Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"!

HER kan dere lese Tigers glimrende mini "shootout" mellom AE500 og X1!

Tar meg friheten å linke opp til siden, håper det er greit, Tiger!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"!

Selvsagt, lygren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For øvrig ser det ut til at sortnivå på AE500 kanskje ikke er helt som jeg hadde antatt... Absolutt sortinivå ser iallfall ut til å være langt lavere enn på X1, og selv X1 har jo et sortnivå milevis unna NEC HT-1000. LCD sortnivå kan dermed fremdeles se ut til å være et problem, uten at slike bilder på noen som helst måte kan benyttes som eneste grunnlag for en slik vurdering. Når det projiseres på samme lerret er det imidlertid mulig å foreta en vurdering, men da med samme kilde etc. Feilkilder er bl.a. feil instilling av DVD, da spesielt med hensyn på gamma, eventuelt at projektoren er satt opp med for høy brightness.

Hadde du for øvrig aktivert den såkalte AI kretsen på AE500'en? Panasonic oppgir jo 1300:1 kun med denne kretsen aktivert...

Blir spennende å teste AE500 mot Z2! Z2 har jo en iris funksjon (aperture level), noe AE500 ikke benytter seg av. På HT-1000 hadde iallfall iris funksjonen stor effekt på sortnivå...

Noen Z2 eiere som kan kommentere testen til Tiger opp mot egen projektor, da med iris på max?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hadde du for øvrig aktivert den såkalte AI kretsen på AE500'en?
    Nix, og det var en ordentlig tabbe. Hadde ikke manualen for hånden, og lette etter "AI". Satt å svitsjet mellom lamp mode "Low" og "High", og ser nå at "AI" var det tredje valget. Damn, men som jeg sa i testen så var AE500 helt ny for meg og innstillingene var mange...skulle tatt meg bedre tid.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nix, og det var en ordentlig tabbe. Hadde ikke manualen for hånden, og lette etter "AI". Satt å svitsjet mellom lamp mode "Low" og "High", og ser nå at "AI" var det tredje valget. Damn, men som jeg sa i testen så var AE500 helt ny for meg og innstillingene var mange...skulle tatt meg bedre tid.
    Det har nok kanskje AE500 litt mere å gå på allikevel Var det ikke en kompis av deg som hadde AE500?

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test, men jeg ble sjokkert av dette bildet. Trodde med en gang at
    dette bildet var med en skikkelig kalibrert AE500. Meget stor forskjell?

http://home.lyse.net/hjem/test/color.jpg
    (X1 er øverst, og AE500 er nederst. Iris anyone?)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DISCLAIMER: Jeg har selv en AE500, og vil selvfølgelig avfeie all kritikk mot den :wink:

Fint at noen tar seg tid til å gjøre sånne sammenligningstester, men jeg savner opplysninger om instillingene som ble brukt på de forskjellige bildene. Og hvorfor ble ikke DVI brukt på AE500en ?

Ett lite tips, hva med å ta seg en halvtime med brukermanualen på en ny projektor, f.eks for å finne hvordan man slår på AI 1/2, og hvorfor "PICTURE" instillingen kanskje burde stått i CINEMA1 eller CINEMA2

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Og hvorfor ble ikke DVI brukt på AE500en? ...og hvorfor "PICTURE" instillingen kanskje burde stått i CINEMA1 eller CINEMA2
    Lest testen en gang til :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er glad jeg kjøpte Z2 i stedet for AE500!

Jeg har kun kun sett X1 et par ganger på visning (er mulig oppsettet ikke har vært helt 100%) og X1 er ikke sammelignbar med min Z2 hjemme via DVI i det hele tatt når det gjelder oppløsning og dybde i bildet. Sortnivået er vel bedre.

Tror nok dere skulle hatt med en som kjenner 500 godt hvis dere skulle fått max ut av den.

Fusion HDTV er kriminelt bra på min Z2 og burde vært konge på AE500 - den demoen burde være god til at du med glede kvitter deg med din X1.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det har nok kanskje AE500 litt mere å gå på allikevel Var det ikke en kompis av deg som hadde AE500?
    Jo, og er han grei (og det er han) så får jeg sikkert låne den ved en senere anledning.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev på dvdforum.nu om denne testen:
    Denne testen var litt lite seriøs. Han har brukt alt for lite tid på å kalibrere AE500. På screenshot'ene virker det som AE500 er feil innstillt. Feil fargebalanse, for mye kontrast, feil gammasetting og/eller for mye lys. At avspillingen av HDTV materiale kom så mye bedre ut på X1 enn AE500 har jeg meget vanskelig for å tro. Det må være en vesentlig feil med kalibreringen.
    John Roger

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, og er han grei (og det er han) så får jeg sikkert låne den ved en senere anledning.
    Høres bra ut..

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kanskje er mest synd med en slik test er at den virker ganske seriøs utad, men når man ser på bildene er det helt klart at AE-500ern må være feil innstilt. Jeg er klar over at dette skulle være en "mini-test", men jeg leser allerede flere som avfeier AE-500 pga. denne testen, og det tipper jeg er veldig dumt! (OG jeg har ikke sett den selv engang, jeg har kun sett profesjonelle sammenligninger, og der kommer AE-500 faktisk veldig godt ut.)

En tur innom www.cine4home.de vil være mye mer givende enn denne testen, der vil du med en gang se at årsaken til at bildene fra AE-500 ble så horrible var pga. bruken av Normal istedet for Cinema1. Cinema1 er kalibrert for 6500k, og er derfor mye mer egnet for direkte sammenlininger. Det er ingenting i veien med fargene på AE-500, hvis man bare bruker de riktige innstillingene. Normal er beregnet for å få ut mest mulig kontrast, samtidig som det har en høyere farge-temperatur(kaldere).

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Lest testen en gang til :wink:
    Her er en quote fra testen:

så var hovedmålet å sammenligne disse to projektorene relativt til hverandre
    Og jeg skrev:

hva med å ta seg en halvtime med brukermanualen på en ny projektor,
    Som egentlig var hovedpoenget. Hvis man skal kunne samenligne to projektorer, så bør man i det minste kunne å bruke begge. Det var ganske åpenbart at brukermanualen knapt hadde vært åpnet for AE500en. Håper dette ikke kommer frem for negativt, men det virker som om måten testen ble gjort på ikke ga grunnlag for å oppnå hovedmålet ditt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kanskje er mest synd med en slik test er at den virker ganske seriøs utad, men når man ser på bildene er det helt klart at AE-500ern må være feil innstilt. Jeg er klar over at dette skulle være en "mini-test", men jeg leser allerede flere som avfeier AE-500 pga. denne testen, og det tipper jeg er veldig dumt!
    Synes Tiger har gjort en fin sammenligning, selv om ting kunne vært gjort annerledes. Han skriver selv at dette er en uhøytidlig "mini test", og derfor ikke bør tas "for" seriøst. Neste gang har han også mer erfaring, og kan derfor gjøre en enda grundigere test. Keep up the good work Tiger.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm jeg også vil si at Tiger gjorde en god jobb... Han har i allefall lagt inn en innsats for å teste pj'ene... Jeg synes det var interessant lesning.. Kanskje er x1 en lettere pj å justere? Er ofte slik at man må bruke lang tid for å lære seg produkter å kjenne.. Noe som kan være problemet, når man skal teste.. Uansett Tiger har nevnt forutsetningene for testen, noe mange tidskrifter ofte utelukker...

Keep up the good work Tiger!!

(Enig men utsagnet; Man blir aldri ferdig utlært; den som tror det er ikke utlært, men bare ferdig!) (Fritt sitert 8) )

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE turfsurf.

Du siterer hovedmålet ute å sitere alt :wink: Sitat "...Hovedmålet for denne lille testen var derfor å sammenligne disse to projektorene relativt til hverandre, samt å øke egen kunnskap selvsagt...."

Noe av mitt hovedmål er i alle fall oppnådd i ettertid: "...å øke egen kunnskap...", på grunn av alle kommentarene. Ved en annen test, vil jeg IKKE gå i de samme nybegynnerfellene en gang til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE turfsurf.

Noe av mitt hovedmål er i alle fall oppnådd i ettertid: "...å øke egen kunnskap...", . Ved en annen test, vil jeg IKKE gå i de samme nybegynnerfellene en gang til.
    Ja, var vel egentlig derfor jeg postet, bare ment som ett lite råd. De er jo gratis, og om man følger de eller ikke, er jo opp til den enkelte . :wink:

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det positive med denne testen at han har inkludert skikkelige bildemateriale som viser hva slags utgangspunkt han har hatt for konklusjonene sine. Det i seg selv er et veldig stort pluss, problemet ligger mer i det at konklusjonene blir så stikk motsatt av det en skulle tro ut ifra andre sine tester og rene "facts-of-life".

Noen eksempler:
    * Bedre HDTV på en 800x450 vs 1280x720 virker noe underlig.
    * Nødvendigheten av å "midtstille" 1280x720 oppløsningen (Er det 1:1 mapping, skal ikke dette være nødvendig.)
    EDIT: La merke til at han ikke fikk brukt DVI inngangen, og da er poenget med 1:1 mapping borte. Beklager.

* Farge-temperatur, han bruker forskjellige innstillinger på X1 og AE-500. Blir som å sammenligne Presentation Mode på X1 mot Cine Mode 1 på AE-500. Blir totalt feil..
    * På de bildene hvor begge prosjektørene viser bilde samtidig har X1 progressiv, mens AE-500 har SCART (RGB?). Altså har de forskjellig utgangspunkt samt forskjellig overføringsmåte.

Generelt sett viser han til konklusjoner som er totalt i strid med hva prosjektørene skal yte. Da er det jeg mener han burde ha stoppet opp, stukket fingeren i jorda, og konkludert med at det må være noe galt med hans oppsett.

Uansett, er takknemlig for at Tiger turte å dele sine erfaringer med oss!

MVh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    * Nødvendigheten av å "midtstille" 1280x720 oppløsningen (Er det 1:1 mapping, skal ikke dette være nødvendig.)
    Har ikke dette mere med sync å gjøre da ? 1:1 mapping sier bare at man har det riktige antall piksler, ikke at man har riktig sync.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •