Hvilken oppløsning fra PCen? Optoma HD70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oppløsning fra PCen? Optoma HD70

Jeg tror ikke helt jeg skjønner dette... projectoren er jo en 720p projector, og da antok jeg at jeg skal kjøre 1280 x 720 i oppløsning fra pcen. Men da tar skrivebordet mitt mindre plass en det projecterte bildet. Bildet blir mindre på veggen enn det er hvis jeg setter oppløsningen til 1280 x 800. Det funker også å sette enda høyere oppløsning, er det å anbefale?

Newcomer oscarf sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv 1280x1024/85Hz (wide 16:9), dette bør gå fint om du bruker DVI-VGA adapter, det gjør hoss meg. Prosjektoren gjør dette om til 1280x720/85Hz (720p).
    Mulig også 1280x960, men det tilsvarer 4:3 på en vanlig pc-skjerm, derfor bør du gå til hjemmesiden til dem som lagde skjermen din og finne ut hva som er best einet for din skjerm. Se også om du har en auto-knapp på kontrollen til prosjektoren slik at den automatisk kan stille bilde etter hvilken signaler den får på VGA ingangen (hvis du bruker det).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør prøve litt til med 1280x720 da dette vil bli desidert best. Jeg har dessverre ingen erfaring med denne projektoren, men jeg tipper du kanskje må bruke VGA inngangen for å få til 1280x720.

Det er mange her som har HD70, slik at det ganske sikkert kommer endel tips og løsninger etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker HDMI - DVI kabel, og jeg har muligheten til å sette oppløsningen til 1280 x 720 på pcen. Det jeg legger merke til er at den kjører på 60 Hz.

Oscarf: Hva er vitsen med å sette høyere oppløsning hvis projectoren uansett scalerer ned til 720?

Jeg har også hørt at projectoren kan kjøre 1080i selv om den offisielt ikke støtter dette, vil den gjøre det hvis jeg setter oppløsningen over X x 1080?

Newcomer oscarf sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loooogical
    Jeg bruker HDMI - DVI kabel, og jeg har muligheten til å sette oppløsningen til 1280 x 720 på pcen. Det jeg legger merke til er at den kjører på 60 Hz.

Oscarf: Hva er vitsen med å sette høyere oppløsning hvis projectoren uansett scalerer ned til 720?

Jeg har også hørt at projectoren kan kjøre 1080i selv om den offisielt ikke støtter dette, vil den gjøre det hvis jeg setter oppløsningen over X x 1080?
    Nå vet ikke jeg åssen skjermkort og skjerm du har! Men i mitt tilfelle så er det slik at hvis jeg setter min til 1280x720 60/85Hz så blir ikke bildet rektig på skjermen, men rektig på prosjektoren. Da må jeg inn å stillepå pc-skjermen, men alikevel blir ikke bildet 100% rektig, derfor velger jeg 1280x1024. Da blir det rektig begge stedene. Hva er vitsen med å sette høyere oppløsning! Muligens prosjektoren takkler det signalet bedre! Er ikke helt sikker, men det hjelper her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet mitt har mulighet til å sende ut signal i full-hd (1080p) men dette antar jeg projectoren ikke klarer. Hvordan justerer jeg om skjermkortet skal sende signalet i 1080p eller 1080i?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra PC er det alltid p som blir sendt, ikkje i.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. For jeg har hørt rykter om at projectoren klarer å kjøre 1080i helt greit, men vil projectoren gjøre om signalet til 1080i, eller lar deg seg rett og slett ikke gjøre å kjøre høyere oppløsning enn 720p da?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør 1280x720, det skal fungere. Det er ingenting å spare på å kjøre høgere oppløsning, det blir kvalitetstap når projektoren må endre til 720p igjen.

Har sjølv bruk 1280x720 på min HD70, og bildet har vært like stort som når dvdspiller er brukt, alstå passer perfekt å spille film via Pcen.

Det er ei stund siden sist eg hadde PCen koblet til, men trur ikkje det var forskjell fra monitor til lerret.

Ka tilkobling bruker du? VGA eller DVI?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg setter 1280x720 har jeg bare valget mellom 50 og 60 Hz, samt at det projecterte bildet blir fysisk smalere enn hvis jeg kjører 1280 x 1024. I denne oppløsningen kan jeg kjøre helt opp til 90 Hz.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det projecterte bildet blir fysisk smalere ved den native oppløsningen for projectoren...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke prøvd HD70, men dette problemet lukter av underscan. Prøv med VGA-tilkoblingen hvis du ikke allerede har gjort det. En HQ-skjermkabel fra Biltema holder i massevis til å teste ut (så lenge det holder med 3m).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er underscan?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er underscan?
    Det vil si at bildet blir for lite på lerretet ditt, og at projektoren legger til en ekstra sort ramme rundt bildet. Overscan er det motsatte, og betyr at bildet blir beskjært på toppen og sidene. På en vanlig analog tv er det vanlig med 5%-10% overscan fra fabrikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke litt rart at underscan variere med oppløsningen? Er jo ikke like stor svart ramme når jeg kjører 1280 x 1024 fra pcen i motsetning til 1280 x 720.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 1280x720 fra dataen, jeg har også muligheten til 1080i, men bruker ikke den oppløsningen. Når jeg kjører 720 fra dataen blir skjermbildet på LCDskjermen strekt (1:1). Har du derimot to widescreen-skjermer så slipper du det problemet (gitt at du kjører klonet skjermbilde, gjør du ikke det, så skal du ikke bry deg. Kjør 720p!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryr meg ikke om LCD-skjermen. Jeg bruker å bare kjøre bildet på projectoren, ikke på både LCD og projector. Så om en oppløsning ikke passer med LCD-skjermen, har det ingen betydning.

Jeg testet med VGA fra parabolboksen min, underscan er her betydelig mindre enn ved 1280 x 720 DVI-HDMI fra pcen. Med VGA utgjør underscan ca like mye som når jeg kjører 1280 x 1024 oppløsning DVI-HDMI.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •