Oppskalering og 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering og 1080p

Er det bare HD projectorer som tar 1080p ? Testet HD DVD via X-box hos en kamerat i går, og Z4 tok ikke 1080p, men bare 720p.

Er det egentlig noen forskjell i billedkvalitet på 1080p og 1080i ? Trodde dette bare betydde at linjedoblingen (deinterlacing) må skje via projektoren og ikke i DVD spilleren / HD spilleren. Hvorfor skal en egentlig sende ut 1080 signal når projectoren kun tar 720 ?

Ellers lurer jeg på hvorfor bilde skal bli bedre på vanlig DVD dersom en har en spiller som oppskalerer til 720 og 1080 ? Må en da ikke forutsette at DVD spilleren gjør en bedre jobb enn projectoren ? I mitt tilfellet (SONY DVP NS92V), så blir faktisk bildet bedre med oppskalering til 720, men ikke dersom en oppskalerer til 1080.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Ellers lurer jeg på hvorfor bilde skal bli bedre på vanlig DVD dersom en har en spiller som oppskalerer til 720 og 1080 ? Må en da ikke forutsette at DVD spilleren gjør en bedre jobb enn projectoren ? I mitt tilfellet (SONY DVP NS92V), så blir faktisk bildet bedre med oppskalering til 720, men ikke dersom en oppskalerer til 1080.
    Det er ingen 'regel' som sier at bildet blir bedre ved oppskalering i DVD-spilleren. Noen ganger skalerer projektoren best, andre ganger DVD-spilleren. Dette må testes i hvert enkelt tilfelle.

I ditt tilfelle så vil projektoren din skalere et 1080i/p signal ned til 720p igjen siden dette er projektorens native oppløsning, og du får da to skaleringer av bildet (opp i DVD-spiller, ned i projektor) og det er ikke heldig. Dersom du sender inn 720p så kan projektoren vanligvis vise det uten ytterligere skalering.

Dette er imidlertid ikke alltid tilfelle, jeg har en 720p projektor der det er umulig å slå av overscan. Så selv om jeg sender inn 720p oppskalert fra DVD-spilleren, så vil projektoren kutte litt i bildet, og skalere det litt til. I mitt tilfelle fungerer det derfor best å sende 480p/576p ut fra DVD-spillerern, og la projektoren ta seg av all skalering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LG AN 100 projector, og den benytter seg ikke av overscan med mindre jeg sender 576 inn fra DVD spilleren. Oppskalerer jeg til 720p, så kuttes intet. Jeg skulle faktisk ønske at det var manuell overscan, ettersom filmer med 1:1,85 vil vise noen små sorte striper oppe og nede. Sender jeg 576p så justeres bildet akkurat til å passe 16:9 formatet.

Mange vil nok være uenig med meg her, dvs heller ønske ingen overscan, men jeg kunne tenkt meg å ha muligheten til å velge.:-D

Uansett, gleder meg til innkjøp av HD DVD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •