Offisiell tråd Sony VPL-AW15 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 117
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kom gjerne med en tilbakemeldig på hvordan det fungerte. :-D
    Jeg tror nok, som du sier. At det er forskjell fra utstyr til utstyr. Etter min smak ble ditt første forslag fortsatt for rødt og med en dreining av fargene jeg ikke helt er vant med. Nå har ikke jeg noe annet måleutstyr enn mine egne øyne. Men de har nå 30 års erfaring på hva de liker, så får målinger være målinger.
    Det siste forslaget ditt har jeg imidlertid beholdt, her synes jeg rødt ble mer naturlig. Men om jeg henter mye ved hjelp av dette kontra de originale innstillingene er jeg neimen ikke sikker på. Synes nå color temp medium også er ganske bra. Men så langt er ditt forslag det som blir værende en stund. Synes slike innstillinger har mye med vane å gjøre, så jeg skal gi det mer tid og noen filmer til. Kan jo være filmen(The Hills Have Eyes) jeg brukte som referanse også er skrudd , også fargemessig.

Takker ellers for hjelpen. Sånne som deg er virkelig en ressurs for oss andre.
    mvh TomTomTo

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bekrefter bare årsaken til at jeg normalt ikke legger ut slike data. De små individuelle forskjellene fra lampe til lampe (UHP) gir relativt store utslag i projektorens fargetemperatur. Dette er jo grunnen til at de mest seriøse produsentene (hørte jeg noen si projectiondesign?) fargekalibrerer hver enhet som forlater "rullebåndet". Dette for å korrigere forskjellene fra lampe til lampe, samt de mikroskopiske forskjellene i optikk og engine.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar det er andre variabler som spiller inn også? Kabler/DVD-spiller/rom(lys)/lerret osv.? Variasjonen i pæren/projektoren blir vel en liten del av hele dette puslespillet, eller?

Det siste forslaget ditt står likevel som nyttig for meg, så jeg synes ikke det er uinteressant med slike opplysninger. Det er fortsatt den innstillingen jeg har tenkt å bruke en stund.

takk igjen for raske svar.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar det er andre variabler som spiller inn også? Kabler/DVD-spiller/rom(lys)/lerret osv.? Variasjonen i pæren/projektoren blir vel en liten del av hele dette puslespillet, eller?
    Dersom en benytter digital bildeoverføring betyr kablen ingenting, gitt at en får bilde Avspillerne varierer, men så lenge man holder seg til HDMI, bør forskjellene være små.
    Den individuelle forskjellen mellom projektorene vil vansligvis gi størst utslag. Som Gorm sier, er det derfor det er poengløst å benytte settinger andre har kommet frem til. Man kan like gjerne forandre verdiene vilkårlig, selv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret størrelse

Hei
    Vurderer også denne.
    Åssen Lerret størrelse bruker dere?
    Og hva er det største anbefalte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GORM anbefaler 2X lerrets bredden , altså må du se hvor langdt det er mellom der du sitter og lerrete , altså er det 4 metter kan du ha et lerret på max 2 meter . Jeg leverte min til bake på grun av at jeg satt for nert, 230 cm lerret og 360 cm fra

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simensi
    GORM anbefaler 2X lerrets bredden , altså må du se hvor langdt det er mellom der du sitter og lerrete , altså er det 4 metter kan du ha et lerret på max 2 meter . Jeg leverte min til bake på grun av at jeg satt for nert, 230 cm lerret og 360 cm fra
    Takker, greit å ha med i beregningen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og merk at det er MINIMUM avstand. Sony panelene har litt lavere fyllingsgrad, i tillegg til at rasteret er mye mørkere enn det fremstår på Epson panelene (i alle andre LCD-projektorer).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det nødvendig med samme avstand som jeg hadde på min Infocus X1. Så akkurat her bør man passe på litt. Trodde egentlig screendor var eliminert på LCD'er nå for tiden, men jeg hadde heldigvis flaks at det ikke blir plagsomt hos meg.
    Er screendor mer fremtredende på HDMI kontra komponent? De sammenlikningene jeg har gjort tidligere har fremhevet kontraster/sharpness via HDMI og tilsvarende lettere å se slike feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål til Gorm

...og merk at det er MINIMUM avstand. Sony panelene har litt lavere fyllingsgrad, i tillegg til at rasteret er mye mørkere enn det fremstår på Epson panelene (i alle andre LCD-projektorer).
    Gitt følgende forutsetninger:

-4,5 m avstand til lerret
    -190 cm lerretsbredde
    -Euroscreen Diplomat Gray Line duk (gain 0,8)
    -lyse vegger (Latte->waf)
    -god lyskontroll (blendbare kjellervinduer, xcomfort dimming)

OG det du sier i anmeldelse/test av awp-15 i siste nummer av Hjemmekino (hvit duk)

HVA ville du valgt - Epson TW-700 eller Sony AWP-15?

TW-700 er mer lyssterk, men støyer en del mer enn AWP-15 og dette er viktig for meg da pj kommer til å henge rett over sitteposisjonen.

Øvrig utstyr; Yamaha rx-1800 + dvd-s1700/1800 + SVS som i signaturen

Alle innspill mottas med stor og ærbødig takknemlighet :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis støy er en viktig faktor så tenk på dette; TW700 støyer mindre i "film-modus" (lav lampespenning), enn det AW15 gjør med full lampespenning. Med grått lerret regner jeg med at du vil foretrekke "full gass" fra Sony'en, mens TW700 høyst sannsynlig kan rusle på tomgang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis støy er en viktig faktor så tenk på dette; TW700 støyer mindre i "film-modus" (lav lampespenning), enn det AW15 gjør med full lampespenning. Med grått lerret regner jeg med at du vil foretrekke "full gass" fra Sony'en, mens TW700 høyst sannsynlig kan rusle på tomgang.
    Takk for raskt svar. Fritt tolket betyr det at du mener tw-700 ikke nødvendigvis trenger å støye så mye som fryktet.

Det er selvfølgelig helhet og funksjonalitet som teller, men siden jeg ikke skal ha en "mørk hule" i form av en dedikert hjemmekino og ikke minst at dette er mitt første hjemmekinoprosjekt, kan det hende jeg er litt for opptatt av enkeltfaktorer slik som støy. Men jeg er fortsatt av den oppfatning at en støyende pj kan ødelegge mye av filmopplevelsen spesielt da den blir hengende rett over sitteposisjonen. Alle omtaler av tw-700 trekker frem støy som en av de få negative sidene.

Ufattelig vanskelig dette her; jeg får vel kanskje vurdere å teste begge modellene i sitt rette element før den endelige beslutningen blir tatt. Bakgrunnen for grått lerret (kanskje rart å velge lerret før pj) er at det er veldig lyse vegger i rommet og at det uansett blir lcd-teknologi for mitt vedkommende, og ut fra de anbeaflinger jeg har fått og lest, vil et grått lerret passe bra i det aktuelle rommet.

Stusser jo også over at Sony bundle har en enda gråere duk enn det jeg har valg, mens du helt klart anbefaler hvit duk for denne...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    duken den bundles med er en høy-reflektiv duk. Den har en gain på 2.1, altså nesten det tredobbelte av ditt euroscreen lerret. Se bildet i artikkelen, der har jeg satt downlights på full styrke, pluss at jeg har satt inn tre arbeidslamper på 500 watt i rommet. Likevel er det skikkelig punch i bildet! I et mørkt rom er dette lerretet selvsagt ikke å anbefale.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikkert feil tråd, men

duken den bundles med er en høy-reflektiv duk. Den har en gain på 2.1, altså nesten det tredobbelte av ditt euroscreen lerret. Se bildet i artikkelen, der har jeg satt downlights på full styrke, pluss at jeg har satt inn tre arbeidslamper på 500 watt i rommet. Likevel er det skikkelig punch i bildet! I et mørkt rom er dette lerretet selvsagt ikke å anbefale.
    jeg valgte Epson - hovedsaklig som en kombinasjon av testomtale (bl.a.Gorm) og det faktum at den skal operere i lyse omgivelser (men med god lyskontroll) og at et grått lerret allerede var innkjøpt. Ellers er min hjemmekino endelig komplett mtp.utstyr (ref.signatur), men enda ikke operativ (noen timer igjen med listing og el-arbeid).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon som deg, dvs. valget står mellom Sony eller Epsons TW700. Dersom vi ser vekk fra alle parametre med unntak av bildekvalitet ved HD avspilling, hvilken prosjektor gir da det best bilde? Hvor mye har 24fps å si i denne sammenhengen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Jeg er i samme situasjon som deg, dvs. valget står mellom Sony eller Epsons TW700. Dersom vi ser vekk fra alle parametre med unntak av bildekvalitet ved HD avspilling, hvilken prosjektor gir da det best bilde? Hvor mye har 24fps å si i denne sammenhengen?
    Dette svaret er skrevet på Qtek (ferierer i utlandet). vanskelig å si om akkurat denne forskjellen har STOR betydning-mener dette er diskutert tidlig i denne tråden. hvis det har noen betydning,handler det i så fall om at du ikke får noe kvalitetstap fra kilden siden kilden sender det maksimale antall fps til pj,og pj vil ta i mot akkurat det samme antall fps. ingen korrigering altså forutsatt at reciever ikke gjør noe med signalet. slik jeg ser det må også dvd-spiller sende ut 24 fps.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Jeg var i samme situasjon som dere men valgte til slutt Epson. Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med resultatet så langt. 24fps tror jeg er en salgsgimmick mer enn noe annet. Hvor bra bildet blir avhenger av så mye annet at 24fps blir helt ubetydelig. Dessuten har jeg lest flere steder at lerretet helst bør være under 100 tommer med Sony'n, og da blir jo litt av moroa borte, ihvert fall for min del.

Jeg så nylig filmen Babel på DVD og synes bildet var nydelig, ikke minst fra de marokkanske fjellene. Samtidig synes jeg det var svært imponerende hvordan PJ'en taklet diskotekscene i Japan, men sterke farger og raske forandringer mellom lyse og mørke bilder.

Når det gjelder støy, synes jeg ikke dette er noe problem på Epson. I kinomodus er den i utgangspunktet lav, og når man først ser på film, blir man så sugd inn av historien, bildet og lydsporet at man helt glemmer viftestøyen. Hjernen har en fantastisk evne til å blokkere ut det som ikke trengs.

Har ennå ikke testet PJ'en mot en HD kilde, men etter hva jeg har hørt fra andre, blir det meget bra. Så jeg gleder meg til å anskaffe meg en BD-spiller en gang i fremtiden.

Mitt råd er klart; gå for Epson.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bestilte jeg meg en Epson TW-700 etter mye påvirkning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Sony AW-15

Må innrømme jeg ikke helt kjenner meg igjen i beskrivelsen av AW-15. Jeg har hatt den en stund nå og har lang erfaring med projektorer. Dette er nemlig nummer 5 og er helt klart den beste jeg har hatt så langt. Inntil i går hadde jeg et hvitt lerret på 2,13m bredde og var rimelig godt fornøyd med resultatet men siden jeg ikke har full kontroll på lyset så bestemte jeg meg for å kjøpe et grått Grandview Cyber motorisert lerret på 2,34m bredde. Sitteavstanden er ca. 4,5m og jeg som har vært fullstendig allergisk mot screendoor tidligere kan ikke si jeg plages av det nå. Jeg opplever nå et bilde som tar pusten fra meg og spesielt når jeg forer den med HD materiale fra en Sony BDP-S300 og Blu-Ray plater.

Det jeg reagerer aller mest på er merknadene om støyen fra projektoren. Min er så tyst at den ikke er hørbar. Og det er ikke fordi jeg har dårlig hørsel! Alle som har vært hjemme hos meg og opplevd den på nært hold er svært imponert av både bilde og mangelen på støy.

Jeg vil opplyse om at jeg jobber i Sony butikken i Løkkeveien i Stavanger Satelitt 1 og mange vil nok oppfatte meg da som inhabil. Jeg vil allikevel påstå at siden jeg har jobbet snart 20 år i Hi-Fi bransjen så har jeg vært bort i mye av det som rører seg på markedet. Min forrige projektor var f.eks. en Benq PE 7800 og da jobbet jeg også der jeg er nå. Hjemme velger jeg det som jeg synes er best uansett merke. Har f.eks. en DVD-696 fra Pioneer, så alt er ikke Sony. Vil også si at jeg skriver som privatperson og ikke som ansatt. På forhånd takk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg i at støy er ikkeeksisterende så lenge projektoren kjøres i "økonomi-modus". At den produserer fantastisk bilder er det heller ingen tvil om. Det jeg syns er rart er at du har gått fra DLP til denne, og oppfatter en bedring i forhold til screendoor? Da kan jeg ikke konkludere annerledes enn at projektoren din er ute av fokus?
    At 7800 har mer synlig pikselstruktur, med sin lavere oppløsning, det skjønner jeg. Men den har fortsatt mindre synlig raster enn det AW15 har. Hadde du sammenliknet AW15 med en 720-oppløst DLP, ville du nok kjent deg igjen i beskrivelsen.
    Jeg må igjen poengtere; etter min mening er AW15 er noe av det bedre en kan skaffe seg på LCD-projektor fronten, men en bør altså ha en sitteavstand på minimum 2x lerretsbredden. Mulig andre er mindre følsomme for screendoor enn det jeg er, men anbefalingen min kommer på bakgrunn av sammenlikning mot de andre projektorene i dagens marked.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •