Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    * Nødvendigheten av å "midtstille" 1280x720 oppløsningen (Er det 1:1 mapping, skal ikke dette være nødvendig.)
    Har ikke dette mere med sync å gjøre da ? 1:1 mapping sier bare at man har det riktige antall piksler, ikke at man har riktig sync.
    Jeg leste testen en gang til, og kom frem til samme konklusjon som deg. (Så du allerede hadde skrevet svar da jeg var inne og redigerte svaret mitt.) Han har ikke brukt DVI inngangen, og kan derfor heller ikke benytte seg av 1:1 mapping. Med VGA inngang så blir det nok mer nødvendig med synching og midstilling.

Mvh.
    Tore K.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da kunne du jo like gjerne ha brukt et bilde for å vise poenget ditt.
    Kunne jeg? Bildene du har tatt av din HS-20; er de tatt uten at filmen er satt på pause?

Farge-temperatur, han bruker forskjellige innstillinger på X1 og AE-500. Blir som å sammenligne Presentation Mode på X1 mot Cine Mode 1 på AE-500.
    X1 ble ikke kjørt i presentation modus. Du kan vel da fortelle alle oss andre hvilke innstillinger på X1 (film / video) og AE500 som ER like.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene jeg har tatt av min HS-20 er tatt både av stillbilder fra film, og bilder direkte av desk-toppen. Noen vesentlig forskjell blir det ikke på disse bildene(kameraet mitt er uansett for dårlig). Jeg vet ikke årsaken til at HDTV bilder blir dårligere på den AE-500 du hadde, men jeg vet at de ikke skal bli det. Jeg forsøkte bare å gi en mulig forklaring på problemet (for svak PC).

Og jeg er fult klar over at X1 ikke ble kjørt i Presentation mode, prøvde bare å vise et poeng. Presentation mode er en kontrast-økende modus, men gir et dårligere bilde for film-visning. Det samme er Normal for Panasonicen, sammenlignet med Cinema Mode 1.

Skal være enig i at det ikke virker som om AE-500'ern er helt lett å sette opp optimalt. Problemet mitt med testen din er at det burde ha ringt noen varselsbjeller når du så hvor stor farge-forskjell det var mellom AE-500, og X1. Jeg skal også innrømme at det er lett for meg å være etterpåklok, det er mange variabler som skal stemme for en skal få det meste ut av 2 forskjellige prosjektører. Prøver bare å drive med litt "brann"-slokking, LCD er ikke så dårlig som det ser ut som på testen din.

Konklusjonene dine er basert på et par timers bruk med AE-500, og flere måneders bruk med X1. Det sier seg jo selv at resultatet ikke kan bli like bra. Testen din er fin den, men du må tåle litt kritikk når konklusjonene dine er såvidt langt fra hva de aller fleste med AE-500 har nevnt.

Mvh.
    Tore K.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...men du må tåle litt kritikk når konklusjonene dine er såvidt langt fra hva de aller fleste med AE-500 har nevnt....
    Ser du gjennom alle mine svar frem til det siste har jeg satt pris på all kritikken for å kunne lære mer, men en plass går grensen (selv for meg).

Men har fortsatt lyst til å teste AE500 selv en gang til med alle de input jeg nå har fått. Takk.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal si Tiger får myyyye pepper for sin test

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han får mye skryt også da

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Rusty. Konstruktiv kritikk er greit. Noen er konstruktive andre er kritiske. Gjennomsnitlig blir det bra. 8)

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på Tigern :lol:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det tilbake til teknisk diskusjon :arrow:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var en kjempebra test, men en ny test med en skikkelig oppsatt ae500 er kanskje på sin plass?
    Hvis en samtidig kunne lånt 2 like dvd-spillere slik at en kan vise bildet fra begge 2 samtidig med lik bildekilde så hadde jo det vært topp... :-)
    Og kanskje det er noen i stavangerområdet som kjenner ae500 og kunne vært behjelpelig med å sette den opp optimalt?
    Det kunne blitt en veldig interresant test, for han har jo allerede vist at han kan lage en bra presentasjon av resultatet! :-)
    Så du må for alldel ikke gi opp selv om du har fått litt vel mye negativ kritikk...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da er det tilbake til teknisk diskusjon :arrow:
    Hvilken vei er den tekniske diskusjonen? Trodde den var til venstre jeg :shock:

Sorry..

Dårlig humor.

Tiger; hvis du skulle valg pj i dag..... ville du fortsatt ha valgt x1? Hva med støy osv?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv tidligere eier av X1, og har hatt 4 LCD og en 3-rørs før dette.

Har nå hatt 500'n i ca. 1 uke, og som nevnt i andre tråder, var jeg ikke akkurat kjempefornøyd første kvelden.

500'n krever ganske mye tweaking før den kommer til sin rett, og nå begynner den virkelig å vise hva den er god for. Angrer ikke i det hele tatt på at jeg byttet!

Venter på Video Essentials, og regner med at jeg kommer enda nærmere det optimale da.

Imidlertid er jeg p.t. ikke i tvil om at man får mye mer projector ved å kjøpe 500 vs. X1, jeg vil anslå tilsvarende prisforskjellen på ca. 5000.

Poenget mitt er at det tar tid å tune en projector!

:wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fornøyd med X1, men man vil alltid ha noe annet (ZeroFive?). Dersom valget står mellom X1 og AE500, vil jeg egentlig ha en AE500. Hovedgrunnene er i rangert rekkefølge: den er mer behagelig å se film med (LCD vs. DLP med 2 x fargehjul), scart-inngang, støysvak. Støy nevner jeg ikke fordi jeg synes X1 bråker for mye, men etter å ha hørt dem begge så kunne jeg ikke høre AE500 når X1 stod på. Måtte legge øret ganske nær AE500 for å i det hele tatt å høre at den gikk. Og, vips, så er man hektet på "lite støy".

Scart-inngang fordi jeg synes det er praktisk. Er nok ikke alene, da det finnes mange tråder her på forumet hvor folk poster spørsmål som "Hvordan koble TV til projektoren?", "Scart til VGA?", o.l. Nå kan man jo benytte s-video i noen tilfeller, men AE500 har da scarten i tillegg.

Nå har ikke jeg sett andre nyere DLP projektorer enn X1. Det var merkbart mer behagelig for øynene å la dem hvile på AE500 enn X1. Kan være at DLP-projektor med annen rotasjonshastighet og oppbygging av fargehjulet er langt mer behagelig for øynene, men de er i en annen prisklasse p.t. Det er jo en tråd om dette her på forumet.

Men det var dette sortnivået da, som sikkert er bedre enn mine test viser, dersom AI-modus gir bedre sortnivå. De andre modiene ble ikke like svart som X1.

Ofte er det slik at mange forsvarer den projektoren de har selv og synes den "er best i verden for den summen". Jeg har en X1 og er fornøyd, men har ikke noe emosjonelt forhold til den.

RE pal+

Siden du har hatt X1 for en liten stund siden og AE500 nå, samt tweaket den. Som et isolert vurderingskriterium: Mener du (husker du) at sortnivå på AE500 er likt, dårligere, eller bedre enn X1?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle vise noen eksempler på noen av "picture" instillingene, alle i "low" lamp mode. PT AE500 som jeg vel har brukt ca 15 min på å sette opp, på matt hvitt lerret.

cinema1

cinema2

Natural

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du være så grei å slenge ut et med "AI"-mode og cinema1 (eller2)?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan du være så grei å slenge ut et med "AI"-mode og cinema1 (eller2)?
    Skal prøve å fikse det i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. sortnivå, så er dette det eneste jeg fortsatt ikke får til fullt så bra som på X1, men bedre enn andre LCD projer jeg har sett eller hatt. Dvs. akseptabelt. Sortnivå kan justeres med gamma korreksjonen, men det sannelig ikke lett å få det optimalt, slik at bildet ikke blir for kontrastfyllt eller hardt. Håper å kunne tweake det enda bedre med Video Essentials. Bruker dessuten matt hvitt lerret - og kunne vel oppnådd bedre sortnivå med grey line.

Men da ville jeg vært nødt til å blende/slå av mer lys tenker jeg.

Foretrekker å kunne bruke projen i dunkel belysning - og det går med matt lerret og lampen i low mode.

Dessuten er det deilig å slippe å engste seg for regnbuene som kommer av og til på X1.

Hovedfordelene med 500'n er for meg:

- at jeg klan kjøre med 2 meter bredde med projektoravstand 3 meter og sitteavstand 3-4 meter
    - at det ikke er synllige pixler'
    - at jeg slipper å stille om zoom fra 4:3 til 16:9
    - at den er meget stillere
    - at den har "alle tilkoblinger" (har prøvd RGB, komponet inkl. progressiv, DVI med 1280x720), slik at man slipper dyre overganger eller koble om stadig vekk.

Siden jeg over hode ikke ser VB må konklusjonen bli at dette er en meget velegnet projektor om man ikke har penger til f.eks. en ht1000 eller Action1 (som jeg for øvrikg ikke har sett)

Etter å ha hatt X1 er jeg imidlertid ikke i tvil om DLP sin overlegenhet og potensiale på bildekvalitet (les dynamikk, skarphet, fargekorrekthet) - problemet er foreløpig prisen på DLP.

:wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turfsurf
    Tenkte jeg skulle vise noen eksempler på noen av "picture" instillingene, alle i "low" lamp mode. PT AE500 som jeg vel har brukt ca 15 min på å sette opp, på matt hvitt lerret.

cinema1

cinema2

Natural
    Dette så mer ut som forventet. Likte faktisk cinema2 best ut av de bildene du tok, men det var bare en ørliten forskjell på siden av pannen til Jolie som så litt mer naturlig ut på cinema2. Natural ble langt fra "natural" etter min øyne, fikk et mer grønnlig skjær over seg.
    Må vel ha mange flere scener å sammenligne med før en kan si hvilken av de som har mest rett bilde. Men cinema1 skal ifølge www.cine4home.de være den mest "riktige" innstillingen dersom en skal gå etter 6500k fargetemperatur.

Hva slags kamera brukt du? Og hva slags kilde?

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kamera brukt du? Og hva slags kilde?
    Kameraet er Canon G3. Jeg spillte av en "backup" DVD-R av TR2, på en HTPC med mythTV og mplayer med xv som video ut. Brukte DVI utgangen på ett Matrox G550 kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv både Cinema1 og Cinema2 med hver sine innstillinger lagret på memory 1 og 2 avhengig av innsignal (TV, DVD, PC etc.) og lys i rommet.

Kunne være interessant å vite resten av innstillingene du bruker + bildestørrelse/lerret.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •