Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Kunne være interessant å vite resten av innstillingene du bruker + bildestørrelse/lerret.
    Bruker ett nedtrekkbart Projecta proscreen matt hvitt lerret på 2x2 meter.
    Det er stort sett standard instillinger, litt ned på brightness og litt opp på kontrast. Har vært inne og justert "flicker" på det grønne panelet. Har lekt litt med gamma justeringene, men har ikke gjort noen endringer der foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi temmelig identiske oppsett.

Jeg har et matt hvitt pendax lerret på 2.05 effektivt.

Har imidlertid justert opp gamma både på sortnivå og lyse partier, samt nedjustert farge til ca. -8 tror jeg. Også litt opp på kontrast og litt ned på brightness så vidt jeg husker. Fargetemp 0 eller +1.

Ved DVI 1280x720 (brukte det en gang) fra PC var ikke problemet med overmetting av farger eller lav kontrast det samme. Mener å huske det ikke var nødvenfig med så mye justeringer der. Bildet ble fremfor alt en del lysere med DVI (som også LCD PC-skjermen blir).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"!

Du skrev at bildet ble lysere ved bruk av DVI, det kan komme av at fra PC får du ut høyere nivåer enn fra en DVI Videokilde. DVI videokilder skal ha nivåer fra 16-235 mens PC leverer 0-255.

Dyrere projectorer har innstilling for dette, men jeg antar Panny500 ikke har dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan du være så grei å slenge ut et med "AI"-mode og cinema1 (eller2)?
    AI2 med cinema1

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...bedre at du benytter linker enn direkte å vise bildet... Serveren bildet ligger på er relativt treg, og det er ikke garantert alle vil se og vente på disse bildene hver gang de går inn på tråden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE turfsurf.

Nå ødela menyen på AE500 selve bildet da, men nå ser man jo klart hvor AI aktiveres. Takker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE turfsurf.

Nå ødela menyen på AE500 selve bildet da, men nå ser man jo klart hvor AI aktiveres. Takker
    Bra det duger til noe

Når det gjelder AI mode, så er min erfaring det at det ikke gir noe bedre sort nivå en "low" lamp mode, så sånn sett er det ikke noe å hente. Det det derimot gjør, er å beholde sortnivået fra "low" lamp mode, og gi mere lysstyrke. Sånn sett vil jeg tro det egner seg best med lerret type Greyline eller lignende. Selv har jeg ett matt hvitt, så den står stort sett i low mode.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare nevner at med Digital Video Essentials kalibrering ender jeg opp svært nær null punktet på de fleste parametrene med Cinema1 modus og lamp mode low. Ganske "dafft" bilde ved første øyekast, men etter hver kommer det seg.

Hadde opprinnelig kalibrert mot min Philips 100 Hz 32" med det resulterte tydeligvis i for mye kontrast ++. Konklusjonen blir at enten er TV'n feil innstilt eller så er LCD og TV bilder så forskjellige at de må gi forskjellige bilder.

:?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tiger, var AE500'en satt på lav lampemodus på dine bilder?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    Hadde opprinnelig kalibrert mot min Philips 100 Hz 32" med det resulterte tydeligvis i for mye kontrast ++. Konklusjonen blir at enten er TV'n feil innstilt eller så er LCD og TV bilder så forskjellige at de må gi forskjellige bilder.
    :?
    CRT displayer "jukser". De sender ut mer lys i et opplyst område når det er mindre lys totalt som skal vises på skjermen. Dette er grunnen til at CRT oppgir sine specs utifra peak lumen (10% felt) og ANSI lumen på 100% felt. Det er gjerne snakk om en femdobling i lysstyrke når den ikke behøver å yte "max". Du kan si den klarer å fokusere lyset til et lite område. Ta f.eks. en bil-lykt om natta, den vil være 5 ganger så lyssterk på en CRT prosjektør, enn hvis den samme bil-lykta kjører rundt i en vinterstorm. Litt enkelt forklart, men det er iallefall slik jeg har forstått det.

Det vil derfor være vanskelig å gjøre direkte sammenligninger med CRT og LCD, siden CRT ikke har et stabilt lys-styrke nivå, men øker faktisk intensiteten på lyset jo mindre annet lys den behøver å vise.

Mvh.
    Tore K.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Tiger, var AE500'en satt på lav lampemodus på dine bilder?
    Jeg switchet mellom begge for å se forskjellene om det var "verdt" å spare pæra. Fant ut at det var det og valgte "low mode" under hele testen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er i så fall absolutt sortnivå en svakhet... Mon tro om Sanyo's aperture lever (iris) gir bedre faktisk sortnivå. Når Panasonic oppgir kontrast med en eller annen AI funksjon aktivert, som da faktisk øker gamma i lyse partier og reduserer den i mørke, tilsier kontrastmålingen et dårligere absolutt sortnivå enn målingen på PLV-Z2, som jo måles med iris lukket, og dermed påvirker hele gammaskalaen.

Noen PLV-Z2 eiere som kan kommentere sortnivå, da i tilsynelatende sammenheng (en må ikke legge for stor vekt på bilder selvsagt!) med Tigers X1/AE500 bilder?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...da er i så fall absolutt sortnivå en svakhet... Mon tro om Sanyo's aperture lever (iris) gir bedre faktisk sortnivå. Når Panasonic oppgir kontrast med en eller annen AI funksjon aktivert, som da faktisk øker gamma i lyse partier og reduserer den i mørke, tilsier kontrastmålingen et dårligere absolutt sortnivå enn målingen på PLV-Z2, som jo måles med iris lukket, og dermed påvirker hele gammaskalaen.

Noen PLV-Z2 eiere som kan kommentere sortnivå, da i tilsynelatende sammenheng (en må ikke legge for stor vekt på bilder selvsagt!) med Tigers X1/AE500 bilder?
    Ja, sortnivå er fortsatt en svakhet på LCD. Men i hvor stor grad avhenger mye av hvordan man stiller inn prosjektøren. De grå stripene du ser på bildene til Tiger kan like gjerne være feil innstilt kilde, problemer med for høy brightness osv. Desverre har jeg ikke sett X1 selv, så jeg kan ikke kommentere hvor bra sort-nivå den har. Vil nok også anbefale å bruke en grå skjerm på LCD prosjektører, tror de har mer å hente på det enn DLP.

Både PLV-Z2 og AE-500 har mulighet til såkalt "AI"-styring av lampemodus, det har med hvorvidt lampen står i low eller high. På lyssterke bilder skrur den opp lysstyrken på lampen til high, og ved mørkere bilder skrur den ned lysstyrken til low. Poenget med dette blir jo selvsagt å få dratt nytte av det ekstra lyset som kommer når lampen står på max, men da minsker også levetiden på lampen, samt at den kan begynne å bråke mer.

AI-modusen til Z2 er vistnok gjemt bort i menyer, og fungerer heller dårlig på Sanyoen. Så det er kanskje like greit den ikke er tilgjengelig.

Mvh.
    Tore K.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Z2. Det vanskelig å kommentere bildene fra Tigers test sammenlignet med hva jeg opplever på min...

Når jeg trykker på Lamp knappen på fjernkontrollen så er det 3 moduser den veksler mellom, Lav, høy og et ikon som likner på høy men med en A ved siden av. Det er denne som er AI modusen til Z2 (den kan også velges i settings menyen hvis en vil gjøre det vanskelig...).

Om funksjonen er bra eller ikke vet jeg ikke helt, men for meg er det helt uaktelt å bruke den, da viftene bråker som i high modus når den er på. Jeg synes også det er ganske liten forskjell på lysstyrken på high og low på Z2'en, så min projektor står permanent i low modus (Jeg sjekket lampetelleren etter 2 uker: 31 t low, 0 t high ).
    Hvis jeg har litt lys i rommet så justerer jeg heller på iris'en.

EDIT:
    Jeg tok en titt igjen på sortnivå sammenligningen hos Tiger, synes det så veldig grått ut på særlig det første bildet, kan ikke si å opplevd det så dårlig hos meg, men det er vanskelig å si noe sikkert her...

BB

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Jeg synes også det er ganske liten forskjell på lysstyrken på high og low på Z2'en,
    Samme som min erfaring med AE500. Liten forskjell. Selvsagt en subjektiv vurdering som står for min egen regning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har italienerne funnet testen...ser at denne testen nå diskuteres...morsomt...skulle gjerne kunnet italiensk...men de sier vel det samme som mange andre har sagt :lol:

http://www.videohifi.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3611

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0