Har kjøpt en ASK A4 og føler meg lurt. HJELP !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har kjøpt en ASK A4 og føler meg lurt. HJELP !!

Som det står i topic har jeg kjøpt meg en ASK Impression A4+. Jeg vet egentlig ikke så altfor mye om prosjektører, men denne ble kjøpt i hovedsak fordi den var billig.

Det viste seg nokså fort at denne prosjektøren ble levert uten kabler. Javel tenkte jeg. VGA og RCA kabler har jeg jo nok av liggende. Det jeg ikke visste var at dette var en spesialkabel til 2000,-. Jaja igjen tenkte jeg ... nytter ikke å gråte over dette. Kabel ble handla fra presentationdata og ankom i dag. Jeg var helt i hundre da jeg kom hjem fra jobb og så frem til en koselig helg sammen med PlayStation2en og fullt tilbehør.

Jeg fikk rigga meg til med anlegget og lerret og starta faenskapet. Da skjer det hele. Plutselig kommer det et poff og så hører jeg at glass knuses. Pæra eksploderte.

Jeg hadde starta prosjektøren da jeg fikk den (uten den pokkers kabelen), og funnet ut at timetelleren for pæra stod på ca 750 timer (husker ikke tallet nøyaktig). Så nå er spørsmålet : Skulle ikke den vare atskillig lenger ?

Jeg føler meg rett og slett lurt. Ikke nok med at jeg har kjøpt en kabel som var svindyr og som nå er totalt ubrukelig, men jeg sitter her med utgiftene til prosjektøren + eventuellt ny pære. Har ikke turt å ringe for å sjekke prisen på disse.

Jeg håper noen kan hjelpe med den levealderen på pæra. Har jo sett at andre prosjektører i Impression serien kan skilte med levetid på opptil 3500 timer. Dersom dette viser seg å være tilsvarende på den jeg kjøpte skulle jeg vel ha en god sak.

Eller hva mener dere som har greie på dette ?

-Trond-

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjiipt! :cry:

Det er ingen garanti at ei pære skal vare 3000, 4000 eller 5000 timer. Alle komponenter har en forventet levetid. Noen komponenter ryker lenge før, og andre varer lengre. Slik er det.

De fleste fabrikanter garanterer bare at pæren varer i et begrenset antall dager, eller innenfor et begrenset antall timer. Etter det, er det selvkost når pæra ryker. At pærens levetid påvirkes av eksterne forhold (temperatur, bruksmønster) i tillegg til kvaliteten på den enkelte pære, er jo forhold du ikke kunne kontrollere ettersom du da har kjøpt den brukt.

At andre deler inne i projektoren kan ha blitt ødelagt som en følge av at pære gikk i stykker, er potensielle følgeskader. Og det bedrer jo ikke din situasjon.

Tar jeg feil, får andre arrestere meg.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forklar problemet for pres.data, de forstår sikkert, og du får levert kabelen tilbake. At pæra smalt, kan selgeren ikke noe for, det er vanlig at den ryker når den plugges i, og får en liten spike fra strømnettet. allikevel ville jeg prøvd å fått den returnert. ASK A4 er i dag en heller dårlig projektor, prøv heller å se litt på f.eks. Infocus X1.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det var kjiipt! :cry:

Det er ingen garanti at ei pære skal vare 3000, 4000 eller 5000 timer. Alle komponenter har en forventet levetid. Noen komponenter ryker lenge før, og andre varer lengre. Slik er det.
    Jeg håper nå å kunne arrestere deg :

"En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden."

Dette er hentet fra forbrukerrådets hjemmeside og det dreier seg om garanti og reklamasjonsrett i kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. Og siden denne prosjektøren er kjøpt av firma skulle jo disse lovene gjelde ...

Men vet noen hvor mange timer denne pæra burde ha vart ?

-Trond-

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glorfinde
    ...Og siden denne prosjektøren er kjøpt av firma skulle jo disse lovene gjelde...Men vet noen hvor mange timer denne pæra burde ha vart ?
    Trodde du hadde kjøpt den av en privatperson. I følge Projectorcentral er forventet levetid på pæra 2.500 timer (kilde: http://www.projectorcentral.com/ASK-...ION_A4+_SV.htm)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott !! Takk skal du ha. Tenker jeg skal ta og filleriste noen oppetter veggen i morra eller på mandag ...

Huff ... slike ting som dette ødelegger virkelig ei helg ...

-Trond-

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glorfinde
    Huff ... slike ting som dette ødelegger virkelig ei helg ...
    Det kan jeg tenke meg. Håper du kan overbevise firmaet du kjøpte den fra.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmm... Jeg tror nok denne henvisningen til Høyesterett blir alt for generell, og ikke vil gjelde en brukt projektor med en pære som kan, hvis ikke projektoren blir brukt etter foreskriftene, få et langt mer kortvarig liv enn optimalt. De fleste produsenter garanterer pæren i 500 timer, for å sikre at den iallfall holder initiell "løpetid". Ryker pæren etter dette, skyldes det mest trolig feilbruk av et eller annet slag. Det skal meget lite til for at en projektorpære ryker, eller iallfall får meget redusert levetid. Det holder at strømmen går, og projektoren settes på igjen uten at pæren er kjølt ned tilstrekkelig. Dette er for øvrig selvsagt en generell svakhet på dagens projektorteknologi!

Min formening i denne saken ligger i hvorvidt feilen oppstod så raskt at dette er noe firmaet burde visst om eller visste om, altså en "skjult" mangel. Det som "motbeviser" nettopp dette, er at pæren røk etter at Glorfinde hadde mottatt og fyrt opp projektoren. Det er vanskelig å "time" at pæren ryker.

Det kan jo også være en dårlig forsendelse som har forårsaket dette, og hvis den er sendt med Posten kan du jo forsøke kreve noe derfra?

Brukt, spesielt når det gjelder projektorer, er meget risikofylt, da disse produktene er meget lette å "misbruke", uten at dette er synlig på noen som helst måte.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg for min del ville tatt kontakt med selger og gitt beskjed om at den ikke virker. hverken mer eller mindre. intet poeng å fortelle at pæra eksploderte når du forsøkte å fyre den opp 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ikke sikkert det er så lurt. Dersom selger testet projektoren før forsendelse, vil selger vite at den virket før den ble sendt. Da blir det eventuelt Posten og dens garantier under frakt som blir diskusjonspunktet. Kjenner ikke Postens vilkår, men man bør sjekke dem før man eventuelt prøver en "spansk en" :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette kan vel glorfinde fortelle oss, om selger har garantert noe som helst, og hvilken måte prosjektoren kom til kjøper( hentet selv eller sendt med frakt) hvis sendt med frakt, har selger merket pakka med "fragile, glass" etc?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ASK A4 er jo en "hønngammel" greie. De 750 timene på lampen er sikkert bare bløff. Du kan jo selv re-sette lampetiden i menyen. Hvor mange tidligere eiere tror du ikke har gjort akkurat det.
    Hadde selv en A4 tidligere, så jeg kjenner den meget godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med siste taler.

Hadde selv en A6 en gang, og biledkvaliteten og lysstyrken holder ikke mål etter dagens standard.

Se heller på dette som en (dyrekjøpt) erfaring og se etter en nyere brukte proj., som f.eks. X1, SANYO PLV30, NEC VT45, Pana AE100 etc.,
    som jo gir helt andre videobilder.

Vi har vel alle gjort et og annet bomkjøp opp gjennom tiden.

:wink:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    En ASK A4 er jo en "hønngammel" greie. De 750 timene på lampen er sikkert bare bløff. Du kan jo selv re-sette lampetiden i menyen. Hvor mange tidligere eiere tror du ikke har gjort akkurat det.
    Hadde selv en A4 tidligere, så jeg kjenner den meget godt.
    Hmmm blir sikkert vanskelig å bevise, men hvis selger (som er proffesjonell) har lurt kjøper, så står man sterkt i en tvist! Da hadde det nesten blitt en prinsipp sak ala SnOopy's hevn mot elkjøp...

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom projen er kjøp av en forhandler av AV utstyr, kan man jo kanskje komme noen vei, men:

Jeg vil allikevel tro at et kjøper kjøpte helt uten garanti, i og med alder på utstyret. At pæra går er jo som tidligere nevnt ikke noen "bombe".

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At fabrikantene garanterer 500 timer, er nettopp bare en GARANTI! I tillegg så har vi noe som heter reklamasjon her i landet. Og en pære til kanskje 4000,- må forventes å vare i mer enn 500 timer, mener nå jeg. Jeg var veldig forrundrende til en slik lav garanti og over at ingen andre reagerte på den. Derfor sendte jeg et lite brev til Forbrukerrådet om dette om projektorer som lød slik:

"Jeg er nå på randen av å kjøpe meg en projektor. På den er 3 års garanti fra produsent (Panasonic) og 5 års reklamasjon (antar jeg, siden det er en vare til 14 000,-). På pæren derimot, så er det bare garantert 500 timer eller 6 måneder, hva som enn kommer først. Jeg regner med at dette er fordi pæren regnes som forbruksvare. Jeg kan gå med på dette for vanlig pære for stålampa som koster 10 kr. Men en pære til projektor koster gjerne 5000,-.
    Da er det jo bittert om den tar kvelden etter 3 måneder fordi du da har sett over 500 timer med den. Det virker som om dette er en type vare som har falt utenfor lovverket. For det kan da umulig rimilig å mene at vi forbrukere skal finne oss i en slik absurd garanti? Til den prisen er det jo ikke rimelig å kalle det forbruksvare. Jeg mener at det ligger på linje med å kalle bilderøret i en tv for forbruksvare.
    Det andre jeg lurer på er hvordan det stiller seg om pæren i projektoren eksploderer (det skjer tid til annen)etter at garantien på pæra har gått ut.
    Dette kan medføre at projektoren blir ødelagt. Hvem har da ansvaret? Går slikt på garanti/reklamasjon på projektor, eller kan produsenten finne på å fraskrive seg ansvaret og be meg henvende meg til produsent av pæren for å få erstatning? Er det noen lover på dette?"

Dette er svaret jeg fikk:

"Ved vanlig bruk er reklamasjonstiden for denne type vare 5 år, det gjelder h e l e varen, i den forretningen varen er kjøpt.
    Dersom en pære i projektoren eksploderer, er det et farlig produkt, som må meldes til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (tidligere
    Produkt- og elektrisitetstilsynet)Ansvaret vil da sannsynligvis gå på produsenten av produktet etter at reklamasjonstiden er gått ut."

Tenkte jeg skulle skrive et nytt og mer spesifikt brev. Det er jo ikke satt noen presedens før om hvor lenge en pære skal holde. Jeg forventer ikke at man skal får igjennom ved en evt. sak at pæra skal holde i fem år. Men noe må gjøres. Ikke pokker om jeg slår meg til ro om pæra mi skulle ryke om 501 timer. Derfor vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra andre med slokna pærer godt innenfor den forventete levetiden, men mer mer enn 500 t og/eller under 6 mnd alder.
    Jeg vil høre hva forhandler sa om reklamasjon om dere ringte og spurte om ny pære.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at pærer i projectorer er følsomme for misbruk (les: brutal avslåing, store temperaturforskjeller, støt... ), kan jo umulig produsenten gi en generell garanti på pæra.

Å bevise eller motbevise at projen har vært forskriftsmessig brukt er jo umulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo tydelig at det er delte meninger om dette her på forumet.

Min sak er at jeg kjøpte denne prosjektøren av en forhandler av datautstyr. Den ble kjøpt over internett, så jeg fikk aldri sett den før den kom i posten. Men i annonseteksten stod det at den var i god stand. Den kom forøvrig uten bruksanvisning eller noen som helst anmerkning om mangler.

Når jeg så har lest at disse pærene ikke skal eksplodere når de har blitt for gamle, men bare slokne som ei vanlig lyspære tyder det på at det var en mangel med varen. Og i slike tilfeller heter det at det er selger som skal bevise at forbruker har "ødelagt" varen eller vært uforsiktig. Dersom de ikke klarer dette skal de dekke reparasjon. Jeg har ikke gjort noe med projen som skulle tilsi at pæra skulle eksplodere. Det eneste jeg har gjort er å sette den på ei hylle og starte den opp. Stille fokus etc og skrudd den til riktig høyde. Men dette må jo en prosjektør tåle. Det er jo ikke mulig å stille den inn når den er avslått.

Det blir spennende å ta ringerunda på mandag. Men jeg er veldig forundret over at det er så stor aksept for at disse pærene skal regnes som forbruksvare.

Og til dere som sier at A4en er en gammel dritt prosjektør ... jaja. Tar en ting av ganga :P Har ikke kosta meg så altfor mye (enda), men har ikke lyst til å bare kaste disse pengene ut av vinduet. Og jeg var veldig godt fornøyd med de minuttene jeg fikk før det hele gikk til helvete

-Trond-

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pal+
    I og med at pærer i projectorer er følsomme for misbruk (les: brutal avslåing, store temperaturforskjeller, støt... ), kan jo umulig produsenten gi en generell garanti på pæra.

Å bevise eller motbevise at projen har vært forskriftsmessig brukt er jo umulig.
    Dette gjelder jo alle elektroniske artikler. Hvis pæra kan gå i stykker på disse måtene, så er det jo produsentene sitt problem at de ikke har utviklet sikrere måter å slå av og på projektor, beskytte pæra osv. Det er ikke VI som forbrukere som skal lide for dette. Det er produsent sitt ansvar å bevise at pæren ikke er behandlet på forskrift messig stand. Som du sier: "brutal avslåing, store temperaturforskjeller, støt" kan jo skje alle elektroniske artikler, være seg mobiltelefoner, tv'r, discman etc. Hadde du funnet deg i din argumentasjon fra en produsent om at de umulig kan gi en generell garanti på discman'en din fordi den kan bli utsatt for alle mulige påkjenninger? Nei, det tror jeg ikke. Samme gjelder pærer. Hvor ofte er det STORE temptraturforskjeller og støt er årsaken til at ei pære går? Ikke ofte. Jeg ser derfor ingen grunn til at det ikke skulle være en reklamasjon på dem.
    Nå forventer ikke jeg at den skal holde i 2 år uansett, men 500 timer er helt uholdbart. For 4-5000 kr. må man kunne forvente at pæra holder i hele den forventede levetiden, som MINIMUM bør være 2000 timer.
    Jeg synes faktisk at det er skremmende at alle tydligvis finner seg i en slik elendig garanti. Om produsentene sier at det er helt umulig å gi en bedre garanti/reklamasjon på pærene, så må de enten lage noe nytt og bedre eller senke prisen på dem dramatisk.
    Så jeg sier igjen. Alle som har prøvd å reklamere på ødelagte pærer, skriv inn deres erfaringer her, så jeg har noe å skrive til Forbrukerrådet om.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt klart et faktum at pærebaserte projektorer har sine helt definitive svakheter. Det er helt klart at pæren burde vare det antall timer det er oppgitt til å vare. Nå er det imidlertid er faktum at pæren er oppgitt til å vare såpass lenge hvis og bare hvis projektoren og pæren er behandlet med forsiktighet under hele levetiden. Dermed er pæren å sammenligne med en meget kostbar forbruksvare, som ikke må forveksler med projektoren for øvrig. Selve projektoren er selvsagt beskyttet av generelle reklamasjonsregler, og det kan ingen bestride.

Min formening er at projektorer for øyeblikket er en relativt risikofull vare å både kjøpe og selge, og vil trolig også være det en stund fremover. Hadde det ikke vært for at en pære koster 4-5000 kroner hadde dette vært et langt mindre problem, men da dette en dag er tilfelle, vil nok dette kunne skape konflikter som vi ser her.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •