Funderingar på att köpa InFocus Screenplay 7200.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer JonasP sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Funderingar på att köpa InFocus Screenplay 7200.

Jag har fått ett fint pris på en Toshiba TLP-MT8, som bekant är en InFocus 7200. Den är helt ny i förseglad kartong och erhölls som kompensation för en projektor som strulade rejält, så killen säljer den billigt (38,000 SEK) då han egentligen inte var intresserad av just det märket/modellen.

Det jag nu undrar över är:

1) Den är ju lite äldre än SP5700, men den borde väl fortfarande ha ett hyfsat övertag mot SP5700, inte enbart i högre upplösning?

2) Jag läste på www.projectorcentral.com om att SP7200 hade geometriproblem vilket medförde ej 90-gradiga hörn. Jag har dock inte sett något om det här problemet någon annanstans, så det kanske var fel på bara några exemplar? Någon som vet mer om detta?

3) Någon som vet om Toshiba har tillgängliga firmware uppdateringar, eller om man kan installera uppdateringarna från InFocus website. Jag har kontaktat Toshiba ang. detta men inte (ännu) fått svar.

Övriga kommentarer ang. InFocus SP7200 med prisnivån i åtanke är varmt välkomna. Det känns som att en ny SP7200 för 38,000 SEK är ett riktigt klipp. Främsta konkurrenten som jag ser det är just SP5700.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som en kanon pris. IF7200 er en kremprojektor. hvis ikke du vil ha den, så er det sikkert andre her på forumet som kanskje vil ha den 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et godt kjøp ja

1) Den är ju lite äldre än SP5700, men den borde väl fortfarande ha ett hyfsat övertag mot SP5700, inte enbart i högre upplösning?
    Tror ikke det er noe særlig forskjell på bildekvaliteten mellom 5700 og 7200. Forskjellen ligger i oppløsningen. Jeg har aldri direkte sammenlignet Matterhorn med HD2/HD2+, men ser det er noen som mener at man får et mer "filmaktig" bilde med HD oppløsning

2) Jag läste på www.projectorcentral.com om att SP7200 hade geometriproblem vilket medförde ej 90-gradiga hörn. Jag har dock inte sett något om det här problemet någon annanstans, så det kanske var fel på bara några exemplar? Någon som vet mer om detta?
    Har lest litt om dette på AVSforum også. På min 7200 så er det heller ikke 100 % perfekt, men jeg synes at dette er så lite at ikke helt skjønner at man direkte kaller dette et problem. Det kan jo variere fra modell til modell kanskje, men jeg opplever det ikke som noe problem på min

3) Någon som vet om Toshiba har tillgängliga firmware uppdateringar, eller om man kan installera uppdateringarna från InFocus website. Jag har kontaktat Toshiba ang. detta men inte (ännu) fått svar
    Tror jeg har lest på AVSforum at man kan bruke Infocus sine, men er ikke helt sikker på om jeg husker rett

Ellers av betydning så er det jo en del forskjell på throw ratio som jo kan bety en del. SP 7200 har en throw ratio på 1.49:1 - 2.08:1, mens SP 5700 har 1.89:1 - 2.63:1 (distance/width)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jag säkert :wink:

Vill bara vara säker på hur det ligger till med geometriproblemet innan jag gör slag i saken.

Jag fick svar från Toshiba och de sa att samtliga MT8r borde ha de senaste uppdateringarna eftersom 7200 funnits ett tag innan MT8rna släpptes, men om det skulle saknas något skulle jag höra av mig till dem så skulle de ordna fram uppdateringarna som ev. behövs.

Inte heller var det några garantiproblem.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolbytor: Missade ditt svar där. Tack för informationen!

Just throw distance är jag inte så känslig på då jag har ett rum som är 5.8 meter långt, och det räcker till åt de flesta projektorer, men kan ju bli en framtida begräsning, vem vet :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fordelen med et langt rom. Kan fritt velge projektor uten å ta hensyn til throw ratio som jo ikke har noen direkte bildemessige betydninger

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Här är en länk till avsforum.com där de disskuterar "barrel distortion" som det tydligen kallas. Verkar ju vara väldigt marginellt.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...rel+distortion

Dolbytor: Hur stor duk har du, och har du pillat något med upphängningen för att minimera problemet, eller har du bara satt upp projektorn och konstaterat att det är en, som dom säger, "non-issue"?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 92" 16:9 duk. Den er 2,04 m bred. Projektoren min står montert opp/ned på en hylle oppunder taket med spikes. Dette gjør nok også til at den sikkert ikke står 100 % i vinkel på lerrettet. Derfor er jeg ikke helt sikker på om den lille geometrifeilen jeg ser kommer av projektoren eller monteringen.

For meg er det uansett en "non-issue". Skulle det være et ørlite punkt i et hjørne som ikke blir "fyllt opp" så vil man nesten ikke se det likevel. Man kan jo også tilpasse dette med zoom'en slik at bildet ev. går noen mm inn på rammen/svartkanten på lerrettet i det ene hjørnet for å få bildet helt ut i det andre hjørnet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •