Spørsmål vedrørende AE300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål vedrørende AE300

Har ett par spørsmål angående AE300:

1. Hvis man sitter ca. 2.5 meter fra lerretet, vil man bli plaget av "screendoor" ved ett ca. 1.8 meter bredt lerret ?

2. Jeg har en del dvd'er fra asia som er tekstet, hvor den ene linjen med tekst er lagt i bildet og den andre ligger i toppen av den sorte "boksen" under bildet. Finnes det noen "mode" på AE300 som gjør at bildet vises sammen med boksen under bildet ? (Mener jeg har sett noen projektorer med en "subtitle" modus)

3. Hvor mye klaring bak projektoren trenger jeg ? , holder det med i underkant av 30 cm ?

4. Kan man justere vinkelen på projektoren ? Jeg skal evt. ha en på en hylle rett bak meg i begynnelsen så jeg trenger å få den til å peke noe nedover.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Nei, det burde gå greit.

3) mener det stod 50cm i manualen. Tror ikke jeg ville turt 30cm for det er veldig varmt bak prosjektoren.

Robert-

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Kan ikke skjønne hvordan prosjektoren kan ha noen innvirkning på hvor i bildet teksten kommer. Den kan kun skalere hele bildet av gangen.

4. AE300 har noe som kalles Keystone Correction, hvilket gjør at den kan rette ut bildet dersom du må ha prosjektoren stående på en slik måte at den ikke
    lyser rett på lerretet. Du kan altså ha den litt skjevt i både horisontal og vertikal retning og korrigere resultatet slik at det likevel blir firkantet. (AE200
    har bare keystone i vertikal retning btw). MEN, keystone correction foregår ved at prosjektoren tungregner litt på bildet og så hiver/legger til punkter i bildet
    slik at det strekkes/krympes riktig. Dette går visstnok seriøst utover kvaliteten, til det punkt at de fleste heller godtar en liten skjevhet i bildet fremfor å måtte skru på keystone.

OK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg ville blitt plaget av screendoor med så kort avstand til lerretet, såkalte "scanlines" ville vært enda mer plagsomt for meg. Men folk er forskjellige. 2,5m fra et 1,8m bredt lerret er veldig nærme, det blir ca 1,4x avstand (avstand i forhold til bredden på lerretet), og jeg ville nok ha satt meg litt lenger bak.

2. Høres ut som disse DVD'eene er filmet med et videokamera i en kinosal eller noe sånt, mange pirat-DVD'er er sånn. Da vil jo subtitles være i bildeinformasjonen, og ikke separat. Kan du velge subtitles i menyen?

3. Vanskelig å si, 30cm burde gå bra, men jeg kan ikke garantere det. Kommer litt an på hvliken vinkel eksosen kommer ut med. Noen skyter lufte skrått oppover eller nedover. På den andre siden, hvis det står 50cm i manualen så er det sikkert en grunn.

4.Man kan vinkle projektoren nedover eller oppover. Ved små justeringer gir det kun milde geometrifeil i bildet, men ved større vinkler må man justere det inn med digital keystone correction. Dette forringer desverre bildekvaliteten bittelitt da man mister oppløsning i noen områder av bildet.

Tor Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende punkt 2.

Dette er orginal dvd'er fra Hong Kong i letterbox format. Siden språket er kinesisk så trenger jeg engelsk teksting. For å unngå å vise bilde i 4:3 format så mener jeg å ha sett at noen projektorer kan skalere vekk den sorte boksen over bildet på letterbox'ed filmer og beholde boksen under( hvor teksten også er). Det blir selvsagt noe skalering for å få 16:9 bildet og den sorte boksen til å passe inn på en 16:9 lerret, men det kan kanskje være bedre enn å se filmen i 4:3 format.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skjønner det riktig så har tahustvedt ikke sett denne prosjektoren.

Robert-

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at på A300 så er man ikke plaget med screendoor!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg sitter ca 280 cm fra et 200 cm bredt lerret. og er ikke plaget av verken "screendoor" eller "scanlines"
    Det er som dem sier, AE300 er uten Screendoor.

2. hvis dvd'ene er i 16*9 format (anamorphic) så er det ikke noe problem i det hele tatt.
    Hvis du må bruke zoom fuksjonen så kan man heve bildet noe, men det er ikke så mye. Jeg kan f.eks ikke heve bildet nok til at teksten synes hvis jeg f.eks ser på TV2, så det kommer litt an på hvor høyt teksten sitter.
    Du kan jo eventuelt sette den i 4*3 og så bruke zoomen på linsa til å forstørre bildet noe. så lenge den er på en hylle bak deg kan du jo bare sette den slik at du kjører det øverste svarte feltet ovenfor lerettet

4. Det er kun justerbare ben i fremkant slik at du kan heve prosjektoren.
    Jeg har selv prosjektoren på en hylle bak meg, jeg har lagt noe under bena bak på prosjektoren slik at bilde skråner litt inn øverst på bildet, men plager meg ikke nevneverdig. Ang. Keystone, så er jo det allerede besvart.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Om jeg skjønner det riktig så har tahustvedt ikke sett denne prosjektoren.

Robert-

Og så?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Og så?
    Kanskje du ikke skulle uttale deg så bombastisk om screendoor da? :lol:

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men jeg ser screendoor selv med HT1000 på 1,5x bredden.

Tor Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Screendoor

På min AE300 ser jeg ikke screendoor før jeg er veldig nærme lerretet, måtte gå helt inn til lerretet (som har 3 meter bredde) for å se det. En veldig bra lcd pj, men har du råd så kjøp en bra brukt CRT, her er det ikke screendoor, regnbuer og grønnskjær i det "sorte" eller andre plagsomme ting, og det sorte er helt sort på en CRT.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Så dvdjan's AE300 på mitt greyline her om dagen, og pixler var det utrolig lite av! Faktisk kanskje nesten like lite som på HT-1000, og det er bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Så dvdjan's AE300 på mitt greyline her om dagen, og pixler var det utrolig lite av! Faktisk kanskje nesten like lite som på HT-1000, og det er bra!
    Dette høres betryggende ut
    Venter på mitt Greyline lerret for bruk med AE300 selv.

--
    Ronny Hansen

Lignende tråder

1. Svar: 23
    Siste melding: 01-11-2005, 22:24
  2. Spørsmål vedrørende Barco 700 chassiet
    By Øyvind in forum CRT projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 01-01-2004, 19:03
  3. Spørsmål vedrørende "Blanking" på Barco projektor
    Svar: 5
    Siste melding: 09-01-2003, 12:52
  4. Noen spørsmål vedrørende barco projektor
    Svar: 6
    Siste melding: 06-30-2003, 13:58
  5. Spørsmål vedrørende RGB bandwith og oppløsninger.
    Svar: 1
    Siste melding: 04-28-2003, 14:42

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •