Hjelp til valg av projektor og lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hjelp til valg av projektor og lerret.

Hei. Eg har lust på projektor nå, må jo ha noe å bruke pengene man tjener i sommer på. men er veldig ny innen projektor og lerret så lurer på om dere kunne hjulpet meg litt.

Rommet eg skal ha den i er en kjeller stue som er ca 5 meter lang og 3,70 m bred. Av standen til veggen fra "sweetspot" er 3,70 den også. Rommet kan bli så og si helt mørkt pga gardiner forran di små vinduene. veggene er malt en lys gråfarge og taket det samme.

budsjettet er maks 15000 for projektor, lerret, kabel og takfeste. Det er vel noen på markede i dag som er brukenes i den prisklassen?:-?

Det eg har funnet til nå og har mest lyst på er BenQ PE7700 og lerret som (eg) tror er passendes : DreamScreen V2 92" 16:9. Kom med forslag eg har som sakt ikke peil på detten her. en vanlig hdmi kabel til ca 1000-1500kr hadde vel passet bra? men tak feste er eg også usikker på til denne projektoren. har også hørt at den er vanskelig å plasere.

Har dere noen ideer, innspill om va som kunne vert bra for meg? kommer nok til å bruke den mest til film og musikk-dvd. Men forhåpentlig vis også sammen med PS3 med tiden

Så er det problemet med DLP denne eg har sett meg ut er DLP og har sett dere snakker om "regnbueeffekten" har ikkje fåt testa om eg er følsom for det. Men vis denne projektoren ikkje er plaget med det så er vel ikkje det eit problem? Kan jo også kjøpe LCD viss det er bedre så eg spør derfor dere som har erfaring om va som passer best!

Kom med forslag og ideer:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei :)

Har den pj selv.. har ikke rukket A satt den opp :/
    men jeg kj0pte den pga at alle ikke hadde noe annet en godt A si om den.
    til den prisen vell A merke.. fikk kjempe bra kritikk pA alle tester jeg har sett den vaert med i.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoiseThaMan
    Har den pj selv.. har ikke rukket A satt den opp :/
    men jeg kj0pte den pga at alle ikke hadde noe annet en godt A si om den.
    til den prisen vell A merke.. fikk kjempe bra kritikk pA alle tester jeg har sett den vaert med i.
    takk for raskt svar Vill si den selges rimelig billig også. 7500 mot vanlige 15500. Vor stort er lerrete ditt? grått eller hvit? noen som vet hvilket som hadde vert best egnet av hvit eller grått lerret?

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe brukt så får du mer for pengene. Det ligger bl.a. en brukt Hitachi TX200 (LCD) m. lerret og en BenQ PE8720 (DLP) på AVtorget akkurat nå: http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/5

Ta også en kikk på kalkulatoren hos ProjectorCentral for å finne ut om en bestemt projektor passer i din hjemmekino: Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Har du full lyskontroll og mørke vegger/tak i rommet så kan du fint bruke hvitt lerret. Hvis ikke så vil nok et grått lerret være å anbefale til de projektorene som er nevnt.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling er BenQ 8720 med Dreamscreen Dynagrey lerret. Dette lerretet er noe gråere enn hvitt, men lysere enn f.eks Adeo og Greyline.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med SVSman her. Jeg har ca samme rom som deg, og er superfornøyd med min 8720. Vanskelig å få noe bedre for denne prisen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør gjøre er å sjekke ut om du er utsatt for regnbuer og en film som er meget bra å bruke til det er The Rock og scenen hvor Sean Connery skal rulle seg igjennom flammene for ser du det ikke i denne scenen vil du aldri se det.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Det første du bør gjøre er å sjekke ut om du er utsatt for regnbuer og en film som er meget bra å bruke til det er The Rock og scenen hvor Sean Connery skal rulle seg igjennom flammene for ser du det ikke i denne scenen vil du aldri se det.
    Ja det er sant at eg burde sett om eg er følsom for regnbue effekt. Vor kan eg gjøre det? ein vanlig hifi-butikk som har DLP projektor?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Hvorfor ikke kjøpe brukt så får du mer for pengene. Det ligger bl.a. en brukt Hitachi TX200 (LCD) m. lerret og en BenQ PE8720 (DLP) på AVtorget akkurat nå: http://avforum.no/avtorget/showcat.php/cat/5

Ta også en kikk på kalkulatoren hos ProjectorCentral for å finne ut om en bestemt projektor passer i din hjemmekino: Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Har du full lyskontroll og mørke vegger/tak i rommet så kan du fint bruke hvitt lerret. Hvis ikke så vil nok et grått lerret være å anbefale til de projektorene som er nevnt.
    Ja her sett dem og har ikkje noe imot å kjøpe brukt. Men når man ser på brukt vor mangen timer burde dem ikkje overstige? Hitachien er den bra? kansje det hadde vert bedre og gått for LCD, men må få sjekka om eg ser regnbuer. Kan desverre ikkje kjøpe før i sommer når eg er ferdig med sommer arbeidet ikkje rart ein 15 åring kan ta seg til uten detops: men en plass må man jo starte Sjekk ut minhifi så kan dere se litt vordan rommet ser ut http://avforum.no/minhifi/show.php/magnus14 Det er nå vrid 90 grader så har nå ein stor vegg tilgjengelig til lerret, må nokk snart få tat noen nye bilder og legge ut så det syner bedre. Har sett inne på den projektor kalkulatoren. Meget bra verktøy

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    Ja det er sant at eg burde sett om eg er følsom for regnbue effekt. Vor kan eg gjøre det? ein vanlig hifi-butikk som har DLP projektor?
    Ja det er ikke så viktig hvor du får sett på en dlp men husk å test ut med det klippet jeg sa:-)
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Min anbefaling er BenQ 8720 med Dreamscreen Dynagrey lerret. Dette lerretet er noe gråere enn hvitt, men lysere enn f.eks Adeo og Greyline.
    Joda den projektoren hadde vert super men så er det vor lenge tilbudet varer noen som vet? Må vel gå for det lerrete da. Men så er det å finne den rette projektoren noen andre forslag en BenQ 8720 og pe7700? Takk for hjelpen

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Ja det er ikke så viktig hvor du får sett på en dlp men husk å test ut med det klippet jeg sa:-)
    Jada det skal eg! Viss det er den regnbuen man ser når man er på kino når man sitter ganske nær der projektoren er og ser denne farefulle stripen med støv så ser eg den! va skal eg se etter?:-?

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada det skal eg! Viss det er den regnbuen man ser når man er på kino når man sitter ganske nær der projektoren er og ser denne farefulle stripen med støv så ser eg den! va skal eg se etter?:-?
    Her er en link så du kan lese litt om det http://avforum.no/forum/digitale-pro...eeffekten.html
    Mvh bigtor

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en god ide å sjekke ut om du er følsom for regnbueeffekten før du velger en DLP-projektor.

Mitt råd er at du starter en ny tråd hvor du forteller sånn ca hvor du bor (by/fylke) og at du er interessert i projektor-demo. Det er sikkert noen som vet hvilken butikk i nærheten av deg som har demo-mulighet.
    Kanskje du også kan spørre om det er noen av AVforums medlemmer som bor i nærme og kan tenke seg å gi deg en projektor-demo?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ganske enkelt. Ser du ingenting merkelig har du ingen problemer med dette. Noen sliter med dette, men selv merker jeg ingenting
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Det er nok en god ide å sjekke ut om du er følsom for regnbueeffekten før du velger en DLP-projektor.

Mitt råd er at du starter en ny tråd hvor du forteller sånn ca hvor du bor (by/fylke) og at du er interessert i projektor-demo. Det er sikkert noen som vet hvilken butikk i nærheten av deg som har demo-mulighet.
    Kanskje du også kan spørre om det er noen av AVforums medlemmer som bor i nærme og kan tenke seg å gi deg en projektor-demo?
    Ja sant det men eg får ta meg en tur inn til stavanger i nermeste fremtid. Rekner med at 1 av di 4 butikkene som ligger ret ved verandre må ha en DLP og vise frem på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk at dersom du ser RGB-flimmer på en DLP-pj, betyr ikke det at du må avskrive alle DLPer.

BenQ 8720 er en av få pj jeg aldri har sett flimmer på. På BenQ 7700 så jeg det ofte. Det samme har vært på samtlige projektorer fra projection design...

Ergo bør du sjekke ut akkurat den projektoren du ønsker å kjøpe...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men husk at dersom du ser RGB-flimmer på en DLP-pj, betyr ikke det at du må avskrive alle DLPer.

BenQ 8720 er en av få pj jeg aldri har sett flimmer på. På BenQ 7700 så jeg det ofte. Det samme har vært på samtlige projektorer fra projection design...

Ergo bør du sjekke ut akkurat den projektoren du ønsker å kjøpe...
    Er jo litt rart ar du ikke ser det på Benq8720 hvis du ser det på andre dlp projektorer for jeg vil jo tro at har du problemer med at du ser det så vil det vel være ett problem uansett hvilken dlp projektor du ser på.Jeg har ikke noe problem med å se det på 8720 og en hvilken som helst annen dlp projektor.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt det du mente, Bigtor. Det er vel rimelig klart at DLP-pj har forskjellig oppbygning hva angår fargehjulets hastighet og ergo forskjellig hva angår oppfattelse av RGB-flimmer.

På årets projektortreff hos Presentasjonsdata så jeg ingen RGB-flimmer på noen DLP; bortsett fra en. Dette var PD model two med BrilliantColor fargehjul....:-|
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det an å se regnbue effektene på still bilder? Isåfal så ser eg ingen. Men siden BenQ PE7700 er en utgåt modell så regner eg med at den ikkje er å oppdrive når eg skal kjøpe. Så eg lurer derfor på om projektorer som Hitachi PJ-TX300 eller Epson EMP TW700 hadde vert bra valg? det er da ikkje DLP projektorer, men LCD er vel brukende det også?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •