Endelig: vi har X1 for testing -FERDIG og nå med BenQ PB6100 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 70
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei
    Har holdt på i hele ettermiddag å montere en Benq 6100.
    (på et forsamlingshus med masse kriker og kroker for lett kabelmontasje :? :lol: )
    Da lerretet var ødelagt da vi fikk dette så ble ikke dette montert opp.
    MEN det lille jeg fikk sett i dag overgikk faktisk mine forventninger.
    Har foreløpig bare sett på vegg og dette ser faktisk bra ut.
    Skal kjøre bilde fra en Maite spiller (proggressiv scan med VGAtilVGA)
    Kommer tilbake når vi får testet med et skikkelig lerret.
    Mvh Jan I

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Fjerner du bakgrunnsbelysningen blir sortnivået bedre. Det sier seg selv at det sorte ikke kan bli sortere en lerretet ditt blir med lysene på. Ulempen er selvsagt at projen din er så lyssterk at det svir i øynene uten dette lyset. Du skulle ha kjøpt X1, kjørt i filmmodus og skrudd av lyset, da hadde vi snakket sort.
    Hmmm. Dette er vel faktisk ikke helt riktig. Hvis en benytter lys bak lerret/skjerm, øker dette faktisk oppfattet sortnivå. Poenget er jo selvsagt at du også reduserer dynamikken i bildet, men en svakt lys bak skjermen kan allikevel være å foretrekke, såfremt lyset fungerer som en "halo" rundt bildet og ikke dirigeres mot tilskuerne.

Det stemmer at absolutt sort regnes ut fra kontrast og lysutbytte (Lysutbytte/kontrast), dermed gir økt lysutbytte økt behov for kontrastnivå for å beholde sortnivået. En projektor med 3000:1 kontrast og 1000 AL har altså dobbelt så mye lysutbytte i totalt laveste utbyttespekter enn en projektor med halve lysutbyttet og samme kontrast.

De maskiner med justerbar (economy mode) er jo selvsagt fine, da kan en velge mellom innstillinger tilpasset mørkere/lysere omstendigheter, samt i forhold til preferanse (lysutbytte vs. økt dynamikk).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av froand
    benq viser utmerket sortnivå med min gråe hjemmelagde lerret...
    synes ikke x1 hadde like bra farger og sortnivå da jeg sjekket den ut, men det var på ett annet lerret som var mye dyrere..
    Er litt "morsomt" dette. Det virker som de fleste som tester begge ender opp med å kjøpe BenQen. Og det er jo litt snodig hvis X1en er så mye bedre

Er det bare meg eller er X1 brukere en tanke fanatiske i forhold til sin projector ? Virker på meg som endel X1 eiere er på samme måte som endel ekstreme Linux brukere er ovenfor Windows brukere.

Emanon

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror det er vesentlig å forholde seg til faktum (les: spesifikasjoner) såfremt ikke motsatt (les: feil oppgitte spesifikasjoner) er bevist. At en person har testet to projektorer under helt ulike omstendigheter, ender opp med å kjøpe BenQ, og deretter kommenterer at BenQ gir bedre sortnivå (som jeg nok ærlig betviler, iallfall gitt oppgitte spesifikasjoner, og jeg vet at X1 er rimelig korrekt oppgitt). Da er det kanskje BenQ eieren som er litt glad i projektoren sin? 8)

Uansett, her kan selvsagt ikke heller jeg komme med noen konkluderende uttalelse, har ikke engang testet BenQ, som for øvrig selvsagt sikkert er en super projektor! Kommentarer på hvem som har best sortnivå/kontrast osv. bør uansett gjøres på bagrunn av spesifikasjoner eller faktisk test under rimelig identiske forhold.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Uansett, her kan selvsagt ikke heller jeg komme med noen konkluderende uttalelse, har ikke engang testet BenQ, som for øvrig selvsagt sikkert er en super projektor! Kommentarer på hvem som har best sortnivå/kontrast osv. bør uansett gjøres på bagrunn av spesifikasjoner eller faktisk test under rimelig identiske forhold.
    Enig her.

Alle har sine forutsetninger som vanskelig kan gjøres generelle, eks. romstørrelse, belysning osv.

Det viktigste er at en selv føler at en har gjordt et riktig valg, og derfor er det også viktig at en har alternativer som kan prøves.

Er derfor av den formening at X1 interreserte også bør prøve 6100 og omvendt.

Valget en har tatt må en stå for selv. :wink:

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tror det er vesentlig å forholde seg til faktum (les: spesifikasjoner) såfremt ikke motsatt (les: feil oppgitte spesifikasjoner) er bevist. At en person har testet to projektorer under helt ulike omstendigheter, ender opp med å kjøpe BenQ, og deretter kommenterer at BenQ gir bedre sortnivå (som jeg nok ærlig betviler, iallfall gitt oppgitte spesifikasjoner, og jeg vet at X1 er rimelig korrekt oppgitt). Da er det kanskje BenQ eieren som er litt glad i projektoren sin? 8)

Enig. Hard facts og personlig smak er jo det som teller. Det er bare litt "morsomt" (ihvertfall for meg som BenQ eier ) og se at fler og fler velger denne projektoren fremfor X1. I USA hvor begge har vært i salg lenger er jo dette enda tydeligere (ta en søk på www.avsforum.com).

Det hjelper dessuten forbanna lite om det står i manualen at XXXX projectoren har bedre spec enn YYYY hvis mine øyne sier meg at YYYY gir best bilde.

Jeg har ikke testet X1 og kan dermed ikke uttale meg om hverken sortnivå eller lysstyrke på denne. Men registrerer at enkelte X1 brukere er fort ute med å uttale seg om andre projectorer uten at de har testet dem.

Emanon

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv eier av en X1 og er fornøyd. Det betyr selvsagt ikke at f. eks. BenQ ikke er bra, eller bedre. Men at X1 har solgt såpass som den har og fått de omtalene den har fått i tester, skulle vel indikere noe.

PS: Har du en link til en test der BenQ er omtalt utenom dette forumet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    Hmmm. Dette er vel faktisk ikke helt riktig. Hvis en benytter lys bak lerret/skjerm, øker dette faktisk oppfattet sortnivå. Poenget er jo selvsagt at du også reduserer dynamikken i bildet, men en svakt lys bak skjermen kan allikevel være å foretrekke, såfremt lyset fungerer som en "halo" rundt bildet og ikke dirigeres mot tilskuerne.
    Det er en forutsetning til og det er at dette lyset ikke på noen måte må reflekteres av veggene eller taket i rommet, for da vil det til slutt nå lerretet. Dersom lyset når lerretet kan de sorte partiene i filmene umulig bli sortere enn det delvis opplyste lerretet. Jo mer lys i rommet, jo dårligere sortnivå. Bakgrunnsbelysningen må i så tilfelle være mindre enn strølyset fra projektoren, og da snakker vi jo liten lysmengde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer froand sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Her er det noen reviews om benQ6100= http://www.projectorcentral.com/part...m?part_id=2274

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE froand.

Takk, de kjente jeg til. Tenkte mer på review av projektoren utført av "ikke-eiere".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    "Vi"har kjøpt inn denne Benq 6100 projektoren (altså dette er ikke min egen)til et lite forsamlingshus og la det være sagt ,jeg er dypt imponert over bildekvalitet.
    I forhold til min egen LG-RD31 så er denne benq en MYE bedre.
    Bedre bilde, mindre regnbuer (nesten ikke å se i det hele) og utrolig lite støy. Har ikke fått testet direkte opp mot X1 så den diskusjonen tar jeg IKKE :wink:
    Sortnivå er også på et meget bra nivå.
    Overgangen ned til sparemodus var heller ikke så stor som jeg hadde ventet meg.
    Alt i alt: Kunne tenkt meg å byttet ut min egen LG til fordel for denne projen.
    Mvh Jan I

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svar til div. ang Benq.
    Benq har 3xfargehjul og 4 segment rgbh. regnbuer er synlige, men bedre en infocus sp4800.
    Benq 6100 i spare modus gir ikke noe bra bilde med komponent/rgb signal. Men setter du den i vivid eller video, er det umulig å finne noe negativt å si om bilde,bortsett fra regnbuer. Med samme signalkilde HTPC ser jeg ikke forskjel på crt pc skjermen og projetoren, lcd skjermen min er faktisk dårliger en projektoren. :shock: . derimot så bråker den for mye selv om den har to vifter som går med lavere hastighet en om den bare hadde hatt en. Den mangler styresignal ut for trigging av motorisert leret. Fjernkontrollen er på størelse med et visakort, og virker bra, men mangler lys. skal ta noen bilder å legge ut.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carmacoma
    svar til div. ang Benq.
    Benq har 3xfargehjul og 4 segment rgbh. regnbuer er synlige, men bedre en infocus sp4800.
    Heisann

Har du samenliknet/testet mot andre enn sp4800?

Bidda

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk, de kjente jeg til. Tenkte mer på review av projektoren utført av "ikke-eiere".
    Har søkt på Gogle og ikke funnet annet enn "glade eiere", altså ingen uhildet test.

Bidda

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare testet mot infocus når det er snakk om dlp.
    Har en sony vpl cs1 lcd og en kompis av meg har en sony hs2 lcd, bilde er bedre på både infocus og benq, men så var det disse regnbuene. Har testet en del i går, og det blir mye bedre om jeg har på litt lys i romet, tror kanskje jeg skal klare å leve med det hvis jeg twiker litt til

Skal lage meg motorisert leret i kveld 8) skal ta med digital kameraet så kan jeg jo legge ut bildene etterpå. Har kjøpt inn alt utstyret og prisen kommer til å bli under 500kr!!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal lage meg motorisert leret i kveld 8) skal ta med digital kameraet så kan jeg jo legge ut bildene etterpå. Har kjøpt inn alt utstyret og prisen kommer til å bli under 500kr!!
    Motorisert for 500 kr er jo billig! Kom med bilder ( og egen tråd under lerret? )

Bidda

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Motorisert for 500 kr er jo billig! Kom med bilder ( og egen tråd under lerret? )

Bidda
    Heller under D-I-Y da.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

her er linken

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7663

la det på diy.

kommer flere bilder

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    "Vi" har nå fått opp lerret til Benq 6100 projen (Wictorscreen 240x240)
    Blir bare mer og mer forundret over bildekvaliteten til denne projen.
    Med et bilde på 235cm bredt så er det extremt bra i forhold til pris.
    Kan legge ut noen bilder etterhvert hvis noen er interessert.
    Mvh Jan I

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv eier av en X1 og er fornøyd. Det betyr selvsagt ikke at f. eks. BenQ ikke er bra, eller bedre. Men at X1 har solgt såpass som den har og fått de omtalene den har fått i tester, skulle vel indikere noe.

Hei

Endelig en uhildet test av PB6100 mot H30 (urettferdig pga. prisdiff. ?)
    http://www.projectorcentral.com/optoma_h30.htm

Synes PB'n klarer seg bra jeg 8)

Fikk endelig det nye lerretet og er i ferd med å henge opp.

mvh
    Bidda

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •