Første inntrykk av BlackWing2 (JVC HD1-klone) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den har for øvrig en zoom-funksjon, som jeg synes ser mer ut som en stretch egentlig... Jeg har ikke alt for mye erfaring med 2.35:1, men kan noen som har bedre peiling fortelle meg om jeg kan bruke denne funksjonen mot et 2.35-linse/lerret?
    Dersom den squeeser HELE bildet vertikalt fra 16:9 til 2.35:1 og samtidig holder bredden lik, burde det fungere bra. Hva heter funksjonen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er vel ikke squeezing den skal gjøre? Må jo være at den øker høyden på bildet uten å øke bredden slik at en får utnyttet hele panelets oppløsning? Funksjonen heter jo zoom, men ettersom det ser ut som om bildet får et vertikalt strekk er det jo mulig det lille den fjerner på sidene (hvis noe, må teste) uansett gjør at den funker mot en 2.35:1 linse...

Hva med HD-1, har den en slik funksjon?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W9000 har denne funksjonen, den strekker 2.35:1 filmer til å fylle hele høyden på lerretet (de kaller den letterbox). HD1 har ikke en slik funksjon.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det er vel ikke squeezing den skal gjøre? Må jo være at den øker høyden på bildet uten å øke bredden slik at en får utnyttet hele panelets oppløsning? Funksjonen heter jo zoom, men ettersom det ser ut som om bildet får et vertikalt strekk er det jo mulig det lille den fjerner på sidene (hvis noe, må teste) uansett gjør at den funker mot en 2.35:1 linse...

Hva med HD-1, har den en slik funksjon?
    Korrekt, det du er ute etter at den "zoomer" inn på 2.35 bildet, slik at det fyller hele panelet. Mennesker o.l. skal da se strekt ut, og du skal ikke miste informasjon på sidene.

Såvidt jeg vet så har ikke HD-1 en slik funksjon, og dersm BW2 har det, så er det isåfall en veldig viktig detalj for de som ønsker å benytte seg av 2.35 c/h m/linse uten å kjøpe en relativt dyr videoprosessor..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det er vel ikke squeezing den skal gjøre? Må jo være at den øker høyden på bildet uten å øke bredden slik at en får utnyttet hele panelets oppløsning?

Naturligvis, jeg var nok litt kjapp i kommentaren her.. ops:
    Som Gorm sier har ikke HD1 en slik funksjon, så dersom BW2 har det, er det noe Cineversum selv har laget, og det tviler jeg vel litt på.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Korrekt, det du er ute etter at den "zoomer" inn på 2.35 bildet, slik at det fyller hele panelet. Mennesker o.l. skal da se strekt ut, og du skal ikke miste informasjon på sidene.

Såvidt jeg vet så har ikke HD-1 en slik funksjon, og dersm BW2 har det, så er det isåfall en veldig viktig detalj for de som ønsker å benytte seg av 2.35 c/h m/linse uten å kjøpe en relativt dyr videoprosessor..
    HD1 gjør ikke dette. I følge AVS-tråder så arbeider JVC i USA med å få japanerne til å forstå at dette er noe en del kunder vil ha. Kanskje PRO versjonen av BW2 gjør dette? Har den ikke ekstern prosessor?

Litt sumt å kjøpe en ekstern Gennum basert VP når den samme VP-chippen sitter i projektoren allerede. Det føles nok litt bittert for mange.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Funksjonen heter jo zoom, men ettersom det ser ut som om bildet får et vertikalt strekk er det jo mulig det lille den fjerner på sidene (hvis noe, må teste) uansett gjør at den funker mot en 2.35:1 linse...
    Har du fått bekreftet om dette kan fungere som 2.35 strekk Lygren? Husk å sjekke det i HD-oppløsning også, det er ofte enklere å utføre en slik strekk på vanlig SD-materiale, men vanskeligere på HD-materiale. Sett på en 2.35 HD-film, og velg Zoom, dersom du ikke mister noe i sidene, og du ikke ser noen striper over og under, så har du suksess..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Skal få sjekket det snarlig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menyen i BW2 er helt identisk med HD1, og det er derfor snakk om en ren zoom funksjon. Den kan ikke benyttes til noe forruftig i en hjemmekinosetting (med mindre en skal zoome inn på barna i familiebildene en plager venner og kjente med ;-) ).

EDIT: rettet skriveleif
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Menyen i BW2 er helt identisk med HD1, og det er derfor snakk om en ren zoom funksjon. Den han ikke benyttes til noe forruftig i en hjemmekinosetting (med mindre en skal zoome inn på barna i familiebildene en plage venner og kjente med :wink: ).
    Da er det nok noe Cineversum selv har legt inn. Kjenner du til andre forskjeller i menysystemene, Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det var nok det jeg fryktet... DET er lite markedsorientert på en projektor til over 60.000 i dagens Cinemascope-hypede marked... Vi får håpe på en strech snarlig da...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Da er det nok noe Cineversum selv har legt inn. Kjenner du til andre forskjeller i menysystemene, Gorm?
    Hva mener du egentlig? Det er en ren zoomfunksjon på din HD1. Du kan velge 4:3, 16:9 eller ZOOM. Zoom gjør ikke annet enn å zoome seg inn i bildet, det vil si at den bare kutter kantene i bildet.

-aspekt-hd1-og-bw2-jpg

For å gjenta meg selv, menystrukturen ser identiske ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du egentlig?
    Jeg har ikke evaluert selve menysystemet veldig grundig enda, og forsto det slik som at BW2 hadde en egen ZOOM funksjon. Da misforsto jeg.

For å gjenta meg selv, menystrukturen ser identiske ut.
    Den er grei

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, jeg skjønner. Det jeg skrev om å zoome inn på barna, det kunne lett misforstås mot en mer avansert zoomfunksjon ja. Me bad. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gleden av å kalibrere en BW2 her om dagen, og jeg må spise i meg tidligere uttalelser om utseende (i en annen tråd). Projektoren er svært lekker, noe min bedre halvdel også kommenterte under utpakking. Utseendemessig er den definitivt penere enn "originalen" (våre inntrykk).
    Etter å ha "skjønt" menyen til JVC, har disse projektorene også vist seg svært enkle å kalibrere. Projektoren endte opp med en fargetemperatur som avviket mindre enn 50 kelvin mellom 10 og 100 IRE. Det at den er litt oversaturert får en ikke gjort noe med, men det spiller egentlig liten rolle, for projektoren har jo ingen konkurrenter likevel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at den er pen å se på. Bildekvaliteten den viser er ikke så aller verst den heller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i at den er pen å se på. Bildekvaliteten den viser er ikke så aller verst den heller.
    Er overflaten helt blank?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet er det altså utseendet som skiller HD1 vs. Blackwing?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet er det altså utseendet som skiller HD1 vs. Blackwing?
    Ja. De operer også med et lavere støynivå, men jeg vet ikke hvor mye vingene egentlig kan ha å si. Gorm kan sikkert kommentere det siden han har hatt begge hjemme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lyttet til dem side om side, så vil jeg påstå at det er samme "støynivå". Noe annet ville også overrasket meg stort, i og med at kjølesystemet er det samme.

Overflaten er helt blank ja, men den var ikke sort slik som bildene gir inntrykk av. Det er i mørk koksgrå metallic.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •