Digital projektorer og lerret med gain?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital projektorer og lerret med gain?

Hva mener dere om lerret med gain kombinert med digitale projektorer? Mange av disse er tross alt mye mer lyssterke enn CRT-projektorer. Er gain noe som finnes mest med tanke på CRT?

Mange gode lerret har gain som ligger et sted mellom 1.0 og 1.4, så jeg antar at gain sammen med mange projektorer kan være en bildemessig fordel. Hva så med lerret som har høyere gain? 1.5 eller mer? Det finnes duker som har en gain på rundt 3.2 og enda høyere...

Hva bør en så ta hensyn til ved bruk av lerret med gain?

Jeg vet at bl.a. innsynsvinkelen blir redusert, men er det andre ulemper? Hva med for eksempel konstrast og sortnivå?

Følgende faktorer er vel viktige for lerretvalg;
    Lyskontroll
    Lysstyrke fra projektor
    Størrelse på lerret
    Innsynsvinkel
    Noe annet?

Noen sier (spesielt amerikanere) at dess mer lys på skjermen dess bedre. Det har jeg vanskelig for å tro... Derfor hadde det ikke vært dumt med en diskusjon rundt dette med gain. Det er ikke så veldig mye omdiskutert her på forumet hvor folk stort sett bruker hvite (og ganske matte) lerret. En del bruker også forskjellig nyanser av grått.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flere grunner til at det finnes forskjellig struktur i lerret/skjermer.

F.eks undertrykking av rombelysning. Det kommer jo til sin rett i konferanserom/møterom. Spesielt under videokonferanse.

Høy gain for business/skole/informasjon. Ingen gain for hjemmekino/så-nær-virkeligheten-som-mulig-opplevelse.
    Det er mitt utgangspunkt.

I en hjemmekino skal man se inn i en annen verden og undertrykke informasjonen fra den verdenen man faktisk er i. (slå av lyset og hysj!)

I et konferanserom har man informasjon fra mange medier samtidig og kan ikke undertrykke all annen informasjon enn det som er på skjermen. Her kommer jo gain og struktur inn med sine positive egenskaper. Man kan undertrykke "informasjonen" fra noen medier (f.eks takbelysning) uten å fjerne andre medier (som notatblokka man skriver på) eller ansiktsuttrykkene på møtedeltagerne når man presenterer prisen på produktet man skal selge...

Supernova skjermen f.eks har vel bare 1.1 i gain (lite), men undertrykker lys fra andre plasser enn rett forran skjermen (der projektor står). Supernova fungerer ypperlig i praksis. Selv i godt opplyste møterom for videokonferanse får man bra bilde (med bittebittelitt hotspotting da men...). OG man ser de andre møtedeltagerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ikke alle som bare kan skru av lyset og "hysj". Jeg har kinoen min på en stue med to forholdsvis store vinduer, og har ikke mulighet til mer enn 80% lyskontroll. Midt på dagen når solen steker merker jeg dette VELDIG godt på en skjerm med 1 gain.

Dersom jeg går over til en skjerm med X-Screenteknologi, vil jeg da bli skuffet over detaljer og det generelle bildet, eller vil jeg bli lettet over å endelig kunne se hva som foregår på skjermen?

har forøvrig Ben-Q 8720 som PJ

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •