Offisiell tråd Sony VPL-AW15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 117
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd Sony VPL-AW15

ProjectorCentral News - Mar 28 2007 - Sony Launches VPL-AW15 & VPL-AW10 Home Theater Projectors

Kan jo absolutt bli en killer i budsjettklassen. Antatt release er i Juni.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, da ble det slik som noen trodde at hs60 ble oppdatert før 1080p sxrd modellene. Dette må da være de siste 720p modellene som kommer fra Sony.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p24 det er vel ikke mange andre i prisklassen som klarer dette?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Spennende nytt for en som enda ikke har kjøpt PJ (trodde det ble en Epson tw-700, men...).

Sakest følgende fra pressemeldingen:

"Both projectors feature a HDMI input supporting 1080/24p, which is downscaled to native 720p and displayed at a native multiple of 24 for realistic cinema style motion reproduction"

Uten å være noen ekspert, betyr vel det at dette er en 720p PJ til tross for for at den støtter input med 1080p/24. Hvis jeg har forstått dette korrekt, tar den imot 1080p/24, men nedskalerer dette til 720p, ergo en ny serie 720p Pj fra Sony ????

\CinemaRookie nå med SVS SBS-01 System med PB12-NSD

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt cinema :-D

Edit:

Link til info:

Sony Bravia VPL-AW15 & VPL-AW10 : two 24p HD Ready projectors under 1,000$

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm2

Det var bra :-)

Har du noen teori om hva som er hensikten med dette? Støtte den høyeste oppløsningen med den høyeste bildefrekvensen inn for så å nedskalere til 720p - det blir jo egentlig en 1080p med 720p egenskaper. Kan vel hende sluttsignalet alikevel blir bedre da det sannsynligvis er mer fordelaktig å nedskalere enn å oppskalere. Hvis disse pj'ene hadde støttet 1080p/24, ville de jo vært de reneste prisbombene i forhold til dagens prisnivå.

Som mitt nickname indikerer; jeg er er en fersking i denne sammenheng som kun forsøker å henge med på de som beveger seg på markedet. Tror kanskje jeg holder meg til planen med Epson TW700 alikevel og satser på et Euroscreen Diplomat Greyline lerret (lyst rom og LCD). Artig a Sony også kommer med greyline lerret som en del av tilleggstilbudet for sine nye pj.

\CinemaRookie - Fortsatt ikke helt på nett ift.egenskapene for disse pj'ene

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorer støtter en hel masse oppløsninger som ikke samsvarer med projektorens native oppløsning. Hvis ikke hadde de blitt vanskelige å bruke uten ekstern bildeprosessor.
    Alle dagens hjemmekinoprojektorer støtter 1920x1080 oppløsning også, det spesielle med Sonyene er at de (på inngangen) støtter 1080 24fps (24 bilder per sekund), som tilsvarer den oppdateringshastigheten alt film-materiale er produsert i. Projektoren skalerer dette ned til 1280x720 (fortsatt 24fps), og en kan altså nyte film uten hakking i panoreringer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren skalerer dette ned til 1280x720 (fortsatt 24fps), og en kan altså nyte film uten hakking i panoreringer.
    Må bare legge til at 24fps kildemateriale uansett hakker litt. Da naturligvis ikke på grunn av projektoren, men fordi 24fps er for lavt i utgangspunktet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Direkte konkurenter til disse Sony'ene må vel være Benq 8720 , og evt projectiondesign M20 (men denne til dobbel pris)?

Virker som det hardner til i 720P klassen. Ser ut som det blir hvertfall to arenaer med 720 og 1080. Mens 720 har en glidende overgang fra de rimeligste til de beste virker det på meg som 1080 har delt seg mer i to med high end= høy pris, og det stroe flertallet rundt 25 til 35K.

Spørsmålet er jo om de beste av 720 kan være så gode på HD samtidig som de er best på det mest vanlige formatet DVD (SD) at de utsetter behovet for 1080.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    behovet for 1080 projektor er mer styrt av forholdet sitteavstand/lerretsstrørrelse etter min mening. Sitter en ikke tett på et stort lerret er det vanskelig å se forskjell, noe Homecinema og jeg erfarte når vi kjørte 8720 opp mot W9000 (identiske projektorer, hvis en ser bort i fra bildeprikken).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    behovet for 1080 projektor er mer styrt av forholdet sitteavstand/lerretsstrørrelse etter min mening. Sitter en ikke tett på et stort lerret er det vanskelig å se forskjell, noe Homecinema og jeg erfarte når vi kjørte 8720 opp mot W9000 (identiske projektorer, hvis en ser bort i fra bildeprikken).
    Vil du si det også gjelder i vesentlig grad for SD matriale eller er det ganske likt for både HD og SD.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm

Veldig enig. Må sitte ca 2 meter unna mitt 120" CIH lerret for å virkelig få den ultimate HD opplevelsen. Under disse forholdene er det absolutt verdt å ha 1080p projektor da;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Vil du si det også gjelder i vesentlig grad for SD matriale eller er det ganske likt for både HD og SD.
    Det gjelder først og fremst på HD-materiale. Er kilden SD vinner en svært lite på å bruke en 1080-projektor, annet enn at 1080-projektorene i gjennomsnitt har noe bedre bildeprosessering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mye bra her

Som brukernavnet tilsier er jeg en rookie i denne sammenheng. Jeg etablerer min første hjemmekino i forbindelse med at vi innreder kjellerstue (ferdig høsten 2007). Et spørsmål som dukket opp etter å ha lest de siste innleggene i denne tråden, er om jeg har tenkt riktig ift.at jeg prioriterer en reciever med god bildebehandling og som støtter oppskalering... Jeg har som sagt vurdert Epson tw700 lenge nå mye pga.positiv omtale og stor fleksibilitet. Jeg har da tenkt å kjøre hdmi mellom reciever og pj. Er dette en dårlig ide? Burde jeg heller kjøre hdmi direkte fra dvd (eller ps3) til pj for å få optimalt 720p bilde? Det er nok mest sannsynlig med sd materiale fra dvd i første omgang og da har jeg tenkt at oppskalering må være en fordel. Vurderer da Sony da-5200es, Yamaha rx-2700 eller Denon 3806 som aktuelle recievere. SVS system med PB12 vil forøvrig utgjøre lydoppsettet (anskaffet).

For mitt vedkommende vil jeg få en sitteavstand på 3,5 - 4,5 m med pj sentrert på lerret (unngå bruk av horisontal linseforskyvning) og plassert ca. 3,4m fra lerret. Har tenkt å benytter et Euroscreen Diplomat Greyline lerret på 200 cm (effektiv bredde 190 cm, har maks 210 cm totalbredde grunnet drager i tak).

Den nye serien pj fra Sony fanget min interesse da presseomtalen sa at de støttet 1080p/24, men det er jo fortsatt snakk om 720p så da blir det ev.andre kritierier som må legges til grunn for å skille disse fra Epson tw-700.

\CinemaRookie - hjemmekino er gøy, men spørsmålene mange

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du får utstyret på plass, så prøver du å kjøre DVD-materialet i 576p og 720p. Bruk den oppløsningen som fungerer best. Det er svært enkelt egentlig. Har projektoren den beste scaleren er 576p det beste valget, har derimot DVD-spilleren den beste scaleren, får du best bilde ved å overføre 720p.

Hvor gode disse nye Sony projektorene er, gjenstår å se. Det er vel ikke veldig lenge før det dukker opp et testeksemplar.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker

Flott Gorm, følger dette rådet og denne tråden videre i forhold til test av de nye pj'eme fra Sony. Starter en annen tråd for å få innspill ift.recievervalget

\CinemaRookie, "the search continues"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyfrekvent pipelyd

Fikk min AW10 i går. Til min store irritasjon har projektoren en fremtredende pipelyd når lampen kjører i spare-modus. Pipelyden forsvinner når jeg øker lysstyrken på lampen, men da øker også støyen fra kjøleviften selvfølgelig :-(

Er den noen andre som har lignende erfaringer?

Dette er ihvertfall grunnlag for reklamasjon/retur for min del.

mvh
    Taurus

Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Review av Sony VPL-AW15

Review på AW15 fra projectorreviews.com

Sony VPL-AW15 Image Quality Projector Review - Image Quality

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony VPL-AW15 VGA-inn med grønnskjær

Har for noen timer siden satt opp min nye projektor på sin faste plass. Den erstatter en Infocus X1 med komponent ut fra DVD, men det har jo ikke X1 inn så jeg har laget en komponent til VGA kabel. Men når jeg kobler denne til min nye Sony blir bildet 70% grønt. Har den noen andre farger på pinnene på VGA inngangen eller har dette noe med PAL/NTSC å gjøre?

Noen som vet?

Å gud hvor deilig og stille denne nye boksen er. Fantastisk deilig!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt inngang A (VGA inngangen) til komponent i setup menyen? Hvis du allerede har gjort det, er det feil på kabelen din.

Joda, den er svært stillegående i "low" modus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •