hvilken PJ er best i vanlig stue?med normale lysforhold.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilken PJ er best i vanlig stue?med normale lysforhold.

har skrevet inn og fått litt tilbakemeldinger om dette.men ikke blitt mye klokere.kansje jeg har stilt meg selv for vanskelige spørsmål :-D

så da stiller jeg meg selv, og dere oppegående hjemmekino entusiaster her inne:
    -hvilken pj er best til bruk i lyse rom?
    hos oss som ikke har fått bygget oss fantanstiske kinorom enda.
    må stå i stue.på dagtid kan gardiner trekkes til,men vil jo ikke bli helt mørkt likevel.
    -film og konsollgaming er bruksområdet.kansje 20% tv via canaldigital.
    -tenkt å ha den noen år,så 1080p,full HD er vel en fordel.eller hva taper man på å ha 720(for eks Epson EMP-TW700) i forhold til 1080p(for eksEpson EMP-TW1000)?er det str på bilde eller kvalitet disse tallene sier noe om?
    skal jo ha hd-dvd spiller og hd klar canaldigital mottager.

-hørt at dagens 1080p ikke er like lyssterke som 720.stemmer det?for da vil vel ikke de passe meg,før om noen år..:?

-ble tipset om skjermer/lerret som var suverene på lysfylte rom.men de kostet jo skjorta.pluss at de ikke kunne rulles opp..

håper på litt hjelp her av noen noen som har greie på dette.

til slutt:
    -kunne klart meg lenge jeg med for eks Epson EMP-TW700 bildemessig osv.
    er jo førstegangskjøper.men det jeg tenker en del på, er om jeg går glipp av noe bildemessig/kvalitet på å kjøpe 720 konta 1080p.for jeg vil jo sitte igjen med noe av det beste av hd signal fra parabol mottager og hd-dvd.
    men hvis ikke de 1080p er gode i godt opplyste rom så er jeg jo like langt.hehe :-D

-pengemessig er det vel ingen grenser.men vil jo ikke kjøpe en dyr pj som ikke passer i min stue.og vil jo ikke kjøpe en billig pj som ikke leverer gode hd bilder.

ekke lett å være hekta på ting som går på strøm.hehe

på forhånd takk..

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cosworth23
    -hvilken pj er best til bruk i lyse rom?
    hos oss som ikke har fått bygget oss fantanstiske kinorom enda.
    må stå i stue.på dagtid kan gardiner trekkes til,men vil jo ikke bli helt mørkt likevel.
    Jeg har løst lysproblematikken ved å kjøpe helt lystett stoff, og sy en blendingsgardin som jeg henger foran vinduet ved behov. Blir helt mørkt selv midt på sommeren, og siden gardinen ikke er permanent er det høy WAF også

Mye enklere og billigere enn å prøve å tilpasse projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Jeg har løst lysproblematikken ved å kjøpe helt lystett stoff, og sy en blendingsgardin som jeg henger foran vinduet ved behov. Blir helt mørkt selv midt på sommeren, og siden gardinen ikke er permanent er det høy WAF også

Mye enklere og billigere enn å prøve å tilpasse projektoren.

Det enkleste er vel å droppe hele PJ og heller kjøpe en 50" plasma TV, f.eks Panasonic TH50-PV60 til 19995,-. For de fleste er 50" stort nok og du kan fortsatt ha lyse vegger !!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett og vurdert mange plasma tver også, men vil ha litt større til film :smile:

sikkert en god løsning med tettning av vinduer,men ikke for meg.

men er det virkelig ikke noen pj som klarer å bli brukt i vanlige stuer,med det lyset som hører med der?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert en god løsning med tettning av vinduer,men ikke for meg.
    Hvorfor ikke?

Tar maks 30 sek å henge opp/ta ned...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson EMP-TW700 er antakelig den beste kandidaten til de forholdene du beskriver. Den er lyssterk nok til å håndtere litt lyse omgivelser, samtidig har den har et lysfilter som gjør den ypperlig også i helt mørke omgivelser (theatre modusene).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Epson EMP-TW700 er antakelig den beste kandidaten til de forholdene du beskriver. Den er lyssterk nok til å håndtere litt lyse omgivelser, samtidig har den har et lysfilter som gjør den ypperlig også i helt mørke omgivelser (theatre modusene).

takker Gorm.høres bra ut.er vel det jeg har lest meg frem til også.:-P

men skulle gjerne hørt hva de som har denne pj mener.har du denne?

men er det liksom noen "regler" for hvor lite eller mye lys det kan være for å få fullt utbytte av en pj?

er sikkert ikke så lett for dere å forstå akkurat hvordan mine lysforhold er i min stue.men jeg må nesten prøve å forklare :razz:

på kveld er det jo greit,da er det jo mørkt.
    men på dagtid da blir det jo anderledes.
    har to store vinduer å ett normal vindu som gir lys i stua.prøvd å dekke de til,men det hjalp egentlig ikke så mye.men det vil det vel ikke gjøre så lenge det ikke er sol ute, for når det ikke er det så hjelper det ikke så mye å stenge for vinduene.

men se for dere en dag uten at sola er fremme(slik som det ofte er nå om vinteren) inne i en vanlig bygd stue.vil det gå bra å bruke pj der?

takker :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke?

ja da går sikkert fort det.men som jeg foklarte i forrige meldingen så syntes jeg ikke at det hjalp no særlig å stenge for vinduene på dagtid.sik som været ofte er nå om vinteren.ikke noe sol som står på.
    men er sikkert en fordel på sommer kansje?

men dette vet sikkert du mer om torsteinvh siden du har det slik hjemme?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke?

Enig!
    Fungerer helt utmerket! Har det sorte lystette stoffet hengende bak de "offisielle" gardinene når de ikke er i bruk så WAF er ikke noe problem! :-D
    100" er da bedre enn 50" ;-) :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på kveld er det jo greit,da er det jo mørkt.
    men på dagtid da blir det jo anderledes.
    har to store vinduer å ett normal vindu som gir lys i stua.prøvd å dekke de til,men det hjalp egentlig ikke så mye.men det vil det vel ikke gjøre så lenge det ikke er sol ute, for når det ikke er det så hjelper det ikke så mye å stenge for vinduene.

men se for dere en dag uten at sola er fremme(slik som det ofte er nå om vinteren) inne i en vanlig bygd stue.vil det gå bra å bruke pj der?

takker :razz:
    Med TW700 i "Living room" modus får du bilde på et 92" lerret selv om det er en del lys i stuen. Spørsmålet er hvor kresen du er når det gjelder bildekvalitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med TW700 i "Living room" modus får du bilde på et 92" lerret selv om det er en del lys i stuen. Spørsmålet er hvor kresen du er når det gjelder bildekvalitet.

takker gorm.

nei er nok ikke veldig kresen.hehe

mener du at jeg ikke kan ha større lerret,eller blir det den str når pj settes i living room modus?

skjønte ikke helt det med: med living room modus får du ett bilde på ett 92" lerret selv om det er lys i stuen.

takker igjen for all hjelp:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, blandet sammen med en annen tråd, jeg trodde du skulle har et 92" lerret.

Uansett, jo mindre lerret du bruker, jo mer lys i rommet "tåler" du. Med skikkelig stort lerret, er du avhengig av fullstendig mørklagt rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier normalt ikke å blande meg inn i billedtråder, men vil ikke en X-screen fungere til slikt bruk? Så kan man heller ha et motorisert lerrett man bruker i blendet/mørkt rom? Noen som har erfaringer med disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xscreen

Hvis du er ute etter å bruke prosjektoren i et rom med mye lys, kan du kombinere en hvilken som helst prosjektor med en Xscreen skjerm, den fungerer meget bra selv midt på dagen. Det er fortsatt viktig med en lyssterk prosjektor men du kommer langt på vei ved å velge en Xscreen som ditt lerret. Xscreen er kanskje ikke all verden på kvelden. Da ville jeg kombinert den med en god duk som jeg kunne dratt ned forran Xscreen skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da var jeg mer med GORM.hehe.
    ja rundt 90" er sikkert bra det.men denne str blir vel bestemt av lengden mellom pj og lerret?har ikke målet akkurat avstander enda,men ca 4m.får bare hatt den avstanden.så da må jeg vel ha str på lerret ut i fra det.?
    eller kan jeg få mindre bilde på noen annen måte?

har tenkt litt på xscreen men den er jo så dyr.hadde også håpet og få brukt ett vanlig lerret som kan rulles opp av to grunner.

-min samboer.er nesten bare såvindt aktuelt å ha flat tv på veggen.hehe.

-og når det gjelder flat tv så hadde jeg tenkt å ha den hengenes på samme vegg som der lerretet skulle henge. har bare plass i stua til å ha alt lyd og bilde på samme sted. og jeg vil jo ha en tv for vanlig tv titting.da hadde det vært veldig praktisk å ha det slik. bare å dra ned lerrettet når filmen rulles i gang

men det var det å få alt i pose og sekk da :smile:

men får bare prøve å velge ut komponenter da som gjør min situasjon bedere.men det må ikke gå over alle hauger når det gjelder penger og ting på veggen.for som jeg har skrevet før så er jeg ikke veldig kresen.
    og denne epson tw700 var vel billig og lyssterk. da må jeg finne ett lerret til "normal pris" som gir meg bedre bilde hos meg.

skal vel ikke ta denne diskusjonen her men grått er vel bra for meg?
    dette for eks DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 200 cm/92".

ett annet spm: hva taper jeg i kvalitet bildemessig på å bruke pj i mer opplyste rom? hørt kontrast mener jeg..

takker..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •