Hvor høyt kontrastnivå er høyt nok? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er helt enig med Lygren her. Forøvrig var mitt poeng ikke nødvendigvis hvor sort man kan få det, og hvor mye kontrast man trenger i de mørkeste scenene for at det skal være tilstrekkelig. Heller hvor høyt kontrastnivå som er nødvendig for å ha bra trykk i det lyse, si 600 AL, samtidig som man har et solid sortnivå. Som jeg skrev i inledningen tror jeg vi må bikke 100K:1 før det er i nærheten av godt nok.

Det er kanskje enklere å se på hvor lavt det maksimale sortnivået må være før man er fornøyd. I mine øyne, som sikkert er over middels kritisk, ønsker jeg et så godt sortnivå at man ikke kan skille rammen fra bildeflaten. Dette er nok bortimot utopi når vi snakker om digitale projektorer, men en skal aldri si aldri
    Dersom dette sortnivået er 0.001 lux ved lerretet, blir regnestykket slik:

Lumens = (lux / 10.76) * kvadrat fot av lerretsstørrelse.
    106" lerret ( i mitt tilfelle) har en overflate på 33.22 kvadrat fot.

0.001 lux blir da: (0.001/10.76)*33.22 = 0.003087 AL
    Med 600 AL må da kontrastnivået være: 600/0.003087 = 194341:1

Da nermer vi oss

Edit: Tallene er nå riktige

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

0.001 lux blir da: (0.01/10.76)*33.22 = 0.00387 AL
    Med 600 AL må da kontrastnivået være: 600/0.00387 = 155038:1
    Min kalkulator virker anderledes

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For du er en større "videofil" enn som så. ;-)
    Jeg ser smileyen, og jeg ser at Lygren også har sett den, men jeg synes likevel det der er å synke lavt, Gorm. Dette kalles association fallacy, og er beslektet med argumentum ad hominem. Kort fortalt: Ufin diskusjonsteknikk.

Nåvel, når det gjelder trådens tema så tror jeg det er litt vanskelig å tallfeste objektivt hvor høy kontrast som må til for at det skal være godt nok. Subjektivt er det enkelt nok: Hvis jeg synes det er godt nok så er det det.

Om vi tar en imaginær person med ekstrem dynamikk i synet sitt, og som samtidig stiller ekstreme krav, kan vi tilnærmet si at når hun synes det er godt nok, så er det objektivt sett godt nok.

Uten godt svartnivå hjelper det ikke hvor bra kontrasten er, siden disse to faktorene henger så tett sammen. Å definere kontrast alene er for meg meningsløst.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Til din kommentar Gorm: CRT VIL overgå HD1 i kontrast selv i et helt hvitt rom, både målbar og reell. Du blander kontrast og lysutbytte. En CRT har cut-off nede i type 0,001 lux, og selv med 100AL, gir dette et kontrastnivå på 100/0,001=100.000:1, eller la oss like gjerne si tilnærmet uendelig. Hit vil selvsagt aldri en lampebasert projektor kunne komme, men spørsmålet er derfor hvor langt ned cut-off nivået må gå før det er "tilstrekkelig". Det "nødvendige" nivået er i så måte svært subjektivt, så jeg vil vært svært varsom med å pålegge andre dine meninger i så måte...
    og jeg mener fortsatt at du tar feil Lygren, og at det du snakker om er sortnivå. Den målbare kontrasten i et slikt oppsett (hvite vegger/tak) vil være langt under det som kan måles med HD1 i samme rom, og det setter jeg en tusenlapp på når som helst. Detaljer i de lave verdiene du nevner vil du hverken kunne se eller måle, med mindre rommet er 100% sortmaskert. Du kan jo også prøve å måle ANSI-kontrast i et slikt oppsett, det er jo tross alt en måling som er realistisk i forhold til filmgjengivelse. ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    Jeg har hatt en rekke CRTer i helt hvite rom opp gjennom, har ikke en gang hatt skikkelig lyskontroll, og bør derfor vite hva jeg snakker om, Gorm, selv for en "Videofil" som meg...
    Du vet veldig godt at det ikke lå noe "ondsinnet" i dette, men at det snarere var ment som en "jeg vet du vet bedre" bemerkning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Lygren her. Forøvrig var mitt poeng ikke nødvendigvis hvor sort man kan få det, og hvor mye kontrast man trenger i de mørkeste scenene for at det skal være tilstrekkelig. Heller hvor høyt kontrastnivå som er nødvendig for å ha bra trykk i det lyse, si 600 AL, samtidig som man har et solid sortnivå. Som jeg skrev i inledningen tror jeg vi må bikke 100K:1 før det er i nærheten av godt nok.

Det er kanskje enklere å se på hvor lavt det maksimale sortnivået må være før man er fornøyd. I mine øyne, som sikkert er over middels kritisk, ønsker jeg et så godt sortnivå at man ikke kan skille rammen fra bildeflaten. Dette er nok bortimot utopi når vi snakker om digitale projektorer, men en skal aldri si aldri
    Dersom dette sortnivået er 0.001 lux ved lerretet, blir regnestykket slik:

Da nermer vi oss

Edit: Tallene er nå riktige
    Og ANSI-kontrasten vil høyst sannsynlig likevel ikke overstige 140:1 med mindre du sitter i et 100% sortmaskert rom. ;-)

EDIT: Men sorte overganger mellom to scener vil virkelig bli sorte. Spørsmålet er da; hvor viktig er det at det er kull-sort når det likevel ikke er informasjon i bildet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Uten godt svartnivå hjelper det ikke hvor bra kontrasten er, siden disse to faktorene henger så tett sammen. Å definere kontrast alene er for meg meningsløst.
    Igjen, dette er helt rett, med forbehold om null romrefleksjoner. I en hjemmekino som ikke er 100% maskert, vil ANSI-kontrasten være mer avhengig av lysstyrke enn sortnivå. Jeg er selv rimelig opptatt av godt sortnivå, men ikke på bekostning av dynamikken i bildet! Alle som så både XV-Z21000 og DLA-HD1 hos presentations data, skjønner hva jeg snakker om. Det hjelper lite med enormt sortnivå, så lenge dagslys ikke fremstilles realistisk. Man kan selvsagt bestemme seg for at dagslys scenene i iRobot i virkeligheten er filmen på kveldstid, men illusjonen brister jo så fort en får sett dette gjengitt nogenlunde realistisk. Derfra er det ingen vei tilbake, heldigvis.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ANSI-kontrasten vil høyst sannsynlig likevel ikke overstige 140:1 med mindre du sitter i et 100% sortmaskert rom. :wink:
    Les hva jeg skriver da !

Utgangspunktet er naturligvis et 100% sort rom.
    EDIT: Men sorte overganger mellom to scener vil virkelig bli sorte. Spørsmålet er da; hvor viktig er det at det er kull-sort når det likevel ikke er informasjon i bildet?
    Jeg vi si det er viktig. Gitt at en film stortsett er mørk hele tiden er det ekstra viktig at sortnivået er godt nok. Da vil man helst slippe grå/sort som "plager" alle digitale projektorer i dag. Samtidig vil man naturligvis ha høy nok kontrast til at lyse scner har punch.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok bortimot utopi når vi snakker om digitale projektorer, men en skal aldri si aldri
    JVC tidoblet kontrasten fra forrige modell, så en slik tidobling til, og du er så og si i mål.

Forøvrig kommer jeg til å være førstemann til å kjøpe "fantasiprojektoren" din (les;194341:1), det vet du.

Jeg leste det du skrev AK, men refererer til at rommet ditt ikke er sortmaskert idag.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes jeg må svare litt på det du sier her Gorm.

For å vise hvor viktig jeg synes godt sortnivå er, kan det etter min mening illustreres litt med å trekke en analogi til HIFI verdenen, og hvordan det er å ha hørbar sus/brumming i høytalerene når musikksignalet skal være stille eller være meget lavt gjengitt. Det er med andre ord informasjon som ikke er ønskelig, og er derfor pr. deffinisjon støy.

På samme måte kan man si at "mørkegrå" lampeventil bilde informasjon mellom klipp som skal være sorte og som ikke blir det, også er uønsket bilde informasjon, og derfor er en form for bildestøy eller støyguv som ødelegger noe av opplevelsen og hvor dynamisk det man ser på fremføres..

Som et lite eksempel kan jeg nevne noe som skjedde sist jeg spillte av Ambra Child of the universe for noen kamerater. Den overgangen mellom spor 3 og 4 som plutselig går helt i sort da man typisk ikke ser noe som helst lys fra CRT projektoren og rommet, og den litt plutselige overgangen i lyd, den fikk en av tilskuerene (som er vandt med lampebaserte projektorer) til å le skikkelig. og slike opplevelser kan vel også være verd å få med seg....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner fint hva du mener, selv om jeg ikke finner analogien særlig treffende.

Denne opplevelsen av absolutt mørke har jeg selv opplevd mange ganger (har sett en del CRT), men finner ikke referanse til dette absolutte mørket ellers i livet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC tidoblet kontrasten fra forrige modell, så en slik tidobling til, og du er så og si i mål.
    DET hadde vært noe :-D
    Forøvrig kommer jeg til å være førstemann til å kjøpe "fantasiprojektoren" din (les;194341:1), det vet du.
    Det tviler jeg ikke på et sekund... Jeg stiller nok langt fremme i køen jeg også

Jeg leste det du skrev AK, men refererer til at rommet ditt ikke er sortmaskert idag.
    Det stemmer det. Jeg håper på å få det vesentlig mørkere etterhvert.
    Forøvrig tør jeg påstå at jeg kan dra nytte av vesentlig lavere sortnivå med det rommet jeg har i dag også, selv om ansi-kontrasten ikke vil være maksimal.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne opplevelsen av absolutt mørke har jeg selv opplevd mange ganger (har sett en del CRT), men finner ikke referanse til dette absolutte mørket ellers i livet?
    Kill Bill 2.. Da hun ligger begravd i kisten.. Da er det kun CRT som fikser jobben. Kanskje ikke så ofte vi er i slike situasjoner i virkeligheten, men det er viktig 'lell..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et godt eksempel ja, selv om lommelykten nok fremstår
    mer intens i virkeligheten, enn det en CRT klarer å gjengi. I så mørke omgivelser (helt sort) bør den svi i øynene.

EDIT: vel 9" CRT fikser vel dette greit, mens i dagslysscenene før og etter sliter de litt i forhold til f.eks. HD1. Det er etter hva jeg kan huske svært lyse scener, med intens "ørken" sol.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for å underbygge "støygulv"-analogien til ask4me2 er det mer enn bare i helt sorte scener en har mye igjen for CRTens kongedynamikk. I mellommørke scener, som jo filmer er fulle av, vil en CRT gjengi en helt annen tredimensjonalitet enn selv HD1. Når det gjelder lysutbytte, som jo er noe du er svært opptatt av Gorm, er jeg til en viss grad enig med deg at CRTen sliter litt der, og det har jo alltid vært lampeprojektorens store fordel. Samtidig er hvitnivået og fargebalansen på en CRT ofte vel så god som på en lampeprojektor, så det er med andre ord ikke "feil" farge på himmelen og lyse scener som du antyder, men mindre lys.

Igjen, jeg har brukt CRT-projektorer under skammelige forhold i åresvis (har hatt CRTer i 5 år, byttet minst 2 ganger årlig), og det stemmer rett og slett ikke det du antar (du har jo aldri hatt CRT over tid, kun sett en og annen ved anledning) rundt kontrast. Dette er da gitt at en får mørkelagt rommet bra da, selvsagt. Øyet er superfølsomt for lys når det blir mørkt, og selv om en ikke skulle tro at det er behov for bedre sort enn hva HD-1 presterer stemmer altså ikke det i praksis. Her blir det litt vanskelig å argumentere noe utover at "seeing is believing"... Jeg husker for øvrig at jeg byttet fra en Sharp LCD til CRT for mange år siden og følte at CRTen var noe skikkelig dritt den første tiden... Det tok litt tid å vende meg til det lave lysutbyttet fra en CRT når en først er vandt til lyset fra en halogenpære, men når en etterhvert vender seg til CRTens "væremåte" lærer en seg å like måten bildet presenteres på på en helt annen måte.

Igjen, dette er subjektivt, og selvsagt; CRTens sortnivå og lampeprojektorens lysutbytte på ett og samme tidspunkt er jo åpenbart tingen, så vi får vente i spenning på 200.000:1@>600AL...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...for å underbygge "støygulv"-analogien til ask4me2 er det mer enn bare i helt sorte scener en har mye igjen for CRTens kongedynamikk. I mellommørke scener, som jo filmer er fulle av, vil en CRT gjengi en helt annen tredimensjonalitet enn selv HD1.
    Har begrepet "tredimensjonalitet " et synonym som gir mening for oss nerder?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har begrepet "tredimensjonalitet " et synonym som gir mening for oss nerder?

-k
    Tja, "tredimensjonalitet " kan vel også beskrives som en illusjon om dybde, eller dybdefølelse i bildet, når de mørkeste detaljene i bildet ikke lenger blir så synelig og fokuserbare. Har man nokk kontrast og oppløsning (fargekalibrert osv) til at bildet fremstår som troverdig, vil i tilegg et godt sortnivå nermest få lerretet og dermed også det kunstige "støygulvet" fra filmplanet til å forsvinne, og illusjonen om 3D effekten kommer klarere frem i kildemateriale som har evnen til å vise "dybde".

Synes skyskraper senene på slutten av King Kong, der bildet i tilegg også panoreres og de lavere byggningene pga rydelige dybdeperspektiv linjer skygger osv får frem illusjonen om dybde og 3D på en meget god måte.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typiske crt-projector har helt ned i 50:1 i ansi-kontrast, de allerbeste som 909/Cine har omtrent 120:1. Hva betyr det? Gir det dårlig bilde? Nei.

Hva er kontrast området på crt projectorer? Min erfaring er at de beste har kanskje oppimot 8000:1. Selvsagt kan du du pumpe på med kontrast og senke sortnivået, slik at den i teorien blir tilmærmet uendlig.

Dette med tredimensjonalitet i mellommørke scener på crt-projector vs. digitale som f.eks. Sharp 21k eller HD1, er nok litt mytepreget. Husk å sammenligne eksakt materiale undersame omstendigheter på alle projectorer, så får man en liten aha-opplevelse.

Jeg har selv falt i fallgruven når jeg har sett på digitale og tenkt at dette ser da så mye bedre ut på crt! Det jeg har funnet ut er at jeg har i minne de allermest tredimensjonale scenene som jeg har husket, for det jeg har funnet med direkte sammenligning er at de scenene som jeg har synes ser ganske flate ut på f.eks. 21k og HD1 ser ganske flate på crt også.

Det jeg har funnet ut er at for meg så gir HD1 bedre dybde og detaljer i så og si alle type scener.

Stiller du en Cine 9 til å klippe litt i bånn slik at du får totalt black-out, så kan du oppnå en effekt som mange liker, men på bekostning av noe detaljer.

Jeg er så brutal at hvis jeg hadde fått kjøpt en ny Cine 9 til 5k, så hadde ikke den blitt installert i min hjemmekino.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, du har blitt helt solgt til lyspærene du, Per Johnny... Jeg ville aldri kjørt G2en opp så mye at en endte opp med 8000:1 on/off på en CRT, da går det etter mitt syn i for stor grad på bekostning av sortnivå... Jeg er for øvrig enig i at en lett mister detaljer hvis G2 en og dermed "gulvet" settes lavt, men det har jeg alltid klart å kompensere med bruk av gamma, selv om det da også innfører en viss grad av støy selvsagt.

Sortnivå er og blir en preferansesak selvsagt, og selv om kanskje ikke 200.000:1 er nødvendig er i det minste etter mitt syn selv HD-1 et godt stykke unna dit JEG kunne tenke meg å komme, men er mulig jeg blir fornøyd på 100.000:1...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du har blitt helt solgt til lyspærene du, Per Johnny... Jeg ville aldri kjørt G2en opp så mye at en endte opp med 8000:1 on/off på en CRT, da går det etter mitt syn i for stor grad på bekostning av sortnivå... Jeg er for øvrig enig i at en lett mister detaljer hvis G2 en og dermed "gulvet" settes lavt, men det har jeg alltid klart å kompensere med bruk av gamma, selv om det da også innfører en viss grad av støy selvsagt.

Sortnivå er og blir en preferansesak selvsagt, og selv om kanskje ikke 200.000:1 er nødvendig er i det minste etter mitt syn selv HD-1 et godt stykke unna dit JEG kunne tenke meg å komme, men er mulig jeg blir fornøyd på 100.000:1...
    Jeg er veldig fornøyd med at jeg helt avslappet kan sitte ned å gjøre det jeg liker best, å se film og tv-serier. Når jeg hadde 909'en og Cine9'en, så var det fortsatt småting jeg irriterte meg over. Selvsagt så er det ting jeg fortsatt liker veldig godt spesielt med Cine9/909.

Ingenting er perfekt, og langtifra med HD1 heller. Jeg tror heller ikke vi vil se en perfekt all-round projector noensinne, fordi preferansene til folk er altfor forskjellige også.

Men framstegene kommer fortere enn jeg trodde var mulig. Vi får håpe at 'diode'-løsninger kan senke sortnivået.

Lygren, nå har du gnålt lenge nok om sortnivå og crt, så da er det vel på plass å anskaffe en Cine9?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liten tvil om at de aller beste digitale projektorene fort har vesentlig mere punch i bildet, men de kommer ikke i nærheten av sortnivået til de beste CRTene. Over 100k:1, da blir det bra Jeg tipper vi er nerme om 2 år.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •