Offisiell tråd Sony VPL-AW15 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 117
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Blir sikkert konge, TW700 var mitt alternativ også. Men ser nå at VPL-AW10 selges for kr 6.000,- Det er jo sinsykt mye for pengene, den er jo nesten identisk med AW15 bortsett fra kontrasten da.
    Det er ikke sant, for AW10 mangler også lens-shift, noe som kan være ganske vesentlig i forhold til plassering.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det har du selvfølgelig rett i. Jeg overså det i farta.

EDIT: Dette er en teknisk tråd.

Newcomer SonOfNorway sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Format 16:9 & 4:3

Mulig et dumt spmops: men kan du velge mellom 16:9 og 4:3 på denne projektoren ? Ser at tw700 har denne muligheten.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig et dumt spm men kan du velge mellom 16:9 og 4:3 på denne projektoren ? Ser at tw700 har denne muligheten.
    Projektoren er native 16:9, men kan vise 4:3 uten problemer. Det vil si at du får sorte kanter på hver side av 4:3 bildet.

Newcomer Golfo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ut et par bilder og screenshots (litt ustødig fotograf) av denne med det medfølgende DynaClear-lerretet på hjemmekino-profilen min, klikk på linken under.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret - igjen...

Hei, mitt første innlegg på forumet.

Er i ferd med å sette opp en hjemmekinoløsning i kjellerstua vår. Har falt ned på AW15 som projektor, men er usikker på valg av lerret. Har søkt gjennom tråden her, men syns ikke det kommer klart frem om jeg bør velge hvitt eller grått lerret. Stua har nokså lyse vegger og tak, men det er som sagt i en kjeller og lys utenfra kan blendes helt. Ser i testen i Hjemmekino at det anbefales hvitt lerret, men det krever vel kanskje at det er mørke vegger i rommet? Tenker meg et 2m lerret.

Kommer til å se på film med så mørkt rom som mulig, mens det også er aktuelt å se på fotball og å spille playstation med litt lys påslått i rommet.

Roger

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen på forumet

Du kan velge både hvitt og grått lerret. Velger du grått får du bedre sortnivå og velger du hvitt får du mer trykk i bildet, for å si det enkelt.
    Ut i fra hva du beskriver ville jeg valgt et hvitt eller lyst grått lerret (det finnes mange grånyanser).
    Finn deg en stor plate og mal halvparten hvit og halvparten grå projiser på denne platen og se litt av den typen film/spill matriale du kommer til å benytte under de forskjellige lysforholdene som er aktuelle. Da vi du kunne se hva du foretrekker.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Blir litt nervøs når jeg ser at i alle tester av Sony'en klages det på lysstyrken. Vil det være et problem i praksis i kjelleren min, selv med hvitt lerret (Lyse vegger og tak)? Det beste er jo som du sier å teste, men hjemlån av prosjektorer er ikke lett å få til...

Er jeg kanskje bedre tjent med å se på mer lyssterke alternativer og grått lerret?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...sammenlignet med lyskanonen Epson TW-700 er den nok ikke like lyssterk, men i en normalt dempet kjellerstue har den mer enn nok guffe til å gi gode bilder både med grått og hvitt lerret... Jeg hadde uansett stilt TW-700en ned til AW15-nivå, men så er jeg ikke like opptatt av masse lys som mange andre. Derfor; har du ønske om et veldig lyst bilde (som jo alltid går på bekostning av sortnivå for øvrig) bør du nok heller vurdere TW-700.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, var litt redd for å dumme meg ut med Sony AW15 og hvitt lerret (Har fått et godt tilbud på dette: Wiktors - Fantasy Electric ) i min kjeller, men da høres det ut som om det går greitt.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min AW15 selv i i økonomi modus (lav lysstyrke) gir ett helt greit bilde mot et Adeo grått lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det kjøp av AW15 med 92" Dreamscreen Dynagrey (veldig lysegrått) nedtrekkslerret samt høyttalere (XTZ 80 5.1), reciever (Yamaha RX-V861) og DVD-spiller (Yamaha det også). Syns jeg fikk mye for ca. kr. 20.000,- totalt.

Da er det bare å bli ferdig med kjellerstua slik at jeg får tatt herligheten i bruk.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Roger, Dette blir konge.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå gått til anskaffelse av en aw15 selv. Fikk den i går, så det har ikke blitt så veldig mye testing enda. Kjører komponentkabel fra dvd spiller. Har testet litt med standard Cinema instilling og pæren low modus.

Så lang må jeg si jeg imponert over bildekvaliteten for en projektor i denne prisklassen, og med standard instillinger. Har et ganske lite rom, akkurat nå er kasteavstand ca 2 meter, og jeg har et bilde som er 150 cm bredt (Den skal etterhvert monteres i tak, da vil kasteavtand bli litt lengre). Sitter ca 3 meter fra lerret.

Fordet første hører jeg ingen ting til den, hverken i "low", eller "high" modus, men faktisk (så vidt jeg har testet så langt) så i mitt rom foretrekker jeg pæren i "low", da jeg syntes dette gir best gråtoner. Med pæren i "high" syntes jeg det blir litt for mye lys, og skygger forsvinner litt. Dette altså med 2m kasteavstand. Nå skal det sies at jeg har mulighet for å gjøre rommet mitt nesten helt mørkt.

Kjørte åpningsscenen til Star Wars episode 3. Her syntes jeg den gav en imponerende fargegjengivelse, syntes og at det funket meget bra med kombinasjonen av den mørke bakgrunnen og de sterke fargene og lyset i ekspolosjonene. Personene i bilde syntes jeg også så nokså naturtro ut, spesielt i ansiktet, tenker da på gjengivelsen i ansikstfargen. Etterhvert som filmen nærmet seg byen, syntes jeg og at det var fargegjengivelsen som imponerte meg mest.

Hvis det var noe jeg savnet, var det kanskje litt litt mer skarphet i bilde (men dette er nesten bagateller). Men som sakt jeg kjørte bare standard instillinger, så dette regner jeg med kommer seg med litt mer testing og tuning.

Var i utgangspunktet en smule skeptisk da jeg kjøpte denne, tenkte litt på hva en projektor i denne prisklassen klarer å levere, men må si at foreløping har all min skepsis vært grunnløs....gleder meg til timevis med filmtitting fremover med den nye projektoren, ikke minst da den er helt "søvnløs" med tanke på støy.

(btw, den forrige projektoren jeg hadde var en Benq PE7800)

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet om at det er stor forskjell å kjøre hdmi, i forhold til component.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var veldig stor forskjell hos meg. Metaforen med det skitne vinduet kan trekkes frem igjen. Med Hdmi ble det klart og nyvasket.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Vet ikke om det er greit å stille mer spørsmål her, men jeg prøver..
    Jeg har også bestilt meg denne projektoren, sammen med et 92" lerret med gain på 1.0.
    Vil dette gi for mørke bilder i en kinostue med normalt lyse vegger og mørkt tak?
    Har bestilt lystette gardiner på de STOOORE vinduene mine, men jeg har jo en tilstøtende stue som er en halv etage over denne kinostuen..

Selve kinostuen er på 40m2.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    selvfølgelig er det greit på stille spørsmål her. Hvordan skulle vi som elsker å dele vår erfaring med andre ellers få gjort det :-)

Vel her er mitt svar:
    Du må huske på at AW15 i utgangspunktet er en ganske lyssterk projector med hele 1300 ANSI Lumen. Dette er mer en mange andre projectorer har.

Du vil ikke ha noe problem med lysstyrken på denne. Jeg ser ofte på den med lys på i rommet og projectoren på sparemodus. Jeg har også grått lerret.

Det blir selvfølgelig bedre med helt mørkt rom men bilde er altså helt greit.

Så slapp av du kan kose deg med et strålende bilde uansett.

Til slutt et tips, Hvis du leserer denne tråden, inklusive de linker som er oppgitt, nøye vil du få svar på de fleste andre ting du måtte lure på vedr denne projectoren.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare få gi min lite objektive mening her i denne tråden..

Jeg har riktignok ikke så stor erfaring med hjemmekino, og hadde ikke de helt store forventningene når jeg i kveld monterte opp lerett og projektor i taket..
    DETTE BLE HELT PERVERST!!!
    Skal prøve å få lokka hit søstra mi med speilrefleks-kamera og ta litt bilder..
    Og jeg hører ikke projektoren går uten at jeg må ta å slå av all lyd på det som projektoren evt skal vise, og projektoren henger rett over hodet på meg.

Så til dere som er i tvil, det er ingen grunn til å tvile.. <3

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der kan du se, det var det jeg sa. Dette måtte bare bli bra :-)

Veldig hyggelig at du ble fornøyd. Kjempefint hvis du får til noen bilder etterhvert.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •