.000 kr
    selv om de i utgangspunktet ser like ut i spesifikasjonene.
    Det er jo også stor forskjell på DLP, LCoS og LCD, alle disse vil jo også gi veldig forskjellig resultater uten å gå for mye inn på dette nå.

med mine subjektive øyne bør ansikontrasten være >250 kanskje til og med >300
    Med en Ansi kontrast på mer 300:1 vil en kunne se bra med dybde i bildet.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at produsenter også involverer seg en en interessant diskusjon som dette.

Du skriver at ansi kontrasten er viktigere enn ON/OFF kontrasten, noe jeg tildels er enig i. Dog mener jeg at ON/OFF kontrasten også er viktig da den forteller noe om det dynamiske området til projektoren.
    En projektor med høy ansi kontrast og lav ON/OFF kontrast vil være imponerende i mellommørke og lyse scener, men dårlig i de mørkeste scenene. En projektor med lav ansi kontrast og høy ON/OFF kontrast vil kunne gi veldig godt hvitnivå og sortnivå, men selvfølgelig da ikke i samme scene.
    Det ultimate er da naturligvis en projektor med både høy ansi og ON/OFF kontrast. Denne projektoren vil kunne gjengi de aller lyseste og de aller mørkeste scenene med god dynamikk.

Min mening er da at en bør strebe litt etter begge deler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hyggelig at produsenter også involverer seg en en interessant diskusjon som dette.

Du skriver at ansi kontrasten er viktigere enn ON/OFF kontrasten, noe jeg tildels er enig i. Dog mener jeg at ON/OFF kontrasten også er viktig da den forteller noe om det dynamiske området til projektoren.
    En projektor med høy ansi kontrast og lav ON/OFF kontrast vil være imponerende i mellommørke og lyse scener, men dårlig i de mørkeste scenene. En projektor med lav ansi kontrast og høy ON/OFF kontrast vil kunne gi veldig godt hvitnivå og sortnivå, men selvfølgelig da ikke i samme scene.
    Det ultimate er da naturligvis en projektor med både høy ansi og ON/OFF kontrast. Denne projektoren vil kunne gjengi de aller lyseste og de aller mørkeste scenene med god dynamikk.

Min mening er da at en bør strebe litt etter begge deler.
    Det er vel slik at høy on/off-kontrast er "billig" å oppnå, mens Ansi kontrast er "dyrt"?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vel slik at høy on/off-kontrast er "billig" å oppnå, mens Ansi kontrast er "dyrt"?

-k
    Det er vel generellt riktig slik jeg ser det, men det er vel et lite poeng hvordan de høye on/off kontrast verdiene blir produsert, med tanke på hjelp i fra (billig løsningen) iris vs. (dyrere) ekte on/off panel kontrast.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Stemmer nok til dels det, men mye er jo allerede bestemt teknologien. F.eks vil DLP nesten alltid gi den høyeste ansi kontrasten gitt at man har egnet rom.

Min mening er at On/Off betyr like mye, gitt at man da allerede har tilfredsstillende ansi kontrast.

At annet begrep som blir mer og mer brukt er jo intra-scene kontrast, som er en kombinasjon av On/Off og ansi kontrast..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det absolutte sortnivået er også viktig. I scener som går omtrent eller helt i sort blir mye av dramatikken borte hvis jeg skrur brightness ett hakk opp på Barco 1209Sen. Eksempel: Reiseprogram (Rudi Maxa, Travel Europe 1080i) hvor berg og dalbane kjører inn i mørk tunell på tivoli i København. Da er kinorommet mitt HELT mørkt. Skrur jeg opp ETT klikk på brightness blir scenen ikke stort mer enn et skuldertrekk. Jeg var faktisk i København i helga, og måtte selvsagt prøve dette selv. Konklusjonen ble at CRT-projektoren gjengir dette på en troverdig måte..

Gunnar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anser også absolutt sort som viktig i projektor sammenheng, og det var et fint eksempel fra virkeligheten synes jeg Gunnar.

Trekker man dette eksempelet litt videre, (uten at jeg har testet denne danske tunnell senen selv), så er det vel noe anntet som spiller inn med slike i virkeligheten sortnivåer, og det er tregheten i iris i øyet, og hva slags sortnivåer man opplever utifra det å gå fra dagslys og inn i mørke. Kjører man bil i sterkt sollys og inn i en lite opplyst tunell, er det fort et ganske ubehagelig sortnivå man blir utsatt for, men kommer man på kvelden eller natta in i samme tunnel blir dette noe ganske annet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å nøste videre på tunellopplevelsen; det tar lang tid før du faktisk ser noen detaljer i mørket, for omstillingen fra dagslys til mørke er noe øynene våre er særdeles dårlige på. Det tar som regel lenger tid enn den mørke scenen varer. ;-)
    Titt inn i cockpitten på et fly, der finner du ingen lamper med skarpt lys (ikke engang varsellamper), da dette ville gjort flygerne totalt nattblinde i lengre tid.
    Jeg er selv "sortnivå junkie", men noen ganger lurer jeg på hvorfor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo riktig at det tar tid for øynene å omstille seg fra lys til mørke, gjerne snakk om minutter før en har fullt nattsyn. Men det er likevel ingen problem å se forskjell fra lys dag til grå tunell, og lys dag til sort tunell. Om det det finnes detaljer i den mørke tunellen som ville blitt synlige etterhvert er jo mulig. Det er jo egentlig en litt vanskelig avveining. med CRT-projektoren må en godta litt sort "crush" for å beholde det gode sortnivået på bekostning av detaljer. Eventuelt kan en legge inn en "hump" på gammakurven for å dra opp de aller mørkeste detaljene litt. Men skal alle detaljer være synlige? Ser kameramannen alle detaljene i de mørke partiene han filmer, eller får kamera med seg detaljer som kanskje ikke var ment å være synlige?

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder detaljering i mørke scener, så koster det svært mye penger å klare å fange dem (dyrt kamera, og enda dyrere optikk), så jeg er ikke i tvil om at regisøren ønsker at de skal være med. Hvis ikke kunne de valgt å filme nattscenene med litt billigere kamaera. Men det er jo bare hva jeg tror. :?
    Forøvrig er jeg absolutt tilhenger at "CRT-sort", jeg vil bare ikke ha det på bekostning av manglende dynamikk/lysstyrke i de lyse scenene. De utgjør jo tross alt 80-90% av alt filmmateriale jeg ser.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Titt inn i cockpitten på et fly, der finner du ingen lamper med skarpt lys (ikke engang varsellamper), da dette ville gjort flygerne totalt nattblinde i lengre tid.
    Det med nattsyn er jo ganske interessant, og det brukes vel ofte rødt lys som lyskilde der man vil ha noe lys tilgjengelig og samtidig bevare øynenes nattsynegenskaper som det jo tar en hel del minutter å oppnå. (mulig noen husker dette fra millitæret fra millitære kjøretøyer osv.)

Bruk av rødt er vel ikke helt ukjent i kino sammenheng heller, fordi den har den litt eiendommelige egenskapen å se sort ut, hvis man har det som farger på lite opplyste flater.

Det at øyet også jobber ulineært og er mere lysfølsomt når lysstyrken er lav, (og er i nattsyn modus) er vel også litt av bakgrunnen for bruken av gamma kurver i video sammenheng, og det er kanskje også litt av grunnen til at CRT projektorer oppleves mere lyssterke enn de egentlig er, da øyet jobber innefor et mer lysfølsomt område.

Synes jeg ofte får den blendings fornemelsen der det nermest svir i øynene mellom mørke og lyse filmsener med CRT projektor visninger, og det at lampeventilprojektorer flytter hele min / maks lysstyrken opp til et høyere verdi område hvor øyet er mindre følsomt, det er jeg ikke sikker på nødvendigvis fremmer opplevd kontrast på en veldig god måte, selv om on/off og ansi kontrast måletallene er meget imponerende.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder detaljering i mørke scener, så koster det svært mye penger å klare å fange dem (dyrt kamera, og enda dyrere optikk), så jeg er ikke i tvil om at regisøren ønsker at de skal være med. Hvis ikke kunne de valgt å filme nattscenene med litt billigere kamaera. Men det er jo bare hva jeg tror. :?
    Forøvrig er jeg absolutt tilhenger at "CRT-sort", jeg vil bare ikke ha det på bekostning av manglende dynamikk/lysstyrke i de lyse scenene. De utgjør jo tross alt 80-90% av alt filmmateriale jeg ser.
    Jeg trodde de i filmverdenen ofte benyttet seg av det at de kan manipulere med filtere, eksponering og/eller prossesere bildene i etterkant slik at filmsener innspillt nermest i dagslys eller med krafti lyskilder fremdeles kan fremstå som mørkere natt sener (med kanskje mer synlige detaljer enn man ville opplevd med øynene direkte) . Ikke alle gjør stearinlyssener på samme måte som Stanley Kubrick gjorde i "BARRY LYNDON", med linser med lysstyrke F=1:0,7 for å si det sånn...

Er man ute å rusler gatelangs i dårlig opplyste bygater en sen nattetime, skal man ikke se bort i fra at det sortnivået og opplevelsen av detaljer, farger osv fort kan oppleves mer som man gjør i CRT projektor leiren enn i Lampeventil leiren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er man ute å rusler gatelangs i dårlig opplyste bygater en sen nattetime, skal man ikke se bort i fra at det sortnivået og opplevelsen av detaljer, farger osv fort kan oppleves mer som man gjør i CRT projektor leiren enn i Lampeventil leiren.
    Det er det nok ikke noen tvil om, dette er jo CRT'ens domene. Den samme turen i dagslys derimot... ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Jeg er så brutal at hvis jeg hadde fått kjøpt en ny Cine 9 til 5k, så hadde ikke den blitt installert i min hjemmekino.
    Virker nesten som om det er ett kvinne menneske som sitter og sitèrer det Per Johnny skal skrive.....:-):-)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •