Offisiell tråd Sony VPL-AW15 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 117
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den erstatter en Infocus X1 med komponent ut fra DVD, men det har jo ikke X1 inn så jeg har laget en komponent til VGA kabel. Men når jeg kobler denne til min nye Sony blir bildet 70% grønt. Har den noen andre farger på pinnene på VGA inngangen eller har dette noe med PAL/NTSC å gjøre?
    Din nye Sony projektor støtter neppe komponentvideo inn på VGA inngangen. Det er nok også grunnen til det grønne bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere som har merket noe til høyfrekvent piping i "low-mode" slik jeg har opplevd på min VPL-AW10 (nevnt tidligere her på forumet) ?

Jeg har nå fått den tilbake fra Infocare. De har byttet noen deler på den, jeg synes fremdeles at den piper såpass at det er sjenerende.

mvh
    Taurus

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Din nye Sony projektor støtter neppe komponentvideo inn på VGA inngangen. Det er nok også grunnen til det grønne bildet.
    Joda, det gjør den. Men det må defineres i menyen (slik jeg henviste til).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taurus
    Noen av dere som har merket noe til høyfrekvent piping i "low-mode" slik jeg har opplevd på min VPL-AW10 (nevnt tidligere her på forumet) ?

Jeg har nå fått den tilbake fra Infocare. De har byttet noen deler på den, jeg synes fremdeles at den piper såpass at det er sjenerende.

mvh
    Taurus
    Det er ikke noe høyfrekvent støy fra den AW15 jeg tester nå i hvert fall.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raske svar og takk til Gorm. Det virket! Nå har jeg svart/hvitt og flotte farger.

Når det gjelder støy. Ja, hvis du er ekstra følsom vil jeg kanskje si at viftestøyen er noe høyfrekvent, men det er ikke noe jeg plages av. Men hadde det vært tilsvarende lyd i viften i bilen hadde jeg klaget, så jeg skjønner hva du mener. Men for prosjektor å være synes jeg dette var veldig bra.

Gorm: Har du noen tips til kalibrering? Noen umiddelbare ting jeg bør tenke på?
    Jeg så at det finnes et ekstra linsefilter(cine4home.de) som kan bringe projektoren til nye høyder. Har du prøvd slike?

Takk igjen, mvh TomTomTo

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filteret til Cine4home får du ikke kjøpt løst vel? Tror de kun selges som en del av full kalibrering. Det vil si at projen må til tyskland.
    Fordelen med filteret er at du kan bruke full effekt fra pæren og samtidig beholde en strøken D65 kalibrering. I tillegg bedres sortnivået, slik at kontrasten med "full pupp" på lampen tilsvarer det en vanligvis bare oppnår i "low modus". Dersom du stort sett bruker projektoren med lav spenning på pæren er det neppe spesielt mye å hente.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det gjør den. Men det må defineres i menyen (slik jeg henviste til).
    Ikke verst Bra det løste seg da.

Når det gjelder Cine4home sine flter, er det mange som har prøvd å kjøpe de separat. Dessverre selges de som Gorm sier, kun sammen med Cine4home's kalibreringspakke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er intrykket av AW15 så langt?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er ikke noe høyfrekvent støy fra den AW15 jeg tester nå i hvert fall.
    Har fulgt med i en annen tråd hvor AW15 var temaet, men ser at du nå har en en på test. Kan du komme med noen umiddelbare inntrykk av denne PJ'en?

Det begynner å dra seg til i kjelleren og jeg regner med at resterede utstyr inkl.PJ blir kjøpt inn ila.august/september så dette er høyinteressant for mitt valg (vs Epson TW-700 spesielt siden Sony'en ser ut til å støye betraktelig mindre og det blir viktig for meg da PJ vil henge over sitteposisjonen).

Pft

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsteinntrykket er veldig bra. Projektoren har bedre kontrast og sortnivå enn sine artsfrender basert på Epson paneler. Det eneste ankepunktet er egentlig screendoor. Rasteret er nesten helt sort, og derfor er det lett synlig i alle lyse objekter. Jeg vil si det sånn; skal du sitte tett på et stort lerret finnes det bedre løsninger. Har du derimot planer om moderat stort lerret finner du nok ingen bedre LCD baserte alternativ. Minimum sitteavstand til lerret bør være 2x lerretsbredden. Har du mindre avstand enn dette er nok TW700 et bedre valg.
    Sortnivået i økonomimodus er unikt bra til LCD å være, men jeg foretrekker å kjøre med med full styrke på pæren da dette gir noe bedre "farge-punch", og mer realistiske dagslys scener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Førsteinntrykket er veldig bra. Projektoren har bedre kontrast og sortnivå enn sine artsfrender basert på Epson paneler. Det eneste ankepunktet er egentlig screendoor. Rasteret er nesten helt sort, og derfor er det lett synlig i alle lyse objekter. Jeg vil si det sånn; skal du sitte tett på et stort lerret finnes det bedre løsninger. Har du derimot planer om moderat stort lerret finner du nok ingen bedre LCD baserte alternativ. Minimum sitteavstand til lerret bør være 2x lerretsbredden. Har du mindre avstand enn dette er nok TW700 et bedre valg.
    Sortnivået i økonomimodus er unikt bra til LCD å være, men jeg foretrekker å kjøre med med full styrke på pæren da dette gir noe bedre "farge-punch", og mer realistiske dagslys scener.
    Er enig med deg med tanke på screendoor. Men oppdaget at det ble mindre tydelig når jeg bruker dynamic setting for bildet(merkelig nok). Antar det er mulig å kalibrere seg frem til lignende resultat uten denne innstillingen også. Prøvde forøvrig å kalibrere min i dag for Component inngangen, men fant fint lite å stille på. Synes kanskje fargenyansene var litt for røde så jeg valgte Color temp: High samt black level adj. High. Ellers var alt av innstillinger fra fabrikk i henhold til DVE's kalibreringsforslag.

Har du noe andre tips Gorm, hvilke innstillinger har du fikset på?

Apropos grønt var dette eneste fargen som ikke matchet i kalibreringen ellers satt rødt og blått helt perfekt fra fabrikk. Fant likevel ikke noen fargeinnstilling som passet bedre likevel.

TomTom

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fargekalibrert enheten, men de verdiene jeg er kommet frem til vil jo kun være korrekt på denne projektoren. Forøvrig var fargetemperaturen i kino-modus litt for lav (ca 5900 kelvin), men etter kalibrering holder den rimelig strøkent 6500 gjennom hele gråskalaen. Eneste avviket er at den heller litt mot blått i de aller mørkeste områdene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du stilt fargetemperaturen, color temp innstilling - High? Eller bruker du noen andre funksjoner? Regner med at du har måleutstyr ettersom du kan kan si fargetemperatur så nøyaktig?

Takk for hjelpen så langt. mvh TomTomTo

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå til colortemp, velg utgangspunkt (high, medium, cinema, user 1/2/3), trykk navigasjon mot høyre. Da får du tilgang til å justere RGB gain og bias.

Projektoren har også RCP justering, det vil si at fargerommet kan justeres korrekt.

Uten måleutstyr bør du selvsagt holde deg unna all fargekalibrering, utenom valg av fargetemperatur.

AW15 har forøvrig nesten identisk meny/justeringsmuligheter som nye VW60
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomTomTo
    Synes kanskje fargenyansene var litt for røde så jeg valgte Color temp: High samt black level adj. High. Ellers var alt av innstillinger fra fabrikk i henhold til DVE's kalibreringsforslag.
    Fargetemp high er veldig høy for hjemmekinobruk, og måler rundt 7900 kelvin (om jeg husker rett). Beste utgangspunkt er cinema, med lampen satt til full effekt. Den er da en aning varm (rødlig), men måler absolutt bedre enn de to andre modusene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå valgt User 3 og holdt meg unna fargetemp High: Men har du dine parametre under bias/gain på de ulike fargene? Kanskje de er bedre enn de predefinerte også hos meg? RCP justeringene holder jeg meg unna uten kalibreringsutstyr.

Ellers må jeg mene at fabrikksinnstillingene holder for oss dødelige. Har ikke mye å klage på egentlig. Men når jeg vet det kan bli (litt) bedre...

Takker igjen for rask og nyttig respons.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket gjennom notatene mine nå, og ser at High har en fargetemp godt over 10.000 kelvin, mens Standard ligger rundt 9000. Standard kan gjerne brukes til TV-titting, selv om den da ideelt burde ligge rundt 7500. Uansett er nok Cinema litt i varmeste laget for TV-sendinger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du dine parametre under bias/gain på de ulike fargene? Kanskje de er bedre enn de predefinerte også hos meg?
    Vanligvis oppgir jeg ikke slike koordinater, for det stemmer svært skjelden fra enhet til enhet. Men du kan jo prøve følgende:

Utgangspunkt: Kino (cinema)

- Alle justeringer i hovedmeny i default bortsett fra farge, som økes til 53.
    - I "kinosvart pluss" menyen setter du iris til "iris 1", og lampekontroll til "høy".
    - Velg fargetemp "bruker 3", og trykk piltast mot høyre.

- Økning (gain): rød -4, grønn -8, blå +9
    - Diagonal (bias): rød -4, grønn -1, blå -1

Dette ga en nesten lineær gråskala med fargetemperatur 6500 kelvin på dette eksemplaret.

Du kan også prøve følgende:
    Økning: rød 0, grønn 0, blå 0
    Diagonal: rød -9, grønn 0(evt +1), blå 0

Sistnevnte korrigerer bare overfokuset på rødt i den mørke enden av gråskalaen, og lar resten tilnærmet være uforandret (trekker ned rødt en smule i resten av gråskalaen også).

Jeg vil igjen påpeke at dette mest sannsynlig ikke fungerer i nærheten av perfekt på din projektor, men det blir opp til deg å bedømme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du burde legge ut dine notater av kalibreringen, Gorm. Kan jo fort være at man får et bedre bilde med dine notater en om amatører som oss skal prøve seg.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du dine parametre under bias/gain på de ulike fargene? Kanskje de er bedre enn de predefinerte også hos meg?
    Kom gjerne med en tilbakemeldig på hvordan det fungerte. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)