Første inntrykk av BlackWing2 (JVC HD1-klone)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Første inntrykk av BlackWing2 (JVC HD1-klone)

Da var den i hus, og kjapt koblet opp mot min Xbox360, som fungerer som midlertidig spiller til jeg får kjøpt meg en Pioneer BluRay-spiller...

Ett ord; SINNSYKT (kanskje ikke helt uvventet)!

Var først og fremst litt stresset over rapporter om noe høyt støynivå, og det kan jeg bare avkrefte med en gang, den er etter mitt syn på nivå med VW50, kanskje en bitteliten anelse høyere, men LANGT fra noe problem, i det minste i bordplassert posisjon. Nå kan jo selvsagt takmonteringen gi et annet inntrykk, men jeg kan vanskelig tenke meg at dette skal bli noe større issue, og jeg er svært følsom på slikt.

Med støynivået på plass (puhhh) går det jo an å se på bildekvaliteten også da... Ligner jo på JVC HD1'en, ettersom den baserer seg på samme skall, men sånn tilsynelatende synes jeg den ser ut til å ha noe mer "punch", mulig at faktisk oppgitt lysutbytte ikke er helt feil allikevel. De oppgir jo faktisk 30% høyere lysutbytte enn JVCen. Dette kan sikkert Per Johnny kommentere.

Skarphet og detaljnivå selv fra vanlig DVD er jo rett og slett bare på et helt nytt nivå, spesielt i scener med blandet lysintensitet. Irisen er en fin ting, men den har definitivt sine svakheter. Mellommørke scener er en av dem...

Fargemetningen er også, etter mitt syn, helt på referansenivå.

Bare så synd at rommet mitt er langt fra verdig en så fin projektor, de hvite veggene bare drar til seg dynamikken, selv med bruk av grått lerret. Lerretet mitt er heller ikke optimalt dessverre, et motorisert Projecta Varision med variabel maskering. Lerretet er jo egentlig glimrende, men er både for lite (160 cm bredde) og har dessverre slitsomt mye struktur... Glassfiber er sikkert holdbart, men uten bruk av en miks med gummi/plast, blir det dessverre lett litt for tydelig struktur av vevingen. Strukturen blir spesielt tydelig i lyse scener...

Uansett, projektoren, selv med mine begresningen i rom og lerret, utviser de fantistiske bilder!

Kommer tilbake med flere kommentarer senere, finner sikkert noe å klage på etterhvert også.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med ny projektor Lygren men hvorfor ikke heller kjøpe deg en Sony ps3 den er vel like god den som Pioneer sin spiller.
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne sjekke fargeuniformitet, konvergens og lyse hjørner om du vil

Hvordan er finishen?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med hva jeg tror er en latterlig bra projektor, lygren. Ble selv helt forelsket i HD1 på Projektor 2007! Og hvis BlackWing2 har bedre punch enn HD1 er jo ikke det mindre en utrolig bra. Synd den koster noen månedslønninger bare, ellers tror jeg fristelsen hadde blitt litt for stor enn hva jeg og min konto har godt av

Ser frem til å høre mer om denne.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ser lite eller ingen lyse hjørner, men det må jeg bruke litt mer tid rundt først... På VW50/100 var jo disse lyse hjørnene relativt synlig, så det er uansett langt mindre enn på disse to karene (som for øvrig også selvsagt er bra).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut dette, Lygren, spesielt med tanke på at du er en "nitpicker"

Nå tror jeg dog at punchen i bildet kan tilskrives et noe mindre lerret enn det som var på Projektor2007. Jeg mener bestemt at de bruker samme pæren som HD1.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrert til D65 ved kortest kasteavstand, så målte jeg nesten 700 lumen, noe som er betraktelig mer hva som er målt på JVC'en. Da jeg ikke har målt JVC'en under samme forhold, så kan jeg ikke verifisere forskjellene, men det vil bli gjort når jeg får anledning til det.

Fabelaktig skarphet på denne projectoren, og kontrast og detaljer i mørkere partier er forførende.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt leketøy Lygren.
    Godt å høre at førsteinntrykket er bra og gleder meg til å høre videre hva du synes om denne morsomme saken. Synes du den er mye bedre en Ruby og Pearl?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den er mye skarpere enn VW50, men VW100en jeg hadde var nok ikke langt fra like skarp. Prosesseringen er også tilsynelatende på et annet nivå på BW2, uten at jeg har fått testet dette skikkelig nå. Får en PS3 om noen uker da, så da blir det å teste litt ulike BluRay-løsninger. Sender det jo da selvsagt interlaced opp til projektoren (håper det går på PS3?!), er ganske overbevist om at VXPen i BW2 gjør jobben noen hakk bedre enn PS3en!

Når det er sagt vil jeg nok si at manuell zoom og fokus er litt dritt da. Den STORE fordelen med motorisert fokus er jo at en kan dytte nesa opp i lerretet og justere (og zoom også for å treffe eksakt rammen). På HD-1 og BW2 må en jo stille på "gamlemåten", og det blir litt mer tungvindt. Samtidig, hvor ofte stiller en egentlig fokus...

En klar fordel sammenlignet med VW50/100 er jo at den også har vertikal lens-shift, hvis en skulle ha behov for det.

Den store forskjellen mot VW50/100, da i tillegg til skarpheten (som som nevnt ikke er sååå mye bedre enn på et godt eksemplar av VW100), ligger i skyggedetaljer og dynamikk i mørke og mellommørke scener. Her snakker vi en helt annen verden!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrert til D65 ved kortest kasteavstand, så målte jeg nesten 700 lumen, noe som er betraktelig mer hva som er målt på JVC'en. Da jeg ikke har målt JVC'en under samme forhold, så kan jeg ikke verifisere forskjellene, men det vil bli gjort når jeg får anledning til det.
    Det er imponerende resultater, men det det er det samme Cine4home oppnådde med HD1...

Max Middle (D65) High 720 12000:1

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sender det jo da selvsagt interlaced opp til projektoren (håper det går på PS3?!), er ganske overbevist om at VXPen i BW2 gjør jobben noen hakk bedre enn PS3en!
    PS3 sender ut 576p/720p/1080i/1080p

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er imponerende resultater, men det det er det samme Cine4home oppnådde med HD1...

Max Middle (D65) High 720 12000:1
    Min måling var i Normal-mode.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min måling var i Normal-mode.
    Joa, men vi er likevel tett på 700.....

Max High Normal 670 14000:1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Joa, men vi er likevel tett på 700.....

Max High Normal 670 14000:1
    Ja, vi får se hva JVC'en måler under samme forhold.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det er sagt vil jeg nok si at manuell zoom og fokus er litt dritt da. Den STORE fordelen med motorisert fokus er jo at en kan dytte nesa opp i lerretet og justere (og zoom også for å treffe eksakt rammen). På HD-1 og BW2 må en jo stille på "gamlemåten", og det blir litt mer tungvindt. Samtidig, hvor ofte stiller en egentlig fokus...
    Gratulerer med ny projektor

Når det gjelder fokus så lærte jeg et "triks" av Per Johnny, nemlig å bruke en kikkert. Da får du "nesa i duken" selv om du sitter noen meter unna. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fokus så lærte jeg et "triks" av Per Johnny, nemlig å bruke en kikkert. Da får du "nesa i duken" selv om du sitter noen meter unna. :wink:
    Jepp, dette har jeg også tenkt å bruke. Litt OT dette, men hvilken type kikkert er egnet for formålet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hvilken som helst kikkert som klarer å fokusere fra 3-4 meters avstand. Typiske "fugletitter" kikkerter burde fungere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, Lygren. Det var moro å høre at BW2 var såpass merkbart bedre enn VW50; når du først bestemte deg for å selge den

Måtte dere få mange fine måneder sammen. Ja, for det går vel max noen mnd så er det vel en ny pj i hus
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått hengt den i taket og testet den litt mer... Fremdeles er støyen ikke et tema, nesten like stillegående som VW50. Den har litt ujevn lysintensitet, ikke like mye som VW100/50, og som på VW100/50 ikke synlig i faktiske filmscener. Mulig det skyldes bruken av 3-chipper?

Dynamikken er jeg fremdeles like imponert over, det og utrolige skyggedetaljer...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått testet enda noe mer... Fremdeles happy...

Den har, til min store overraskelse, støyreduksjon som også funker på HD, både i 1080i og p! Det er jo utrolig fett da, og sparer meg dermed mest sannsynlig for en dyr videoprosessor. Støyreduksjonen var faktisk svært effektiv på BluRay fra PS3en, og ikke tro at en ikke har behov for dette selv om kilden er HD.

Til spilling er den også glimrende, bare digger den dynamikken, gir en bare en helt utrolig 3D-feeling!

Den har for øvrig en zoom-funksjon, som jeg synes ser mer ut som en stretch egentlig... Jeg har ikke alt for mye erfaring med 2.35:1, men kan noen som har bedre peiling fortelle meg om jeg kan bruke denne funksjonen mot et 2.35-linse/lerret?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •