BenQ PB6100 -- gått i over 3000 timer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PB6100 -- gått i over 3000 timer

Heisann. Kjøpte meg en BenQ PB6100 rundt juletider i 2004, og nå har endelig pæra gått over 3000 timer. Jeg har det *noget* trangt økonomisk om dagen, så jeg vil helst ikke kjøpe en ny pære før i sommer en gang. Spørsmålet er: Hva kan egentlig skje? Pæra fungerer fortsatt helt optimalt. Den er hakket mindre lyssterk enn da jeg kjøpte prosjektøren, men det er ingenting galt med den ellers.

Siden den har gått så lenge kan den vel teknisk sett stanse når som helst nå, men er dette på noen måte farlig? Kan jeg skade prosjektøren eller noe som helst ved å bare la pære være i bruk til den stanser av seg selv? Jeg har nullstilt pæretida igjen, og jeg anslår at prosjektøren har gått i cirka 3010 timer.

Alle råd og vink tas i mot med takk.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt om en som hadde en Benq der pæren eksploderte. Men ikke la deg lure av skrekkhistorier, bare la den gå til pæren ikke vil mer.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shadar
    Heisann. Kjøpte meg en BenQ PB6100 rundt juletider i 2004, og nå har endelig pæra gått over 3000 timer. Jeg har det *noget* trangt økonomisk om dagen, så jeg vil helst ikke kjøpe en ny pære før i sommer en gang. Spørsmålet er: Hva kan egentlig skje? Pæra fungerer fortsatt helt optimalt. Den er hakket mindre lyssterk enn da jeg kjøpte prosjektøren, men det er ingenting galt med den ellers.

Siden den har gått så lenge kan den vel teknisk sett stanse når som helst nå, men er dette på noen måte farlig? Kan jeg skade prosjektøren eller noe som helst ved å bare la pære være i bruk til den stanser av seg selv? Jeg har nullstilt pæretida igjen, og jeg anslår at prosjektøren har gått i cirka 3010 timer.

Alle råd og vink tas i mot med takk.
    den kan trygt gå til den ryker... ingen fare med det....

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann, 6100 den husker jeg, min første pj

Pæra kan eksplodere og da vil glasssplinter spre seg i hele pj'n og du får den i orden etter dette er noe usikkert. Uansett vil det nok ikke være lønsom for deg å å kjøpe ny pære da W100 er så billig og være en betydelig oppgradering. Bruk den til den tar "kvelden" og kjøp ny/brukt pj, er mitt råd.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, var min første også dette. Du he no vore veldig heldig med pæra allereie, den bruker vel i dei aller fleste tilfelle å gå til lenge før oppgitt makstid. He aldri hatt mine pj'ar så lenge at eg he måtta bytte sjølv, men trur ikkje det er noko fare involvert i å la den stå i til den går nei.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En pære som er gått så lenge eksploderer neppe, men nekter bare å tenne en vakker dag. Du er nok også nede i rundt 30% av pærens opprinnelige lysstyrke med det timetallet.

Forøvrig støtter jeg Biddas anbefaling om ikke å koste på denne projektoren en ny pære.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay? Hva vil dere anbefale? Faktum er at en ny pære koster meg omkring 2500kr, mens en ny prosjektør koster meg omtrent tre ganger så mye. Jeg er foreløpig temmelig fornøyd med ytelsen på denne (jeg kjører x360-en min i 1280x720 skalert ned, for eksempel, og det ser betraktelig bedre ut enn å kjøre 480p) ...

Men hvilken prosjektør vil dere anbefale for en nu viderekommen prosjektørfantast med begrenset budsjett? Det viktigste er at det er VGA og S-VHS-inngang, HDMI er for eksempel helt meningsløst da jeg ikke har planer om å kjøpe meg noen PS3 før tidligst 2008 og jeg absolutt ikke har tenkt å bytte ut x360-en min med noen Elite enda. Alle nestegenerasjonskonsollene har VGA-ut tilgjengelig (og det er vel så bra som komponent, er det ikke?) uansett. Som dere sikkert skjønner bruker jeg først og fremst prosjektøren til å spille spill på.

Takk for svar også! Veldig beroligende å høre at jeg ikke har så alt for mye å frykte.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både w100 og pe7700 er vel mogleg å få tak i rundt 5-7k. Om du er villig til å handle brukt kan ein jo også finne mykje bra der.

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shadar
    .......... HDMI er for eksempel helt meningsløst da jeg ikke har planer om å kjøpe meg noen PS3 før tidligst 2008 og jeg absolutt ikke har tenkt å bytte ut x360-en min med noen Elite enda.......
    Problemet løst: 6100 holder ut til 2008 og du kjøper ny spiller og pj

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •