Endelig: vi har X1 for testing -FERDIG og nå med BenQ PB6100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 70
    Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig: vi har X1 for testing -FERDIG og nå med BenQ PB6100

Hei alle sammen!

For BenQ PB6100 vurderinger se lengre ut i tråden.......

Etter å ha ventet i 3 uker på at Telehuset skulle få inn X1 som vi har avtalt å prøve en helg, skjer det noe

Hentet i dag og montert oppå et bord med pappesken som underlag, begynte vi å justere inn verdier som beskrevet i X1 strengen og snurret film.

"Lerret" var kjøpt på Ikea for anledningen av testingen, er usikker på om jeg skal bruke matt eller blank side. :?:

Første film var 2 tårn hvor jeg og sønn bivånet. Deretter ble det 2 fast...... som også fruen ble med på. Det er her i tekstingen at min kone ser regnbuer. I filmen er det bare nå og da at disse synes. Forløpig er det ikke andre i familien som er "rammet". Har senket kontrastnivået til 45 i håp om at dette kan hjelpe.

Neste film ble hønsegården som jeg selv sammen med minsten (4 år) liker godt. I morgen skal vi se Istid og StarWars 2

Reciever, Jamo DVR 50 er innkjøpt men mangler fremdeles høytalere, blir vel Jamo det også tenker jeg. 8)

Det blir oppsummering i familierådet søndag kveld, om X1 svarer til forventningene eller om vi skal prøve AE 500. Hvis så tilfelle må vi vente på neste lønning

Vi gleder oss veldig til at det endelig skjer noe i prosjektet, vel ihvertfall jeg :P

god helg
    Brede

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE: Bidda

Gratulerer. Du oppgir ikke bildekilden du bruker, ei heller om lerret er hvitt eller beige-farget. Bruk "blank"-siden dersom du liker bildet skarpt. Ikke så stor forskjell, men forskjellen ER der uansett. Blankt reflekterer mer lys.

Jeg anbefaler disse innstillingene som en start:

rød=60
    grønn=50
    blå=55
    kontrast=60
    lysstyrke=45
    Presets=Film Mode
    ColorTemp=Warmest

Se om kona klarer dette (tenker på kontrasten) 8) Gir et godt bile. Burde iallefall være en "hit" på animerte filmer.

Dersom alternativet er AE500, så har du sikkert gjort dine undersøkelser på forhånd. Prøv å fristille deg fra andres fordommer. Døm selv, og dersom familien skal nyte dette med hjemmkino som en gruppe, så la demokratiet bestemme. :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE: Bidda

Gratulerer. Du oppgir ikke bildekilden du bruker, ei heller om lerret er hvitt eller beige-farget. Bruk "blank"-siden dersom du liker bildet skarpt. Ikke så stor forskjell, men forskjellen ER der uansett. Blankt reflekterer mer lys.

Jeg anbefaler disse innstillingene som en start:

rød=60
    grønn=50
    blå=55
    kontrast=60
    lysstyrke=45
    Presets=Film Mode
    ColorTemp=Warmest

Se om kona klarer dette (tenker på kontrasten) 8) Gir et godt bile. Burde iallefall være en "hit" på animerte filmer.

Dersom alternativet er AE500, så har du sikkert gjort dine undersøkelser på forhånd. Prøv å fristille deg fra andres fordommer. Døm selv, og dersom familien skal nyte dette med hjemmkino som en gruppe, så la demokratiet bestemme. :wink:
    Takk for innspill.

Grå Ikea på blank side.
    Grundig DVD i påvente av at Jamo DVR50 får høytalere.
    Jeg har vetorett! (tror jeg)

mvh
    Brede

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell oss andre hva du synes om X1 når du har fått testet litt gjennom helgen

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Fortell oss andre hva du synes om X1 når du har fått testet litt gjennom helgen
    Ja, da er helga over og inntrykkene med X1 er som følger:

1) Lett å rigge opp
    2) Lett å bruke menyer
    3) Fjernontroll mangler lys
    4) Kona ser rengbuer, særlig tekstingen (prøvde å justere bort)
    5) Støy ikke noe problem for oss
    6) Knall farger

Har sett (via Grundig DVD spiller)

2 tårn 8)
    2 fast 2 ....
    Flukten fra hønse.... :lol: 8)
    Shrek :lol:
    StarWars 1 8)
    Moulin Rouge :shock:

Ingen tvil om at dette er en nydelig pj, bare synd med kona :wink:

Nå er den levert tilbake til Telehuset med takk for lånet.

Etter å ha hatt kontakt Emanon (her på forumet) kommer vi til å, som han, kjøpe BenQ PB6100 som har: bedre garanti, billigere pære og bedre lysstyrke. Men det viktigste er at den har 3x hastighet på fargehjulet. 8) I følge flere på forumet i USA har flere byttet fra X1 til PB6100 med hell

Status så langt i prosjektet:
    Ikea "greyline" innkjøpt
    Jamo DVR50 innkjøpt 8)

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Etter å ha hatt kontakt Emanon (her på forumet) kommer vi til å, som han, kjøpe BenQ PB6100 som har: bedre garanti, billigere pære og bedre lysstyrke. Men det viktigste er at den har 3x hastighet på fargehjulet. 8) I følge flere på forumet i USA har flere byttet fra X1 til PB6100 med hell
    Hm, i følge denne http://www.benq.com/ss_download/spec...6200_specs.pdf linken har den "DDR DMD x1", som ihvertfall jeg leser som 2x fargehjul (samme som X1. Ellers så er det vel samme PJ som HP vp6110, som vel er til salgs for noe lavere pris ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Hm, i følge denne http://www.benq.com/ss_download/spec...6200_specs.pdf linken har den "DDR DMD x1", som ihvertfall jeg leser som 2x fargehjul (samme som X1. Ellers så er det vel samme PJ som HP vp6110, som vel er til salgs for noe lavere pris ?
    Hei

Leste at PB6100 har 3x (innlegg 2) her:http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...ghlight=PB6100 Men hvem som har rett vet ikke jeg.

mvh
    Brede

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Bidda

Flott test, fint at folk kan dele sine erfaringer med andre her på forumet, det er ofte bedre og mer givende informasjon enn selv den beste test!

Når det gjelder HP og pris, vennligst start en ny tråd under "pris -og produktjakt" forumene, dette forumet er for teknisk diskusjon, jf forumets retningslinjer.

På forhånd takk!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,634
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg reagerte på med bildet var at projjen tiltet kraftig nedover, så har du korrigert dette med Keystone sikkert.

Likevel vil jeg tro at en så pass krapp vinkel med mye Keystone oppå vil ha forringet billedkvaliteten en del.

Flere projektorer jeg har sett korrigere sideshot, keystone og andre geometriske feil har ofte laget et litt mer grumsete bilde.

Selv har jeg projektoren hengende i taket, og det er kun korrigert 1 enhet i keystone på den.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    En ting jeg reagerte på med bildet var at projjen tiltet kraftig nedover, så har du korrigert dette med Keystone sikkert.

Likevel vil jeg tro at en så pass krapp vinkel med mye Keystone oppå vil ha forringet billedkvaliteten en del.

Flere projektorer jeg har sett korrigere sideshot, keystone og andre geometriske feil har ofte laget et litt mer grumsete bilde.

Selv har jeg projektoren hengende i taket, og det er kun korrigert 1 enhet i keystone på den.
    Riktig det at pj "hellet" en del og at korrigering måtte til. Fikk ikke inntrykk av at dette forringet bilde så mye.

Pj'n skal henge i taket når den kommer i hus.

Siste nytt: Bestilt pj: BenQ6100 til ca. 9000.

mvh
    Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin test, si fra hvordan BenQ'en er når den kommer i hus da, sikkert mange av oss som lurer!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bidda: knappen på siden av fjernkontrollen gir deg lys...fremme til høyre er den vel om jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BenQ PB6100 kerfaringer:

Ja, da har vi hatt BenQ PB6100 i over en uke.

Har disse komentarer: (vanskelig å unngå å bli positiv når jeg allerede har tatt valget mellom X1 og 6100)

1) Liten pj, mindre enn X1
    2) Støyer nesten som X1 i vanlig modus, har ECO valg som gir betydelig mindre støy.
    3) Bra sortnivå, som X1
    4) Bedre lysstyrke, 1500 kontra 1100. Gir derfor bra mulighet til filmvisning i ECO modus (ca 900 ANSI Lumens)
    4) Likte fjernkontrollen til X1 bedre.
    5) Synes fargene var mere kraftfulle med X1
    6) Garanti betydelig bedre med 6100 (avgjorde valget)
    7) 6100 var billigere enn X1 (1000 kr)
    8 6100 billigere pære
    9) 2 vifter og utblåsning bak
    10) Kona ser fremdeles rengbuer ved teksting, påstår at dette er mindre med 6100, noe jeg bare kan videreformidle, da jeg selv ikke ser disse.

Uansett er vi nå godt fornøyde med vårt valg, som vi sikkert også hadde blitt med X1'n

Bilder av hjemmekinoen ser dere her: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6274

mvh
    Brede

Som nå skal kose seg med "ildkrigen" (Quest for fire)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Takk for infoen Bidda
    Skal kjøpe inn projektor til et lite forsamlingshus og valget står nå mellom X1 og Denne BenQ projektoren.
    Tror vi havner på BenQ p.g.a. høyere lysstyrke.
    Er det komponentinngang på denne ?
    Hvor stort bilde kjører du?
    Hvilken avstand blir det fra projektor til lerret med en bildebredde på 240cm?
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan

Du kan lese de tekniske data her: http://www.nordic.benq-eu.com/Produc...=specification
    Ikke komponentinngang, men composite-video.
    Jeg har et bilde som er ca 190 cm.
    Avstander finner du her: http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2274

Lykke til!

PS husk at denne Pj'n ikke har høytaler.

mvh
    Brede

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Jan

Du kan lese de tekniske data her: http://www.nordic.benq-eu.com/Produc...=specification
    Jeg har et bilde som er ca 190 cm.
    Avstander finner du her: http://www.projectorcentral.com/proj...m?part_id=2274

Lykke til!

PS husk at denne Pj'n ikke har høytaler.

mvh
    Brede

Se også: http://www.projectorcentral.com/part...m?part_id=2274

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bidda
    Ser på tekniske data at den har komponent inn,men du bør jo vite dette da du har denne
    MEN tar den proggressiv inn på VGA inngangen da?
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei Bidda
    Ser på tekniske data at den har komponent inn,men du bør jo vite dette da du har denne
    MEN tar den proggressiv inn på VGA inngangen da?
    Mvh Jan I
    I min beskrivelse står det komposit-video på den runde kontakten. Jeg bruker ikke denne, men s-video inngangen. Du kan også få kjøpt VGA med overgang til komponent, tror den er dyr.

Så at du skrev forsamlingslokale, er det da "lurt" å kjøpe DLP med muligheter for rengbuer ?

Brede

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra linken din:

RGB,Component(YCbCr,YPbPr):Analog-D-sub 15 pin x 1 S-Video: Mini DIN 4 pin x 1 Composite-Video
    Sikker på at den ikke har component ? Kanskje den kan ta det på D-SUB inngangen ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    På min LG projektor er det component inn på VGA inngangen,det kan nok se ut som om denne BenQ projen også har det ?
    Da vi har begrenset med midler ,så blir det nok en DLP projektor p.g.a. høyere kontrast og større lysstyrke (til prisen på under 10000,-)
    Folk som blir "sjøsyk" kan jo bare stikke :lol:
    What you see is what you get
    Er det forresten linjedobler innebygget i denne projen?
    Mvh Jan I

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •